[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 08:50

Wat betreft medicatie, wat heeft de da gezegd?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:05

tylando schreef:
Vidar zijn bultjes zijn weg boven zijn ogen *\o/*
Woensdag komt er een natuurgeneeskundige kijken die al aantal cushing paarden behandeld.

Interessant ! Hou je ons op de hoogte ?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:08

goldflower schreef:
hai ik wilde me ook even aanmelden, want heb vandaag te horen gekregen dat mijn paardje ook cushing heeft, en ze is op t moment ook hoefbevangen erbij. Maar dacht miss kan ik bij jullie meelezen om zo wat wijzer te worden over de cushing want ben der nog maar een leek in,, had nooit verwacht dat ze zoiets zou krijgen, De waardes weet ik nog niet want dat hadden ze niet gezegd maar dat kan ik maandag even vragen, ik moet wel dan met de medicatie gaan beginnen. Mijn paardje is een connemara merrie van net 14 jaar. alvast thnx voor t mee mogen lezen :)

Welkom ! ( helaas uiteraard, maar het is niet anders...)
Met een goed dieet en medicatie knappen de meeste cushies wel heel goed op ! Bij jouw paardje is het natuurlijk wel zaak om eerst die HB onder controle te krijgen :j Hoop dat je van de DA wat tips in verband met z'n voeding gekregen hebt ?

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:20

hallo iedereen, lees sinds een jaar af en toe wat mee wegens dat ik iemand ken met een paardje die ook cushing heeft.
tussen september en oktober in is geconstateerd dat ze cushing heeft en moest ze 1 hele pil elke dag maar nu moet ze als naar 1 en een halve pil omdat haar waarden weer omhoog zijn gegaan. nou is mijn vraag poepen die van jullie ook hele kleine beetjes? en vallen die van jullie ook erg af? wat mogen ze hebben om wat dikker te worden?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:23

Goldflower, welkom (helaas)
Wat heeft de DA gezegd en verteld over cushing? Medicatie? Manier van stalling?

Savanna, extreem dun of dik hoort er wel bij helaas.
Hoe oud is het paardje? En manieren om dik te worden zijn er genoeg. Zoek maar eens op bokt naar bietenpulp of seniores priores (of zoiets :D )

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:26

het paardje is volgens mij 22 jaar oud, komt wel wat wintervacht van af maar ze blijft dik in het haar zitten, ze krijgt 1x per dag een emmer senioren voer en verder hooi en nachts gras

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:28

iki moet v de week de medicatie halen en hoop dat ze me dan iets meer vertellen. Ze zeiden wel dat t beste was voor haar om op een zandbodem te staan of iig iets zachts en dat ze zich wel kan bewegen. Dus nu mag ze tijdelijk in de uitloopstal staan alleen de uitloop is wel van steen, nou ga ik straks even vragen of ik hem iets zachter mag maken met zand of iets dergelijks. En denk dat ik voor de komende winter op zoke moet naar een andere stal aangezien dan het paard terug komt waar de uitloop van is. En dan zou ze weer naar binnen moeten dus lijkt me niet ideaal. Nou moet ik zeggen dat ik hele een hele lieve staleigenaar heb dus miss kunnen we een oplossing vinden, en ja anders moet ik helaas toch naar iets anders op zoek. En ze staat nu gewoon op hooi en savonds een heel klein handje nature,s best van pavo voor der medicijnen doorheen te doen. En daar moet ze de komende tijd gewoon als voer meedoen, en dan als de HB over is en ze alleen nog de cushing heeft dan moet ik even gaan kijken qua voer,,, heb wel al wat tips gezien dus ze gaat zowiezo niet meer op haar gewone brok..En proberen af te laten vallen doormiddel van t juiste voer en weer wat beweging miss longeren ofzo ?? Ja pas als ze opgeknapt is natuurlijk :)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:45

Zandbodem is het beste, dan kunnen ze zelf een fijne positie bepalen. Met steen is dat meestal te pijnlijk voor ze.
Hoefbevangenheid wordt veroorzaakt door de cushing. Mocht de cushing straks onder controle zijn met de medicatie (een juiste waarde dus) dan is de kans op HB ook weer lager/normaal.

Je moet voeding kiezen met zo min mogelijk suikers erin. Ook volle weide met gras is geen optie. Probeer met je stalhouder te praten wat er mogelijk is.

Ik ben helaas van stal moeten verhuizen, met pijn in mijn hart, maar het is wel beter voor mijn paard.
Ik geef Fiberforce en dat gaat goed. Maris heeft een link geplaatst naar een site waar alles staat over voer met weinig suikers en zetmeel. Kijk wat bij je paard past.

En uiteraard kan je straks weer gewoon longeren en rijden als alles stabiel is.

Savanna, als dat paardje zo mager is dan mag er wel meer voer in. Dan mag ze wel 2/3 emmers per dag krijgen hoor.

