Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 13:39

Ik zou 'm rustig blijven werken maar geen inspannende dingen vragen en niet op wedstrijd gaan, naar vreemd terrein etc.
Maar even alleen dat doen wat geen stress geeft.

petitparis

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 22:40

Hangt vd ernst af. Maar routine is imo het meest belangrijke. Dus meestzl blijft mijn paard locht in het werk.
Toen ze nog als renpaard getraind werd beperkte ik soms wel de galop als ze weinig of niet had willen eten. Dus vnl conditietraining in draf. Galop op "nuchtere" maag doet het zuur opspatten tegen het "minder zuurbestendige" deel vd maag waar het lakkelijkst zweren vormen.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:42

Ik blijf wel door 'trainen', maar dan op lichte manier. Geen galop, veel wandelen en grondwerken. Maar ook paard afhankelijk denk ik.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:14

Hai, ik meld me hier ook.

Ik vermoed dat mijn paard ook last heeft van een maagzweer. Ze knarsetand en reageert heel heftig op aansingelen. Daarnaast is ze ook heel gevoelig als ik met mijn hand onder haar buik strijk en ook behoorlijk gevoelig op haar rug is geworden. Daarnaast eet ze ook zand en dan ook echt grote happen. En als ze op het land staat blaast ze bijna op, wat ze eerst eigenlijk ook nooit had. Als ze dan even in beweging is geweest zak haar buik weer af, dus is pure gasvorming. Ik heb al eerder met een DA overlegt, maar die zei toentertijd dat ze als ze goed at en glanst er niks aan de hand was.

Toch zegt mijn gevoel anders en lijken mij dat de symptomen overduidelijk zijn. Wat raden jullie mij aan? Gewoon zelf direct omeprazol bestellen? En geven jullie ook pijnstilling? Of weer een DA erbij en gastroscopie laten uitvoeren?

En wat voeren jullie? Mijn paard krijgt drie keer per dag ruwvoer en twee keer per dag 1/2 kilo krachtvoer.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:11

Is er iemand die nog een of twee Abler bulkpacks over heeft? :)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 19:06

Graag zou ik me hier ook willen melden. Ik heb een vermoeden dat mijn paard maagzweren heeft.
Ze heeft enorme stemmingswisselingen. Ze kan erg boos doen. Opvallend is dat ze veel op 1 plek aan haar buik krabt. Ook is ze onder het zadel niet altijd makkelijk. Ze is een paar keer op een avond erg onrustig geweest waarbij ze koliekverschijnselen toonde. Dit was dan geen koliek, want ze at en mestte wel. Wel had ze wat koorts, maar dit was de volgende ochtend dan ook weer over.

Dus ook wat lekker vage klachten. Al zie ik op tegen een duur onderzoek en dat ze naar de kliniek moet als ik haar laat onderzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:48

armyhorse schreef:
Hai, ik meld me hier ook.

Ik vermoed dat mijn paard ook last heeft van een maagzweer. Ze knarsetand en reageert heel heftig op aansingelen. Daarnaast is ze ook heel gevoelig als ik met mijn hand onder haar buik strijk en ook behoorlijk gevoelig op haar rug is geworden. Daarnaast eet ze ook zand en dan ook echt grote happen. En als ze op het land staat blaast ze bijna op, wat ze eerst eigenlijk ook nooit had. Als ze dan even in beweging is geweest zak haar buik weer af, dus is pure gasvorming. Ik heb al eerder met een DA overlegt, maar die zei toentertijd dat ze als ze goed at en glanst er niks aan de hand was.

Toch zegt mijn gevoel anders en lijken mij dat de symptomen overduidelijk zijn. Wat raden jullie mij aan? Gewoon zelf direct omeprazol bestellen? En geven jullie ook pijnstilling? Of weer een DA erbij en gastroscopie laten uitvoeren?

En wat voeren jullie? Mijn paard krijgt drie keer per dag ruwvoer en twee keer per dag 1/2 kilo krachtvoer.

Voor zover ik in dit topic heb kunnen lezen is pijnstilling niet goed indien je paard maagzweren heeft.

Ik zou in ieder geval even stoppen met het krachtvoer en kijken of je meer ruwvoer kan geven, het liefst onbeperkt. Ik weet nog niet genoeg van de diverse symptomen, maar in jouw geval denk ik dat er ook andere oorzaken kunnen zijn. Omdat ze zoveel zand eet, kunnen daar darmproblemen, gasvorming en krampkoliek door ontstaan.

Het kan ook dat je zadel niet goed past en dat ze daardoor reageert op aansingelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:49

upendo schreef:
Sorry upendo, ik heb mijn bestelling net binnen en wil graag ook 2 zakken achter de hand houden. Dus ik kan je niet helpen.

Kan je niet bij Abler bestellen?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:32

[***] schreef:
upendo schreef:
Sorry upendo, ik heb mijn bestelling net binnen en wil graag ook 2 zakken achter de hand houden. Dus ik kan je niet helpen.

Kan je niet bij Abler bestellen?

Ja, dat ga ik doen als niemand iets heeft, vind het alleen fijn om het snel binnen te hebben haha. :P

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:51

Hoe lang duurt het gemiddeld dat bestelling van Abler binnen is?

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 00:04

Een scopie is best wel een duur en vervelend pijnlijk onderzoek. Door een paar dagen omeprazol te geven kun je al snel verschil zien en dat is m.i. diervriendelijker als direkt een onderzoek.
Als niet niet snel opknappen zou ik wel de dierenarts bellen. Als ze meer gaan schrapen of koliekverschijnselen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 08:12

LiiNd_Y schreef:
Hoe lang duurt het gemiddeld dat bestelling van Abler binnen is?

