[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nivada

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:01

Wat grappig om te lezen, hier krioelt het van de muggen.
Paard staat ook van top tot teen ingepakt en wilt ook niet meer zonder. Zelf longeren was laatst een hel, moest er toch een deken bij opgooien.

Woon in de achterhoek btw.

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:22

ellepel schreef:
Sarah fons, waarschinnlijk heb je sebacil.
Doe je pony er wel helemaal, mee,qwamt als ze op net hoofd zitten,dan zitten ze waarschijnlijk ook ergens anders.
Voor die butox zou ik even bellen,geen idee

Ik weet niet vanbuiten hoe het product noemt. Het is een gele vloeistof die hij in 3 buisjes heeft gedaan. Deze moet ik bij 5 liter water doen. Ik vroeg hem ik of Fons helemaal moet wassen, maar hij zei effectief enkel die plek. De Butox werkt ook tegen mijten en ander ongedierte, misschien daarom?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:46

Geen idee,maar het zal dan wel kloppen :j

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 10:17

Hopelijk :D

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 10:40

Even een reactie op een paar producten,

Allergie van puur heb ik 3 seizoenen gebruikt in combinatie met de cullico druppels, de jeuk was het vorige seizoen zodanig vermindert dat ik deze zomer helemaal niks wil geven, kijken hoe dat gaat.

En de Z itch heb ik ook gebruikt, 3 fesjes dacht ik, werkte wel, maar als ze ging zweten (en dat doet ze snel, zwart paard) was het verdwenen en ook als het geregend had, vond het dus nogal een duur middeltje, dus kan inderdaad gebruikt worden zoals op de verpakking staat, maar dan moet je paard wel droog blijven :+ .
En ik vind het altijd fijn om paard even af te spoelen als ze gezweten heeft, dus moest vaak smeren |( .
Dus ik gebruik nu natuurazijn en zweet itch, icm deken, gaat tot nu toe prima, maar ja nog vroeg in 't jaar, augustus en daarna is hier altijd het ergste.
Ze staat nu weer zonder, regen en wind, dus geen insecten.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 10:51

@lissie_zigor Hmm ja die van mij heeft geen jeuk aan haar neus, maar wel heel erg aan haar ogen! Met een masker is het minder maar het blijft toch.. vraag me af of dat ook met pollen te maken kan hebben?

Goh dit topic loopt echt als een trein deze tijd van het jaar :P

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:01

assebassie schreef:
Even een reactie op een paar producten,

Allergie van puur heb ik 3 seizoenen gebruikt in combinatie met de cullico druppels, de jeuk was het vorige seizoen zodanig vermindert dat ik deze zomer helemaal niks wil geven, kijken hoe dat gaat.

En de Z itch heb ik ook gebruikt, 3 fesjes dacht ik, werkte wel, maar als ze ging zweten (en dat doet ze snel, zwart paard) was het verdwenen en ook als het geregend had, vond het dus nogal een duur middeltje, dus kan inderdaad gebruikt worden zoals op de verpakking staat, maar dan moet je paard wel droog blijven :+ .
En ik vind het altijd fijn om paard even af te spoelen als ze gezweten heeft, dus moest vaak smeren |( .
Dus ik gebruik nu natuurazijn en zweet itch, icm deken, gaat tot nu toe prima, maar ja nog vroeg in 't jaar, augustus en daarna is hier altijd het ergste.
Ze staat nu weer zonder, regen en wind, dus geen insecten.

Gebruikt jij het zoals het omschreven staat of zou je het ook plaatsgewijs kunnen gebruiken
ik wil hem nl met alleen een hals aanzetten maar hij heeft ook jeuk onderaan zijn buik

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:15

Bedoel je de Z Itch?

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:33

assebassie schreef:
Bedoel je de Z Itch?

Ja sorry Z itch

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:48

Wie weet of ik evt de Butox ook gewoon kan gebruiken mocht de Z itch niet te krijgen zijn !
En is de Butox er ook snel af na een regen bui want lee dat de Z itch dat wel is blijkbaar

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:57

[quote="Jotoma"]Tea tree op een gevoelig huidje zou ik ook niet zo snel doen. Ik lees op bokt dat het veel geadviseerd wordt en er zitten ook grote voordelen aan, zoals antibacterieel, schimmeldodend en zelfs parasiet dodend.

