Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:28

Schilfers, net als roos is vaak het afscheiden van afvalstoffen door het lichaam. Dus op zich niets om je zorgen over te maken, misschien juist wel goed dat hij ze kwijt raakt zeg maar. Wat super dat het zo goed gaat nu Nefertarie! Geef je verder al iets ter ondersteuning voor de huidproblemen zoals echinacea druppels en/of msm (zwavel)? Goed bezig!

Nefertarie

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:36

Nee, verder geven we niks erbij, dan de Pergolide.
Het is ook wat lastiger, omdat ik in persionstalling sta. Dan komt alle verandwoordelijk bij degene waar ik sta. Ik vind het al lastig dat ze elke dag 1,5 pilletje moet geven met een broodje appelstroop :o
Zij vind het niet erg trouwens, maar Moon is de enige die medicatie toegedient moet hebben.

Ik zelf probeer de controle dan te houden op het geven van de pillen, door op de strips ma di wo do vr za en zo te schrijven met een watervaste stift.

Ik heb wel een gepraat met de DA over Magnesium bijgeven, maar deze vond dit niet nodig.

echinacea druppels en/of msm (zwavel) kun je zoiets ook geven, als ik er ben, dus niet dagelijk?
Of is dit slecht?

manon_lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:54

fargo schreef:
In mijn ervaring zie je bij paarden die verder (nog) niet zoveel last hebben behoorlijk snel verandering, bij mij vond ik in de eerste week/weken de ogen al echt schoner. Heb meerdere paardjes op stal meegemaakt en de ogen en neus knappen eigenlijk als eerste op en ze worden fitter en zoeken meer contact.

Ga de PB vandaag nog bestellen, hoop hard jouw ervaring te kunnen delen over een weekje of wat!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:06

met mij en mijn vriendin alles ok. Ik had haar voor we met de behandeling gestart zijn al gezegd dat ze iets moest doen, of behandelen of overwegen te laten inslapen omdat dat haar paard echt wel aan't achteruit gaan was. Dus Ze had er wel vrede mee dat we geprobeerd hebben en dat ze de eigenlijke beslissing van wanneer het niet meer verder kon niet zelf heeft moeten maken. Kal was die ochtend echt vrij normaal, roepen als je aan de stallen kwam, ongeduldig om naar buiten te mogen...
Alleen het vaste weidemaatje waar anders niets mee gebeurt, staat nu wel vaak zielig alleen te kijken. Maar ja als ze de andere paarden aftroeft, heb je geen vriendjes hé. Zal ook wel weer bij trekken. Ook het ontbreken van een begroeting bij het voeren zal wel wennen...

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:17

Dat zijn idd van die dingen die je dan mist Petitparis. Je bent zo gewend aan de dingen die ze altijd doen en nu niet meer.

@Nefertarie
Fijn dat ze weer wat lijkt aan te komen! Ik voer altijd de blauwe muesli aan mijn paarden, groen worden ze te blij van! :D
Om dikker te worden (La Vie niet ;) ) krijgt een paard hier een combinatie van slobbermash van havens, pulp, zemelen, lucerne en muesli. Paardje komt eindelijk wat aan in de bovenlijn.

Schilfers heeft La Vie ook enorm, ene keer bijna weg en de keer erop lijkt ze wel ontploft met witte stukjes...
Magnesium krijgt zij wel, zwavel niet. Denk ook niet dat ik er nog een poedertje in zou krijgen. Madam is zo kieskeurig. Ben al heel blij dat ze weer goed eet.

@Manon
Ben benieuwd hoe je paardje het gaat doen op Provarium. Ons vorige cushing paard vond het niet te nassen, hebben we echt beetje bij beetje moeten opbouwen zodat hij zijn voer wel at. Later maakte het hem niet meer zoveel uit.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:14

Fargo... kun je mij wat meer vertellen over Provarium ? Mijn merrie is dan wel geen Cushing paard maar heeft wel dikke ogen, tranen bij overvloed. Ze is wel zwaar IR. Ik heb inmiddels al 4 verschillende DA's naar haar ogen laten kijken en ze kunnen niks vinden. Ik kan me de tijd niet heugen dat ze hengstig is geweest.. zou dit wellicht helpen? Wat denk jij?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:41

