Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 00:00

Wup, ik heb goede ervaring met de balancer van equilin.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 03:16

Wat voeren jullie daar dan verder bij?

Alleen hooi & equilin?

alleen hooi, bietenpulp en vitalbix?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 08:04

Ik voer pure feed balance en easy, in de wintermaanden aangevuld met lucerne en bietenpulp, en wat omega 369 mix van subli.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 08:38

Lielle schreef:
Wup, ik heb goede ervaring met de balancer van equilin.

Is die Balancer voldoende naast enkel ruwvoer? Ik heb even op de site gekeken, maar weet nu niet helemaal wat ik het beste kan geven.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 15:18

Zidore schreef:
Wat voeren jullie daar dan verder bij?

Alleen hooi & equilin?

alleen hooi, bietenpulp en vitalbix?

Ik voer naast de vitalbix (400gr) met bietenpulp (200gr) inderdaad alleen hooi bij en zodra er weer gras op het land staat bestaat meerendeel uit gras en soms bijgevoerd met hooi. Geen voordroog of kuil, daar krijgt mijn paard ook last van met haar darmen en maag.

Mijn paardje weegt 540kilo. Altijd vol energie. nu is de training flink terug geschroefd wegens blessure. Maar eerder lag het trainingsniveau op Z-dressuur met beetje springen. ze had altijd echt ruim voldoende aan de vitaminekorrel met goed hooi, maar dat verschilt natuurlijk wel per paard. voer ik haar een klein handje graan, staat ze binnen een week spierbevangen. Ze zal wel zeer efficiënt met haar energie omgaan. Je zou voor extra energie olie aan het rantsoen kunnen toevoegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 17:54

Ik heb een vraag: Ik ben mijn paard nu al een tijd aan het observeren (heb haar 1.5 jr), maar het lijkt of de (maag)klachten erger/sterker worden rond de hengstigheid. Na wat zoekwerk kom ik tegen dat hormonale veranderingen bij mensen in ieder geval voor maagklachten kunnen zorgen en dat het hormoon gastrine zorgt voor de maagzuurproductie.

Iemand enigszins bekend met de relatie/ontstaan van maagklachten als gevolg van hengstigheid? Toen mijn paard voor het eerst last had van klachten wijtte ik het ook aan haar hengstigheid, ik heb toen een scan laten maken maar alles zag er prima uit.

Het lijkt nu toch wel opvallend, dat als ze rond haar hengstigheid zit, ze vooraf meer klachten heeft.

Ben heel benieuwd naar jullie gedachten en eventuele ervaringen hiermee.

Dit kwam ik bijvoorbeeld ook tegen:
http://www.horses.nl/welzijn/hogere-gas ... htzuigers/

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 19:52

Ik heb mijn pakket van abler al binnen. En heb gekozen voor de normale verzending.
Wanneer geven jullie het. Avonds of morgens of maakt dat niet uit

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 02:29

Goedenavond, ik meld me ook omdat hier zo te lezen de abprazole experts zitten.
Ben nu op bladzijde 100 dus nog niet alles door gelezen. Maar ik hoop dat iemand me kan helpen, of kan verwijzen naar de pagina waar het antwoord staat als dat al gegeven is.

Ik heb een Shet van 200kg die op maagzuurremmers moet. Alleen nu zit ik met hoe ik het moet geven en vooral hoe bouw ik af.
Het is nogal een trut met eten dus het liefst gebruik ik de spuiten. Ik dacht begin met de grote spuiten. Daar is 200 kg op af te meten, dan de kleinere voor het afbouwen. Uiteindelijk zou ik op 50 kg (1 streepje) uitkomen.

Maar nu is mijn vraag: Gaat het lukken om zulke kleine hoeveelheden af te meten en toe te dienen?
Ik heb geen idee hoe groot de spuiten zijn en hoeveel er uit komt. Als het nou heel weinig wordt dan ben ik bang dat hij het wel erg makkelijk kwijt raakt.

Alternatief zou een bulkpak zijn en dan korrels mengen met appelstoop (?) en in een spuit doen.
Maar dan wil ik er wel gelijk 5 bestellen omdat de korting dan leuk oploopt. Zijn de drie die ik over houd dan goed door te verkopen of is er grote kans dat ik ermee blijf zitten?

Ik ben al bekend met abler. Haal er al wat andere dingen vandaan ook. O:)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 04:17

Elvirave schreef:
Er zit geen magnesium in. Enkel calsiumcarbonaat wat dus de ph verhoogd en voor de rest natuurlijke stoffen: Zoethout, Gember, IJslands mos, Calcium carbonaat, Mariadistelzaad, Engelwortel, Hop, Kamille, Mariadistelkruid, Pepermuntblad, Paardenbloemkruid.

