[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chanelly

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 12:34

wanneer doen jullie de deken weer af?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 12:34

Idra schreef:
Bij de Rambo Sweet Itch Hoody kan je een waterdichte deken bijkopen die je aan het eczeemdeken kan bevestigen. Ikzelf leg gewoon een regendeken over mijn eczeemdeken, dat werkt ook fijn.

Heeft iemand van jullie ooit al eens een allergietest laten doen bij jullie eczemer? Ik heb net de resultaten terug van een test (waarbij ze ook op pollen etc testen) en hij test negatief op de culicoïde mugjes..... Voor mij is het dus een raadsel waarom hij dan schuurt.
Iemand hier ervaring met zulke tests?

Mag ik zo vrij zijn om te vragen wat zo'n test ongeveer kost?
Ik denk er over om het volgend jaar ook te laten doen, hoewel ze na een week zonder eczeemdeken weer gek werd van de jeuk. Genoeg bewijs dat het de mugjes zijn?

Maramee:heb Vera dr manen(wat er van over was... Tong uitsteken ) twee maanden geleden afgeschoren en die zijn nu weer zo'n 2 cm. Dus die cm per maand zal wel kloppen Haha!

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 13:37

Chanelly schreef:
wanneer doen jullie de deken weer af?

zelfde vraag
maar ik denk dat ik de mijne voorlopig nog op houd ,
wil dat ze wel dr manen behoud

mijne heeft nu ook zomer eczeem aan de binnekant van dr voorbenen Nagelbijten / Gniffelen ze staat nu helemaal ingepakt dus ik denk dat het dan naar dr benen toe gaat ofzo Nagelbijten / Gniffelen
allemaal plekjes, en het rodste is nog dat ze er zo bij kan met dr mond
smeer het nu 2x per dag in en hopen dat het gouw verbeterd

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:30

mbt die allergietest; het kan ook zijn dat ze niet allergisch is voor de colloidemug, maar voor een ander mugje, bijv de knut. Volgens onze DA is het dit jaar zo erg met allerlei soorten mugjes dat heel veel paarden daar allergisch op reageren (zonder dat ze dus echt zomereczeem hebben). Maar de test, test alleen op de colloidmug.

mbt de regen; ik vind juist dat Silke onder de deken (pagony eczema) veel sneller droog is dan de andere paarden die gewoon in hun blootje staan.... (heb naar aanleiding van jullie verhalen deze week echt een aantal keer gecontroleerd)

Omdat mijn pagony eczema na een dag al helemaal stuk was, heb ik Divoza gemaild en wat blijkt, je kunt daar gewoon restjes stof krijgen om je deken mee te verstellen! Dus vandaag een lap opgehaald, kan ik zometeen deken gaan naaien.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:34

die van mij heeft de deken al af . hij heeft nu wel jeuk , maar het valt opzich mee
smeer hem elke dag in met eczeembalsem en een x met azijn en hij krijgt knoflook door het voer en word 1x in de week gewassen .

maramee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:10

Gewoon azijn en verder niks?
Ik heb nu zoveel middeltjes, kan wel een winkeltje beginnen...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:25

dat is juist het hele probleem. het wondermiddel moet nog komen.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:12

Ik hou de deken voorlopig lekker op!! Zeker tot eind oktober (eind natuurlijk protocol), maar kijk ff hoe het met de eczemer gaat bij ons op stal die zonder deken staat...

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 23:31

corinagirl schreef:
Otello verhaart soms ook al behoorlijk. Ene dag meer als de andere...
Heb niet het idee dat de eczeemdeken de wintervacht tegenhoud.

Mijn Freya heeft ook 24/7 de eczeemdeken op en ze staat ook nog 24/7 buiten. Geen enkel probleem heb ik geconstateerd!!

