[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:00

Een veearts heeft al een grote praktijk waar veel geld mee wordt verdient. Zo'n therapeut werkt vaak alleen en heeft opleidingen en dergelijke zelf moeten bekostigen...

Als ik het vergelijk, bij Fiek ben ik zo'n 1000 euro kwijt geweest aan onderzoeken door dierenartsen en bij Sylvia was ik onder de 400 euro klaar en is hij inmiddels stabiel en heb ik mijn paard terug...

Ze is zeker niet duur als ik vergelijk met andere homeopaten en probeert verder overal kosten op te besparen..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:53

SuperRoos schreef:
Een veearts heeft al een grote praktijk waar veel geld mee wordt verdient. Zo'n therapeut werkt vaak alleen en heeft opleidingen en dergelijke zelf moeten bekostigen...

Als ik het vergelijk, bij Fiek ben ik zo'n 1000 euro kwijt geweest aan onderzoeken door dierenartsen en bij mijn therapeut was ik onder de 400 euro klaar en is hij inmiddels stabiel en heb ik mijn paard terug...

Ze is zeker niet duur als ik vergelijk met andere homeopaten en probeert verder overal kosten op te besparen..

Ben ik helemaal met je eens!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:15

Mirgino, jij bent tevreden over de crusader maskers he ? Kunnen paarden die ook s'nachts op hebben ? En zijn ze echt heel zacht langs de randen ?
Toevallig had vandaag een paard op de wei een masker op. Maar ipv op haar hoofd zaten de vliegen nu in zwermen om haar hoofd heen. Met als gevolg dat ze nog aan het schudden was met haar hoofd...
Is dat idd zo bij vliegenmaskers ???

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:40

Maris schreef:
Mirgino, jij bent tevreden over de crusader maskers he ? Kunnen paarden die ook s'nachts op hebben ? En zijn ze echt heel zacht langs de randen ?
Toevallig had vandaag een paard op de wei een masker op. Maar ipv op haar hoofd zaten de vliegen nu in zwermen om haar hoofd heen. Met als gevolg dat ze nog aan het schudden was met haar hoofd...
Is dat idd zo bij vliegenmaskers ???

cheyenne had hem s`nachts ook om,gringo gaat naar binnen s`nachts

maar ze kunnen om blijven is mijn ervaring.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:42

Bedankt ! En hebben je paarden dan ook geen wolken vliegen om hun hoofd heen (zoals ik vanmiddag zag bij een ander paard ) ?

edit : typefout hersteld
Laatst bijgewerkt door Maris op 14-07-10 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:49

gringo heeft geen neusflap en de fries ook niet en hun hebben ze wel op de neus

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:51

Hmmm, dus eigenlijk zijn ze dan nog steeds mega aan het schudden om de vliegen kwijt te raken ?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:08

Maris schreef:
Hmmm, dus eigenlijk zijn ze dan nog steeds mega aan het schudden om de vliegen kwijt te raken ?

gringo vind de vliegen op de neus niet erg :+

en bij cheyenne was de zon de reden dat ze deze droeg

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 09:31

Maris schreef:

Een beetje vliegenspray op het masker sprayen voordat je hem aandoet helpt ook veel.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 09:56

meestal bij een zwart makser zitten er meer vliegen dan bij een licht masker!
Vidar had gister even een andere om en die was zwart...nou zwermen om hem heen.. toen heb ik de crusader aangedaan ( grijs) bijna geen vliegen..dus de kleur maakt ook uit denk ik..
bij ons op stal hebben de donkere paarden sowieso meer last van vliegen!
is dat bij jullie ook?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:06

klopt, de fries in de wei heeft er veel meer op de neus dan Gringo
en de witte heeft geeneens een masker om :+ heeft wel een mooie maantop maar erg weinig vliegen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:25

tylando schreef:
meestal bij een zwart makser zitten er meer vliegen dan bij een licht masker!
Vidar had gister even een andere om en die was zwart...nou zwermen om hem heen.. toen heb ik de crusader aangedaan ( grijs) bijna geen vliegen..dus de kleur maakt ook uit denk ik..
bij ons op stal hebben de donkere paarden sowieso meer last van vliegen!
is dat bij jullie ook?

Dat is goed dat je dat schrijft !
Merrie bij ons op de wei heeft idd een donker masker op......