Weet iemand wat de verhoudingen zijn van maagcompositum? Mag ook in pb

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 09:48

[***] schreef:
Ik heb een vraag: Ik ben mijn paard nu al een tijd aan het observeren (heb haar 1.5 jr), maar het lijkt of de (maag)klachten erger/sterker worden rond de hengstigheid. Na wat zoekwerk kom ik tegen dat hormonale veranderingen bij mensen in ieder geval voor maagklachten kunnen zorgen en dat het hormoon gastrine zorgt voor de maagzuurproductie.

Iemand enigszins bekend met de relatie/ontstaan van maagklachten als gevolg van hengstigheid? Toen mijn paard voor het eerst last had van klachten wijtte ik het ook aan haar hengstigheid, ik heb toen een scan laten maken maar alles zag er prima uit.

Het lijkt nu toch wel opvallend, dat als ze rond haar hengstigheid zit, ze vooraf meer klachten heeft.

Met mijn boerenverstand denk ik dat iedere vorm van buikpijn/ krampen een aanzet kan zijn tot maagproblemen. Paarden krijgen stress van buikpijn en willen minder eten. Dat heeft weer gevolgen voor de maag. het bekende kip/ei verhaal... Dus ja ik zie die relatie ook wel met hengstigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:40

nickynicole schreef:
[***] schreef:

Met mijn boerenverstand denk ik dat iedere vorm van buikpijn/ krampen een aanzet kan zijn tot maagproblemen. Paarden krijgen stress van buikpijn en willen minder eten. Dat heeft weer gevolgen voor de maag. het bekende kip/ei verhaal... Dus ja ik zie die relatie ook wel met hengstigheid.

Dank voor je reactie. Ik was ook zo een beetje aan het denken (ook met boerenverstand ;) ). Het gekke is, dat ze wel blijft eten, maar ze is op sommige momenten zo hengstig dat ze haar dikke derrière tegen mijn ruinen aanslaat en ze ze gewoon in de hoek drukt en zichzelf aanbiedt (de sloerie).

Wat ik mij eigenlijk ook nog afvraag is of er "iets" met het hormoon gastrine gebeurt tijdens de hengstigheid? Iemand die daar iets over weet?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:48

Ik weet niets over het hormoon gastrine maar mijn paard kreeg ook last van haar maag toen haar atlas en hypofyse beknelt zaten. Haar hormoonhuishouding raakte ontregeld, werd extreem en lang hengstig en kreeg daarbij last van haar maag en rugpijn. Dat het elkaar beïnvloed geloof ik zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:51

Weidebloem schreef:
Ik weet niets over het hormoon gastrine maar mijn paard kreeg ook last van haar maag toen haar atlas en hypofyse beknelt zaten. Haar hormoonhuishouding raakte ontregeld, werd extreem en lang hengstig en kreeg daarbij last van haar maag en rugpijn. Dat het elkaar beïnvloed geloof ik zeker.

Hoe komt een atlas en hypofyse beknelt? Hoe constateer je dat en vooral hoe los je het op? Fysio of osteopaat oid?

Was het daarna over?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 11:10

Ze is behandeld door osteopaat en cranio sacraal. Zoals ik het van haar begreep zijn het met name de spieren er omheen. Aan een zijde was er veel spierspanning en heeft ze de boel daar los gemaakt.

Hoe het precies komt, geen idee; verkeerde beweging, keer gaan hangen, vast gelegen...kan allemaal. We hebben wel een lang herstel gehad, maar dat komt doordat ze in een neerwaardse spiraal zat. Maar de hormonale klachten namen na twee behandelingen af. Dit speelde een jaar geleden.

Ze had in december weer last van hengstigheid. Heb gelijk de osteo laten komen en ja, weer veel spierspanning rond de atlas. Was dit keer gelukkig snel verholpen.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:07

Zijn er hier ook mensen die ooit samen een grote bestelling doen zodat je meer korting krijgt en de verzendkosten kan delen ?

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 21:39

darwin schreef:
Zijn er hier ook mensen die ooit samen een grote bestelling doen zodat je meer korting krijgt en de verzendkosten kan delen ?

Heb net een bestelling geplaatst, en hoef geloof ik geen verzendkosten te betalen? Moet bedrag nog overmaken per bank.
Is mijn eerste bestelling, dus nog niet meteen een heel grote bestelling gedaan. Ga het toch maar eens uitproberen bij m'n paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 21:42

darwin schreef:

Ik heb nog nooit verzendkosten betaald, als ik kies voor normale verzending.

Je hebt al snel wat omeprazole nodig wil je een duidelijk beeld krijgen of het helpt of niet, dus je kunt vrij makkelijk bestellen zonder verzendkosten.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 22:42

Hoi allemaal,

Sorry dat ik zo binnen kom vallen maar ik was benieuwd of jullie dit herkennen. Mijn merrie heeft op de buut gestaan ivm bevangenheid. Nu is algemeen bekend dat buut maagproblemen kan veroorzaken, echter is dit meestal bij landurig gebruik. Bij mijn merrie begonnen de klachten al na enkele zakjes buut. Ze heeft sinds afgelopen dinsdag wisselende lichte koliek verschijnselen. Soms zweet ze en is ze erg onrustig, en wat voornamelijk zorgen baat is dat haar ademhaling verhoogd is. Dit is constant zo sinds afgelopen dinsdag. De overige klachten heeft ze dus de ene dag wel en de andere dag niet. Verder is ze heel sloom, beetje depressief en heeft ze vanavond ook niet zo Goed gegeten. Ze is nu sinds 48 uur van de buut af maar het beeld blijft een beetje hetzelfde. Herkennen jullie deze klachten als maagklachten?