Laatst haalde ik Freya en Roosje tegelijk uit de wei en het was net zo'n beetje opgehouden met regenen na een flinke bui. Ik had ook verwacht dat Freya koud en nat zou zijn maar niets is minder waar. Roosje, die zonder deken staat, was gewoon natter dan Freya en de deken was ook al helemaal droog. Freya houdt dus gewoon lekker 24/7 de deken op en ik ga zo het er nu uit ziet niet met regendekens enzo aan de gang.

Ook de wintervacht maakt ze in hetzelfde tempo aan als de andere ponies dus de eczeem deken is daar geen belemmering in. Hetzelfde geldt voor de andere schuurders die bij ons op stal staan. De deken is zo dun dat het geen enkele invloed heeft op de aanmaak van de vacht.

Ik zou de deken dus echt absoluut oplaten totdat je helemaal zeker weet dat het eczeem seizoen voorbij is!!!!

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 23:32

Zucchero schreef:
corinagirl schreef:
Otello verhaart soms ook al behoorlijk. Ene dag meer als de andere...
Heb niet het idee dat de eczeemdeken de wintervacht tegenhoud.

Mijn Freya heeft ook 24/7 de eczeemdeken op en ze staat ook nog 24/7 buiten. Geen enkel probleem heb ik geconstateerd!!

Laatst haalde ik Freya en Roosje tegelijk uit de wei en het was net zo'n beetje opgehouden met regenen na een flinke bui. Ik had ook verwacht dat Freya koud en nat zou zijn maar niets is minder waar. Roosje, die zonder deken staat, was gewoon natter dan Freya en de deken was ook al helemaal droog. Freya houdt dus gewoon lekker 24/7 de deken op en ik ga zo het er nu uit ziet niet met regendekens enzo aan de gang.

Ook de wintervacht maakt ze in hetzelfde tempo aan als de andere ponies dus de eczeem deken is daar geen belemmering in. Hetzelfde geldt voor de andere schuurders die bij ons op stal staan. De deken is zo dun dat het geen enkele invloed heeft op de aanmaak van de vacht.

Ik zou de deken dus echt absoluut oplaten totdat je helemaal zeker weet dat het eczeem seizoen voorbij is!!!!

Hah, ingelogd onder de naam van mijn zusje. Had ik ff niet in de gaten Knipoog
Dit is dus een berichtje van Aline4!!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 00:04

shera schreef:
Mag ik zo vrij zijn om te vragen wat zo'n test ongeveer kost?
Ik denk er over om het volgend jaar ook te laten doen, hoewel ze na een week zonder eczeemdeken weer gek werd van de jeuk. Genoeg bewijs dat het de mugjes zijn?

Ik heb een allergietest laten uitvoeren nav problemen met de luchtwegen, maar ze testen dan meteen alles, naast grassoorten, boomsoorten etc. dus ook de mugjes en alle andere bijtende insecten.
Dit is een erg dure test, 200 euro.
En bij mijn paard is er dus NIKS uitgekomen, op alles negatief....

Citaat:
mbt die allergietest; het kan ook zijn dat ze niet allergisch is voor de colloidemug, maar voor een ander mugje, bijv de knut.

Daar is hij dus ook op getest...

Het is me een raadsel waar zijn jeuk vandaan komt.

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 00:28

ik meld me ook even hier; sinds een maand heeft mijn friese merrie vreselijk veel jeuk aan haar manen, het is dat ze niet kan schuren in de wei, anders had ze geen haar meer over, ze rolt wel veel om op die manier de jeuk te bestrijden..ik heb vorige week een bloedmonster laten afnemen die is opgestuurd naar een laboratorium in België, ik verwacht ieder moment een telefoontje met de uitslag....

