[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 06:27

CaPrIoLe`79 schreef:
Aangezien jullie hier allerlei middeltjes hebben geprobeerd:
Kent iemand een bruine fles met daarin spul dat enorm stinkt (echt door het hele stalgebouw heel intensief) tegen staartschuren?
Ik heb zoiets gehad, maar ben het merk vergeten en dat werkte super.
Dus die wil ik weer, maar ik vind het niet...

hertshoornolie?

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 06:40

veel wat hier anti-jeukshampoo's genoemd wordt, zijn meestal voor/ roos bedoeld, er zijn nogal wat paarden die op sommige best heftig reageren met nog meer jeuk, vaak zit er iets in dat iets werkzaam is tegen gisten en schimmels, maar dan is imaverol toch een stuk werkzamer.

veel van die stoffen drogen de huid alleen maar extra uit of prikkeld de huid extra.
ook betadine en teerschampoo drogen de huid vaak teveel uit en betadine kan ook de wel nuttige bacterieen doen verminderen, ook dingen met zwavel (zit vaak in teerschampoo) drogen bij veel gebruik teveel uit. ook lotions op alcoholbasis hebben een drogend effect.

veel schilfers komen pas los de dag na het wassen, vaak helpt het als je na de eerste wasbeurt met weinig zeep je paard lekker uitgebreid laat rollen in zand als hij nog nat is om de meeste kwijt te raken en als je de volgende dag nog een grijzige laag ziet gewoon nog een keer wassen, ben je vaak voor weken klaar. pas op met sommige kunstofborstels die kunnen op een natte huid vaak krasjes maken en de genezing geeft ook weer jeuk.

bij sommige paarden werkt rozemarijnthee ook goed, 1 eetlepel op een halve liter kokend water en af laten koelen, nacht laten trekken en zeven en gewoon in een plantenspuit en goed tussen de haren sproeien.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 06:50

CarolShadow schreef:
Deken begint hier langzaamaan wat te lubberen.
Pony slinkt ook behoorlijk in omvang, vergeleken met toen ik de deken kocht (vorig jaar begin zomer)
Had hem overal al behoorlijk wat versteld, maar denk dat ik uiteindelijk toch langzaamaan naar een kleiner maatje moet.
Ben alleen bang dat de hals dan wat strakker gaat zitten, en dat wil ik juist niet.

dat de deken gaat lubberen voorkom je niet dat gaat hij altijd doen..
Je kunt toch ook alles wat strakker zetten ipv een maat kleiner, zolang hij aan de achterkant niet te lang is zou ik geen maat kleiner kopen.

My_Lady

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 07:30

Hey allemaal,

Ik had een boett deken voor mijn paard gekocht maar heb hem maar weer te koop gezet wat een ondingen zijn dat. Hij ligt ook niet helemaal lekker. Heb nu weer mijn rambo opliggen.

Hebben jullie dat ook dat je een boet hebt gekocht en het tegen viel?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:50

nope, ik ben heel tevreden over de boett
kwa pasvorm en kwaliteit een super deken , zolang je de !juiste! maat hebt , juist ook door de grote maten range is er voor de meeste paarden een goedpassende deken te vinden bij boett
mijn merrie heeft de 4, had ze iets langer geweest had ze de S5 nodig gehad

het enige nadeel vind ik al die banden en klipjes, hoewel dat voor vrijwel alle standaard van boett gejatte modelletjes eczeemdekens geld , als voor de boett zelf

verder geen klachten hier :n

maar momenteel ben ik de snuggyhood aan het gebruiken voor de eerste week en daarbij vallen voor mij heel veel andere dekens permanent af
zoals alle dekens met allerlei bandjes en klipjes , ook de rambo , bucas etc
de deken die ik nu heb zit geen enkel klipje aan en het enige bandje wat er aan zit is de bilriem die elastisch is en geen klipjes behelst

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:51

en appie heeft dus de maat 5.
die is wel te lang,maar verder past hij wel weer heel mooi vind ik

