Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gemske

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:50

Sterkte Petitparis :(:) dat klinkt niet goed

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:01

gemske schreef:
Sterkte Petitparis :(:) dat klinkt niet goed

Daar sluit ik me bij aan!

Sterkte!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:20

Kalasinger is ingeslapen, er was niks meer aan te doen. Volgens de DA moet ze een soort herseninfarct gekregen hebben rechtstreeks door de grootte van de tumor. Haar tong hing uit haar mond, weinig pupilreflex, tilde alleen nog haar hoofd op en had ondertussen alles al laten "vloeien".
Het is beter zo, maar haar vast weidemaatje snapt het niet, die probeert continue te duwen, wrijven, porren,... Triest...

Bedankt voor jullie medeleven. Gelukkig was het niet mijn eigen paard en dat maakt het toch net iets makkelijker. Al zal het stil zijn als ik nu op stal kom om te voeren...

Dus als iemand interesse heeft in nog zo'n 70 pillen pergolide...

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:36

Wat een naar bericht! Sterkte met het verlies van je maatje!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:40

Nogmaals heel veel sterkte! Dan is het wel snel over ineens zeg :\

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:45

Och wat triest arme Kalasinger, wat triest ;( Maar het lijden is nu voor haar voorbij. Jullie hebben je best gedaan. Heel veel sterkte!

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:31

Sterkte petitparis. Ook al is het in somige gevalen beter. Een verlies is altijd erg pijnlijk. Of het nu onverwachts komt of niet:-(

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:01

Wat een naar bericht petitparis, ontzettend veel sterkte met het verlies :(:)

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:03

Tjee, lees laatste tijd voornamelijk mee. Had dit niet verwacht.

Heel veel sterkte met het verlies van Kal. Wat ontzettend naar...

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:22

Heel veel sterkte petitparis.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:57

o jeetje petitparis,wat is dat snel gegaan...

heel veel sterkte Y;(

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:04

Petitpartis, heel veel sterkte, wat is dat snel gegaan, heel triest...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:25

PetitParis...sterkte!Dat is nog redelijk snel gegaan |(

Hier gaat het redelijk....het eten gaat op.Hooi ook.
Meneer heeft iets meer praatjes,en zweet niet meer.

Hij is eigenlijk wel in goede doen altijd....soms iets slomer,maar nog steeds geen huidproblemen,hoefbevangenheid,gewichtsverlies,veel urineren,verkoudheid/longproblemen....niets.
Ik klop het af en tel mijn zegeningen :7 En realiseer mij dat het ook zomaar foute boel kan zijn,net als met Kal ;(

De vacht wordt iets minder oranje,en hij staat vlot op als hij ligt....dat zie ik op mijn camera ;)
Daar op kan ik ook zien dat hij eet..hij neemt zijn tijd maar het gaat op.
Ik voer hem nu iets meer om het beetje wat hij s'ochtends laat liggen goed te maken.
Terwijl hij s'ochtend echt wel een uur de tijd krijgt,en iedereen even binnen blijft om onrust te voorkomen.Maar zelfs dan gaat het niet op,hij laat een literbakje liggen zeg maar.

Vooral sterkte voor iedereen hier met alle problemen waar Pablo (nog) geen last van heeft.. :(:)
Rotziekte ook :(

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:41

@Petitparis: sterkte ermee!

Ik heb het idee dat Illo zijn vacht gestopt is met hard groeien (na meer dan een jaar op pergolide).
Ik heb hem eind oktober voor het laatst geschoren en zijn vacht is nu nog niet super lang en hij zweet niet. Hij heeft nog wel lange varkens haren, maar dat geeft niet zo.
Vorig jaar had ik hem al lang moeten scheren.
Hij begint ook al te verharen. Het haar op zijn hoofd is zelfs weer van normale lengte en dikte!

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:36

Jeetje petitparis.... Wat onverwachts... wat is het toch een rotziekte! Heel veel sterkte! :(:)

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:38

@Geerke
Ik weet niet hoeveel hooi je voert, maar hier staat bijna geen één paard die in één uur zijn/haar hooi op heeft. Doen er toch snel 1,5 uur over en sommige paarden zelfs 2 uur.