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:07

silkie schreef:
mbt die allergietest; het kan ook zijn dat ze niet allergisch is voor de colloidemug, maar voor een ander mugje, bijv de knut. Volgens onze DA is het dit jaar zo erg met allerlei soorten mugjes dat heel veel paarden daar allergisch op reageren (zonder dat ze dus echt zomereczeem hebben). Maar de test, test alleen op de colloidmug.

mbt de regen; ik vind juist dat Silke onder de deken (pagony eczema) veel sneller droog is dan de andere paarden die gewoon in hun blootje staan.... (heb naar aanleiding van jullie verhalen deze week echt een aantal keer gecontroleerd)

Omdat mijn pagony eczema na een dag al helemaal stuk was, heb ik Divoza gemaild en wat blijkt, je kunt daar gewoon restjes stof krijgen om je deken mee te verstellen! Dus vandaag een lap opgehaald, kan ik zometeen deken gaan naaien.

Goeie tip!!!! OK dan!

maramee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:10

Kannie:
Mag ik vragen hoe oud jouw merrie is en of deze al eens eerder last van heeft gehad?
Die van mij is 11 en dit is de eerste keer dat ze er last van heeft en gelijk super extreem, echt mega grote open plekken tot bloedens toe opengeschuurd, de helft van haar manenkam weg gestuurd en dat van de ene dag op de andere.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:17

hier spreekt een ervaringsdeskundige.....Knipoog
soepjurk gewoon tot okt./nov. op laten, sowieso tot het een flinke tijd kouder dan 10 graden geweest is.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:34

Idra schreef:
Heeft iemand van jullie ooit al eens een allergietest laten doen bij jullie eczemer? Ik heb net de resultaten terug van een test (waarbij ze ook op pollen etc testen) en hij test negatief op de culicoïde mugjes..... Voor mij is het dus een raadsel waarom hij dan schuurt.
Iemand hier ervaring met zulke tests?

Yep ik,
Citaat:
UITSLAG ALLERGIETEST:

Nou de dierenarts belde net met de uitslag van Dipsy.
Ze heeft dus geen zomereceem.
De test geeft een uitslag van 0 tot 4000, waarbij >150 op zomereceem duid. Dipsy had 96, dus ruim eronder.

Wel was de test postief waarin o.a. mijten/vliegen/muggen-algemeen zaten.

De uitslag verklaart waarom ze het op rare plekken heeft (haar oren, haar buik en liezen) en waarom ze er nu nog last van heeft.

Plan van aanpak: 1x per maand met Ivomec pour-on behandelen tegen eventuele mijten etc. en van de zomer verschillende middelen uitproberen en desnoods gewoon de deken weer op.

Aan de ene kant wel blij dat het geen zomereceem is, aan de andere kant minder blij omdat er tegen zo`n algemene allergie geen desensibilisatie mogelijk is.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:52

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoeveel zo'n test kost?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:12

oefff weet ik niet precies meer (heb het verdrongen denk ik Haha!)
Dacht tussen de 150 en 200 euro voor de testen bij elkaar(excl afnemen van het bloed dus). Ik had wel een paar testen, zomerexceem, mijten/vliegen/muggen-algemeen en pollen algemeen volgens mij.. Maar als je je veearts belt kan ie je het waarschijnlijk zo vertellen.

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:20

@maramee: mijn merrie is 7 jaar en heeft het nooit eerder gehad, ik weet zeker dat als ze op stal zou staan, ze ook geen manen meer gehad zou hebben, het wordt op de wei trouwens ook al minder door het rollen, ze heeft al een kale, harde, opgezette plek op haar manenkam en een wondje onder haar manen. ik hoop zo snel uitslag te krijgen, dan weet ik tenminste wat ik er tegen kan doen.... Verdrietig

maramee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:18

Kannie:

Zomaar ook uit niets begonnen, of toch iets verander bij jouw merrie? Mijn paardje is verhuist naar een ander pension 7 km verderop, ook nog dichter bij zee en hupla na een tijdje begonnen de problemen, misschien stress?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:04

maramee schreef:
Kannie:

Zomaar ook uit niets begonnen, of toch iets verander bij jouw merrie? Mijn paardje is verhuist naar een ander pension 7 km verderop, ook nog dichter bij zee en hupla na een tijdje begonnen de problemen, misschien stress?

