Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tancreda4 schreef:Die van Loesdau zit ik nog wel eens aan te denken om te proberen. De flexineb heb ik, en die gaat ook niet weg, maar die ligt wel al 4 jaar ongebruikt in de kast (op een keer uitlenen na). Best zonde. Ik heb hem toen gewoon gekocht omdat ik mijn merrie zo snel mogelijk wilde helpen, achteraf had ik hem beter kunnen huren want ze vind het echt niet prettigEn dan is het best een smak geld. Bij een gevoelig paard is zo'n apparaat niet zo vanzelfsprekend.
Loesdau had een betere probeerprijs geweest haha. Dat zal ze qua geluid beter accepteren (liever harder en constant dan heel zacht pfft) al vraag ik mij af of ze het verder accepteert omdat ze zo achterlijk gevoelig is op geuren/prikkels![]()
Darmen zijn idd ook een belangrijke factor. Maar soms wel lastig het goed te houden. Ze staat nu bv weer hengstig en dan is haar mest ook altijd wat anders en wat meer last van dr buik. Ik geeft altijd wel wat extra's voor de weerstand, nu bv in de vorm van lysine. Equistro Secreta lijkt ook goed te helpen. Al geef ik dat nu al eventjes niet.
Mijn merrie staat nu inmiddels alweer 2 jaar op gewoon hooi. Je is nog altijd wat gehoriger qua ademhaling, maar het lijkt aardig stabiel *klopt af*.
velvetblack schreef:Welk soort voer bevat bv veel eiwitten om bij te voeren naast de normale voeding? Vind ik erg interessant
superpony schreef:Ik zou proberen de granen te gaan vermijden. Die zijn niet goed voor de darmen. En dan beter een vitamine korrel op lucerne bijv. Als je veel moet voeren, kan je eiwitten ook los erbij mengen.
Zonnebloemolie ook weglaten. Je geeft al lijnzaad olie en dat is prima. Zonnebloemolie heeft verkeerde omega's verhoudingen.
RedRoses schreef:Vandaag met mijn pony, die al 2 weken vrij hevig hoest, naar de kliniek geweest. Vorige weken kregen we respulmin van de DA, maar het lijkt alleen maar erger te zijn geworden. Vandaag Equisolon meegekregen, en we gaan het hooi weken. Ik ben erg benieuwd of we nu vooruitgang zullen gaan zien, ik hoop het ontzettend.
Ninx schreef:RedRoses schreef:Vandaag met mijn pony, die al 2 weken vrij hevig hoest, naar de kliniek geweest. Vorige weken kregen we respulmin van de DA, maar het lijkt alleen maar erger te zijn geworden. Vandaag Equisolon meegekregen, en we gaan het hooi weken. Ik ben erg benieuwd of we nu vooruitgang zullen gaan zien, ik hoop het ontzettend.
Als je de oorzaak wegneemt, meestal is dat droog hooi en stro, zul je echt verbetering gaan zien.
Anders is medicatie een beetje weggegooid geld...
RedRoses schreef:Vandaag met mijn pony, die al 2 weken vrij hevig hoest, naar de kliniek geweest. Vorige weken kregen we respulmin van de DA, maar het lijkt alleen maar erger te zijn geworden. Vandaag Equisolon meegekregen, en we gaan het hooi weken. Ik ben erg benieuwd of we nu vooruitgang zullen gaan zien, ik hoop het ontzettend.
RedRoses schreef:Hooi gaan we inderdaad nat maken. Nu is de pony bijna 20 en heeft ze nog nooit op een andere bedekking dan stro gestaan, dat we die nog even houden. Stal wordt iedere dag uitgemest. Mocht ze blijven hoesten gaan we wel over op krullen, maar als het wellicht op stro met geweekt hooi kan, dan graag. We gaan het merken. We hebben buitenluikjes, en de stal is goed geventileerd. Ik ben benieuwd
marleen_usar schreef:Is het geen pollenallergie?
superpony schreef:Weet je wat het is? Dat is al vaker aangehaald in dit topic; Als het te lang duurt, wordt er vanaf komen steeds lastiger.
Medicatie, zeker equisolon, doen ook veel kwaad en onderdrukken, maar halen de oorzaak niet weg.
Bezuinigen op een scopie, gaat je uiteindelijk meer kosten. Als je straks het hele riedeltje medicijnen hebt gegeven, ben je al meer kwijt dan 1 scopie of een weekje zouttherapie, waar paarden gewoon schoon vandaan komen.
Het is bij ons wijsheid achteraf, wnat had toen het bij ons begon, liever niet al die medicijnen gegeven. Niks hielp en doseringen zijn verhoogd. Ben ontzettend veel geld kwijt geweest en verdriet, tijd, energie.
Zoals jij het beschrijft heeft je paardje al wat langer last zonder dat hij hoestte. Dat kan prima. Mijn oude merrie is ooit begonnen met een hoestje, heeft een top conditie, maar haar longen zijn gewoon echt minder.
En bij mn ruin is het chronisch geworden omdat we maar niet van het hoesten af kwamen. Pas toen we gingen vernevelen ging het beter.
Toen dat een paar jaar later niet hielp, dus toch weer de equisolon gegeven. Nieuwe arts, nieuwe omgeving, dus je wil wat proberen. Gelukkig is hij als ex hb'er niet hb geworden.
Wij hebben ze 24/7 buiten en geen stro, maar we zitten wel aan bosrand en daar kunnen we niks aan veranderen.
Een ander paard dat we ziek kregen, had vlakbij pluimvee bedrijven gestaan. Dan kan je wel je paard verhuizen, maar overal is wel wat als ze gevoelig zijn.
Dus dan kan je alleen de weerstand hoog houden. Dat betekent beginnen in de darmflora. Goede voeding, genoeg beweging en preventief werken.
marleen_usar schreef:Mijn paard had ook opeens een pollenallergie en dat uit zich alleen door te hoesten. Hij schud niet met zijn hoofd.