[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:09

Wat is niet de jongste meer? Mijn oudste is 28 en degene die chronisch is, is inmiddels 23. Die knappen echt nog goed op na een goede, gerichte behandeling waar nodig.

Supplementen gaan niks doen. Ik heb handenvol geld uitgegeven en dat werkt alleen ter ondersteuning of om een terugval te voorkomen bijv.

In de basis moeten de longen zo snel mogelijk schoon en het hoesten stoppen. En echt snel, want elke dag, week is gewoon teveel.

Weerstand krijg je door voldoende goed ruwvoer, voldoende vit/mineralen in verhouding en extra eiwitten.
En dan ziveel mogelijk bewegen, want conditie is belangrijk. En stof en pollen proberen te vermijden. Hoewel dat nooit 100% gaat lukken.
Maar zeker bij paarden die net hoesten, kan je er nog goed vanaf komen als er snel maatregelen worden getroffen door het paard buiten te stallen, niet op te strooien als het in de buurt is, niet te vegen in de buurt van het paard en in ergste geval zelfs kijken of je uit de buurt van pluimvee en bepaalde bomen en planten kan blijven.

Maar als je op tijd bent en je paard raakt snel schoon, kan het soms weer gewoon tegen de leefomgeving waar het altijd stond.

Hoesten kan ook door stress komen, want dat heeft ook effect op de weerstand.

Wij weten niet waardoor ze zijn begonnen toen; We hadden er 5 midden in het bos staan. Er waren wisselende paarden in onze schuur, ondanks bepaalde afspraken. En er is een paard met vage klachten naar de kliniek geweest en weer teruggekomen en gewoon weer geplaatst.
Maar we hebben er ook eentje laten inslapen, wat ook effect op ons groepje gehad kan hebben.

Ik ben er altijd, ga nooit weg, doe alles zelf, maar net toen ze zijn begonnen was ik even afwezig. Dus er is te laat gehandeld en daarna ook niet snel en effectief genoeg helaas.

2 andere die gewoon bij ons groepje horen, hoestten niet en tot op de dag vandaag ook niks aan verandert.
De oudste van 28 is er goed vanaf gekomen, maar had vorig jaar een dip en heeft dus wel mindere longen.
Die van 23 heeft dus meer last, maar ook meer problemen.

Wel beiden in goede conditie, rennen rond, eten goed etc.

Het is jammer dat veeartsen weten hoe slecht hoesten is, maar toch niet snel genoeg doorpakken. Ik denk echt dat heel veel voorkomen kan worden door sneller en effectiever aanpakken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:22

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:41

Ik geef Puur pollen dat werkt hier gelijk, ik kan vaak al snel afbouwen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:32

marleen_usar schreef:
Ik geef Puur pollen dat werkt hier gelijk, ik kan vaak al snel afbouwen.

Moet het wel een reactie op pollen zijn. Er zijn meer oorzaken en dan ook andere wegen om te behandelen.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:51

superpony schreef:
@Sandra_H, Omdat ik zelf erge bijwerkingen heb van mn medicatie, keek ik wat rond en kwam dit tegen over zilver bij humaan gebruik; https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... dermiddel/

Ah dank je!
Helaas nog steeds niets over gechelateerd zilver om te inhaleren, zoals Silvaplex. Daar was ik specifiek naar op zoek namelijk. Bij mensen dus. Maar het is inmiddels niet meer echt nodig.

Vraag me dit gelezen hebbend, wel ook af hoe het dan zit met het vernevelen van silvaplex bij paarden. Heb tot nu toe nog nooit iets gelezen dat dat schadelijk zou kunnen zijn.
Bij wondjes oid heb ik het nog niet gebruikt, heb wel altijd al zilverzalf in de kast staan voor eventuele wondjes.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:12

Superpony dat klopt maar soms is het een hele zoektocht en kom je iets tegen wat toevallig werkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 03:39

Sandra_H schreef:
superpony schreef:
@Sandra_H, Omdat ik zelf erge bijwerkingen heb van mn medicatie, keek ik wat rond en kwam dit tegen over zilver bij humaan gebruik; https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... dermiddel/

Ah dank je!
Helaas nog steeds niets over gechelateerd zilver om te inhaleren, zoals Silvaplex. Daar was ik specifiek naar op zoek namelijk. Bij mensen dus. Maar het is inmiddels niet meer echt nodig.

