Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Idra schreef:Bij de Rambo Sweet Itch Hoody kan je een waterdichte deken bijkopen die je aan het eczeemdeken kan bevestigen. Ikzelf leg gewoon een regendeken over mijn eczeemdeken, dat werkt ook fijn.
Heeft iemand van jullie ooit al eens een allergietest laten doen bij jullie eczemer? Ik heb net de resultaten terug van een test (waarbij ze ook op pollen etc testen) en hij test negatief op de culicoïde mugjes..... Voor mij is het dus een raadsel waarom hij dan schuurt.
Iemand hier ervaring met zulke tests?
Chanelly schreef:wanneer doen jullie de deken weer af?
corinagirl schreef:Otello verhaart soms ook al behoorlijk. Ene dag meer als de andere...
Heb niet het idee dat de eczeemdeken de wintervacht tegenhoud.
Zucchero schreef:corinagirl schreef:Otello verhaart soms ook al behoorlijk. Ene dag meer als de andere...
Heb niet het idee dat de eczeemdeken de wintervacht tegenhoud.
Mijn Freya heeft ook 24/7 de eczeemdeken op en ze staat ook nog 24/7 buiten. Geen enkel probleem heb ik geconstateerd!!
Laatst haalde ik Freya en Roosje tegelijk uit de wei en het was net zo'n beetje opgehouden met regenen na een flinke bui. Ik had ook verwacht dat Freya koud en nat zou zijn maar niets is minder waar. Roosje, die zonder deken staat, was gewoon natter dan Freya en de deken was ook al helemaal droog. Freya houdt dus gewoon lekker 24/7 de deken op en ik ga zo het er nu uit ziet niet met regendekens enzo aan de gang.
Ook de wintervacht maakt ze in hetzelfde tempo aan als de andere ponies dus de eczeem deken is daar geen belemmering in. Hetzelfde geldt voor de andere schuurders die bij ons op stal staan. De deken is zo dun dat het geen enkele invloed heeft op de aanmaak van de vacht.
Ik zou de deken dus echt absoluut oplaten totdat je helemaal zeker weet dat het eczeem seizoen voorbij is!!!!
shera schreef:Mag ik zo vrij zijn om te vragen wat zo'n test ongeveer kost?
Ik denk er over om het volgend jaar ook te laten doen, hoewel ze na een week zonder eczeemdeken weer gek werd van de jeuk. Genoeg bewijs dat het de mugjes zijn?
Citaat:mbt die allergietest; het kan ook zijn dat ze niet allergisch is voor de colloidemug, maar voor een ander mugje, bijv de knut.
silkie schreef:mbt die allergietest; het kan ook zijn dat ze niet allergisch is voor de colloidemug, maar voor een ander mugje, bijv de knut. Volgens onze DA is het dit jaar zo erg met allerlei soorten mugjes dat heel veel paarden daar allergisch op reageren (zonder dat ze dus echt zomereczeem hebben). Maar de test, test alleen op de colloidmug.
mbt de regen; ik vind juist dat Silke onder de deken (pagony eczema) veel sneller droog is dan de andere paarden die gewoon in hun blootje staan.... (heb naar aanleiding van jullie verhalen deze week echt een aantal keer gecontroleerd)
Omdat mijn pagony eczema na een dag al helemaal stuk was, heb ik Divoza gemaild en wat blijkt, je kunt daar gewoon restjes stof krijgen om je deken mee te verstellen! Dus vandaag een lap opgehaald, kan ik zometeen deken gaan naaien.
Idra schreef:Heeft iemand van jullie ooit al eens een allergietest laten doen bij jullie eczemer? Ik heb net de resultaten terug van een test (waarbij ze ook op pollen etc testen) en hij test negatief op de culicoïde mugjes..... Voor mij is het dus een raadsel waarom hij dan schuurt.
Iemand hier ervaring met zulke tests?
Citaat:UITSLAG ALLERGIETEST:
Nou de dierenarts belde net met de uitslag van Dipsy.
Ze heeft dus geen zomereceem.
De test geeft een uitslag van 0 tot 4000, waarbij >150 op zomereceem duid. Dipsy had 96, dus ruim eronder.
Wel was de test postief waarin o.a. mijten/vliegen/muggen-algemeen zaten.
De uitslag verklaart waarom ze het op rare plekken heeft (haar oren, haar buik en liezen) en waarom ze er nu nog last van heeft.
Plan van aanpak: 1x per maand met Ivomec pour-on behandelen tegen eventuele mijten etc. en van de zomer verschillende middelen uitproberen en desnoods gewoon de deken weer op.
Aan de ene kant wel blij dat het geen zomereceem is, aan de andere kant minder blij omdat er tegen zo`n algemene allergie geen desensibilisatie mogelijk is.
maramee schreef:Kannie:
Zomaar ook uit niets begonnen, of toch iets verander bij jouw merrie? Mijn paardje is verhuist naar een ander pension 7 km verderop, ook nog dichter bij zee en hupla na een tijdje begonnen de problemen, misschien stress?
Desiree schreef:Steffie89 schreef:Geen deken opdoen, vooral niet als je nog zou moeten bevallen. Tijdens de geboorte zou het paard verstrikt kunnen raken in de deken. Ook een veulen erlangs is geen super goed idee. Is voor jou geen idee om haar 's nachts op de wei te zetten. En overdag binnen? De mugjes+ zon zitten natuurlijk niet binnen. En verder zorgen dat ze goed voer krijgt. Veel vitamines en zuiverdere dingen voor het lichaam.
Mee eens. MAar dat veulen komt pas in juli, dus dat is geen punt. DAn had ze tot die tijd nog lekker buiten gekund.
snachts op de wei zetten heb ik overwogen. Maar dan komt het er wel op neer dat ik haar 's nachts om 3 a 4 uur alweer binnen moet halen want dan komen die krengen al!