[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JNAWA_Nienke

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:53

Okej.. wat zou er dan nog meer mee te maken hebben? Ik vind het alleen zo raar, omdat hij dat ging doen, na het incidentje met het poetsen. :S

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 05:01

hij kan een spier verrekt hebben, er kan een ruggewervel zijn verschoven..er kan van alles zijn gebeurd
daarom kun je dan het beste je paard goed laten nakijken door je dierenarts

JNAWA_Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 08:58

OK! Bedankt voor de info!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:16

Of misschien een osteopaat ( die weten waarschijnlijk meer van wervels en spieren dan de gemiddelde dierenarts , denk ik :o )

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:38

Hoi! Ik kom ook even binnenvallen! Dit leek me een erg interessant topic en dé plek om mijn vraag te stellen!
Ik heb een pony van 19 jaar, met ernstig zomerexczeem. Hij staat onder een deken, die prima werkt. Met deken is er niks aan de hand, zonder deken wordt het een drama.
Gisteren ging ik weer sinds een week of 2 met hem rijden. Dit was dus echt NIET te doen. Gebeuren:
- Met zijn hoofd heen en weer schudden, van links naar rechts, en van boven naar beneden.
- Zo hard schudden dat hij zijn evenwicht redelijk vaak verliest.
- Met zijn gezicht trekken alsof hij heel hard gestoken wordt.
- Zijn neus constant in het gras duwen, maar wel stiekem steeds hapjes nemen (de vreetzak).

Deze sypmtomen heeft hij overigens niet in de wei, neit op stal en ook niet als hij aan het eten is. Dit is echt puur alleen tijdens het rijden.
Ik merk dat hij het ene jaar dit wel doet, maar het andere jaar niet. Ik heb gisteren na het rijden zijn neus helemaal afgesponsd met koud water: dit vond hij heerlijk en bleef heel stil staan.

Het vreemde vind ik is dat het ene jaar er werkelijk NIKS aan de hand is, terwijl een ander jaar het dus wel gebeurt.
Ik vroeg mij af of dit ook iets te maken kan hebben met zijn zomerexczeem.
Hij krijgt brokken, musli en hooi te eten.
Wat kan de oorzaak zijn, en wat kan ik eraan doen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:04

Maris schreef:
Of misschien een osteopaat ( die weten waarschijnlijk meer van wervels en spieren dan de gemiddelde dierenarts , denk ik :o )

een van onze dierenartsen is nu aan het studeren voor osteopaat. :D
denk dat dat ook wel handig is.

maar denk dat je sowieso wel gelijk hebt, een veearts kan wel wat voelen,maar een osteo is veel meer op de spieren gericht

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:05

esgaroth, als hij het alleen onder het rijden doet is het toch echt wel iets wat te maken heeft met je harnachement of je rijstijl.
zit je hoofdstel niet te strak?
soms kunnen ze door zweet ook erg gaan schudden

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:09

ellepel schreef:
esgaroth, als hij het alleen onder het rijden doet is het toch echt wel iets wat te maken heeft met je harnachement of je rijstijl.
zit je hoofdstel niet te strak?
Dank je voor het meedenken :)
Ik denk dat dit toch niet hetgeen is waar hij last van heeft. Zijn zadel is op maat gemaakt speciaal voor hem, en gebruik ik nu al zo'n 6 jaar. Zijn hoofdstel is OOK op maat gemaakt, en gebruik ik nu zo'n 3 jaar.
Ik had gisteren met rijden zo'n ramboding met sliertjes aan zijn frontriem vastgemaakt. Ik heb dat halverwege de rit afgedaan omdat ik dacht dat hij er last van had, maar het ging net zo hard verder. Zijn hoofdstel zit al jaren op dezelfde maat. Het is een westernhoofdstel, zonder neusriem.
Ik heb de symptomen uit de OP gelezen, en een aantal die ik zag, komen overeen. Hij gedroeg zich echt alsof hij om de haverklap heel hard gestoken werd. Terwijl ik toch echt maar een paar kleinzerige vliegjes zag.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:18

tja...weet je.
als het niet daarmee te maken zou hebben dan zou hij het ook op andere plekken en tijdstippen doen.
een paard veranderd veel in 6 jaar,zou toch kijken of er niet ergens wat knelt of misschien kapot is?
zeker als hij gespierder is geworden kan het prima zijn dat de frontriem te strak zit en dit kan zo gaan irriteren dat ze gaan schudden.