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:22

Sonja_vR schreef:
nope, ik ben heel tevreden over de boett
kwa pasvorm en kwaliteit een super deken , zolang je de !juiste! maat hebt , juist ook door de grote maten range is er voor de meeste paarden een goedpassende deken te vinden bij boett
mijn merrie heeft de 4, had ze iets langer geweest had ze de S5 nodig gehad

het enige nadeel vind ik al die banden en klipjes, hoewel dat voor vrijwel alle standaard van boett gejatte modelletjes eczeemdekens geld , als voor de boett zelf

verder geen klachten hier :n

maar momenteel ben ik de snuggyhood aan het gebruiken voor de eerste week en daarbij vallen voor mij heel veel andere dekens permanent af
zoals alle dekens met allerlei bandjes en klipjes , ook de rambo , bucas etc
de deken die ik nu heb zit geen enkel klipje aan en het enige bandje wat er aan zit is de bilriem die elastisch is en geen klipjes behelst

Vraagje over de Snuggyhood, als ik zo naar de foto's ervan kijk, heb ik het idee dat het een erg dikke/warme deken is, of valt dit mee?
:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:35

Even een vraagje : wat hebben jullie op als het heel hard regent en je paard staat buiten? ik heb meestal z'n halsdeken en regendeken op, hebben jullie iets anders?

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:42

Hoe ziet zo'n Snuggyhood eruit
Kan met google niet echt iets vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:55

staat toch op de vorige pagina?

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:01

benniebang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:16

Ik meld me hier ook maar even :D !

Vorig jaar al meegedaan met het onderzoek van Utrecht. Daar kwam toen niks uit. Pony's bleven jeuk houden. Dat gooiden ze toen op het feit dat ze erg laat in het seizoen zijn begonnen met het onderzoek (klopt) dus dit jaar bijtijds begonnen. Ik besloot weer mee te doen met dezelfde pony's. De eerste twee weken dacht ik dat het de goede kant op ging, geen jeuk (de één wel (placebo), de ander niet)! Nu is bij mij sinds anderhalve week het onderzoek gestopt, heb ik voor beide pony's het echte supplement gekregen en nu wordt er toch weer geschuurd. Jammer! Ook dit middel heeft (bij mijn pony's) geen effect.

Het enige wat bij die van mij goed werkt is uiteraard de hele dag ingepakt in spacedeken, elke dag smeren met Liberate ( http://www.marktplaza.nl/Liberate-zomer ... 326541.php ) en één keer in de week wassen met teatreeshampoo. Ook let ik op het suikergehalte in het voer en heb ik al allerlei homeopatische middeltjes geprobeerd 8-) .

Ik leg me er maar bij neer dat (totdat ze ooit iets uitvinden) ik in de zomermaanden continue aan het smeren, wassen en frustreren ben!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:20

IndianaJones schreef:
Vraagje over de Snuggyhood, als ik zo naar de foto's ervan kijk, heb ik het idee dat het een erg dikke/warme deken is, of valt dit mee?
:D
tot nu toe vind ik het meevallen, onder de boett stond ze op hete dagen altijd wat klammig te zijn
nij deze valt het tot nog toe mee, maar ik moet de echte zomerdagen nog gaan testen natuurlijk

mar ik heb wel heb besloten er volgend jaar een wit/beige achtig deken (ook een snuggy) bij te bestellen voor de echte zomerdagen zeg maar

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:21

pien1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:44

2misty2 schreef:
Dankzij een bokker hier heb ik een goedkopere versie van de halsdeken die op de ivanhoe lijkt.
Tot nu toe schuurt me paard nog niet en ben daar heel erg blij om!!! Hopelijk blijft het de hele zomer en is ze lekker jeuk vrij want dat zou ik super fijn vinden voor me paardje. Heb gelijk nog 1 erbij besteld zodat ik ze regelmatig kan wassen. Ook niet geheel onbelangrijk.

Hoi,

waar heb jij die halsdeken vandaan en wat kost deze?

Groetjes,
pien

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:10

Hallo!