Vraag me dit gelezen hebbend, wel ook af hoe het dan zit met het vernevelen van silvaplex bij paarden. Heb tot nu toe nog nooit iets gelezen dat dat schadelijk zou kunnen zijn.
Bij wondjes oid heb ik het nog niet gebruikt, heb wel altijd al zilverzalf in de kast staan voor eventuele wondjes.

Ja, lastig. Jij zegt dus eigenlijk dat je wel echt onderscheid moet maken in welk zilver product en hoe je het gebruikt?

Ik was zoekende en las wel goede ervaringen, maar hier schrik ik dan wat van voor eigen gebruik via inname.

Sportpaardenarts zal toch niet iets verkopen en adviseren wat schadelijk kan zijn? En ik hoor toch echt aan de longen een positief verschil. Ben zelfs wat verbaasd.

En heeft de andere kant wel gelijk, of zoeken ze altijd iets tegen natuurlijke producten?

Bij wondjes vraag ik me af hoe je het kan gebruiken. Ik heb zilverspray gehad en die gaf echt een zilver laagje in het begin. Werkte goed.

De oude merrie is aan het verharen en dan gaan de plukken van haar achterbenen waar een heel oud litteken zit wat altijd even iets schilferig is. Normaal pak ik mtg, maar wilde wat silva plex smeren. Alleen hoe doe je dat?

marleen_usar schreef:
Superpony dat klopt maar soms is het een hele zoektocht en kom je iets tegen wat toevallig werkt

Meestal zie je bij een reactie op pollen wel wat meer dan alleen hoesten of zwaar ademhalen.

Bij hoesten wil je de longen goed schoon hebben en daarna gelijk voorkomen dat ze weer gaan hoesten. Bij paarden waar je er op tijd bij bent, zie je dat ze soms gewoon terug kunnen naar hun oude situatie en het "slechtst" een hoest was.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:27

Hij heeft ook astma maar dat gaat goed en soms spelen de pollen weer op.

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:10

Gister ging het al veel beter met hoesten. De equisolon wilde ze niet eten, ze liet haar hele eten ervoor staan. Toen ik even met haar ging rijden om te kijken hoe het hoesten was, heeft ze vrijwel niet gehoest. Enkel op het einde 1 hoestje, ik begreep er niks van. Afgelopen weken kon ik niks met haar door het vele hoesten, en ik kon gisteren gewoon draven zonder een benauwde pony. Nu blijkt zij met uitmesten/opstrooiien/vegen buiten te staan sinds gisteren, en heeft dat dus direct al zo’n positieve invloed. We hebben besloten even te wachten met het voeren van equisolon omdat het behoorlijk hevig spul is, en even willen kijken of het op deze manier zelf tot rust komt. Ik hoop het, is voor haar zelf ook het fijnste. Dank voor jullie meedenken in dit topic :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:40

Bij hoesten moet je echt leren waar het aan ligt het is een zoektocht.Hier wordt soms gehoest als het mistig is.En in de zomer veeg ik de paddock als hij uit de buurt is.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 17:18

superpony schreef:
Ja, lastig. Jij zegt dus eigenlijk dat je wel echt onderscheid moet maken in welk zilver product en hoe je het gebruikt?

Ik was zoekende en las wel goede ervaringen, maar hier schrik ik dan wat van voor eigen gebruik via inname.

Sportpaardenarts zal toch niet iets verkopen en adviseren wat schadelijk kan zijn? En ik hoor toch echt aan de longen een positief verschil. Ben zelfs wat verbaasd.

En heeft de andere kant wel gelijk, of zoeken ze altijd iets tegen natuurlijke producten?

Bij wondjes vraag ik me af hoe je het kan gebruiken. Ik heb zilverspray gehad en die gaf echt een zilver laagje in het begin. Werkte goed.

De oude merrie is aan het verharen en dan gaan de plukken van haar achterbenen waar een heel oud litteken zit wat altijd even iets schilferig is. Normaal pak ik mtg, maar wilde wat silva plex smeren. Alleen hoe doe je dat?