Ik dacht dat aan zee zomereczemers minder last zouden hebben maar ik heb inmiddels toch zo mijn twijfels.
We zijn vorige week met beide ex-zomereczemers naar Terschelling geweest.
Het waaide de hele week behoorlijk maar 's avonds stikte het behoorlijk van het kleine ongedierte in de weide.
Gelukkig ging het met onze dames goed maar ik heb op het eiland toch menig paard helemaal ingepakt zien staan in een zomereczeemdeken !!!
Dus aan zee is echt geen garantie voor niet schuren.

Groetjes, Henny

maramee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:36

Ik begin toch zelf erg te denken aan stress, ook omdat ze het leek wel een koliek aanval heeft gehad, DA erbij die kon niks vinden, maar toch... Dus misschien een combinatie van stress, daardoor verminderde weerstand en daardoor overgevoelig?????
Ook omdat ze in dezelfde periode last (lees heel veel last) van een schimmelinfectie...
En inderdaad, bij zee komen ook vliegjes voor.

maritha

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:27

Desiree schreef:
Steffie89 schreef:
Geen deken opdoen, vooral niet als je nog zou moeten bevallen. Tijdens de geboorte zou het paard verstrikt kunnen raken in de deken. Ook een veulen erlangs is geen super goed idee. Is voor jou geen idee om haar 's nachts op de wei te zetten. En overdag binnen? De mugjes+ zon zitten natuurlijk niet binnen. En verder zorgen dat ze goed voer krijgt. Veel vitamines en zuiverdere dingen voor het lichaam.

Mee eens. MAar dat veulen komt pas in juli, dus dat is geen punt. DAn had ze tot die tijd nog lekker buiten gekund.

snachts op de wei zetten heb ik overwogen. Maar dan komt het er wel op neer dat ik haar 's nachts om 3 a 4 uur alweer binnen moet halen want dan komen die krengen al!

Volgens mij moet je het juist andersom doen, je paard op stal s'nachts. Ik heb gehoord dat die mugjes juist met scherming actief zijn.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 21:47

De testen voor zomereczeem zijn nog helemaal niet gevoelig genoeg om met zekerheid te zeggen of een paard wel of geen zomer eczeem heeft. Volgens mij is het zo als het paard positief is getest het paard echt zomereczeem heeft en als het paard negatief is getest het paard nog steeds gewoon zomereczeem kan hebben, dat heeft te maken met de gevoeligheid van de testen. En het mugje die de problemen precies veroorzaakt zijn ze ook nog niet helemaal op het spoor. Er is zelfs sprake van dat er meerdere culloides soorten een rol kunnen spelen dus ze weten ook nog niet eens welke ze precies moeten testen waardoor sommige paarden negatief worden getest terwijl ze allergisch zijn voor een ander soort mugje. Als dat namelijk wel zo was zouden ze een goede desensibilisatietherapie kunnen starten. Precies weet ik het ook niet alleen dat je er dus niet teveel waarde aan moet hechten. Misschien heeft iemand anders hier een antwoord op.

LYNN05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:53

Mijn pony jeukt ook, niet extreem, maar wel dagelijks. Ik twijfel ook of ze eczeem heeft.....
In dit topic werd inderdaad aangegeven dat door een 'simpele' bloedtest aangegeven kon worden of je pony het wel of niet heeft.
Ik heb zojuist mijn dierenarts daarop aangesproken, maar hij gaf hetzelfde antwoord als hierboven genoemd. De test geeft geen garantie!!! De arts gaf aan dat de testen inderdaad vrij duur zijn en dus niet (100%) betrouwbaar, hij raadde het dus ook af.
Wel gaf hij aan evt. met prednison te kunnen kijken of het inderdaad een allergie is.