Ik had op een 2de hands crusader gevraagd op Bokt, maar ik krijg alleen reacties van verkopers die nieuwe verkopen ......

Groetjes,

Maris

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:26

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:38

Je hebt gelijk singasong, het is niet veel geld.
Maar ik weet nu wel dat ik in ieder geval een licht gekleurd masker wil ( om te proberen ). Want al die vliegen om het hoofd bij donkergekleurde maskers, dat schiet niet op.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:41

Maris schreef:
Je hebt gelijk singasong, het is niet veel geld.
Maar ik weet nu wel dat ik in ieder geval een licht gekleurd masker wil ( om te proberen ). Want al die vliegen om het hoofd bij donkergekleurde maskers, dat schiet niet op.

Moet je zeker geen zwarte nemen als je paard daarvan gaat schudden. Niek geeft er niets om de vliegen op zijn masker.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:50

De crusader is dan ook mooi lichtgrijs.
Mijn paard loopt nu al mega te schudden van 1 vlieg ergens om zijn hoofd, dus op dit moment echt heel erg gevoelig ervoor kennelijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:56

appie schud niet vanwege de vliegen,maar ze staan bij ons achter ook op open land,dus dat scheelt.
kelly staat voor aan de weg bij de bomen en daar zitten wel veel vliegen,dus zij heeft het wel erg druk

ik zag appie vandaag wel even weer gewoon schudden,dat was net op het moment dat er naast hem 2 nieuwe paarden stonden en hij even vreselijk machogedrag moest gaan vertonen.
vond het ergens toch wel apart dat hij dat deed

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:00

Volgens die TMC duitse site is stress wel degelijk een trigger voor hoofdschudden... 2 nieuwe paarden is waarschijnlijk wel stress...

Mijn paard staat ook op een "open" wei ( geen bomen of wat dan ook ). Maar met dat warme weer waren er echt veel vliegen !

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:52

was inderdaad ook maar eventjes dat hij het deed hoor.
hij was een beetje gefrustreerd dat ze niet bij het draad wilden komen om even met hem kennis te maken en toen begon hij meteen wat te schudden.
later had hij het wel gezien en toen was het ook meteen over

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:05

Dus dan klopt die stress als trigger wel !

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:35

Hele gekke vraag trouwens, maar wat voor voordeel heeft een vliegenmasker met oren eraan ?? Lijkt me erg vervelend voor een paard, of ???

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 21:17

Maris schreef:
Hele gekke vraag trouwens, maar wat voor voordeel heeft een vliegenmasker met oren eraan ?? Lijkt me erg vervelend voor een paard, of ???

Er kunnen dan geen vliegen in/aan de oren komen. Dat kan wel als er geen oren aan zitten en het rondom de oren niet goed aansluit.

Mijn eerste masker was zonder oren maar heb er nu al 2 versleten met oren en die bevallen mij toch beter.

Niek en Humpy hebben allebei een masker met oren en dat bevalt ze volgens mij prima. Heb nog nooit gezien dat ze ze af wilde schuren ofzo.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:54

als vidar ziijn eigen druk maakt heeft ie ook meer last hoor! word minder als hij zich ontspant...dus dat kan zeker een trigger zijn om te gaan briesen/schudden!

ik vind een makser zonder oren fijner...ik heb het idee dat het toch wat "trekt" als hij een masker met oren aan heeft! ook qua ruimte bij ogen!

JNAWA_Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:48

Ik heb sinds kort ook een shakende pony. Het begon opeens, hij doet het onder het rijden, en ook in de wei. Ik word er zelf helemaal gek van, want ik heb geen idee wat hij doet, of waarom! Aan het hoofdstel kan het niet liggen, want die heb ik al nagekeken. Het zadel ook niet. Nu zit ik te denken dat het aan de atlas ligt. Hij stond laatst vast, om gepoetst te worden, maar toen schok die en sprong achteruit. Kan daardoor de atlas verschuiven, en dit het shaken veroorzaken?

Alvast bedankt voor het reageren!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:50

Ja, dat kan zeker. Hoofdschudden KAN te maken hebben met een beschadiging of beklemming van de trigimus zenuw. Dat hoeft dus niet, er zijn nog meer oorzaken voor hoofdschudden.