We hebben La Vie haar pil verschoven van de avond naar de ochtend en heb het idee dat dit haar beter doet. Eten doet ze ook weer redelijk. Slobbermash van havens, heel klein btj en dan mueali en lucerne erdoor. Poeders worden mooi opgenomen door het vochtige slobber en is dan net droog genoeg met de andere zooi zodat madam het eet. Je blijft van alles proberen, haha.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:51

jufloontje schreef:
@Geerke
Ik weet niet hoeveel hooi je voert, maar hier staat bijna geen één paard die in één uur zijn/haar hooi op heeft. Doen er toch snel 1,5 uur over en sommige paarden zelfs 2 uur.

We hebben La Vie haar pil verschoven van de avond naar de ochtend en heb het idee dat dit haar beter doet. Eten doet ze ook weer redelijk. Slobbermash van havens, heel klein btj en dan mueali en lucerne erdoor. Poeders worden mooi opgenomen door het vochtige slobber en is dan net droog genoeg met de andere zooi zodat madam het eet. Je blijft van alles proberen, haha.

Ze krijgen bij mij een klein plukje hooi s'ochtends op stal....in die tijd weekt mijn pulp en doe ik een gedeelte van de stallen..een half uur daarna krijgen ze hun voer...Daarna naar buiten en dan ook een groter portie hooi.
Pablo krijgt iedere drie uur een portie hooi,en dat eet hij gelukkig wel.

Fijn dat vietje weer goed eet!
Ik vind dat niets hoor dat gekieskauw.. :7 Gewoon goed eten!
Ik heb toch nooit kunnen bedenken dat mijn kliko Pablo een trage eter zou worden!
Even wennen :D
Hij verrekte natuurlijk altijd van de honger door de cushing.
Dat kan ook een teken zijn van een verminderde eetlust,de hormonen raken weer in het gareel...dus minder honger.
Dat was een verklaring op een engels forum.Maar dan zouden mijn fries en shet ook cushing moeten hebben.Dat zal toch niet? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:19

@petitparis

Sterkte, is wel heel onverwacht...

[paard] heeft er vorig jaar ook zo bij gelegen overigens, helemaal plat liggen, nergens op reageren en de tong uit de mond laten hangen.. DA was toen ook erg negatief en dacht dat het einde verhaal was. Moet je haar nu eens zien....

[paard] eet haar pil vermalen door de slobber nog steeds erg goed op, ze krijgt hem ook in de avond.
Hooi gaat er bij haar erg goed in momenteel, heeft ze zelfs liever dan haar brokken en gras. Ze staat altijd lekker te smekken!

Lekker dat La Vie weer goed eet! Dan maak je je toch weer iets minder druk...

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:30

Heb vergeten Angelo zijn pil gistern te geven. Is dit erg??? Moet ik de pil nog nageven vanavond. Het was gisteravond een beetje rommelig in stal en had de appel met de pil in mijn jaszak. En ja vannavond doe ik zijn appeltje met pil in mijn jaszak bleek die van gistern er nog in zat :-(
Wie kan mij antwoord hij begon net zo lekker te gaan. Niet dat hij. U een terugval krijgt.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:44

Ik denk dat het geen ramp is hoor.
Maar nu iig geen dubbele dosis gaan geven!

manon_lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:41

Allereerst @ petitparis, veel sterkte nog met het verlies van Kalasinger. Zoiets komt toch altijd onverwacht Y;(

Hier 2 weken terug een bericht geplaatst over mijn ruin van 24 die kampt met (o.a.) traanogen, somberheid en lichte bloedarmoede. Ik heb het topic daarna nog doorgenomen en naar aanleiding van de reacties en het vele zoeken, lezen en praten ben tot de conclusie gekomen dat de oorzaak bij mijn paard heel goed een hormonale disbalans zou kunnen zijn. Of dit cushing is, daar twijfel ik nog over. De traanogen zijn zo'n 6-7 jaar geleden begonnen (laatste 2-3 jaar bijna continu), zou dit door cushing komen dan zou hij dit (als ik het goed begrepen heb) nu sowieso moeten uiten in zijn vacht. Alleen krullen zijn niet te bekennnen, ook niet na regen, en hij is nu alweer in de rui.