Ik weet niet of jullie Jetske Ultee kennen? Zij onderzoekt een heleboel producten voor de huid en legt heel duidelijk uit wat wel en wat niet en waarom. Het is welliswaar voor mensen, maar lijkt me net zo relevant voor onze gevoelige knollies. Even een quote en link naar t hele bericht:

[quote="Jetske Ultee"]

Als tea tree te heftig is kun je ook citronella olie gebruiken door de azijn.
Sinds vorig jaar gebruik ik appelazijn (onverdund) en citronella olie erdoor.
En het scheelt absoluut met het ongedierte op de paarden.

Op warme dagen spray ik het zelfs 2x daags. 's Ochtends en 's avonds langs de manenkam en staartwortel.

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:17

Zinzi_jewel schreef:
Wie weet of ik evt de Butox ook gewoon kan gebruiken mocht de Z itch niet te krijgen zijn !
En is de Butox er ook snel af na een regen bui want lee dat de Z itch dat wel is blijkbaar

Ik heb gisteren Butox gekregen van mijn DA. Wekelijks 10 ml op de manen en 5 ml op de staart. Bij veel jeuk mag het 2x per week.

Ik heb hem nu ook gevraagd wat te doen bij regen, maar nog geen antwoord. Ik zet het hier wel neer als ik het weet! :)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:34

jessie84 schreef:
assebassie schreef:
Bedoel je de Z Itch?

Ja sorry Z itch

Ik gebruikte over haar hele lijf, je moet denk ik even uitproberen wat bij die van jou werkt, is niet tegen de jeuk hé, maar tegen de insecten (nou ja indirect natuurlijk ook jeuk :+ ).

En ik ben blij dat dit topic zo goed loopt, beetje dubbel, want zou fijner zijn als 't overbodig was, maar ja is helaas niet zo.
Toen ik 3 jaar geleden dit paardje kocht 'kreeg' ik er een RSIH bij (met scheuren) want die moest ze de hele zomer op, ik dacht, aan me nooit niet, en ben gaan zoeken wat er nog meer aan te doen was.
Nu, 3 jaar later en vele euro's lichter |( weet ik er, dankzij dit topic aardig wat van, dus ik hoop dat iedereen lekker (nou ja lekker) zijn ervaringen met middelen en maatregelen , (oei klinkt deftig) blijft plaatsen, leren we allemaal van :j

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:10

Assebassie ja ik weet het is om de insecten op afstand tehoudem
Dat lijkt mij juiste het fijne van het spul :de jeuk voorkomen.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:36

Sarah_Fons schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Ik heb gisteren Butox gekregen van mijn DA. Wekelijks 10 ml op de manen en 5 ml op de staart. Bij veel jeuk mag het 2x per week.

Ik heb hem nu ook gevraagd wat te doen bij regen, maar nog geen antwoord. Ik zet het hier wel neer als ik het weet! :)

Volgens mij maakt de regen niks uit omdat het intrekt en dus niet weg spoelt. 100% Zeker ben ik niet.

friesvamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:51

jessie84 schreef:
Gebruikt jij het zoals het omschreven staat of zou je het ook plaatsgewijs kunnen gebruiken
ik wil hem nl met alleen een hals aanzetten maar hij heeft ook jeuk onderaan zijn buik

Ik gebruik de z itch met name over de hals en de rug (niet waar het zadel komt). Dit werkt het makkelijkst, omdat je het dan kunt gieten. Maar mijn dame heeft ook veel last van mugjes onder haar buik, dus daar gebruik ik het nu ook. Ik doe dan een beetje in een spuitje en masseer dit onder haar buik in. Vanuit de fles zelf gaat het niet. Vind het wel een beetje onhandig in gebruik, maar het lijkt te werken. Ze staat altijd onder een deken, heb nooit dat ze daaronder echt nat is, dus merk niet dat het met regen minder werkzaam is.
Bij ons stikt het echt van de mugjes. Kon gisteravond niet eens normaal poetsen, er vloog steeds een achterbeen richting de buik. Arm paard