Dat niet echt, bij gechelateerd zilver zijn de zilverdeeltjes nog veel kleiner, en daarom geschikter om te inhaleren. Maar ik bedoel meer: bij paarden worden er toch goede resultaten mee behaald, waarom lees je dan niets over gebruik op dezelfde manier bij mensen?

Ik heb het nog niet gebruikt voor wondjes, Bob is wat dat betreft best zuinig op zichzelf. Heb het wel een keer gebruikt voor de kat, bij een wond, maar dat deed niet veel. Kan ook wel kloppen want die bleek niet heel veel later huidkanker te hebben. Daar valt niet tegen aan te smeren natuurlijk.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:17

Ik durf het bijna niet uit te spreken, maaar: mijn merrie hoest niet meer! :D ze begon een aantal maanden geleden heftig te hoesten.
Ik ben direct in actie gekomen (naast uiteraard DA & medicatie) : van stal verhuisd, ander voer, hooi stomen.

Nu merk ik dat het enige wat ik nog zie/hoor is bij een simpel stap rondje buiten of wandeling aan de hand, dat haar neusgaten vrijwel meteen wijd gaan en je hoort haar dan duidelijk ademen.

Herkennen jullie dit? Heeft het zin om hiervoor bijvoorbeeld Balsamic Air voor te geven. En hebben jullie ervaringen met de balsamic control?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:19

Ik heb er geen ervaring mee, maar wel fijn zeg dat het zo goed gaat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 02:42

velvetblack schreef:
Ik durf het bijna niet uit te spreken, maaar: mijn merrie hoest niet meer! :D ze begon een aantal maanden geleden heftig te hoesten.
Ik ben direct in actie gekomen (naast uiteraard DA & medicatie) : van stal verhuisd, ander voer, hooi stomen.

Nu merk ik dat het enige wat ik nog zie/hoor is bij een simpel stap rondje buiten of wandeling aan de hand, dat haar neusgaten vrijwel meteen wijd gaan en je hoort haar dan duidelijk ademen.

Herkennen jullie dit? Heeft het zin om hiervoor bijvoorbeeld Balsamic Air voor te geven. En hebben jullie ervaringen met de balsamic control?

Ik zou toch even naar de longen luisteren.

Mijn merrie van 28 hoest ook niet. Heeft 2x gehoest in afgelopen 5jr en daar medicatie voor gehad en verneveling.

Toch zijn haar longen echt slecht. En ondanks dat is ze super fit en loopt de rest er nog steeds uit.

Zomaar iets geven heeft eigenlijk geen nut als je momenteel niet weet hoe de longen zijn.

Paard dat we ziek kregen eigenlijk zelfde verhaal. Had net een kuur gehad en hoestte niet. Maar na zijn eerste aanval bij ons gelijk een scopie gedaan en was het beeld zo slecht. En daar had je anders ook niks aan gezien.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 03:23

Sandra_H schreef:
Dat niet echt, bij gechelateerd zilver zijn de zilverdeeltjes nog veel kleiner, en daarom geschikter om te inhaleren. Maar ik bedoel meer: bij paarden worden er toch goede resultaten mee behaald, waarom lees je dan niets over gebruik op dezelfde manier bij mensen?

Ik heb het nog niet gebruikt voor wondjes, Bob is wat dat betreft best zuinig op zichzelf. Heb het wel een keer gebruikt voor de kat, bij een wond, maar dat deed niet veel. Kan ook wel kloppen want die bleek niet heel veel later huidkanker te hebben. Daar valt niet tegen aan te smeren natuurlijk.

Ik kwam dit nog tegen, maar geen idee hoe oud dat is?
https://www.relax-at-home.nl/products/P ... lizer.html

Ik heb last van bijwerkingen momenteel, wat zich uit in uitslag op gehele lijf, pijnlijk tandvlees, dikke lip en tong.
Heb ab zalf die alleen voorkomt dat het infescties worden. Verder zei de huisarts baby olie of sudocreme te gebruiken. Nu twijfel ik om te deppen met de silva plex en evt ook te spoelen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 03:32

@Sandra_H Dit lees ik ook regelmatig. Ik gebruik regelmatig cbd en bij pijn thc. Ik rook niet, dus geen joint en wordt niet stoned.

