[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sunny43

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:04

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:30

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:36

ik zag hem ook, heb er op gegoogled en kwam het op een Engels forum tegen dat het werkte maar...???

friesvamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:40

Mijn Fries heeft een milde vorm van zomereczeem. Met een deken is het tot nu toe goed onder controle te houden. Daarnaast gebruik ik 1-2x per week derfen.
Ik gebruik ook de Z-itch voor haar. Ik doe het volgens de bijsluiter, 40 ml per keer, 1x in de week. Heb het idee dat het wel werkt, maar niet afdoende dat ze zonder deken zou kunnen. Heb de auriplak bij een vorig paard geprobeerd, 1 aan het halster en 1 in de staart. Ten eerste raakten ze erg snel kwijt (raakte toch los als ze gingen rollen/kroelen/spelen enz) en ten tweede had ik echt totaal niet het idee dat het ook maar iets deed, dus die gele flapjes hangen er bij mij niet meer aan.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:54

@sunny43: wel ik vind het niet duidelijk hahaha :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:46

Mi_Amore schreef:
@ellepel: maat 185 :) Zou dit veel schelen met de 165?
@sunny43: ik heb deze liggen, maar nog geen idee hoe ik het ding moet vaststikken :')

Denk niet dat het dan gaat passen,tenzij je pony een klein buikje heeft.
Voor appie was die buikflap echt veeeeeel te groot en heb ik het toen een stuk dubbel genaaid.
Maar ik heb het nog wel liggen, moet ik anders iets voor je gaan opmeten om te kijken of je daar wat mee kunt?

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:18

Mi_Amore schreef:
Paardlief stampt zich een half ongeluk, zelfs mét deken.
Dus die wordt nu 2x per dag aan de uier ingesmeerd met Cojosol.
Ga wel overschakelen naar derfen, cojosol is gewoon jeukstillend denk ik.

Mijn paard staat 24/7 op zandpaddock en elke dag max. een uur op de wei met deken uiteraard :)

Iemand soms nog een buikflap van Boett te koop, maat 5, 5+ of 6? :)

Ik heb er 2 over!!! Moet ze alleen ff opzoeken :+ één is nog best wel nieuw omdat die van mij bij zijn nieuwste deken zonder buikflap stond en de ander is wel echt gebruikt weet ik zo uit mijn hoofd ff te zeggen...

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:29

Silver_Fox schreef:
@lissie_zigor ik ben het met je eens hoor, een allergie is gewoon nooit normaal. Dan is er iets niet helemaal juist in het lichaam, dat komt niet door de knut! Mensen kunnen met een andere voeding en levenstijl ook opeens niet meer allergisch zijn voor iets waar ze eerst heftige reacties op hadden. Ik denk bijv. ook dat hoefbevangenheid een ander soort uiting is van hetzelfde probleem.
Maar ik ben het wel met Jotoma eens dat zolang ze een allergische reactie hebben een deken op moeten, als ik zelf zo'n allergie zou hebben zou ik ook knutten zoveel mogelijk willen vermijden!
Als minder gras beter werkt zou ik als ik jou was ook naar het soort gras kijken wat je in de wei hebt staan. Hoeveel verdun je de azijn? en wat voor azijn gebruik je?

Wat zijn de symptomen voor de pollenallergie bij jouw paard? Ik heb soms ook het idee dat mijn paardje er misschien last van heeft maar ik weet ook niet precies of het nou een andere uiting is van zomereczeem is of een pollenallergie.

Hey ja inderdaad, ga misschien toch maar weer eens kijken naar een deken dan..

Ik doe in een spuitfles ongeveer iets meer dan de helft natuur azijn, dan ongeveer 5 á 10 druppels tea tree (goed voor de huid en die geur kunnen muggen niet tegen) en de rest water omdat ik denk dat azijn en tea tree puur iets te heftig kunnen zijn daarom doe ik de rest water, wat het belangrijkste is dat als je het spuit je zowel de azijn als de tea tree kunt ruiken, dan is het goed.
Dit spray ik iedere dag, kost maar een paar seconden de tijd :)

ja met die pollenallergie heeft hij wel aardig wat symptomen gehad.
Het begon ermee dat als ik een buitenrit deed met een lang teugeltje ging hij met zijn neus over de grond lopen. Wanneer ik in de bak stil ging staan naast de bakrand ging hij met zijn neus kriebelen aan de bakrand. Tijdens het rijden ging hij soms schudden met zijn hoofd. Beetje snotneus had hij ook vaak. Op een gegeven moment had hij een keer een bloedneus (niet zo erg maar wel een beetje).
Op een gegeven moment was het zo gek dat hij tijdens het rijden er keihard vandoor ging en met zijn hoofd tegen de bakrand ging slaan... toen dacht ik... oke of ik heb een suïcidaal paard of er is echt iets mis met hem :+ :P

Naar de kliniek gegaan (wist ik veel) camera in zijn neus geweest, foto's gemaakt blablabla euro's verder was de conclusie: 'hij is Waarschijnlijk ergens allergisch voor'... hij kreeg een neusnetje, poeder voor in zijn neus en moest zijn neus met vaseline insmeren...