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 20:22

Waar heb je de Z-itch vandaan , friesvanmke ?
En werkt t dan wel als ze nog zo blijft slaan naar mugjes

Tectonic of Butox ga ik ook eens achteraan

friesvamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 22:43

Zinzi_jewel schreef:
Waar heb je de Z-itch vandaan , friesvanmke ?
En werkt t dan wel als ze nog zo blijft slaan naar mugjes

Tectonic of Butox ga ik ook eens achteraan

Ik heb het van mijn dierenarts. Had het dit jaar nog niet gebruikt, gisteren voor het eerst weer. Had alleen nog maar de deken op en derfen gesmeerd. Nadat ik het op haar buik had gedaan stond ze gelijk veel minder te schoppen. Zelfs de andere 2 paarden stonden er heel onrustig bij gisteravond

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 08:36

Als tea tree te heftig is kun je ook citronella olie gebruiken door de azijn.
Sinds vorig jaar gebruik ik appelazijn (onverdund) en citronella olie erdoor.
En het scheelt absoluut met het ongedierte op de paarden.

Op warme dagen spray ik het zelfs 2x daags. 's Ochtends en 's avonds langs de manenkam en staartwortel.
[/quote]

Waar koop ik citronella? En zitten daar geen extra chemische toevoehingen in?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:03

citronella kun je bij de drogist kopen, en Z itch volgens mij alleen bij een DierenA

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:47

Of er chemische toevoegingen in zitten hangt af van welk product je koopt. Lees dus de ingredienten even door.
Als ik google kom ik 1 bokt topic tegen waar een paard een allergische reactie krijgt, maar dat kan altijd gebeuren.

Verder waarschuwt onderstaande site er wel voor dat het kan irriteren en niet op gevoelige huid mag. Dan hebben we het over de pure variant en waarschijnlijk in hoge concventratie:
http://www.aromatherapie-info.com/citro ... -olie.html

Ik houd altijd dit lijstje aan wat niét in het product mag zitten omdat ze irriteren of kunnen bleken bijv;
Parfum – Alle soorten alcohol (tenzij helemaal onderaan de ingrediëntlijst/ behalve die met de toevoeging cetyl, stearyl, cetearyl en lanolin) – Balsam of Peru – Bergamot – Cinnamic acid – Mintachtige stoffen – Eucalyptus – Kamfer – Citrusachtige stoffen – Lavendel – Geranium – Methylisothiazolinone – Tea tree olie – Witch hazel – Ylang ylang – Oxybenzone – PABA – Propylene glycol – Sodium lauryl sulfaat – Methyl nicotinate – Synthetische kleurstoffen – Aceton

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:36

Heeft er iemand ervaring met kruiden voeren tegen de jeuk?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:44

Ik. Werkt niet
Heb brandnetel geprobeerd, en iets wat samengesteld was, weet zo niet meer wat er in zat.
Maar hielp allemaal niet.

Maar, neemt niet weg dat je het wel kunt proberen
Kan prima zijn dat het bij jouw dier wel wat doet hoor :j

Denk dat appie deze week wel de eczeemdeken op krijgt.
Hij verhaard als een malle, heeft echt ontieglijk veel jeuk ook daardoor .
en heb zo het idee dat misschien de mugjes ook wel al voor wat jeuk zorgen.
Maar ja, liever heb ik hem pas in de deken als hij verhaard is

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:04

Ik voer regelmatig kruiden. Kan ook niet zeggen of het echt tegen de jeuk helpt. Weet het gewoon niet zeker.

Ik voer af en toe brandnetel, foeneknofzeewier, souplessemix (beiden Paardendrogist) maar ook weegbree, salie, puur foenegriek, paardenbloem... net waar behoefte ligt.

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:53

Bevestiging gehad van de DA dat Butox niet opnieuw aangebracht moet worden na regen :) Voorlopig schijnt het goed te werken! Wel nog even hout vasthouden, want het weer zit ook mee - veel wind en regen, dus niet echt knuttenweer... Nog even afwachten tot het weer echt mooi weer wordt!