Provarium Breeding is gebaseerd op kuiskruid of ook wel Chasteberry of ook wel monnikspeper of vitex agnus castus. Wordt al sinds middeleeuwen gebruikt ook door mensen bij overgangsproblemen en indertijd ook door monniken om celibaat te blijven ;-) vandaar monnikspeper/kuiskruid. In VS wordt het (regelmatig) gebruikt en ook in Engeland voor paarden met hormonale problemen (te hengstig, niet hengstig of hengsten/ruinen met te veel drive) en het wordt dus ook regelmatig gebruikt voor paarden met cushings. Door het gebruik komen de hormonen meer op orde en worden veel paarden fitter. Wij zijn indertijd met Willy alvast begonnen met PB omdat de pergolide nog in bestelling was en nog niet leverbaar en om toch alvast te ondersteunen.
In VS en Engeland zijn ze ook heel actief met onderzoeken naar het effect, er bestaan veel positieve gebruikersverhalen, zeker bij beginnende gevallen van cushings. Ik heb ooit ook US onderzoek gelezen dat een kleine dosis (en dat geef je met PB) een heel goed ondersteunend effect geeft, dus geven wij het nog steeds ter ondersteuning van de pergolide. Kan helaas het onderzoek niet meer terugvinden, maar het bestaat wel.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:04

Ik heb vorige week Aurora nogmaals laten testen (simpele bloed-ACTH test) en vandaag eindelijk alle waarden doorgekregen.

Eind oktober is ze voor het eerst getest en is de diagnose Cushing gesteld: 221 pg/ml (ref waarde <47).
Nu in januari was de waarde 29.3 pg/ml met referentie waarde < 29.

Ze is dus duidelijk verbeterd, maar dat had ik zelf ook al gezien. Ze loopt niet meer stijf, haar traanogen zijn weg, en haar hangbuik is weg, ze is veel beter in model nu. Ze lacteert nog wel maar daar was de VA niet van onder de indruk.

Btw Fargo ik heb dat Absorbine thrush remedy gekocht voor haar hoeven, ben er wel tevreden over. Haar stralen waren al verbeterd in de kerstperiode toen ik er zelf niet was, maar het gaat goed nu. Hoe lang doe jij met zo'n fles? Ik vind het wel erg dun spul, je gooit elke keer toch meteen een hoop weg met opsmeren zo gauw ze haar voet weer neerzet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:19

Wij doen er redelijk lang mee, maar als de hoeven weer op orde zijn, geven wij het ook niet elke dag, dan doen we het (als we het al doen) bijv 1 a 2 keer in de week om bij te houden. Het werkt wel echt goed hè?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:26

Haar straal ziet er weer normaal uit nu in ieder geval, maar dat was dus al een stuk verbeterd voor ik hiermee begon. Ik vind het in ieder geval prettig om een fatsoenlijk product te gebruiken (stalhoudster is apotheker en herkende de werkzame stof).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:28

Ik heb het via een stalgenootje die het van een DA had, toen even gezocht op het internet omdat die DA wat minder op de route ligt voor mij en het gelukkig gevonden. Mijn smid kent het ook en ziet ook de super resultaten.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:32

Ja alleen jammer dat ik het niet hier in Engeland kan krijgen, gelukkig kom ik regelmatig in NL :)

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:40

Ik ben blij dat het over het algemeen goed gaat met de cushing-patientjes!
Alleen sneu voor petitparis... :(:)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:47

Fijn dat het zo goed gaat met Aurora en Moon!

Zouden jullie even kunnen helpen nadenken over begindosering ? Mijn pony weegt tussen de 250 en 300 kg. De DA zegt 0,6 mg als startdosering (dat is 0,002 mg/kg uitgaande van 300 kg) en ik krijg pilletjes van 0,05mg en 0,25mg hiervoor. Gezien zijn heftige reactie op de parlodel vorig jaar dacht ik dat het misschien beter zou zijn nog langzamer op te bouwen, met eerst 0,1, daarna 0,25, daarna 0,5 en daarna pas 0,6. Wat zouden jullie als ervaringsdeskundigen doen ?

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:50

Het lijkt me dat 0,1 en 0,6 heel lastig te doseren zijn?
misschien beginnen met een halve pil van 0,25 mg? 0,125? na een paar dagen naar de 0,25 gaan enz enz.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:53

Wat voor pilletjes heb je en kun je ze makkelijk klein en precies doceren??

Ik zou denk ik naar 0,25 mg gaan als beginstap en die stap 5 dagen aanhouden en dan omhoog naar 0,5 mg. Ik denk dat het ondoenlijk is om letterlijk 0,6 mg per keer te geven (alleen al om het uit te mikken dat je echt op 0,6mg uit komt, in principe rond je gewoon af hoor..) en dus zou ik zelf in 2 stappen voorlopig gewoon naar 0,5 mg gaan en dat 2 maanden aankijken. (ben het dus eens met Nefertarie ;-))
De vuistregel is een vuistregel, geen MUST dus je hoeft niet direct al die dosis te geven, het is een richtlijn! Wat zijn de symptomen van Nado op dit moment?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:25

Gemske fijn dat het al beter gaat en je positieve veranderingen ziet!