hoe train je , hoe vaak en rijd je dan lang of niet?
je kunt proberen om met een neusnetje te rijden en kijken hoe het dan is

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:23

Als het idd alleen met rijden is vallen b.v. pollenallergie en een beknelde of geirriteerde zenuw al af.
Dus vaak is dan de oorzaak in het harnachement te zoeken of b.v. de tanden. Zadel van 6 jaar oud zou heel goed niet meer precies kunnen passen, ook al is het op maat gemaakt ( paarden veranderen zo vaak qua bespiering etc ).
Of je paard moet mega last hebben van de vliegen ?? Maar dat zou op de wei dan ook zo moeten zijn.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:25

Ok, het klinkt aannemelijk. Maar waarom doet ie het dan niet als het bijvoorbeeld maar 15 graden is? Ik zie dat verband niet met harnachement. Hij doet het enkel in de zomer, als het dus warmer is en de zon feller is.
Edit: van dat zadel is inderdaad ook een terecht opmerking. 2 jaar geleden is het zadel door dezelfde zadelmaker nog door de 'APK' gegaan. Ik vermoed zelf dat een paard dat nu 19 is, en 2 jaar geleden dus 17 is, niet veel in bouw is veranderd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:26

Misschien is er de laatste tijd wat veranderd, wat eerder gewoon nog goed was ? Ik begreep dat je probleem ook van enkel de laatste tijd is ?

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:43

Maris schreef:
Misschien is er de laatste tijd wat veranderd, wat eerder gewoon nog goed was ? Ik begreep dat je probleem ook van enkel de laatste tijd is ?

Ja en nee. Het is eigenlijk het ene jaar wel, en het andere jaar niet. Het schuren is bijv. het ene jaar ook veel erger dan het andere jaar. Mijn eigen hooikoorts valt dit jaar reuze mee, terwijl het vorig jaar wel erg was.

Vandaar dat ik echt met een :? :? :? sta.
Ik heb bijv. 2 weken geleden voor het laatst gereden, toen was er echt niks aan de hand. Lekker kunnen rijden toen. Het wild schudden doet hij echt alleen in de zomer.
Vorig jaar deed hij het totaal niet, het jaar ervoor wel.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:48

Dan snap ik het ook niet. 2 weken geleden was het ook warm en zonnig, en toen deed hij het dus niet ?
Misschien een vliegje in zijn oor ofzo ???

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:54

Het kan zo ineens van de ene op de andere dag komen. Dat zag je maar bij Niek een maand geleden.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:33

Mirjam, hoe gaat het met Gringo?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:38

Maris schreef:
Als het idd alleen met rijden is vallen b.v. pollenallergie en een beknelde of geirriteerde zenuw al af.
Dus vaak is dan de oorzaak in het harnachement te zoeken of b.v. de tanden. Zadel van 6 jaar oud zou heel goed niet meer precies kunnen passen, ook al is het op maat gemaakt ( paarden veranderen zo vaak qua bespiering etc ).
Of je paard moet mega last hebben van de vliegen ?? Maar dat zou op de wei dan ook zo moeten zijn.

Dat is niet helemaal waar. Jim schudt ook alleen tijdens het rijden. Juist omdat ze dan naar beneden lopen met hun hoofd (er vanuit gaande dat je je paard correct nageeflijk rijdt) en meer ademen door de inspanning kunnen ze er meer last van krijgen.
En Jim heeft echt jeuk. Schuurt met uitstappen op het harde ook met zijn neus over de grond.
Allergietest wees een stofallergie in combinatie met pollenallergie uit.
Tanden, harnachement en rijden is gewoon goed. Ostheopaat hoefde niet te behandelen, zo los was zijn rug.

Ik heb bij de veearts Nostrilvet neusspray besteld. Eens kijken wat dat gaat doen.
Ze heeft tot nu toe 1 paard in de praktijk waar het bij gebruikt wordt en er verder geen ervaring mee, maar ze wil het graag proberen.

