[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 14:53

Dan was ik nu juist direct naar zouttherapie gegaan. Vervoer regelt zich vaak wel als je ergens heen moet.

Zouttherapie maakt het slijm los en werkt juist goed tegen ontstekingen en dergelijke. Kan je een hoop medicatie schelen.
En je werkt gericht ipv onderdrukken.

Zouttherapie moet wel goed zijn. Ik las een tijd terug ook 2 adressen met een apparaat die het aanbieden, maar het kijkt best nauw hoeveel zout en in welke grootte het binnen komt.

Equisana werkt samen met kliniek Emmeloord, dus waar nodig dichtbij.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 14:54

Hoezo extra eiwitten en vetten??

Foto 1: Voorbeeld van een paard met een lichte verdikking.
Afbeelding

Van Moor:
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 14:59

Tancreda4 schreef:
Die van Loesdau zit ik nog wel eens aan te denken om te proberen. De flexineb heb ik, en die gaat ook niet weg, maar die ligt wel al 4 jaar ongebruikt in de kast (op een keer uitlenen na). Best zonde. Ik heb hem toen gewoon gekocht omdat ik mijn merrie zo snel mogelijk wilde helpen, achteraf had ik hem beter kunnen huren want ze vind het echt niet prettig ;) En dan is het best een smak geld. Bij een gevoelig paard is zo'n apparaat niet zo vanzelfsprekend.

Loesdau had een betere probeerprijs geweest haha. Dat zal ze qua geluid beter accepteren (liever harder en constant dan heel zacht pfft) al vraag ik mij af of ze het verder accepteert omdat ze zo achterlijk gevoelig is op geuren/prikkels :roll:

Darmen zijn idd ook een belangrijke factor. Maar soms wel lastig het goed te houden. Ze staat nu bv weer hengstig en dan is haar mest ook altijd wat anders en wat meer last van dr buik. Ik geeft altijd wel wat extra's voor de weerstand, nu bv in de vorm van lysine. Equistro Secreta lijkt ook goed te helpen. Al geef ik dat nu al eventjes niet.

Mijn merrie staat nu inmiddels alweer 2 jaar op gewoon hooi. Je is nog altijd wat gehoriger qua ademhaling, maar het lijkt aardig stabiel *klopt af*.

Eerlijk? Ik heb een vergelijkbare als loesdau en de flexineb een aantal keren gehuurd, maar ik zou dan die van Loesdau niet nemen.

Die van ons zijn braaf hoor en kan ze bij allemaal omhangen, maar mijn ruin vindt het niet echt heel prettig. Hij is weleens naar achter gestapt en dan trek je zo de boel los. Je zit aan stroom vast, dus hebt echt beperkte ruimte. Dat is op zich niet heel erg. Maar je vernevelkamer zit aan een luchtslang aan dat apparaat en die gaat heel makkelijk los en heeft beperkte lengte.
Ze hebben wat bewegingsruimte, maar echt beperkt. 1x hoofd omhoog en het is los.
Geluid is inderdaad vrij hard.

Flexineb hoor ik zelf niet.
Bij de eerste keren omdoen moet je dat trainen en de luchtuitlaat even goed open zetten. Maar ook die kunnen we bij allemaal gewoon prima omdoen. Maar ze vinden het niet het leukste moment van de dag, denk ik zo.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:01

Bralindy schreef:
Hoezo extra eiwitten en vetten??

Foto 1: Voorbeeld van een paard met een lichte verdikking.
[ [url=m/zUOpLs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Van Moor:
[ [url=m/HokWDn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kijk eens bij humane zouttherapie en de goede resultaten. Ook wel halo therapie genoemd.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:02

velvetblack

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:46

Welk soort voer bevat bv veel eiwitten om bij te voeren naast de normale voeding? Vind ik erg interessant

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 01:48

velvetblack schreef:
Welk soort voer bevat bv veel eiwitten om bij te voeren naast de normale voeding? Vind ik erg interessant

Lucerne, merriebrok, coolstanca copra, whey poeder etc. Er zijn wel meer voeders die hoog in eiwit zitten, maar het ligt er ook aan wat je verder voert, wat voor soort paard je hebt en wat je ermee doet.