DA stelde voor om morgen met gastrogard te starten dus dat kan ik morgen op de kliniek ophalen. Hoe snel bied dit verlichting?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:17

Buut is een NSAID en kan zeker maagklachten geven en ook wel snel. Dit is hetzelfde als bijvoorbeeld diclofenac bij mensen. Het verschilt uiteraard per paard/mens hoe snel het klachten geeft.
De verhoogde ademhaling kan veroorzaakt worden door pijn.
De rest van de klachten kunnen zeker bij maagproblematiek passen. Gastrogard kan daarom een goed idee zijn, alleen zul je dit wel moeten doorzetten als het helpt en niet na enkele dagen weer stoppen. Na 3 dagen moet je al wel verschil merken.

Hoe is het met de bevangenheid?

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:24

@ Aukelizzy : ik zie dat je inmiddels dit topic ook gevonden hebt +:)+

Ik weet dat hier veel ervaringsdeskundigen zitten die ook meer weten over de goedkopere korrels van Abler ... Kunnen jullie meer info hierover geven aan Aukelizzy?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:31

[quote="Aukelizzy"]Hoi allemaal,

Sorry dat ik zo binnen kom vallen maar ik was benieuwd of jullie dit herkennen. Mijn merrie heeft op de buut gestaan ivm bevangenheid. Nu is algemeen bekend dat buut maagproblemen kan veroorzaken, echter is dit meestal bij landurig gebruik. Bij mijn merrie begonnen de klachten al na enkele zakjes buut. Ze heeft sinds afgelopen dinsdag wisselende lichte koliek verschijnselen. Soms zweet ze en is ze erg onrustig, en wat voornamelijk zorgen baat is dat haar ademhaling verhoogd is. Dit is constant zo sinds afgelopen dinsdag.quote]

Ik heb helaas mijnn pony eind vorig jaar in moeten laten slapen vanwege hoefbevangenheid en hij had ook 4 zakjes buut per dag , hij zweette ook heel erg en had een ook een pompende ademhaling , maar volgens mij was dat puur van de oijn en niet van de buut.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:32

Hoipiepeloii schreef:
Buut is een NSAID en kan zeker maagklachten geven en ook wel snel. Dit is hetzelfde als bijvoorbeeld diclofenac bij mensen. Het verschilt uiteraard per paard/mens hoe snel het klachten geeft.
De verhoogde ademhaling kan veroorzaakt worden door pijn.
De rest van de klachten kunnen zeker bij maagproblematiek passen. Gastrogard kan daarom een goed idee zijn, alleen zul je dit wel moeten doorzetten als het helpt en niet na enkele dagen weer stoppen. Na 3 dagen moet je al wel verschil merken.

Hoe is het met de bevangenheid?

DA had het over een kuur van 28 dagen. Kan dat kloppen?

Gelukkig gaat de bevangeheid goed *klopt heel hard af*, dus zonder de buut gaat wel lukken.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:35

Wanderers schreef:
@ Aukelizzy : ik zie dat je inmiddels dit topic ook gevonden hebt +:)+

Ik weet dat hier veel ervaringsdeskundigen zitten die ook meer weten over de goedkopere korrels van Abler ... Kunnen jullie meer info hierover geven aan Aukelizzy?

Dat zou top zijn! Paard krijgt alles wat ze nodig heeft, dus als dat een dure kuur is moet het maar, maar het wordt al met al wel een heeeel duur paard zo haha -O-

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:41

Ja 28 dagen volledige dosis, maar daarna moet je nog wel langzaam afbouwen. Daarom is Abprazole een goedkopere/plezierigere keuze, want dat afbouwen duurt ook nog wel een maand. Alle versies van Abler zijn mogelijk, maar net wat je het prettigst vindt. De laatste keer had ik het binnen 1,5 dag thuis (zonder extra verzendkosten).

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:44

Hoipiepeloii schreef:
Ja 28 dagen volledige dosis, maar daarna moet je nog wel langzaam afbouwen. Daarom is Abprazole een goedkopere/plezierigere keuze, want dat afbouwen duurt ook nog wel een maand. Alle versies van Abler zijn mogelijk, maar net wat je het prettigst vindt. De laatste keer had ik het binnen 1,5 dag thuis (zonder extra verzendkosten).

Thnx voor de info! Kan je dat zelf bestellen of gaat dat via de DA? En werkt dat net zo goed?