Normaal gesproken binnen 14 dgn. Heb ook weleens gehad dat het er binnen 5 dgn was.

Als je 25$ extra betaald dan heb je het sneller in huis, maar dat vind ik te duur.

@upendo er was laatst wel iemand in het topic die een zak over had.

Edit:
Kijk gevonden!
mirriejj schreef:
Mocht er nog iemand op zoek zijn naar een bulkpack abler, die mag een pb sturen :)

@Wiske, ik ben het helemaal met je eens. Sommige paarden (waaronder de mijne) heeft wel langer dan een paar dagen nodig voor je verschil merkt, zeker een dag of 7.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 09:44

@amyhorse: pijnstilling is enorm belastend voor de maag, dus je wint er niks mee deze te geven

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 15:39

[***], die heb ik al gekocht haha. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 19:43

upendo schreef:
[***], die heb ik al gekocht haha. :P

:D :D :D nou ja, dan ben je in ieder geval voor eventjes voorzien!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:09

Is hier iemand die binnen kort gaat bestellen. Ik wil graag 6x abler stable pack bestellen maar ik snap helemaal niks van die site.
Of is er iemand die het mij wilt uitleggen

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:27

Citaat:
Voor zover ik in dit topic heb kunnen lezen is pijnstilling niet goed indien je paard maagzweren heeft.

Ik zou in ieder geval even stoppen met het krachtvoer en kijken of je meer ruwvoer kan geven, het liefst onbeperkt. Ik weet nog niet genoeg van de diverse symptomen, maar in jouw geval denk ik dat er ook andere oorzaken kunnen zijn. Omdat ze zoveel zand eet, kunnen daar darmproblemen, gasvorming en krampkoliek door ontstaan.

Het kan ook dat je zadel niet goed past en dat ze daardoor reageert op aansingelen.

Oké, duidelijk. Ze staat met een grasmasker op in de paddock, zodat ze niet zand kan eten. En zadel wordt om het half jaar nagekeken dus dat kan het ook niet wezen lijkt mij.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:31

Staat ze in de paddock zonder ruwvoer omdat ze een graasmasker op heeft?
Hoeveel uur staat ze dan zonder ruwvoer?

En maaggevoelig paard moet het liefst onbeperkt bij ruwvoer kunnen.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 18:12

Paddock met hooinet is beter denk ik ook.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 21:14

Mijn pony is in augustus vorig jaar geïmporteerd en een paar dagen later bij mij gekomen.
En hij eet vanaf die tijd ontzettend slecht.
Brok krijgt hij niet veel, het is vooral lucerne halfje muesli en vitamine poeder dat eet hij redelijk al veegt hij eerst alles uit de voerbak om het vervolgens in de loop van de nacht van de grond af op te eten.
zijn hooi wat hij krijgt eet hij maar mondjes maat van, morgens ligt meer als de helft er altijd nog wel. overdag eet hij goed gras wat we gelukkig nog hebben.
Ook heeft hij altijd nattige poep, en is hij heel gevoelig op de singel plaats.

Hij zuigt GEEN lucht en heeft GEEN singel nijd.

herkennen jullie de klachten die hij wel heeft.

Ik heb de abgard stable pack besteld voor een maand om eens te kijken of het iets doet.
Ik wil hem niet bloot stellen aan de stress van een maag onderzoek.
Hoe lang voeren jullie en hoe bouwen jullie af

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 21:56

Heb je zijn gebit na laten kijken?
Die van ons bleek een heel slecht bijgehouden gebit te hebben toen hij bij ons kwam, dus hi) kon ook nauwelijks fatsoenlijk ruwvoer eten...
En daarnaast nog een hoop stress, dat werkt ook niet mee...
Hier was het een combinatie gebit bijwerken, veel ruwvoer en medicatie.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:01

Ja tanden zijn vlak na aankoop gedaan. En ruw voer heeft onbeperkt

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:19

Een van mijn paarden at haar brokken niet op en was erg aan het luchtzuigen. Verder helemaal geen symptomen, mooie vacht, levenslustig en absoluut niet mager. Wel een enorme stresskip. Toch een Pepticure kuur gegeven en na 5 dagen stopte ze met luchtzuigen en ging ze weer eten. Nu heb ik wat stablepacks en zakjes bij Abler besteld (zondagavond besteld, vandaag in huis!) zodat ik de komende tijd de kuur van 28 dagen kan afmaken en daarna kan afbouwen.

Mijn vraag is nu op wat voor dieet jullie de maagzuur-gevoelige paarden hebben staan? Voorheen kreeg ze brok, muesli, slobber, lucerne en onbeperkt hooi/gras. Brok en muesli stelt niet veel voor (beide halve schep per dag) maar geef ik sinds het begin van de kuur niet meer. Ze is al erg nerveus en looplustig van zichzelf. Zou ik kunnen volstaan met bietenpulp, lucerne en hooi/gras? Of kan de slobber geen kwaad? Die mixen we altijd met de lucerne. Vraag me nl af of ze genoeg vitaminen en mineralen binnenkrijgt als ik haar helemaal van het krachtvoer afhaal.

Iemand ideeen?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:22

Ik zou een goede mineralen brok geven. Iets van vital bix oid

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:52

Ik voer indd ook vitalbix gemixed met 200gr bietenpulp. Bevalt erg goed.