Pavo had ook een nieuw voer met hoegere eiwitten, geschikt voor sobere paarden bijv.

Olie kies ik voor lijnzaad olie of rijstolie. Ligt ook aan waarom ik het wil geven, welk paard etc.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 08:47

Ik geef mijten havervrije gerstemix en ik geef er een basisbrok bij. Ook geef ik iedere dag lijnzaad olie en soms een scheutje zonnebloemolie er bij. Uiteraard onbeperkt hooi (gestoomd) & gras op de weide.
Het is een KWPN merrie van 1,76. 16 jaar en geen aanleg om dik te worden.

Wat zou jij zeggen dat een mooie toevoeging is qua eiwitten?

Edit: ik rijd alleen maar buiten in de bossen & boeren landschappen, nooit in de bak. Ik rijd ongeveer 2 a 3x in de week, lekker rustige ritten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 12:02

Ik zou proberen de granen te gaan vermijden. Die zijn niet goed voor de darmen. En dan beter een vitamine korrel op lucerne bijv. Als je veel moet voeren, kan je eiwitten ook los erbij mengen.

Zonnebloemolie ook weglaten. Je geeft al lijnzaad olie en dat is prima. Zonnebloemolie heeft verkeerde omega's verhoudingen.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:58

superpony schreef:
Ik zou proberen de granen te gaan vermijden. Die zijn niet goed voor de darmen. En dan beter een vitamine korrel op lucerne bijv. Als je veel moet voeren, kan je eiwitten ook los erbij mengen.

Zonnebloemolie ook weglaten. Je geeft al lijnzaad olie en dat is prima. Zonnebloemolie heeft verkeerde omega's verhoudingen.

Dus de mijten gerstemix moet ik weglaten? Zonnebloem zal ik inderdaad dan weglaten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 17:30

Ik zou dat zeker een tijd proberen.

En als je dan wat extra's nodig hebt, zijn er mooie alternatieven, zoals ruwvoer mixen, graan vrije opties etc.

Als je lijnzaad geeft is dat echt zat.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:03

horsefood graanvrij mix is (vind ik) een fijn voer. Dat heb ik sinds een tijdje ipv cavalor fiber force. Ik gebruik het als aanvulling voor z'n 2x daags portie Pavo vital, en in de avond maak ik er een slobber van waar ik z'n supplementen doorheen meng. Daar gaat ook (zelf)gemalen lijnzaad door, en sojaschroot (waar de meningen verdeeld over zijn, die van ons gaat er niet raar van doen en hij vindt t erg lekker) voor de eiwitten, afgewisseld met droge spliterwten.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 20:58

Nu het wat warmer is dan normaal en de paarden nog in de wintervacht zitten, ademen jullie paarden dan ook sneller? Wijdere neusgaten?
Mijn KWPN merrie is verder gewoon fit, sinds de verhuizing van stalling gaat het qua hoesten ook echt stukken beter.
Vandaag pakte ik haar uit de weide en had ze grotere neusgaten en ademde ze sneller. Haar temperatuur meteen even gemeten, dat was 37,6 dus dat was prima.
Meer mensen die het bij hun paard zien met dit warmere weer?

(ze zit overigens niet dik in haar wintervacht en heeft altijd zonder deken gestaan)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 21:37

Nee hier geen grote neusgaten en hij zit nog dik in het haar.

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:04

Vandaag met mijn pony, die al 2 weken vrij hevig hoest, naar de kliniek geweest. Vorige weken kregen we respulmin van de DA, maar het lijkt alleen maar erger te zijn geworden. Vandaag Equisolon meegekregen, en we gaan het hooi weken. Ik ben erg benieuwd of we nu vooruitgang zullen gaan zien, ik hoop het ontzettend.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:13

RedRoses schreef:
Vandaag met mijn pony, die al 2 weken vrij hevig hoest, naar de kliniek geweest. Vorige weken kregen we respulmin van de DA, maar het lijkt alleen maar erger te zijn geworden. Vandaag Equisolon meegekregen, en we gaan het hooi weken. Ik ben erg benieuwd of we nu vooruitgang zullen gaan zien, ik hoop het ontzettend.

