Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chay_Flame

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:20

Mijn moeder zegt net dat ze hoorde dat het via vogels overgedragen kan worden. Kan dat kloppen?

En een jongen uit me klas wist te vertellen dat hij iemand kende die op stal 9 drachtige merries had gehad die allemaal hebben geaborteerd en dat die mensen nog wel vrijdag in bathmen hebben gereden met andere paarden. Weet alleen niet of er al melding van is gedaan!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:21

De melders zijn ook prima, het gaat juist om diegenen die het niet melden. Het is wel zo dat in deze tijden ziekten onder vee veel grotere gevolgen hebben dan vroeger. Mkz, droes, rhino en noem ze allemaal maar op zijn van alle tijden, juist door alle paniekgedoe krijg je dit soort acties. Als iedereen gewoon zijn gezonde verstand gebruikt en niet meteen HELP roept ipv gewoon voor hunzelf de beslissing te nemen om even thuis te blijven dan was er ook niet zoveel gedoe. In Engeland heerst inmiddels weer mkz dus ook dat kan zo maar weer alles platleggen.
En wat betreft het virus, een paard wat het heeft gehad kan het weerkrijgen als zijn weerstand slechter is, kijk bij mensen, eenmaal een koortslip (herpesvirus) je komt er nooit vanaf en heb je een blaasje dan ben je weer besmettelijk.
De petitie teken ik niet, ik gebruik mijn verstand en werk altijd aan goede verhoudingen met de medepaardenhouders uit de buurt. Als er geruchten zijn dan neem ik het besluit om thuis te blijven met de beesten,klaar.

MissAmazone

Nexus schreef:
@MissAmazone: Ik sta met mijn paarden op de getroffen stal in Woubrugge nota bene.
Desalniettemin ben ik tegen meldingsplicht, omdat het nooit 'alleen' daarbij blijft. Het is naief te denken dat er geen verdere gevolgen of consequenties aan zullen worden gehangen.

Ik rij zelf bij manege de veerkracht in heumen. Klanten onderling zijn op facebook deze link aan het delen, ik geloof ook niet dat iemand het heeft over paarden ruimen of iets dergelijks. Het gaat toch gewoon puur om een offiele melding te maken, hoeveel mensen hebben er in dit topic niet geklaagd over uitbraken die in de doofpot gestoken worden?

PercyLeen

Ivonka

Chay_Flame schreef:
Mijn moeder zegt net dat ze hoorde dat het via vogels overgedragen kan worden. Kan dat kloppen?

En een jongen uit me klas wist te vertellen dat hij iemand kende die op stal 9 drachtige merries had gehad die allemaal hebben geaborteerd en dat die mensen nog wel vrijdag in bathmen hebben gereden met andere paarden. Weet alleen niet of er al melding van is gedaan!

Je mag geen namen noemen en dit had je dan zelf bij een mod kunnen melden.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:23

Kan iemand me mischien wat herkenbare symptonen geven? Kan op internet niet echt wat vinden, ga zo even tempen. Maar verder ik neem aan lusteloos, snotneus? Of merk je gewoon echt NIKS?

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:23

bigone schreef:
De melders zijn ook prima, het gaat juist om diegenen die het niet melden. Het is wel zo dat in deze tijden ziekten onder vee veel grotere gevolgen hebben dan vroeger. Mkz, droes, rhino en noem ze allemaal maar op zijn van alle tijden, juist door alle paniekgedoe krijg je dit soort acties. Als iedereen gewoon zijn gezonde verstand gebruikt en niet meteen HELP roept ipv gewoon voor hunzelf de beslissing te nemen om even thuis te blijven dan was er ook niet zoveel gedoe. In Engeland heerst inmiddels weer mkz dus ook dat kan zo maar weer alles platleggen.
En wat betreft het virus, een paard wat het heeft gehad kan het weerkrijgen als zijn weerstand slechter is, kijk bij mensen, eenmaal een koortslip (herpesvirus) je komt er nooit vanaf en heb je een blaasje dan ben je weer besmettelijk.
De petitie teken ik niet, ik gebruik mijn verstand en werk altijd aan goede verhoudingen met de medepaardenhouders uit de buurt. Als er geruchten zijn dan neem ik het besluit om thuis te blijven met de beesten,klaar.

Amen!

Als iedereen gewoon z'n gezonde verstand gebruikt en het advies opvolgt zijn we er zo overheen! Spijtig dat er mensen zijn die dat niet doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:24

Chay_Flame schreef:

Als er een paard snot heeft geproest op die vogel en die vogel gaat binnen enkele uren bij een ander paard zitten wat er aan gaat snuffelen in de snotplekken, ja :+
(ik bedoel dus: dit is echt hysterie ten top :P )

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:25

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:25

Urielle schreef:
Chay_Flame schreef:

Als er een paard snot heeft geproest op die vogel en die vogel gaat binnen enkele uren bij een ander paard zitten wat er aan gaat snuffelen in de snotplekken, ja :+
(ik bedoel dus: dit is echt hysterie ten top :P )

Ik vraag ook maar wat ik hoor _O-

JazzOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:26

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:27

Ik heb net gehoord dat het virus ook in Overijssel is gevonden. Klopt dat? Er was blijkbaar een dood veulen geworpen door het virus..

