Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:37

chico_lama

Laat je niet gek maken!
Al was de media hier niet zo in opgedoken was meer dan 80% van de mensen veel rustiger geweest.
Wij zijn vandaag naar da. geweest met paard en meteen gevraagd hoeverre het nou echt zo erg is dit jaar.
nou ze konden ons vertellen dat het niet erger is dan andere jaren!! en zelfs nog niet eens een echt bevestigd bedrijf is met rhino (kopvannoordholland) alleen geruchten en vermoedens maar deze zijn niet bevestigd!
vorig jaar waren er hier in straal van 25 km. 4 verschilende bedrijven met rhino.
de wedstrijden enzo gingen gewoon door.
de mensen van de stallen waar het heerste moesten gewoon (uit me hoofddus kan het fout hebben maar volgens mij was het toen)4 a6 weken in carantene na het laatste geval.

nu er opeens een advies is gegeven om niet te vervoeren en alle wedstrijden worden afgelast worden de mensen niet echt bepaald gerust gesteld.

het zou goed zijn om een meldplicht te hebben.
dit zou ook een stuk geruststelling geven.
maar dan zou de meldplicht wel moeten zijn met bevestigde bedrijven! en niet roddels en vermoedens.
een onderzoek/bevestiging duurt enkele dagen maar als de desbetreffende stal gewoon niet van het pad af gaat met zijn paarden zodra ze vermoedens hebben en thuis blijven is er niets aan de hand.
en kunnen ze echt nog wel paar dagen afwachten totdat ze het nieuws naar buiten brengen.
en in veel gevallen worden ook meteen stallen en op verreninging gemeld dat er rhino is geconstanteerd.

ik laat me niet gek maken kans dat paard een blesure krijgt is groter dan dat ze rhino krijgen.
de voorzorg maatregelen zijn goed!
maar laat je aub niet gek maken en van een mug een olifant..
als je het hebt het overkomt je gewoon en je kunt er vrij weinig aan doen.
als je gewoon goed op je paarden let en denkt dat ze niet lekker in hun vel zitten gewoon even temperatuur opmeten.
mocht het paard nou koorts hebben zou ik de da. wel even bellen om een melding te maken.
maar elk paard is nu zowat verkouden of heeft beetje snotterige neus want dacht je van het weer van de laatste maand van bijna voorjaars temperaturen gaan we opeens naar -20 en nu opeens weer warm.
dus niet elk snotneusje is rhino!

Iljavdm

Volg dit topic al een tijdje, het kan best zijn dat het al ergens gevraagt is, maar kan het verder nergens vinden dus ik vraag het toch.
Kan het ook via andere dieren dan paarden worden overgedragen?

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:38

Spiritdancer schreef:
MissAmazone schreef:
Petitie voor een meldplicht van Rhino!!

Tekenen alsjeblieft!

Ik zie wel dat de angst regeert hier.......en angst is een slechte raadgever! Denk eerst eens na over de gevolgen voordat je tekent....de overheid heeft er namelijk een handje van
om vaak onnodige regelgeving door te voeren om andere doelen te bereiken. De kans is heel groot wanneer de overheid hier op inspeelt dat mijn en uw rechten m.b.t het houden en transporteren van paarden worden ingeperkt, en nog meer regels worden verzonnen om u geld uit de zak te kloppen onder het mom van paardenwelzijn.

Daarnaast is het opvallend dat deze uitbraken altijd rond deze periode zijn.....we hebben een korte maar vrij koude periode achter de rug en net als bij mensen kan dat een reden zijn tot afname van de weerstand. Veel mensen krijgen na een vorst periode griep, het zal mij niets verbazen dat veel paarden die ooit drager zijn geworden in een andere periode nu uit zichzelf ziek worden en besmettelijk zijn voor andere paarden. Natuurlijk is het raadzaam om niet onnodig risico te lopen door het nemen van maatregelen, maar hoe zat het in de jaren hiervoor. Misschien zijn er ooit wel veel meer gevallen geweest waar men nooit iets van geweten heeft omdat het gewoon stil gehouden wordt?

De dierenarts heeft verteld dat een uitbraak niks met het weer te maken heeft, dit had net zo makkelijk in juni kunnen gebeuren..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:39

deruijter schreef:
In noord limburg is ook een veulen dood geboren door rhino, 2 kilometer van onze stal af. fijn is dat.

Ik heb begrepen dat als een veulen dood geboren wordt door rhino de merrie enkele maanden daarvoor al ziek zou kunnen zijn geweest.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:41

Denk het wel. Als ee hond biijvoorbeeld in contact komt met een paard die drager is en dan bij paard in stal komt tja zit dan in de haren. Lijkt mij van wel dus.