Als je de oorzaak wegneemt, meestal is dat droog hooi en stro, zul je echt verbetering gaan zien.
Anders is medicatie een beetje weggegooid geld...

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:22

Ninx schreef:
RedRoses schreef:

Als je de oorzaak wegneemt, meestal is dat droog hooi en stro, zul je echt verbetering gaan zien.
Anders is medicatie een beetje weggegooid geld...

Hooi gaan we inderdaad nat maken. Nu is de pony bijna 20 en heeft ze nog nooit op een andere bedekking dan stro gestaan, dat we die nog even houden. Stal wordt iedere dag uitgemest. Mocht ze blijven hoesten gaan we wel over op krullen, maar als het wellicht op stro met geweekt hooi kan, dan graag. We gaan het merken. We hebben buitenluikjes, en de stal is goed geventileerd. Ik ben benieuwd :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 02:27

RedRoses schreef:

Kan je achterhalen waardoor ze is gaan hoesten? Meer binnen staan? Buiten, het weer/ de pollen? Andere partij hooi? Ander voer?
Is er een paardje weg of iets anders dat stress kan opleveren?

Dat is dus de pest, veeartsen schrijven vaak eerst iets voor en ondertussen hoest een paard door. Dan wordt het vaak al snel erger.

Equisolon kan de hoest wel onderdrukken en je even tijd geven om alles aan te pakken, zodat de hoest ook voorkomen kan worden.
Je moet dat wel 's ochtends vroeg geven.

Hoeveel moest je geven nu?

Weet je of de luchtwegen erg rood en gezwollen zijn, of dat er ook erg veel slijm vast zit? Zouttherapie werkt echt heel goed om de luchtwegen echt schoon te krijgen en is onder de streep goedkoper dan alle medicatie en onderzoeken. Want voorlopig ben je nog niet klaar waarschijnlijk.

En 20 is niet echt oud. Mijn merrie begon toen ze 23 was een keer te hoesten en vorig jaar toen ze 27 was weer een keer. Is nu 28 en als je naar de longen luistert zijn ze niet meer optimaal, maar daar merk je bij haar echt vrijwel niks van.

Mijn ruin van 23 heeft chronische klachten, maar die heeft ook nog andere dingen gehad en soms werken dingen elkaar erg tegen.

Wij zijn nu beiden een weekje met silva plex aan het verneleven ter voorkoming van, omdat ze op pollen zouden kunnen reageren. Longen klinken verbazend goed, dus dat gaan we een paar keer pj doen.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 08:52

RedRoses schreef:
Hooi gaan we inderdaad nat maken. Nu is de pony bijna 20 en heeft ze nog nooit op een andere bedekking dan stro gestaan, dat we die nog even houden. Stal wordt iedere dag uitgemest. Mocht ze blijven hoesten gaan we wel over op krullen, maar als het wellicht op stro met geweekt hooi kan, dan graag. We gaan het merken. We hebben buitenluikjes, en de stal is goed geventileerd. Ik ben benieuwd :D

Als ik er even vanuit ga dat je op de kliniek een bronchoscopie (en evt BAL spoeling, maar daar krijg je de uitslag niet meteen dezelfde dag van doorgaans) en je pony astma/stofallergie heeft, is stro net zo slecht als droog hooi! ook als je elke dag uitmest, dan heb je weliswaar minder ammoniaklucht, maar in stro zit net als in hooi, hoe mooi het er ook uit ziet, altijd stof, en schimmelsporen. En dat laatste betekent echt niet dat het slecht spul is, en dat het beschimmeld is of is geweest. Het zit er gewoon in, hoe goed de kwaliteit ook is.

Overigens vond onze dierenarts het ook niet meteen nodig om van het stro af te gaan, maar daar hebben we toen niet naar geluisterd.
Wij hebben zelf daarna 1x de fout gemaakt om ons paard toch weer op stro te zetten. Hij hoestte al een tijd niet meer, het ging dus echt ontzettend goed, en buiten dat hij aan stro (naast onbeperkt hooi) ook lekker kan knabbelen is het veel fijner om s-avonds een lekker dik schoon strobed achter te laten ipv een saaie laag mot. Vonden we toen. Domste actie ooit, want binnen een week begon hij weer te hoesten, dus toen toch maar weer, en nu voor altijd, op mot.