In de winter gingen de symptomen weg..

Ik werkte toen in een paardenwinkel en toen kwam er die winter een meisje in de winkel en die zei dat ze 'puur pollen' ging kopen voor haar paard want die had pollen allergie, sinds ze dat spul gaf hoefte ze geen netje of iets meer te gebruiken.
Ik zei dat ik twijfelde of die van mij het ook had. Toen zei ze 'je kan puur pollen proberen en als dat werkt dan weet je dat hij pollen allergie heeft, het kan toch niks kwaad dus je kunt het iig proberen'

Heb ik gedaan en hij heeft nu nergens meer last van *\o/* .... behalve zijn ZE dan... haha :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:44

Appie heeft ook hooikoorts he. En juist omdst hij ook allergisch reageerd op zijn huid moet hij met eczeemdeken lopen.
Maar dat moet die van jou dan ook.
Voor mensen met hooikoorts hetzelfde, die moeten ook zoveel mogelijk bedekken voor hun allergie :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:56

Tea tree op een gevoelig huidje zou ik ook niet zo snel doen. Ik lees op bokt dat het veel geadviseerd wordt en er zitten ook grote voordelen aan, zoals antibacterieel, schimmeldodend en zelfs parasiet dodend.

Ik weet niet of jullie Jetske Ultee kennen? Zij onderzoekt een heleboel producten voor de huid en legt heel duidelijk uit wat wel en wat niet en waarom. Het is welliswaar voor mensen, maar lijkt me net zo relevant voor onze gevoelige knollies. Even een quote en link naar t hele bericht:

Jetske Ultee schreef:
Tea tree oil heeft in hoge concentraties een toxische werking, dit blijkt uit onderzoek met proefdieren.

Bepaalde ingrediënten in tea tree oil zijn heel instabiel, ze reageren dus razendsnel op zuurstof en licht waardoor er irriterende ingrediënten worden gevormd. Als je een product met tea tree oil gebruikt kijk dan ook goed naar de verpakkingsdatum, de verpakking en de concentratie. Zelf haal ik het altijd bij de reformzaak, van het merk Chi. Dat is 100% tea tree olie en zit ook verpakt in een bruin glazen flesje. Tea tree oil en plastic gaat namelijk niet zo goed samen en in een doorzichtig glazen flesje zal het snel oxideren. Ik verdun de tea tree olie vlak voor gebruik met jojoba olie. Een geopend flesje bewaar ik koel en ik gooi het na een paar maanden weg. Ongeopend heeft tea tree oil een houdbaarheidsdatum van zo'n twee jaar dus dat houd ik ook in de gaten. Ik gebruik tea tree oil alleen lokaal voor het ontsmetten van kleine wondjes, ontstoken plekjes (bv bij rosacea) en puistjes. Als je hier geen last hebt van hebt zou ik tea tree lekker laten staan. Aangezien je de tea tree oil beter alleen op de aangedane huid kunt gebruiken, de concentratie tea tree oil in kant en klare producten in de regel laag is en de kans op oxidatie groot is, kan je beter niet voor kant en klare producten maar voor de vers gemengde variant kiezen

http://www.dr-jetskeultee.nl/tea-tree-oil/obj10574761

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:28

Misschien hier toch ook de Puur Allergie druppels gaan proberen .
Mijn merrie krijgt ze nu al een tijdje , sinds begin maart ongeveer . En moet afkloppen maar nog geen jeuk en in blote kont in t land !
Ga overigens wel de Z itch proberen als de dieren arts t morgen bij haar heeft ...
Hopelijk jeukvrij in de blote kont in t land deze zomer

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:32

Of het is gewoon nog te vroeg :P
Ik doe helemaal niks,appie krijgt best veel voer (halve kilo grasbrok,kilo dieetmix en supplement) en die staat nog bloot :D

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:01

Mijn paard staat ook nog bloot en toont op geen enkele manier dat hij jeuk heeft en last van mugjes heeft hij ook vrij weinig (staart zwiepen). Hij is vaak wel een van de eerste dus vind het wel opmerkelijk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:06

vanavond was het echt erg met die kleine krengen, zelfs mijn niet eczemer stond te staartzwiepen