Ik heb even een vraagje, heb net een paard gekocht maar ze heeft last van lichte zomereczeem. Hier heeft ze geen last van zolang ze haar eczeemdeken op heeft, maar helaas zakt deze deken steeds af bij haar hals waardoor de helft van haar manen gewoon buiten de deken is en waar ze dus wel schuurt. Weet iemand hoe ik dit vast kan zetten, of een deken die wel goed blijft zitten? Hiervan is het elastiek gewoon gaan lubberen waardoor het niet meer blijft zitten. Maar dit was al na een paar weken, en om dan een nieuwe deken te kopen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:13

was dat ook een nieuwe deken?
neem anders contact op met de winkel.
als alles zo snel gaat lubberen( leuk woord!) dan zou ik als het echt in korte termijn is die terugbrengen?
of anders nieuw elastiek er op etten.
de hals kun je wat innemen zodat die niet meer afzakt.

ap schuurt nog helemaal niks, zijn boettdeken zit ook niet helemaal jofel,maar zolang hij niet kriebelt vind ik het prima.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:15

Grmfslalfhirhw.... poown vanaf maart in dr deken, nog geen schuurneigingen gezien. Nu is ze vorige week naar de hengst geweest en daar vonden ze het neit nodig om haar deken op te leggen. Met gevolg... geschuurd in haar hals en in haar staart. Gelukkig nog niet heel ernstig maar toch. Gisteren heb ik haar opgehaald en meteen helemaal ingesmeerd, hopen dat ik nog op tijd ben...

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:23

ellepel, ik geloof dat ie gewoon al heel snel de rek uit het elastiek is. :\ maar hoe kan ik de hals innemen dan? Krijg ik 'm dan nog wel over haar hoofd?

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:37

Rianne_ schreef:
ellepel, ik geloof dat ie gewoon al heel snel de rek uit het elastiek is. :\ maar hoe kan ik de hals innemen dan? Krijg ik 'm dan nog wel over haar hoofd?

laat is beginenn met welke deken je hebt ?

En anders evt met een clip vast maken aanhet halster als je paard die om heeft

ik ken ook groot paardie ook heeft dat de hals afzakt en hun hebben er een muskenton haak aan gemaakt hoe weer ik niet gewoon vast geknoopt volgens mij en zo aan zijkant vast geklikt aan het halster

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:38

Ik heb een deken van Pagony. Normaal gesproken doe ik haar in het weiland geen halster om en met een clip er aan begint het halster te schuren, dus dat kan wel tijdelijk maar niet voor een langere tijd.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:01

Hoi Dames!

Ik heb even een vraagje. Goldy heeft ook lichte zomereczeem. Hier aan de kust heeft ze er niet zoveel last van, ze hoeft ook geen deken om. Alleen staat ze in de paddock en doet ze elke keer d'r hoofd door het hek waardoor er een kaal plekje ontstaat, weet iemand hoe ik dit het beste kan beschermen?

Om nou die hele eczeemdeken om te doen vind ik ook onzin en zo'n borstbeschermer komt niet hoog genoeg denk ik. Een halsdeken blijft ook niet zitten denk ik. Ik dacht er aan om eentje te kopen met alleen een hals die je ook om de borst vast moet maken, een beetje een eczeemdeken idee maar ik heb geen idee of dat los verkocht wordt?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:05

De staart van Heaven momenteel, wordt behandeld met Tea Tree zalf, werpt z'n vruchten af, het is onwijs rustig momenteel! :D Ga nu eerst proberen met Befix/Liberate zien of het nog rustiger wordt en anders terug naar de Tea Tree. :j

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:21

Rianne_ schreef:

kun je er niet iets opzetten waardoor je de hals nadat het om je dier zit nog wat strakker kan zetten?

maris89:
zorg dat ze niet meer door dat hek kan?

muezefee:
wat een kale staart!
heeft heaven dat allemaal zelf weggeschuurd?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:22

Ellepel, zou misschien wel een idee zijn. Maar hoe? :)