[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:03

Oke. Onze A-pony begon vorig jaar met een waarde van 734. Ze is begonnen met een kwart en daarna naar een halve gegaan. Nadat ze op een halve stond ging ze slecht eten en kreeg ze diarree. Toen ik na een tijdje proberen terug ben gegaan naar een kwart, begon ze weer goed te eten en was de diarree ook over. Ik heb haar laatst weer laten testen en ze had nu een waarde van 239, dus gezakt met 500!
Waardes zijn nog niet goed, dus ik heb weer opgehoogd naar een halve. Ze eet nu weer iets minder, maar voor de rest gaat ze goed. Dus ik ga nog even door met een halve. Maar wordt ze weer zo slecht als eerst, dan gaat ze weer terug naar een kwart. Dan maar hoge waardes, maar wel een blije pony die eet.

Ik bedoel hier mee te zeggen dat de waardes niet alles zeggen. Blijf ook naar je paard kijken, als hij op 1,5 pil (wat een behoorlijke dosis is voor een paardje van 1,55) het niet goed doet, zal ik overwegen weer te verlagen naar 1 pil.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:11

bij 1 pil of de extra halve erbij zit weinig verschil tussen. mijn vriendin maakt het pillen doosje op en dan wil ze met de da overleggen wat nu het beste is. toen ze net begon met die pil zag je vooruitgang maar helaas sinds een maand denk ik gaat het slechter met mijn vriendin haar paard gaat . paard is ook veel schrikkeriger dan anders. er rijden elke dag tractoren langs maar nu moet ze er niks meer van weten.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:13

Die extra halve maakt heel veel verschil hoor! Die kwart die ik mijn pony gaf maakte al een enorm verschil.
Voor het schrikkerige zou ze magnesium bij kunnen voeren.

Hoe lang is ze trouwens al bezig met de pillen?

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:14

ergens in september een jaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:24

Sorry, maar gaat het nu over een paardje van 1,55 schofthoogte, of over een mini ding van 155 kg? En is het dier soms ook i.r. of niet? Want dit kan dus ook heel erg veel verschil maken, nu het gras weer aan het groeien is overal, ik had dus ook ineens het idee dat de prascend niet meer werkte en zodra ik pony op schrale wei zette en hooi halveerde en haar lekker aan het werk zette , was dit met een week opgelost. Ik vind het nogal rigoureuze verhogingen voor een redelijk klein dier en zelfs belachelijk veel als het maar een pukkie betreft.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:34

het betreft een kleine fries van 1 ,55 schofthoogte. de da had gezegd dat het nogal seizoens- gebonden is met de waarden. zonder pil is ze heel snel buitenadem en sloom. ze heeft geen i.r maar staat wel op een schrale wei bij haar maatje die wel gevoelig is voor hb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:43

Daar heeft de DA dus helemaal gelijk in en het feit dat dus de waarden gestegen zijn, terwijl ze al op 1 hele pil staat en de acth waarde dus alleen maar zakt tot het laagste punt in mei straks, vind ik dit geen goed nieuws, nu wil ik jullie niet moedeloos maken hoor, maar hij heeft wel gelijk.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 16:00

ik probeer haar ook in alles te steunen en advies te geven. vindt het zo sneu voor haar ze heeft haar ook nog maar 2 jaar in bezit.
en we proberen de moet er ook in te houden maar ben bang voor het ergste. we wouden nog een liksteen voor haar halen maar dat radde de da af omdat ze op stal binnen een week de liksteen al op had.
en scheren was ook geen goed idee wegens infecties
.
vindt het zooo moeilijk..... wat kan ik nog doen om haar verder te helpen / advies te geven met toch in het achterhoofd dat misschien na dat de pillen op zijn er een beslissing moet genomen worden pfff de oren staan vrolijk naar voren maar de ogen stralen het niet echt meer uit...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:50

Scheren verlicht meestal juist wel! Je kan ook een modelletje scheren dat ze iniedergeval de warmte beter kwijt kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:17

Scheren doe ik ook hoor! Dat geeft wel zon verlichting! Die is van een puffende en ploegende werkzame pony , na de scheerbeurt verandert in een veel te snelle lichtvoetige komeet, echt hoor! Gewoon doen dus, trouwens al die infecties zitten juist te broeien onder een veel te dikke wintervacht...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 20:08

cynthiar schreef:
Zelfs mijn fjord verkleurt!

