PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 14:54

henshem schreef:
Stal_Fiore schreef:
Ja het is flink prijzig inderdaad.

Maar loop nu aan dat mijn merrie haar supplementen niet meer wil eten. Echt vervelend.
En kwam uit op deze website. Ze hebben een mooi voer schema voor me opgesteld, ook met de gedachte dat er misschien in haar maag ook wel wat gaande kan zijn.
Dus wil het een kans geven.

Vraagje, ben je inderdaad overgegaan op de goldmedics en zo ja wat zijn je ervaringen?

Ja ik ben overgestapt, maar niet geheel met succes.

De vitamine E ervan eet ze goed. Maar de balancer gaat echt met lange tanden en de gastrigold vertikt ze.
Dure flessen en ze eet het dus niet… flink balen.

Als de vit E op is, ga ik over op een andere.

henshem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 19:11

Binnenkort gaat mijn merrie naar een pensionstal, ze staat nu nog aan huis. Daar zal ik bakjes met voer klaar zetten. Daarom wil ik zo veel mogelijk supplementen in brokjesvorm (ipv poeder) kunnen voeren. Voor de vitamine E denk ik aan die van Hippalgo. Hebben jullie nog tips?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 20:03

henshem schreef:
Binnenkort gaat mijn merrie naar een pensionstal, ze staat nu nog aan huis. Daar zal ik bakjes met voer klaar zetten. Daarom wil ik zo veel mogelijk supplementen in brokjesvorm (ipv poeder) kunnen voeren. Voor de vitamine E denk ik aan die van Hippalgo. Hebben jullie nog tips?

Geen tips maar ik ben wel erg benieuwd!
Mijn paard eet zijn poedertjes wel tot nu toe, maar ik vind het niet ideaal

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 20:21

henshem schreef:

Ken je deze? https://www.bol.com/nl/nl/p/floris-equi ... 127685001/

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 22:12

henshem schreef:

Van Grovet de vitamine E softgels. Ideaal!

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 23:02

Mooi, al een aantal vitamine E opties, dank daarvoor. Nu nog de andere poedertjes :o .

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 05:45

henshem schreef:
Mooi, al een aantal vitamine E opties, dank daarvoor. Nu nog de andere poedertjes :o .

Al gekeken of je ander voer/balancer kan geven? O.a. hi support van je paard gezond en fit zit het een en ander in.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 07:33

Ik heb de amino ook nog in brok beschikbaar, maar omdat dit nutriënten zijn die in grammen gegeven worden ipv mg, ligt de dagdosering wel hoger. Je kan maar 7-10% poeder in een brokje persen zonder veel melasse of andere bindmiddelen te gebruiken. Anders wordt het een gruizige bende...
Het moet dus wel kunnen bij jouw paard, wat meer brok.
https://equi-xcel.nl/product/performance/power-pellets/

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 09:33

Had ik misschien moeten vermelden. Ze krijgt de sports and leisure balancer van equi excel.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 22:55

NikkiB1991 schreef:
Ik heb de amino ook nog in brok beschikbaar, maar omdat dit nutriënten zijn die in grammen gegeven worden ipv mg, ligt de dagdosering wel hoger. Je kan maar 7-10% poeder in een brokje persen zonder veel melasse of andere bindmiddelen te gebruiken. Anders wordt het een gruizige bende...
Het moet dus wel kunnen bij jouw paard, wat meer brok.
https://equi-xcel.nl/product/performance/power-pellets/

Zou dat de myocare kunnen vervangen? Want mijn paard (volgens mij net als een ander paard in dit topic) vindt dat echt niet lekker en wil haar slobber niet eten als het er door zit.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 23:45

Nee niet geheel, dan mis je de magnesium, vitamine E en carnitine. Die zou je dan nog los bij moeten voeren.

Vaak helpt het met de Myo wel om klein te beginnen. Je moet er aardig wat van voeren (geconcentreerder gaat helaas niet, ik heb alles helemaal puur zonder verdunning oid.) en dan kunnen ze de smaak intens vinden, zo plotseling.
Ik heb wel overwogen om bij de volgende productie te proberen iets aan de smakelijkheid te doen, maar de opties die geschikt zijn voor PSSM paarden zijn zeer beperkt en eigenlijk wil ik het net als de rest puur en toevoegingsvrij houden, en ook de dosering niet moeten verhogen alleen om ruimte te creëren voor smaakstoffen. Smaak is tenslotte heel individueel, in mij opinie kan je dan beter zelf kiezen en toevoegen wat je paard echt lekker vind. Een schep fenegriek werkt bijvoorbeeld vaak wel goed, sterke smaak en geur die vaak goed gewaardeerd wordt, en niet prijzig. Ik heb ook klanten waarbij de paarden erg enthousiast worden van een schepje VitaBits erbij, maar het verschilt dus per paard...