Lees ook even goed over het opbouwen van de mediatie. DA zegt meestal meteen beginnen met 1 hele pil, maar daar kunnen ze behoorlijk ziek van zijn. Opbouwen is daarom beter.
Geef het de tijd. Ze gaat zich echt beter voelen straks.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:50

Pandora2 schreef:
tylando schreef:
Vidar zijn bultjes zijn weg boven zijn ogen *\o/*
Woensdag komt er een natuurgeneeskundige kijken die al aantal cushing paarden behandeld.

Interessant ! Hou je ons op de hoogte ?

Doe ik!!!!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:51

Mbt medicatie: lees mijn posts door in dit topic. Opbouwen is cruciaal

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:52

savanna04 schreef:
hallo iedereen, lees sinds een jaar af en toe wat mee wegens dat ik iemand ken met een paardje die ook cushing heeft.
tussen september en oktober in is geconstateerd dat ze cushing heeft en moest ze 1 hele pil elke dag maar nu moet ze als naar 1 en een halve pil omdat haar waarden weer omhoog zijn gegaan. nou is mijn vraag poepen die van jullie ook hele kleine beetjes? en vallen die van jullie ook erg af? wat mogen ze hebben om wat dikker te worden?

Het weinig poepen komt door weinig eten. Krijgt ze haar hooi nog wel weg? Krijgt ze Senior Priores? Daar mag je best meer van geven dan. Helemaal als het als hoofdvoer gebruikt moet worden, doordat hooi niet meer zo goed gegeten wordt. Eventueel aanvullen met Wiesencobs en/of luzerne.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:00

wat voor senioren voor ze krijgt weet ik zo niet weet wel dat ze nu niet meer poep eet.
zal het aan haar doorgeven dat ze best meer kan voeren en dat bietenpulp een optie is.
kunnen ze ook imum ( weet even niet meer hoe je dat schrijft) raken voor die pil? toen ze met een hele begon kon je snel verbetering merken maar nu ze een halve erbij moet omdat haar waarden omhoog zijn gegaan en ze oogt wat af en toe down merken we weinig er van.
hooi eet ze wel goed.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:07

Uiteindelijk zal de tumor die de cushing veroorzaakt groter worden en dus de klachten erger. Dan moet je je afvragen wat eerlijk is voor het paard.
Er zijn ook paarden die het gewoon beter doen zonder de Prascend, die reageren niet goed op de pillen. Het is heel persoonlijk en daarom goed kijken naar je paard.

Depri zijn kan een bijwerking zijn van de medicatie.

Je zou het bijvoeren van monnikspeper kunnen proberen. Zoek maar even op Bokt, dan kom je genoeg tegen. ;)

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:27

hoort verkleuring van de vacht ook bij de ziekte?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:28

savanna04 schreef:

:j mooi roestig meestal :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:05

geerke schreef:
savanna04 schreef:

:j mooi roestig meestal :D

Zelfs na een jaartje aan de pillen, komen er nog steeds gekke kleurschakeringen tevoorschijn hier :D
Maar ze verhaart wel als een tierelier...dus we klagen niet uiteraard :P

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:08

Zelfs mijn fjord verkleurt!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:47

Mijn is gelukkig nog mooi diep zwart :D

Roestbruin.........ik moet er niet aan denken zeg. Moet ik mijn harnachement en setjes er allemaal op aanpassen..........onbegonnen werk hoor. :')

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:04

Heb een schimmeltje. Enigste verkleuring is dat hij in de zomer grijs word op zijn kont :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:05

Dimple schreef:
Uiteindelijk zal de tumor die de cushing veroorzaakt groter worden en dus de klachten erger. Dan moet je je afvragen wat eerlijk is voor het paard.
Er zijn ook paarden die het gewoon beter doen zonder de Prascend, die reageren niet goed op de pillen. Het is heel persoonlijk en daarom goed kijken naar je paard.

Depri zijn kan een bijwerking zijn van de medicatie.

Je zou het bijvoeren van monnikspeper kunnen proberen. Zoek maar even op Bokt, dan kom je genoeg tegen. ;)

sorry Dimple, maar nu praat je een klein beetje onzin hoor;

Ten eerste is het vaak niet eens een tumor die de cushing veroorzaakt het heet niet voor niets tegenwoordig PPID.
En het lijkt mij dat als het paard weer depressief word en er dus verhoogd moet worden, dit geen bijwerking meer is van de medicatie...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:12

Ze schrijft het andersom: waarde omhoog, dus medicatie omhoog en paard voelt zich daarna down.

Dus niet eerst down/depri en daarom verhogen.

Maar misschien kan Savannah zelf vertellen wat de juiste volgorde is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:36

Graag Savannah, want ik lees het precies andersom eigenlijk.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:45

eerst krullen in haar, bloed afgenomen resultaat cusing met waarde iets van 500.
later getest waardes gingen naar beneden. paard ziet er slechter uit dierenarts komt eerder waardes weer omhoog nu 1 en halve pil maar weinig verandering. paard af en toe nog wat down.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:50

Hoe groot is je paard Savanna?

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:55

het is niet mijn paard maar het paard van een vriendin van mij. het paard is ongeveer 155