Mijn pony loopt erg slecht..
Hoefsmid is geweest en vond haar voetjes er prima uit zien en heeft alleen iets van de teen afgehaald zodat ze iets makkelijker af kon rollen.
Ze heeft altijd wel een mindere periode dat ze erg gevoelig loopt en dan geef ik haar een paar dagen pijnstillers en dan gaat het weer een tijd goed.
Nu loopt ze alleen al een paar weken erg slecht ondanks 2 zakjes buut op een dag..
Weet ook niet hoe lang ik dat kan blijven geven aan zo'n kleine pony, zal dat sowieso even met mn DA overleggen.. verder nog iemand een tip?

melodyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:51

Hoi iedereen, ik reageer bijna nooit op bokt maar ik heb een paardje dat sinds vorig jaar is vastgesteld met Cushing.
Heet is begonnen eind 2010 met hoefbevangenheid en de dikke krullende vacht.
Sindsdien geven we ze ook Pergolide. Dit hielp zeer goed tot enkele maanden geleden.
Ze wil nu niets meer eten waarvan ze denkt dat er een pilletje zou inzitten.
Voor de rest is ze stabiel maar ik vroeg me af hoe het haar zou beinvloeden als ik geen pergolide meer zou geven?
Kan ze dan alle symptomen terug krijgen?

Ik heb niet heel het topic doorgelezen want 202 pagina's is nogal veel om in 1 keer door te nemen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:18

Ik denk het eigenlijk wel, want pergolide houdt het tegen maar laat het probleem niet verdwijnen, dus zal het cortisol weer omhoog gaan met alle ellende van dien.
Heb je al geprobeerd het pilletje tussen wat brood te doen? Dat werkt bij de mijne goed, nadat we alle soorten fruit al gehad hadden en dat niet meer wilde.

melodyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:30

We hebben alles al geprobeerd... vanaf ze mij ziet afkomen met iets loopt ze al weg. Zelfs voer in haar bak wilt ze niet meer...
Ik dacht dat het misschien zou beteren als ik ze een tijdje enkel fruit gaf zonder een pilletje maar na 2 weken nog steeds geen succes.
Ze heeft nu toch al 2 maand slechts af en toe een pilletje binnengekregen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:35

Dan proberen achter in haar keel te proppen, zonder eten?

melodyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:49

Dat kan ik wel eens proberen :)
Dankje

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:57

meestal verliezen ze eetlust door de bijwerkingen van de pergolide,en dat meestal in de eerste week wanneer je de behandeling start.
Maar dat is bij jou niet aan de orde....Eet ze haar hooi wel?
Mijn paard heeft net ook een aantal dagen slecht en langzaam gegeten...het ging wel op maar niet van harte.
Een zogenaamde dip....wat ik eigenlijk niet te verklaren vind omdat hij al 7 weken op pergolide staat.
(hij eet nu weer goed dankzij de verboden gemelasseerde lucerne erin)

Heb je het weleens geprobeert om het pilletje tussen droge biks in je hand te geven?
Dank zij die tip eet mijn paard zijn pilletje nu wel op!
Ik zat ook te vogelen met partjes appel,broodje...niets werkte.
Nu krijgt hij het in een handje lucerne brokjes en dat gaat prima!

Wat ik wel raar vind is dat je schrijft dat je paard al zeker twee maanden maar een paar pillen heeft opgegeten.Dan zou ze logischerwijs juist meer honger moeten hebben vanwege het hogere cortisol.
Is er niet iets anders aan de hand?

melodyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:05

Ze krijgt elke dag een grote hoeveelheid hooi die ze wel opeet. Ze wilt gewoon niets meer uit de hand of uit haar bak eten.
De enige reden om haar pilletje wel binnen te krijgen is ze lang op stal te zetten met enkel voer in haar bak.
Normaal staat ze 24/24 buiten dus dit is ook niet echt de oplossing.
Ik was van plan eens ander eten te proberen in haar bak en misschien dat ze dit dan wel wil eten. Het is in ieder geval het proberen waard.
Ook gras eet ze nog normaal zoals ze vroeger deed dus meer honger heeft ze niet aangezien er niet echt iets veranderd is in haar eetpatroon.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 00:22

Mijn pony krijg alles wat ze binnen moet krijgen in een grote spuit samen met appelmoes in haar mond, dan moet ik haar ook wel vangen, maar zo lukt het wel.
Moet eerlijk zeggen.. leuk is het niet. Maar het werkt iig wel.