JNAWA_Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:02

Volgens de dierenarts is het bij mijn pony een ontzettende 'overdreven' reactie op vliegen en ect. Hij raade een vliegennetje aan. Morgen ga ik er een halen, en hoop ik (heeeel erg) dat het shaken dan over is!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:09

Amanda schreef:
En Jim heeft echt jeuk. Schuurt met uitstappen op het harde ook met zijn neus over de grond.
Tanden, harnachement en rijden is gewoon goed. Ostheopaat hoefde niet te behandelen, zo los was zijn rug.

Ik heb bij de veearts Nostrilvet neusspray besteld. Eens kijken wat dat gaat doen.
Ze heeft tot nu toe 1 paard in de praktijk waar het bij gebruikt wordt en er verder geen ervaring mee, maar ze wil het graag proberen.

Dat Nostrilvet legd een laagje op het slijmvlies in de neus zodat pollen/stof geen gelegenheid krijgen om te irriteren. Denk dat het best zal helpen maar je geneest het hier niet mee.
Houd in je achterhoofd dat die allergie een symptoom is en dat je op zoek moet naar de oorzaak.
Vaak zijn schimmels de oorzaak of een bacterie voor geirriteerde slijmvliezen. Slijmvliezen zitten ook in het lichaam, longen, darmen e.d. die zijn vaak ook aangetast.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:34

kom net van stal en hij gaat super!

op de wei word hij vrijer en springt nu over de greppels heen naar het andere stuk
eerst liep hij om ,wij ook met uit de wei halen
hij knort al als hij me op de dijk aan ziet komen <3
laat zich makkelijk pakken
zijn rug gaat er steeds beter uitzien, de bobbels zijn zo goed als weg,ongelooflijk :wow: hij loopt er al vanaf nov mee
en de osteo kon er niets mee en nu met druppels en multi milk verdwijnen ze :D

ik heb nu echt al een ander paard dan 4 weken geleden :j

hopelijk gaat het steeds beter en kan ik er dit jaar nog op rijden *\o/*

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:45

singasong schreef:
Amanda schreef:

Dat Nostrilvet legd een laagje op het slijmvlies in de neus zodat pollen/stof geen gelegenheid krijgen om te irriteren. Denk dat het best zal helpen maar je geneest het hier niet mee.
Houd in je achterhoofd dat die allergie een symptoom is en dat je op zoek moet naar de oorzaak.
Vaak zijn schimmels de oorzaak of een bacterie voor geirriteerde slijmvliezen. Slijmvliezen zitten ook in het lichaam, longen, darmen e.d. die zijn vaak ook aangetast.

Dat weet ik ;)

Heftige allergie voor huisstofmijt en voedermijt.
Matige allergie voor graspollen en peniciline.
Enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn? ;)
Hij is volledig doorgelicht, maar veearts kon niets vinden verder, behalve de reactie bij de bloedtest.

Voedermijten en peniciline zijn niet aan de orde. Maar huisstofmijten en graspollen zijn niet te ontlopen.
Een neusnetje helpt niet (netje irriteert hem meer dan de pollen volgens mij) en Puur Pollen slaat wel aan, verminderd, maar gaat nog niet weg.
Vandaar de aanvulling met Nostrilvet.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 21:29

Amanda, ik denk niet dat je er in de reguliere geneeskunde achter kunt komen wat de oorzaak is.
Denk aan het verhaal van Mirgino, weet niet of je het hebt gevolgd. Die is door de hele molen geweest maar die kwamen helaas niet achter de werkelijke oorzaak.
Een holistisch arts/therapeute die uitgebreid onderzoek kan doen naar virussen, bacter., schimmels, organen kan uitsluitsel geven. Mss iets om over na te denken?!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 21:33

Zeker :j
Maar waar kan ik die vinden? :+
En gebeurt dat aan de hand van bijvoorbeeld een haar-analyse?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 05:10

dat nostrilvet he....ik las ergens dat er ook iemand was die zijn paard een inimininie laagje vaseline in de neus smeerde wat hetzelfde effect heeft.

mirjam,wat voor bobbels bedoel je?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 07:15

Ja dat hoorde ik ook. Heb ik ook al geprobeerd, maar je komt niet diep genoeg.
Over de neusvleugels gaat goed, maar in de neus accepteert hij echt niet :D
En heel diep kom je zoiezo niet.
Daarbij moet ik uitkijken met smeren over de neus. Witte neus en deze zon is vragen om verbranding als je er een laag vet op smeert.