Nexus

Jeetje, ik was zelfs kort in beeld op de TV West rapportage over rhino! :oo
Toch knap, ze stonden met een telelens langs de kant van de weg het terrein op te loeren omdat ze daar natuurlijk geen toegang toe kregen.

Vicky_88

Nexus, geld vragen! :)) :')

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:28

Dank jullie wel :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:28

Chay_Flame schreef:
Ik vraag ook maar wat ik hoor _O-

O niet voor jou hoor, groot gelijk dat je het navraagt. Maar rhino is niet besmettelijk voor andere dieren dus die kunnen slechts dienen als 'draagmateriaal' net als je jas ofzo. Dus degene die over vogels begonnen is (dus die het geruchht in de wereld hielp), daar moet ik wel even om gnuiven :D :D :D

ProBier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:30

Inney schreef:
Ik heb net gehoord dat het virus ook in Overijssel is gevonden. Klopt dat? Er was blijkbaar een dood veulen geworpen door het virus..

Dat valt op de site van RTV Oost te lezen ja.

xTravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:33

Kan het virus via mensen worden overgebracht?
Ik ga vanavond namelijk op de manege rijden op manegepaarden.
Maar ik ga van de week naar mijn verzorgpaard, moet ik dan al mijn spullen wassen?

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:34

In noord limburg is ook een veulen dood geboren door rhino, 2 kilometer van onze stal af. fijn is dat.

Dees

xTravers schreef:
Maar ik ga van de week naar mijn verzorgpaard, moet ik dan al mijn spullen wassen?

Ja. En dat zou je eigenlijk altijd moeten doen.

Spiritdancer

MissAmazone schreef:
Petitie voor een meldplicht van Rhino!!

Tekenen alsjeblieft!

Ik zie wel dat de angst regeert hier.......en angst is een slechte raadgever! Denk eerst eens na over de gevolgen voordat je tekent....de overheid heeft er namelijk een handje van
om vaak onnodige regelgeving door te voeren om andere doelen te bereiken. De kans is heel groot wanneer de overheid hier op inspeelt dat mijn en uw rechten m.b.t het houden en transporteren van paarden worden ingeperkt, en nog meer regels worden verzonnen om u geld uit de zak te kloppen onder het mom van paardenwelzijn.

Daarnaast is het opvallend dat deze uitbraken altijd rond deze periode zijn.....we hebben een korte maar vrij koude periode achter de rug en net als bij mensen kan dat een reden zijn tot afname van de weerstand. Veel mensen krijgen na een vorst periode griep, het zal mij niets verbazen dat veel paarden die ooit drager zijn geworden in een andere periode nu uit zichzelf ziek worden en besmettelijk zijn voor andere paarden. Natuurlijk is het raadzaam om niet onnodig risico te lopen door het nemen van maatregelen, maar hoe zat het in de jaren hiervoor. Misschien zijn er ooit wel veel meer gevallen geweest waar men nooit iets van geweten heeft omdat het gewoon stil gehouden wordt?

ProBier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:35

xTravers schreef:

Ja, via slijm van het paard dat op je kleren terecht komt. Dat is al meerdere malen aangegeven. Goed wassen dus.

Vicky_88

xTravers schreef:

Alles wassen en ontsmetten.

Beter nog, niet naar de manege gaan of niet naar je verzorgpaard.

Ik ga nu ook niet naar mijn bijrijdpaard, alleen naar mijn eigenste

deruijter

travers, mensen kunnen het ook overdragen ja, als jij in contact bent geweest met een paard dat het rhino virus draagt, en jij gaat met dezelfde kleren naar je verzorgpaard kan deze het ook krijgen. En nu moet je
al helemaal niet poetsspullen voor meerdere paarden gebruiken!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:36

ja via mensen is het dus overdraagbaar. Raak je een paard aan die het "mmogelijk" bij zich heeft en je raakt volgende paard aan kan je het als mense overdragen.

Blijf het paniekzaaierij vinden. Houd gewoon aan de voorzorgsmaatregelen.
Wat ik niet snap is dat bij de bedrijven rondom een straal van ??? km een vervoersverbod is.
Nu is het daar ook advies. Dus tja iedereen kan dan gaan rijden.
De gebieden buiten deze straal kan je naar mijn idee advies houden.

Sta er nu nog gelukkig een eind vandaan en hoop dat er hier ook geen gevallen komen/ zijn.
Weet wel dat het hier in de buurt geweest is en toen lag niet heel nederland plat. Net de strook rondom die stallen.