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:25

Ik was om half 7 even op mijn oude stal, daar stikte het van de knutten, ik werd er zelf gek van.
Hoe het op de nieuwe stal was weet ik niet, daar was ik vanmorgen en daar was toen geen knut te bekennen. Cherise staat dan toch al binnen dus dan heeft ze er geen last van.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:28

Ach het kan ook zo omdraaien, vandaag geen jeuk en kom ik morgen is het misschien wel mis.
We zien het wel, elke dag zonder deken is voor appie fijn :j

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:41

Ik bekijk het ook van dag tot dag en dat gaat tot nu toe goed. Vanochtend zo buiten gezet:

Afbeelding

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:43

Hier was het ook niet normaal met de knutten
Ze zaten met 10 tallen onder zijn buik en aan de binnenkant van zijn achterbenen
Dit had ik nog nooit gezien

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:53

@jotoma ja klopt daarom doe ik maar 5 tot 10 druppels in een fles mengen (colafles). Het gaat puur om de geur tegen de muggen en niet om werking op de huid maar zo verdund verwacht ik niet dat dat kwaad kan, tot nu toe werkt het goed.

Oh dus er zijn wel goede ervaringen met puur allergie!

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 22:14

Hier vlogen ook heel veel beestjes door de lucht, was precies op het verkeerde tijdstip aan het rijden maar paard bleef eigenlijk best rustig, alleen met uitstappen wat schudden met zn hoofd en zwiepen met zn staart.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 22:47

Ze komen hier zelfs de stal in :(

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:09

Gisteren is bij mij de dierenarts langsgeweest. Fons had sinds een week last van jeuk in zijn onderkaak. Het leken 2 insectenbeten dus eerst behandeld met iso-betadine gel, maar de jeuk werd niet beter dus toch maar om advies gevraagd.
Waarschijnlijk zouden het mijten zijn, dus hij heeft me iets gegeven om hem 3x mee te wassen (1x/week) en een zinkzalf om dagelijks mee in te smeren.

Ook geïnformeerd over Butox en hij heeft me een fles gegeven om te behandelen. Dit moet ik nu 1x/week aanbrengen. Het leek op het eerste zicht goed te werken, want er zaten bij ons ook superveel knutten en ander vliegend gespuis, maar rond Fons vloog bijna niets meer :+ Nu zien wat het doet voor zijn eczeem.

Nu heeft het deze nacht geregend en vroeg ik me af - waarschijnlijk een domme vraag :D - of ik hem nu opnieuw moet behandelen of dat dit niet nodig is. Dit ben ik gisteren nog vergeten te vragen. Iemand die hier een idee van heeft? Bij twijfel bel ik straks de DA nog eens om dit te vragen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:10

lissie_zigor schreef:
Na jaren een deken gebruikt te hebben ben ik sinds vorig jaar gestopt met de dekens. Zigor is 2 jaar geleden overgestapt naar metazoa voer en dat heeft een hele hoop geholpen.
En met een deken om vielen zijn manen er gewoon uit ik denk omdat het op den duur gewoon verstikt..
Plus het feit dat wanneer ik jeuk heb op mijn arm en ik ga krabben op mijn mouw dan krab ik veel harder en langer dan dat ik dat op mijn blote huid doe...

Dit waren voor mij wat redenen om te stoppen met dekens.

Het ging ook een stuk beter vorige zomer jeukte hij wel maar niet meer tot bloedens toe.

Nu wil ik dus weer hetzelfde als vorig jaar doen omdat dat zo goed ging maar wil er wat nieuws bij proberen om te kijken of het nog beter kan worden:)

Dit jaar zet ik één van mijn twee eczemers ook zonder deken. Ze schuurde het hele seizoen door, ook op de plaatsen waar ze door de deken werd bedekt. Daarnaast kwam ze er afschuwelijk uit te zien onder de deken. Ook zonder jeuk smeer ik haar nu dagelijks en gebruik af en toe mugwerende middeltjes. Tot nu toe gaat het goed! Jones heeft wel veel baat bij zijn deken, die heeft hem dus wel op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:33

Sarah fons, waarschinnlijk heb je sebacil.
Doe je pony er wel helemaal, mee,qwamt als ze op net hoofd zitten,dan zitten ze waarschijnlijk ook ergens anders.
Voor die butox zou ik even bellen,geen idee

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:36

Ik gebruik nu enkele weken Manenliquide van Leovet (tegen de schilfers) man is dat een wondermiddel! paard heeft niet meer geschuurd (hout vasthouden). Ik gebruik het middel wel consequent.