Verder, zie wat superpony zegt, zouttherapie kan de boel van binnen goed "schoon" krijgen. Momenteel staat er bijvoorbeeld een paardje van onze stal bij Equisana: hoestte niet, maar werd wel vrij snel telkens benauwder. Ook in rust.
Uit scopie/BAL spoeling kwam, niet heel onverwacht, astma. En de eigenaren hebben al snel besloten om hem, ipv vol te duwen met medicijnen, weg te brengen voor zouttherapie. Daar staat hij nu al wat langer dan gepland omdat een ander paard van dezelfde mensen er revalideert na een blessure, maar hij is inmiddels zo opgeknapt dat hij zelfs weer gereden kan worden.

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:55

Nee, bij ons is er geen bronchoscopie oid gemaakt. Ik ging voor de artrose in de benen, en daarbij gemeld dat pony al 2 weken hoest. Arts heeft alleen geluisterd (vorige arts zei dat er vernauwing van de luchtwegen was) en hij kwam tot de conclusie dat het in de longen zit en niet in de luchtwegen. Daarom schreef hij dit voor, maar inderdaad wel in combinatie met nat hooi en het liefste op krullen staan.

Ja waar het door komt... wist ik het maar. Ze staat sinds november wel meer op stal, maar eigenlijk niks gemerkt. Toen de omslag van het weer was, 2 weken geleden en het ineens lekker weer werd, begon ze met hoesten. Maar ik kon toen nog wel rijden, maar moest de galop vermijden. Dan hoestte ze bijna niet. En nu is het zo erg dat ik er nog niet op kan zitten in stap omdat ze de longen al uit d’r lijf hoest, heel vreemd. De buitenluikjes zijn met een beetje oké weer ook open, dus dan heeft ze goede ventilatie. Ik dacht eerst aan pollen; en misschien is dat het ook wel in combinatie met een verlaagde weerstand door de weerschommelingen en dan irriteert het stof nog extra. Ik hoop dat maar, want dan kan ik misschien wat bijvoeren voor de weerstand. Maar nu eerst het hooi weken en als dat niet voldoende is toch over op krullen. Daarnaast gaan ze snel weer de hele dag naar buiten dus dat scheelt hopelijk ookal.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:03

Is het geen pollenallergie?

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:27

marleen_usar schreef:
Is het geen pollenallergie?

Kan hoor. De dierenarts zei ookal dat het zomaar zou kunnen, of in ieder geval ermee te maken kan hebben. Na deze Equisolon ga ik ook neusnetjes kopen voor het hoofdstel en halster. Wellicht dat dat ook wel wat helpt voor evt stof van de paddock. Bij een pollenallergie hoor je ook veel dat ze ‘schudden’ met het hoofd, en dat doet deze pony niet. Wel veel jeuk aan haar neus, en ze had bultjes op de kaak (wat mij toch doet denken aan een allergische reactie). Mocht het hoesten aanhouden kan ik nog kiezen voor een bronchoscopie of een longspoeling oid. Maar daar moet ik nog even goed overna denken; stel dat een neusnetje goed helpt is zo’n bronchoscopie weggegooid geld. Ik ben benieuwd hoe het uit gaat pakken... hoop nog wel dat ik wat jaartjes plezier kan beleven met haar. Misschien zijn er ook nog wel supplementen die een allergie kunnen ‘verplichten’. Frappant is gewoon dat het begonnen is met de omslag van het weer..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:49

Weet je wat het is? Dat is al vaker aangehaald in dit topic; Als het te lang duurt, wordt er vanaf komen steeds lastiger.
Medicatie, zeker equisolon, doen ook veel kwaad en onderdrukken, maar halen de oorzaak niet weg.

Bezuinigen op een scopie, gaat je uiteindelijk meer kosten. Als je straks het hele riedeltje medicijnen hebt gegeven, ben je al meer kwijt dan 1 scopie of een weekje zouttherapie, waar paarden gewoon schoon vandaan komen.

