PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkermuts

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 16:34

Dax klinkt zo nu en dan ook echt benauwd

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 03:21

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 23:02

Maandag was de dierenarts er voor haar enting en tanden, dus heb ik ook gelijk een bloedonderzoek laten doen om te kijken hoe nu de magnesium en vitamine E waardes zijn. Sinds oktober ben ik overgestapt op Goldmedics platinum vitamine E en horseflex magnesiumchelaat omdat ze de supplementen die ik daar voor gaf, niet goed opnam.

Ik heb klinisch wel een flinke verbetering gemerkt. Helaas zit haar vitamine E waarde nog steeds op 1.5 (al zo'n 2 jaar nu) en is ook de GGT (een leverwaarde die duidt op een stofwisselingprobleem) weer te hoog. De magnesiumwaarde was gelukkig wel goed nu.

Mijn dierenarts gaat nog met een internist overleggen voor me over die lever en vitamine E. Ik geef nu 20 ml van de goldmedics. Volgens hun zou ze dan 7600 iu per dag binnen moeten krijgen. Maar als we kijken naar wat er op de fles staat, hoeveel natuurlijke vitamine E per liter erin zit, krijgt ze feitelijk maar 3800 binnen wat dus veel te laag is |(

Als de fles op is wil ik overstappen op de myo care van Equi-Xcel icm lijnzaadolie voor een verbeterde opname, hopelijk gaan haar waardes dan wel omhoog.

Zijn er meer mensen met paarden die zo slecht vitamine E opnemen? Ik weet dat de bloedwaarde niets zegt over wat er op spierniveau gebeurt maar het is toch een indicatie dat ze het OF slecht opneemt, of heel veel verbruikt. En ze zou minimaal tussen de 3 en de 5 moeten zitten in het bloed (we komen van 0.8).

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 07:34

Ik lees wel vaker dat de Goldmedics niet zo goed wordt opgenomen. Ik heb het nooit gebruikt. Maar merkte een significante verbetering toen ik van die van Inge overging naar Equi-xcel. Zowel via de myocare als de losse vit E van Equi-xcel.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 07:43

Mag ik hier met een vraag binnen komen?

Één van de ouderdieren van een paard is positief getest op het PX-gen en is symptomatisch.
Een nakomeling is positief getest op het P2-gen, waarbij uit de test kwam dat hij heterozygoot is en het via 1 ouderdier heeft meegekregen. De nakomeling is (nog) niet symptomatisch.

Kan het ouderdier met het PX-gen het P2-gen hebben doorgegeven of moet dit P2-gen van het andere ouderdier (niet getest en niet symptomatisch) zijn gekomen?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 07:48

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 07:57

Ik weet niet waar allemaal op is getest, maar deze 2 kwamen er positief uit.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 07:59

Ze heeft toch gewoon de test bij Generatio gedaan? Ik weet over wie je het hebt, help haar met het dieet. Naar mijn weten bestaat er geen test om op 1 variant te testen ook......

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 08:09

Ik weet niet waar en wil ook graag in het midden laten wie en welk paard. Het was volgens mij gewoon een brede test. Misschien heb ik het ongelukkig opgeschreven, maar het gaat mij erom of een ouderdier met PX-gen het P2-gen kan doorgeven?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 09:13

Nee dat kan niet. Die komt sowieso van de andere ouder.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 09:29

Kan ik dat ergens lezen waar dat staat?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 09:41

Dat is gewoon logica. Een gen wat een ouder niet heeft, kan hij/zij ook niet doorgeven. Is ook niet specifiek van toepassing bij pssm/paarden, maar bij sowieso alle zoogdieren en alle genen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 09:46

Ah, want ik begreep dat het instituut aangaf dat het p2 type wel in een van de voorouders van het px paard heeft kunnen zitten en dat hij het daardoor wel door kon geven.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 09:50

Wat in de voorouders zit heeft geen enkele invloed. Want een gen wat een ouder niet heeft, kan hij/zij ook niet doorgeven. Dus als opa/oma iets had, maar de ouder niet, stopt het doorgeven van dat gen via die bloedlijn.

Px en p2 hebben in dit opzicht ook niks met elkaar te maken. Het zijn verschillende afwijkingen op verschillende plekken in het dna, die enkel in een zelfde groep vallen. (Bij meerdere afwijkingen versterken ze elkaar wel, maar dat is weer een stapje dieper op de materie en in dit geval niet van toepassing)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-26 13:53

Muronia schreef:
Kan ik dat ergens lezen waar dat staat?

https://www.pssm.eu/erfelijkheid

Deze genen worden direct vererfd en kunnen niet een generatie overslaan.
Een paard met n/P2 heeft dus iig 1 P2 positieve ouder en hetzelfde geldt voor Px.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 20:41

Vraagje... Wat als het paard positief oa, maar maar een allel heeft? Krijgt hij dan dezelfde klachten etc?