In Nederland lopen we wat achter, ondanks dat we voorloper waren met de coffeshops. Met astma misschien nog iets minder bekend, maar voor pijn in andere landen al heel normaal.

Ik ben dan wel weer verbaasd dat ze nog niet aan de dieren denken. Wel met cbd en hennepzaad, maar niet hoe thc voor dieren werkt. Zeker omdat het voor veel dingen werkt en humaan weinig bijwerkingen heeft. Samen met cbd en niet rokend, zouden ze ook niet stoned worden.

En bier geven we bijv wel al vele jaren.......

https://www.royalqueenseeds.nl/blog-kan ... helpen-n59

Heb al meerdere onderzoeken gelezen, maar soms zijn ze me iets te technisch geschreven. Ik zou dit per direct kiezen boven bijv flixotide. Maar op het moment helaas nog niet te puffen.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:51

superpony schreef:
Ik kwam dit nog tegen, maar geen idee hoe oud dat is?
https://www.relax-at-home.nl/products/P ... lizer.html

Ik heb last van bijwerkingen momenteel, wat zich uit in uitslag op gehele lijf, pijnlijk tandvlees, dikke lip en tong.
Heb ab zalf die alleen voorkomt dat het infescties worden. Verder zei de huisarts baby olie of sudocreme te gebruiken. Nu twijfel ik om te deppen met de silva plex en evt ook te spoelen.

oh kijk, die had ik nog niet gezien. Inderdaad geen datum, en vooral reclame voor het apparaat. Maar het bestaat dus wel.
Voor mij/ons inmiddels niet meer heel erg relevant. Klinkt misschien heel stom, maar wij hadden allebei net corona opgelopen (inmiddels gelukkig relatief goed doorheen gerold, alhoewel nog niet 100%) en ik vroeg me af of verneveling met silvaplex, wat ik toch in huis heb, met het nevelapparaatje van manlief voor zijn chronische hoesten in de ochtend, zou kunnen helpen om de schade te beperken en erger dan de verschijnselen die we hadden, zou kunnen voorkomen. Omdat het virus- en bacteriedodend is. Maar goed, het is gebleven bij dat wat we hadden, en we hebben er geen luchtwegproblemen of koorts bij gekregen.

Kun je het smeren niet gewoon eens uitproberen op een redelijk onopvallende plek anders dan je mond? In de artikelen die ik heb gelezen en waarin werd getwijfeld aan de onschadelijkheid ging dat om inwendig gebruik.

Schiet me ineens te binnen dat ik pas heel kort de hardnekkig uitslag van mijn horloge onder controle heb weten te krijgen met een mixje van teatree en kokosolie. Als het nu niet net over was geweest had ik mooi de silvaplex kunnen proberen, maar helaas. Ga het niet meer uitlokken door mijn horloge weer te gaan dragen :+

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:54

superpony schreef:
velvetblack schreef:

Ik zou toch even naar de longen luisteren.

Mijn merrie van 28 hoest ook niet. Heeft 2x gehoest in afgelopen 5jr en daar medicatie voor gehad en verneveling.

Toch zijn haar longen echt slecht. En ondanks dat is ze super fit en loopt de rest er nog steeds uit.

Zomaar iets geven heeft eigenlijk geen nut als je momenteel niet weet hoe de longen zijn.

Paard dat we ziek kregen eigenlijk zelfde verhaal. Had net een kuur gehad en hoestte niet. Maar na zijn eerste aanval bij ons gelijk een scopie gedaan en was het beeld zo slecht. En daar had je anders ook niks aan gezien.

Dit was wat ik ook dacht bij het lezen, ze hoest niet.

Niet hoesten betekend niet dat de longen schoon zijn.
Ik heb liever dat ze af en toe hoest zodat ze slijmen zou kunnen ophoesten. Dan wanneer ze niet hoest en de slijmen blijven zitten

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:55

superpony schreef:
@Sandra_H Dit lees ik ook regelmatig. Ik gebruik regelmatig cbd en bij pijn thc. Ik rook niet, dus geen joint en wordt niet stoned.

