Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Zidore schreef:Wat voeren jullie daar dan verder bij?
Alleen hooi & equilin?
alleen hooi, bietenpulp en vitalbix?
Elvirave schreef:Er zit geen magnesium in. Enkel calsiumcarbonaat wat dus de ph verhoogd en voor de rest natuurlijke stoffen: Zoethout, Gember, IJslands mos, Calcium carbonaat, Mariadistelzaad, Engelwortel, Hop, Kamille, Mariadistelkruid, Pepermuntblad, Paardenbloemkruid.
[***] schreef:Ik heb een vraag: Ik ben mijn paard nu al een tijd aan het observeren (heb haar 1.5 jr), maar het lijkt of de (maag)klachten erger/sterker worden rond de hengstigheid. Na wat zoekwerk kom ik tegen dat hormonale veranderingen bij mensen in ieder geval voor maagklachten kunnen zorgen en dat het hormoon gastrine zorgt voor de maagzuurproductie.
Iemand enigszins bekend met de relatie/ontstaan van maagklachten als gevolg van hengstigheid? Toen mijn paard voor het eerst last had van klachten wijtte ik het ook aan haar hengstigheid, ik heb toen een scan laten maken maar alles zag er prima uit.
Het lijkt nu toch wel opvallend, dat als ze rond haar hengstigheid zit, ze vooraf meer klachten heeft.
Ben heel benieuwd naar jullie gedachten en eventuele ervaringen hiermee.
Dit kwam ik bijvoorbeeld ook tegen:
http://www.horses.nl/welzijn/hogere-gas ... htzuigers/
nickynicole schreef:[***] schreef:Ik heb een vraag: Ik ben mijn paard nu al een tijd aan het observeren (heb haar 1.5 jr), maar het lijkt of de (maag)klachten erger/sterker worden rond de hengstigheid. Na wat zoekwerk kom ik tegen dat hormonale veranderingen bij mensen in ieder geval voor maagklachten kunnen zorgen en dat het hormoon gastrine zorgt voor de maagzuurproductie.
Iemand enigszins bekend met de relatie/ontstaan van maagklachten als gevolg van hengstigheid? Toen mijn paard voor het eerst last had van klachten wijtte ik het ook aan haar hengstigheid, ik heb toen een scan laten maken maar alles zag er prima uit.
Het lijkt nu toch wel opvallend, dat als ze rond haar hengstigheid zit, ze vooraf meer klachten heeft.
Ben heel benieuwd naar jullie gedachten en eventuele ervaringen hiermee.
Dit kwam ik bijvoorbeeld ook tegen:
http://www.horses.nl/welzijn/hogere-gas ... htzuigers/
Met mijn boerenverstand denk ik dat iedere vorm van buikpijn/ krampen een aanzet kan zijn tot maagproblemen. Paarden krijgen stress van buikpijn en willen minder eten. Dat heeft weer gevolgen voor de maag. het bekende kip/ei verhaal... Dus ja ik zie die relatie ook wel met hengstigheid.
Weidebloem schreef:Ik weet niets over het hormoon gastrine maar mijn paard kreeg ook last van haar maag toen haar atlas en hypofyse beknelt zaten. Haar hormoonhuishouding raakte ontregeld, werd extreem en lang hengstig en kreeg daarbij last van haar maag en rugpijn. Dat het elkaar beïnvloed geloof ik zeker.
darwin schreef:Zijn er hier ook mensen die ooit samen een grote bestelling doen zodat je meer korting krijgt en de verzendkosten kan delen ?
darwin schreef:Zijn er hier ook mensen die ooit samen een grote bestelling doen zodat je meer korting krijgt en de verzendkosten kan delen ?
Hoipiepeloii schreef:Buut is een NSAID en kan zeker maagklachten geven en ook wel snel. Dit is hetzelfde als bijvoorbeeld diclofenac bij mensen. Het verschilt uiteraard per paard/mens hoe snel het klachten geeft.
De verhoogde ademhaling kan veroorzaakt worden door pijn.
De rest van de klachten kunnen zeker bij maagproblematiek passen. Gastrogard kan daarom een goed idee zijn, alleen zul je dit wel moeten doorzetten als het helpt en niet na enkele dagen weer stoppen. Na 3 dagen moet je al wel verschil merken.
Hoe is het met de bevangenheid?
Wanderers schreef:@ Aukelizzy : ik zie dat je inmiddels dit topic ook gevonden hebt![]()
Ik weet dat hier veel ervaringsdeskundigen zitten die ook meer weten over de goedkopere korrels van Abler ... Kunnen jullie meer info hierover geven aan Aukelizzy?
Hoipiepeloii schreef:Ja 28 dagen volledige dosis, maar daarna moet je nog wel langzaam afbouwen. Daarom is Abprazole een goedkopere/plezierigere keuze, want dat afbouwen duurt ook nog wel een maand. Alle versies van Abler zijn mogelijk, maar net wat je het prettigst vindt. De laatste keer had ik het binnen 1,5 dag thuis (zonder extra verzendkosten).