Het is bij ons wijsheid achteraf, wnat had toen het bij ons begon, liever niet al die medicijnen gegeven. Niks hielp en doseringen zijn verhoogd. Ben ontzettend veel geld kwijt geweest en verdriet, tijd, energie.

Zoals jij het beschrijft heeft je paardje al wat langer last zonder dat hij hoestte. Dat kan prima. Mijn oude merrie is ooit begonnen met een hoestje, heeft een top conditie, maar haar longen zijn gewoon echt minder.
En bij mn ruin is het chronisch geworden omdat we maar niet van het hoesten af kwamen. Pas toen we gingen vernevelen ging het beter.

Toen dat een paar jaar later niet hielp, dus toch weer de equisolon gegeven. Nieuwe arts, nieuwe omgeving, dus je wil wat proberen. Gelukkig is hij als ex hb'er niet hb geworden.

Wij hebben ze 24/7 buiten en geen stro, maar we zitten wel aan bosrand en daar kunnen we niks aan veranderen.

Een ander paard dat we ziek kregen, had vlakbij pluimvee bedrijven gestaan. Dan kan je wel je paard verhuizen, maar overal is wel wat als ze gevoelig zijn.
Dus dan kan je alleen de weerstand hoog houden. Dat betekent beginnen in de darmflora. Goede voeding, genoeg beweging en preventief werken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:34

Mijn paard had ook opeens een pollenallergie en dat uit zich alleen door te hoesten. Hij schud niet met zijn hoofd.

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:19

superpony schreef:
Weet je wat het is? Dat is al vaker aangehaald in dit topic; Als het te lang duurt, wordt er vanaf komen steeds lastiger.
Medicatie, zeker equisolon, doen ook veel kwaad en onderdrukken, maar halen de oorzaak niet weg.

Bezuinigen op een scopie, gaat je uiteindelijk meer kosten. Als je straks het hele riedeltje medicijnen hebt gegeven, ben je al meer kwijt dan 1 scopie of een weekje zouttherapie, waar paarden gewoon schoon vandaan komen.

Het is bij ons wijsheid achteraf, wnat had toen het bij ons begon, liever niet al die medicijnen gegeven. Niks hielp en doseringen zijn verhoogd. Ben ontzettend veel geld kwijt geweest en verdriet, tijd, energie.

Zoals jij het beschrijft heeft je paardje al wat langer last zonder dat hij hoestte. Dat kan prima. Mijn oude merrie is ooit begonnen met een hoestje, heeft een top conditie, maar haar longen zijn gewoon echt minder.
En bij mn ruin is het chronisch geworden omdat we maar niet van het hoesten af kwamen. Pas toen we gingen vernevelen ging het beter.

Toen dat een paar jaar later niet hielp, dus toch weer de equisolon gegeven. Nieuwe arts, nieuwe omgeving, dus je wil wat proberen. Gelukkig is hij als ex hb'er niet hb geworden.

Wij hebben ze 24/7 buiten en geen stro, maar we zitten wel aan bosrand en daar kunnen we niks aan veranderen.

Een ander paard dat we ziek kregen, had vlakbij pluimvee bedrijven gestaan. Dan kan je wel je paard verhuizen, maar overal is wel wat als ze gevoelig zijn.
Dus dan kan je alleen de weerstand hoog houden. Dat betekent beginnen in de darmflora. Goede voeding, genoeg beweging en preventief werken.

Ik bezuinig zeker niet op een scopie! Wij mochten ivm corona niet mee naar binnen in de kliniek. Ik gaf dus aan dat zij al 2 weken hoestte en er vorige week een dierenarts was. Dierenarts op dat moment vond klinisch onderzoek genoeg. Ik had zelf ook zitten kijken naar een supplementje om bijvoorbeeld de weerstand hoog te houden. Ze is de jongste ook niet meer. Ik hoor meer goede dingen over zouttherapie inderdaad, dat is er eentje die op mijn lijstje stond.

marleen_usar schreef:
Mijn paard had ook opeens een pollenallergie en dat uit zich alleen door te hoesten. Hij schud niet met zijn hoofd.

Toch apart om te horen dat zo’n pollen allergie ook zo verschilt per paard. Wat geef/doe jij voor je paard om dit voor hem fijn te houden? Wellicht het proberen waard voor mij.