In Nederland lopen we wat achter, ondanks dat we voorloper waren met de coffeshops. Met astma misschien nog iets minder bekend, maar voor pijn in andere landen al heel normaal.

Ik ben dan wel weer verbaasd dat ze nog niet aan de dieren denken. Wel met cbd en hennepzaad, maar niet hoe thc voor dieren werkt. Zeker omdat het voor veel dingen werkt en humaan weinig bijwerkingen heeft. Samen met cbd en niet rokend, zouden ze ook niet stoned worden.

En bier geven we bijv wel al vele jaren.......

https://www.royalqueenseeds.nl/blog-kan ... helpen-n59

Heb al meerdere onderzoeken gelezen, maar soms zijn ze me iets te technisch geschreven. Ik zou dit per direct kiezen boven bijv flixotide. Maar op het moment helaas nog niet te puffen.

Cbd lees je inderdaad al meer over. Verder weet ik er eigenlijk niets van. Maar bij paarden, in elk geval bij actieve sportpaarden, zit je natuurlijk ook met uitgebreide dopinglijsten. Van CBD weet ik het niet, maar ik vermoed dat THC daar toch wel op staat of gaat staan?? Bedoel maar, als zelfs kamille tegenwoordig al vermeld wordt, als ik pharmahorse mag geloven...?
Ik weet ook niet hoe het zit met de dopinglijst voor (menselijke) sporters. Weet wel van zeer dichtbij dat internationale topsporters op de meest onverwachte momenten controle kunnen krijgen en dat de aanwezigheid van een spoortje tot schorsing kan leiden.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:01

hagelslag schreef:
superpony schreef:
Dit was wat ik ook dacht bij het lezen, ze hoest niet.

Niet hoesten betekend niet dat de longen schoon zijn.
Ik heb liever dat ze af en toe hoest zodat ze slijmen zou kunnen ophoesten. Dan wanneer ze niet hoest en de slijmen blijven zitten

Eens!! Die van ons hoestte wel, maar was verder niet echt benauwd. Maar ik weet in elk geval van 2 paarden uit onze directe omgeving. die benauwd waren/groot ademhaalden, dat ze flink astma hadden. Die waren zelfs in rust benauwd.

Een daarvan is al een tijd niet meer om andere redenen, maar die is er met puffertjes en andere medicatie nooit vanaf gekomen.
Van de tweede heeft de eigenaar na de onderzoeken besloten om een zoutkuur te doen, en dat paardje is nu weer zo opgeknapt dat zijn conditie onder zadel weer kan worden opgebouwd.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:14

Er is ongeveer 3 weken geleden nog geluisterd naar de longen, in rust en na wat beweging. Er was toen niks te horen, behalve dat na de beweging haar neusgaten wijd waren en de ademhaling wat sneller was. Dat ze astma heeft is al maanden geleden vastgesteld. De snot uit haar neus is helder (soms wittig) en dun.
Ze krijgt nu al een hele poos geen medicatie meer.
Met rollen rolt ze nu ook weer gewoon door naar beide kanten, toen ze zo'n last rolde ze altijd maar 1 kant omdat ze erna moest hoesten
De wijde neusgaten is begonnen sinds de verharing, ongeveer tegelijk.

Haar longen zullen nooit schoon worden, daar ben ik uiteraard van op de hoogte helaas.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:44

velvetblack schreef:
Er is ongeveer 3 weken geleden nog geluisterd naar de longen, in rust en na wat beweging. Er was toen niks te horen, behalve dat na de beweging haar neusgaten wijd waren en de ademhaling wat sneller was. Dat ze astma heeft is al maanden geleden vastgesteld. De snot uit haar neus is helder (soms wittig) en dun.
Ze krijgt nu al een hele poos geen medicatie meer.
Met rollen rolt ze nu ook weer gewoon door naar beide kanten, toen ze zo'n last rolde ze altijd maar 1 kant omdat ze erna moest hoesten
De wijde neusgaten is begonnen sinds de verharing, ongeveer tegelijk.

Haar longen zullen nooit schoon worden, daar ben ik uiteraard van op de hoogte helaas.