Ist ie nu al helemaal wit geworden, Cynthiar ? :D

By the way, even voor de vergelijking...de merrie hier die geen pillen krijgt ( wel hoge acth ), zit al mooi glimmend in haar zomervachtje en blijft ook gewoon gitzwart :) Terwijl de andere merrie, met ongeveer vergelijkbare waardes, echt wel een mammoetje geworden was en haast niet meer verhaarde...
Het ligt er dus maar net aan welke hormonengroep in de war geraakt is door de cushing ( of andere ongeregeldheden :) ) lijkt mij...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 20:29

Nee, hij wordt ook wat roestbruinig. En dit is helaas geen grap.

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 20:30

Nou hoor ik jullie ook veel over monninkspeper. Niu geef ik 1 van mijn paarden hormoon balans om de hengstigheid onder controle te houden, lees ik vandaag de ingredienten:100% monnikspeper bestel het altijd bij de paardendrogist. Geen idee of dat eventueel goedkoper is hoor!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 20:32

Ik bestelde monnikspeper ook bij de paardendrogist als Provarium Breeding. 17 euro ongeveer.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:16

Het is goedkoper bij gekruid.com

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:25

Okee ga ik daar eens kijken! Bedankt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:26

Hier scheer ik ook! Hij verhaart nu nog, hij is begin winter geschoren dus het is een korte haren rui. Was de eerste keer dat hij werd geschoren, maar wat was dat fijn!! Hij was er zo veel relaxte onder, veel levendiger etc. Wel dekentje dan op helaas maar het wat beter dan dat té dik pak haar

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:30

cynthiar schreef:

Zo zeg ! Op de laatste foto's die je plaatste werd hij toch juist heel erg bleek, richting schimmel ? Of vergis ik mij weer met paardje van iemand anders ? :?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:41

Pandora2 schreef:
cynthiar schreef:

Zo zeg ! Op de laatste foto's die je plaatste werd hij toch juist heel erg bleek, richting schimmel ? Of vergis ik mij weer met paardje van iemand anders ? :?

Dat bleke kom zeer waarschijnlijk door het scheren, maar ongeschoren een roestbruine gloed erover. ;)

Denk dat ze ongeschoren zoiets bedoel (alleen hals/borst geschoren).
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-34DK4N3J.jpg
Bijna zomervacht en nu met geschoren buik erbij.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-BRDJPXHY.jpg

Een woensdag haalde ik mijn fjord uit de wei met een permanentje (kleine krulletjes over zijn hele lichaam).

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:56

Ja daar was hij weer net geschoren. Op zijn kogels was hij zelfs wat oranje. Zijn nieuwe zomervacht wat nu op begint te komen is ook veel donkerder dan zijn normale fjordenkleur.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:05

Op deze foto kan je het een beetje zien

Afbeelding

Vooral op zijn schouder

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:13

oh...lief fjordje!
Ik zie het,Pablo ziet er ook veroest uit.Is dit een recente foto?
Hij heeft best nog wel veel vacht op zijn benen.
Hij is echt schattig <3

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:14

cynthiar schreef:

Zo zeg ! Op de laatste foto's die je plaatste werd hij toch juist heel erg bleek, richting schimmel ? Of vergis ik mij weer met paardje van iemand anders ? :?[/quote]
Dat bleke kom zeer waarschijnlijk door het scheren, maar ongeschoren een roestbruine gloed erover. ;)

Denk dat ze ongeschoren zoiets bedoel (alleen hals/borst geschoren).
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-34DK4N3J.jpg
Bijna zomervacht en nu met geschoren buik erbij.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-BRDJPXHY.jpg

Een woensdag haalde ik mijn fjord uit de wei met een permanentje (kleine krulletjes over zijn hele lichaam).[/quote]

Dat is watergolf ;)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:22

Deze foto is van maart. 3 weken geleden heb ik hem weer helemaal geschoren. Daarvan staat een foto op de vorige pagina geloof ik.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:26

Zo harig was hij deze winter.

Afbeelding