Dus het van een ouder geërfd heeft.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 21:14

Je weet nooit of een paard klachten krijgt.

Sommigen worden oud (27) met meerdere vormen in de genen, zonder ook maar 1 enkele aanval. Ondanks dat het hebben van pssm pas in het laatste jaar van haar leven naar boven kwam, dus nooit gemanaged is. En ze zwaar verwaarloosd is geweest, meerdere bevallingen, verhuizingen en andere stress momenten (=triggers) heeft mee gemaakt.

De ander heeft 1 gen verkeerd en heeft al voor haar vierde een aanval gehad. In dit geval een dier wat nog bij de fokker loopt in de groep waarin ze is geboren.

Daar valt dus echt helemaal niks over te zeggen. Als ze 10 a 12+ jaar zijn en al eerder verhuisd, goed gereden etc, zou ik het wellicht aandurven. Maar waar de ene eigenaar oog voor heeft, ziet de ander niet dat er iets niet klopt met het dier.

In jouw situatie zou ik denk ik adviseren een pssm’er te laten staan. Het past niet binnen de kritische koper met oog voor gezondheid die je verder bent. En dat is je goed recht uiteraard, als ik in jouw schoenen stond zou ik het net zo doen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 21:28

Caily schreef:
Je weet nooit of een paard klachten krijgt.

Sommigen worden oud (27) met meerdere vormen in de genen, zonder ook maar 1 enkele aanval. Ondanks dat het hebben van pssm pas in het laatste jaar van haar leven naar boven kwam, dus nooit gemanaged is. En ze zwaar verwaarloosd is geweest, meerdere bevallingen, verhuizingen en andere stress momenten (=triggers) heeft mee gemaakt.

De ander heeft 1 gen verkeerd en heeft al voor haar vierde een aanval gehad. In dit geval een dier wat nog bij de fokker loopt in de groep waarin ze is geboren.

Daar valt dus echt helemaal niks over te zeggen. Als ze 10 a 12+ jaar zijn en al eerder verhuisd, goed gereden etc, zou ik het wellicht aandurven. Maar waar de ene eigenaar oog voor heeft, ziet de ander niet dat er iets niet klopt met het dier.

In jouw situatie zou ik denk ik adviseren een pssm’er te laten staan. Het past niet binnen de kritische koper met oog voor gezondheid die je verder bent. En dat is je goed recht uiteraard, als ik in jouw schoenen stond zou ik het net zo doen.

Oke dankjewel :) het paard moet nog getest worden dus ik hoop dat de test negatief is

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 09:53

Omdat mijn paard de equi-excel myocare niet eet en ook niet goed gaat op de power pellets, heb ik van beide over. Tegen een zacht prijsje ter overname. Graag ophalen in de buurt van Alphen ad Rijn. Reacties via pb.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 12:01

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 23:58

Ik was een aantal weken echt heel lekker aan t rijden met mn merrie. Nu is de smid afgelopen maandag geweest en normaal geef ik haar altijd eerst een paar dagen rust en ga ik na het bekappen zeker niet longeren of rijden. Nu was het deze keer zo dat ik mn nieuwe kaptoom even kort wilde uitproberen dus heb haar 10 minuutjes aan de longe gedaan. Daarbij viel me gelijk al op dat ze heel erg met haar achtervoetjes door het zand sleepte en dat ze dr staart onwijs tussen dr achterbenen klemde.
Sindsdien loopt ze niet meer fijn OHZ en gister voelde ze steeds maar heel kort achter elkaar fijn in dr lijf en dan leek het alsof ze alweer verzuurde. Ik liet haar dan gelijk weer stappen en probeerde het nog een keer, maar toen begon ze weer met die gierende keelademhaling, veel stress en ook hoestte ze 2x. Zo maar, zonder verkouden te zijn. Ik heb dit in t verleden ook wel eens mee gemaakt maar ben de context vergeten op te schrijven ;(
Na het hoesten heb ik het nog 1x geprobeerd en toen draaide ze dr hoofd plat, deed dr mond open en maakte een geluid in dr keel alsof ze stikte :oo Dus toen ben ik meteen afgestapt en leek ze daarna gelukkig weer ok. Ze wilde grazen, at dr hooi en dr slobber ook gewoon. Ze is verder ook niet verkouden. Wel raakt ze de laatste week ofzo ook heel vaak met haar lip / neus haar been aan. Het komt op mij over als een soort van overspronggedrag of het afreageren van stress.

Komt dit iemand bekend voor? Ik ga morgen de smid bellen om te vragen of er iets anders was dan anders.

Het voelt ook alsof ze niet lekker wil inbuigen en rechtsom wil ze ook nirt nageven dus ik ga ook de fysio morgen even contacten.