@chico_lama: ben het met je eens. MAar heb het idee omdat de kampioenschappen niet door gaan vanwege dit dat he groots in het nieuws gekomen is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:42

deruijter schreef:
In noord limburg is ook een veulen dood geboren door rhino, 2 kilometer van onze stal af. fijn is dat.

is dat dmv onderzoek bewezen dan dat dit veulen door rhino verworpen is?
de periode van het bevallen van merries is aangebroken en elk jaar worden er wel veulens dood geboren. Wil natuurlijk niet gelijk zeggen dat dit nu overal door rhino komt!

Eerst bewijzen en dan pas roepen!

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:42

Wat is carantene?
Het is ook geen mug of een olifant maar een heel vervelend virus waar paarden dood aan kunnen gaan. Totaal geen reden om alles een beetje te bagatalliseren .

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:43

Tyke schreef:
Denk het wel. Als ee hond biijvoorbeeld in contact komt met een paard die drager is en dan bij paard in stal komt tja zit dan in de haren. Lijkt mij van wel dus.

@chico_lama: ben het met je eens. MAar heb het idee omdat de kampioenschappen niet door gaan vanwege dit dat he groots in het nieuws gekomen is.

Of dat zelfs dierenartsen hun praktijken sluiten en enkel geopend zijn voor ernstige spoedgevallen.. heb ik ook nooit eerder gehoord...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:43

femiaans schreef:
Wat is carantene?
Het is ook geen mug of een olifant maar een heel vervelend virus waar paarden dood aan kunnen gaan. Totaal geen reden om alles een beetje te bagatalliseren .

quarantaine bedoeld ze.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:44

correct Rapido!

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:46

Doe ik dit goed:
- Ik kijk elke ochtend en avond of ze traanogen hebben
- Ik kijk elke ochtend en avond of er iets opgezwollen is achter dat bot bij de wang (vergeten hoe dat heet)
- Ik kijk elke ochtend of avond of ze vieze neuzen hebben

femiaans

S_en_Z schreef:
femiaans schreef:
Wat is carantene?

quarantaine bedoeld ze.

Joh :D

Tyke

ik bagataliseer zeker niet. Maar iets te ver gaan is ook iets.
Baken het gebied af met een verbod om te rijden en niet het advies. Er zijn altijd mensen die denken valt mee en het is maar advies.

TJa ik denk ook nu het is maar advies en hier is het nog niet. Zit er kilometers vandaan. dus ik ga ook rijden. Er is namelijk geen verbod.
Komt er een geval vlak bij dan zet ik mijn paard ook thuis en kom ik het terrein ook niet meer af. Jammer dan dat ik niet meer kan rijden.

chico_lama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:47

Tyke schreef:

ja en om besmetting te voorkomen..
dit meer omdat op de kampioenschappen uit alle regio's mensen komen, want elke regio heeft natuurlijk afgevaardigde dus het is meer dan logies dat het niet door ging.

maar zoals vorig jaar gingen kampioenschappen ook door terwijl er hier in de buurt rhino was.
deze stallen zijn er overigens zeer goed mee omgegaan en ook meteen open en eerlijk er over geweest en de deur voor langeretijd gesloten.
dus de media heeft hier zeker mee te maken!! ze hebben nu gewoon weer wat gevonden, straks gaat het weer over de euro/gulden of weet ik het wat dan zijn ze weer met wat anders bezig.

sorry ben dislexties hihih _/-\o_

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:48

Wij weden vandaag door stal gebeld met het verzoek niet naar andere paarden te gaan, en ze gaan voorlopig ook niet in de wei. Bij ons in de buurt zijn nl ook een paar stallen met het vermoeden van rhino, dus het zekere voor het onzekere.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:48

En waarom dan niet op de wei? Het virus gaat niet door de lucht :z

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:50

Tyke schreef:
ik bagataliseer zeker niet. Maar iets te ver gaan is ook iets.
Baken het gebied af met een verbod om te rijden en niet het advies. Er zijn altijd mensen die denken valt mee en het is maar advies.

TJa ik denk ook nu het is maar advies en hier is het nog niet. Zit er kilometers vandaan. dus ik ga ook rijden. Er is namelijk geen verbod.
Komt er een geval vlak bij dan zet ik mijn paard ook thuis en kom ik het terrein ook niet meer af. Jammer dan dat ik niet meer kan rijden.

En daar ben jij er 1 van dus....

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:51

Nee, maar de wei loopt langs de weg waar veel mensen besluiten om het paard een aai te geven oid :)

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:52

Tyke schreef:

Bedankt :)

xJennifx

Iemand zei in dit topic dat het in NH zou zitten, waar dan ?

marjolein_el

Volgens de staleigenaren is er bij *** ook Rhino. We mogen dus niet meer van stal af en geen contact meer met andere paarden. En die hoefsmit laat ik dus ook nog maar even wachten!
Laatst bijgewerkt door Angela op 05-03-12 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: plaatsnaam verwijderd

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:53

SophieFT schreef:
Nee, maar de wei loopt langs de weg waar veel mensen besluiten om het paard een aai te geven oid :)

draadje er bij zetten zodat ze niet aan de weg kunnen komen?

silverbrumby

Josien_