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 05:55

Ik blijf helaas er ook tegen aan lopen dat mn paard de myocare echt niet eet, zodra het door zn voet of slobber zit laat hij het staan, zo balen, heb twee emmers staan maar vanalles geprobeerd.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 07:23

Bovenstaande tips ook al? Stuur me anders even een WhatsAppje O:)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 10:39

Meeste geprobeerd, hij eet alle poeders totdat de myo care ergens door zit
Ben nu toch weer terug naar de vit E wat ik eerder gaf gestapt

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 12:29

Vitamine E en magnesium geef ik extra erbij. Dus dan gaat het nog om de carnitine.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 12:41

Losse carnitine is lastig te vinden én super duur helaas.

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 15:21

henshem schreef:
Vitamine E en magnesium geef ik extra erbij. Dus dan gaat het nog om de carnitine.

Die koop ik bij bulk.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 16:35

Tinkermuts schreef:

Ik heb per toeval nog een klein beetje fenegriek en vitabits los staan, wat nog in emmers moet worden verpakt. Als je wilt kan ik een klein proefzakje sturen, bij uitzondering want normaal heb ik die niet. Wellicht krijg je die emmers dan toch nog op. App even het gewenste adres bij interesse, wie weet helpt het nog.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 05:28

NikkiB1991 schreef:
Tinkermuts schreef:

Ik heb per toeval nog een klein beetje fenegriek en vitabits los staan, wat nog in emmers moet worden verpakt. Als je wilt kan ik een klein proefzakje sturen, bij uitzondering want normaal heb ik die niet. Wellicht krijg je die emmers dan toch nog op. App even het gewenste adres bij interesse, wie weet helpt het nog.

Superlief, ga ik even doen

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 10:17

Sinds ik mijn merrie de bodybuilder van hippalgo geef, met een balancer brok van metazoa, hoef ik qua supplementen enkel nog vitamine E en een klein beetje amino mix merrie te geven en wow wat gaat ze goed ineens!
Ik had heel veel moeite in de zomer om haar terug in training te krijgen na een heftige aanval. Maar sinds ze dit krijgt konden we al gauw weer training gaan opbouwen en ik en mijn ene bijrijder zijn nu allebei langzaamaan het lessen ook weer aan het opbouwen.
Ik heb nu 2 bijrijders want merk wel dat het belangrijk is voor haar dat ze elke dag gewoon loopt al is het maar een half uurtje stap en draf. Als niemand van ons dan eens kan heeft ze een dagje vrij.
Gisteren de therapeut weer langs laten komen voor een massage en ook die gaf complimenten dat ze in de afgelopen 3 maanden enorm goed is bijgekomen en weer spieren is gaan opbouwen.
Wie weet gaan we dit jaar voorzichtig proberen eens wat kleine wedstrijdjes te rijden. Ik ben zo ontzettend blij met hoe goed ze het doet!

Zit er wel nog aan te denken om mangaan er bij te gaan geven om te kijken of dat nog extra helpt of niet, maar gezien ik in maart op vakantie ben ga ik dat vanaf april pas doen zodat ik er bij ben mocht ze er toch niet goed op reageren.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 12:25

Ik ben ook heel blij met de bodybuilder. Zonder dat valt ze echt wel wat terug. Vind t wel jammer dat ze hun specificaties niet vrij willen geven.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 19:51

Vorige week heb ik 2 keer gereden en beide keren gingen wel fijn. Relaxt paard en redelijke rit. Ik rij nooit meer dan een half uur (incl in en uitstappen) en we doen geen speciale dingen, gewoon de basis.
Vandaag stap ik op en hij heeft hij meteen spanning. Daarna is hij beginnen hoesten (herken ik van mijn vorige PSSM paard) en na 20min werd hij onregelmatig achteraan.
Herkennen jullie dit? Moet ik het linken aan de PSSM of wat anders?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-26 08:16

Kan. De ademhalingsspieren kunnen ook worden beïnvloed door PSSM/MIM. Als er dus al problemenn waren (spanning), kan het goed dat de kramp zich uitbreidt naar andere delen van het lichaam.

Ik ken overigens meerdere PSSM/MIM paarden, zowel P1 als 1 of meerdere van de EquiSeq varianten, die af en aan problemen hadden met óf slikken óf ademhalen ... of beide.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 09:15

Ik vind het echt lastig, als hij een goede dag heeft heb ik weer moed.
Maar zoals gisteren, dan zakt de moed in mijn schoenen en denk ik "doe ik hier nog goed aan?" :(

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 13:03

Mac schreef:
Kan. De ademhalingsspieren kunnen ook worden beïnvloed door PSSM/MIM. Als er dus al problemenn waren (spanning), kan het goed dat de kramp zich uitbreidt naar andere delen van het lichaam.

Ik ken overigens meerdere PSSM/MIM paarden, zowel P1 als 1 of meerdere van de EquiSeq varianten, die af en aan problemen hadden met óf slikken óf ademhalen ... of beide.

Mijne krijgt bij spanning ook een keelademhaling, ik had gelezen dat dit ook PSSM2 als oorzaak heeft. De dierenarts luistert altijd naar dr longen, keel en luchtpijp met enten en kan nooit iets vinden.