In dat geval....ik herken het in zoverre dat die van ons in elk geval last krijgt (maar dan in de vorm van hoesten) als hij te dik in het haar zit. Nou is het een quarter dus zo dik in het haar komt hij nooit, maar hij moet hierom wel geschoren worden. Oftwel: een nog te dikke vacht i.c.m. de niet heel lage buitentemperatuur kan klachten geven.

Wel heb ik inmiddels het sterke idee dat er dmv luisteren nooit echt vastgesteld kan worden dat er niets aan de hand is (als er niets afwijkens gehoord wordt) bij die van ons werd ook nooit iets gehoord, maar hij bleek toch wel degelijk astma te hebben. En daar kom je nou eenmaal niet meer vanaf.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:17

Ze heeft inderdaad astma, dat is al langer terug vastgesteld. Ze krijgt nu niks speciaals bij (kruiden of siropen). Vandaar dat ik vroeg of zoiets nu geven het verwijden zou kunnen verlichten?

Ik heb een KWPN en ze komt idd niet dik in de vacht, maar uiteraard wel meer vacht dan in de zomer. Ze is nu goed aan het verharen en heeft het op warmere dagen warm (tussen de liezen, bij de tepels is het dan ook echt warm op de huid.
Kan het idd zijn dat ze er nu meer last van heeft ivm warmte en verharen etc?
In rust is ze verder gewoon rustig en kleine neusgaten.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 09:26

velvetblack schreef:
Ze heeft inderdaad astma, dat is al langer terug vastgesteld. Ze krijgt nu niks speciaals bij (kruiden of siropen). Vandaar dat ik vroeg of zoiets nu geven het verwijden zou kunnen verlichten?

Ik heb een KWPN en ze komt idd niet dik in de vacht, maar uiteraard wel meer vacht dan in de zomer. Ze is nu goed aan het verharen en heeft het op warmere dagen warm (tussen de liezen, bij de tepels is het dan ook echt warm op de huid.
Kan het idd zijn dat ze er nu meer last van heeft ivm warmte en verharen etc?
In rust is ze verder gewoon rustig en kleine neusgaten.

Bij die van ons lijkt er in elk geval duidelijk een link tussen net iets te dik in het haar en hoesten tijdens het werk. Daar viel niet tegenop te vernevelen, pas na een scheerbeurt stopte hij weer met hoesten. Dus ja ik denk wel dat dat kan.
Als dat het inderdaad is verwacht ik (maar ik ben ook alleen maar "ervaringsdeskundige") ook niet dat een supplement heel veel gaat doen, maar misschien dat het wel kan verlichten. Waarom overleg je niet even met je DA?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:48

Sandra_H schreef:
Cbd lees je inderdaad al meer over. Verder weet ik er eigenlijk niets van. Maar bij paarden, in elk geval bij actieve sportpaarden, zit je natuurlijk ook met uitgebreide dopinglijsten. Van CBD weet ik het niet, maar ik vermoed dat THC daar toch wel op staat of gaat staan?? Bedoel maar, als zelfs kamille tegenwoordig al vermeld wordt, als ik pharmahorse mag geloven...?
Ik weet ook niet hoe het zit met de dopinglijst voor (menselijke) sporters. Weet wel van zeer dichtbij dat internationale topsporters op de meest onverwachte momenten controle kunnen krijgen en dat de aanwezigheid van een spoortje tot schorsing kan leiden.

Ja, cbd wordt vooral bij kleine huisdieren al vaker gebruikt.

THC is gewoon een probleem, want officieel nog niet legaal. Maar er worden zoveel onderzoeken gedaan en in andere landen is het humaan al een meer gebruikt medicijn. In Nederland is mediwiet wel al geaccepteerd, maar echt alleen humaan.

De dopinglijst is een probleem, maar ik ging er dan vanuit dat een hoestend paard of andere wijze ziek paard, niet gestart wordt.

Humaan zou je niet eens thc olie op een wond kunnen smeren, want dan kan je al positief getest worden op cannabis. Ergens schandalig, want ibuprofen bijv is vele malen schadelijker. ( geen idee of dat op de lijst staat? )

Ik las alleen het onderzoek voor mensen met astma en je zou willen dat je voor je dieren ook alles kan proberen als iets goed werkt.