Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Muronia schreef:Kan ik dat ergens lezen waar dat staat?
Caily schreef:Je weet nooit of een paard klachten krijgt.
Sommigen worden oud (27) met meerdere vormen in de genen, zonder ook maar 1 enkele aanval. Ondanks dat het hebben van pssm pas in het laatste jaar van haar leven naar boven kwam, dus nooit gemanaged is. En ze zwaar verwaarloosd is geweest, meerdere bevallingen, verhuizingen en andere stress momenten (=triggers) heeft mee gemaakt.
De ander heeft 1 gen verkeerd en heeft al voor haar vierde een aanval gehad. In dit geval een dier wat nog bij de fokker loopt in de groep waarin ze is geboren.
Daar valt dus echt helemaal niks over te zeggen. Als ze 10 a 12+ jaar zijn en al eerder verhuisd, goed gereden etc, zou ik het wellicht aandurven. Maar waar de ene eigenaar oog voor heeft, ziet de ander niet dat er iets niet klopt met het dier.
In jouw situatie zou ik denk ik adviseren een pssm’er te laten staan. Het past niet binnen de kritische koper met oog voor gezondheid die je verder bent. En dat is je goed recht uiteraard, als ik in jouw schoenen stond zou ik het net zo doen.
het paard moet nog getest worden dus ik hoop dat de test negatief is
Dus toen ben ik meteen afgestapt en leek ze daarna gelukkig weer ok. Ze wilde grazen, at dr hooi en dr slobber ook gewoon. Ze is verder ook niet verkouden. Wel raakt ze de laatste week ofzo ook heel vaak met haar lip / neus haar been aan. Het komt op mij over als een soort van overspronggedrag of het afreageren van stress.