Nu ben ik nav dit topic 2 weken terug begonnen met het geven van magnesium (-citraat). Ik heb half december nog uitgebreid bloedonderzoek laten doen en hier was magnesium prima. Nu zie ik hem wel opknappen hiervan en hij krijgt zelfs weer praatjes met wandelen :D . Zijn ogen zijn wel nog wat opgezet en tranen licht maar hij kijkt duidelijk helderder (* klopt af *). Nu wil ik Provarium Breeding gaan gebruiken en hier staat bij dat wordt aangeraden eerst een drainage kuur of lever compositum te geven. Mijn voorkeur gaat dan uit naar de drainage gezien dit algemener is. Alleen, nu ben ik wat huiverig hiervoor... Op de site van de Groene Os staat bij de drainage compositum als contra-indicatie o.a. schildklieraandoeningen. Of hij dit niet heeft weet ik niet 100% zeker en zo is het met meerdere contra-indicaties. Hebben jullie ervaring met het geven van drainage compositum? Wat zouden jullie aanraden, eerst drainage compositum of direct Provarium Breeding? Of eerst bloedonderzoek op hormonen? Denk dan aan TSH, cortisol, ACTH ed. Of zouden jullie, uit jullie ervaring, iets anders aanraden?

Recente foto's heb ik overigens niet, camera heeft het begeven. Ik heb wel nog een foto van afgelopen zomer, zie je duidelijk zijn zomervacht maar ook z'n dikke ogen op. Deze foto heb ik niet op deze pc, zal 'm hier later nog plaatsen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:45

Ik heb nooit drainage gebruikt voordat we PB zijn gaan gebruiken, zou ik me verder gewoon niet aan wagen denk ik. Vlgs mij hebben paarden met cushings soms ook wel wat interferentie met schildklier, dus ik zou gewoon met de Provarium Breeding starten, dan zie je gauw genoeg resultaat in mijn ervaring. Ogen worden schoner en helderder, dier wordt fitter en vrolijker.
Je zou een bloedonderzoek kunnen laten doen ter controle.. en even met een DA overleggen wellicht?

PetitParis, hoe gaat het nu met jou en je stalgenootje?

manon_lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:16

Bedankt fargo voor je snelle antwoord. Overleg komt er sowieso nog. Hij is al zo opgeknapt van de magnesium dat ik heb besloten te wachten op mijn eigen da. Nu heb ik meerdere da's bij dit paard gehad over de jaren, evenals een homeopaat, osteopaat, fysiotherapeut, manueel therapeut, lechner-antenne enz... Zelfs acupunctuur laten doen. Vandaar dat ik het nu zelf goed wil uitpluizen zodat we meer gericht kunnen zoeken / bloedonderzoek kunnen doen. Het hormonale is nooit over gesproken en alles op een rij gezet vallen voor mij meer en meer puzzelstukjes op z'n plek. Hij voelt zich niet fit (uit zich pas duidelijk sinds 1-1.5 jaar) en er moet een oplossing zijn :j .

Direct beginnen met PB lijkt me dan inderdaad beter. Misschien als hij beduidend beter wordt alsnog drainage compositum.

In ieder geval bedankt voor het meedenken en ervaring delen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:22

In mijn ervaring zie je bij paarden die verder (nog) niet zoveel last hebben behoorlijk snel verandering, bij mij vond ik in de eerste week/weken de ogen al echt schoner. Heb meerdere paardjes op stal meegemaakt en de ogen en neus knappen eigenlijk als eerste op en ze worden fitter en zoeken meer contact.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:23

Ik had een tijdje niet gelezen hier, maar PetitParis! wat een naar bericht.
Heb je zo goed je best gedaan, maar toch heeft ze het niet gehaald. Jammer...

Ik ben deze week overgegaan naar ander voer voor Moon. The green vet van havens (op aanraden van Fargo) gemixt met wat bix. Moon begint al weer wat bij te komen.

Sinds 27 december krijgt Moon 1,5 mg pergolide in overleg met de DA en ze doet het daar nu een stuk beter op dan daarvoor.

Ik begin wel weer wat schimmelplekjes in haar nek te zien. Ook heeft ze erg last van huidschilvers.
Ik las ergens dat dat afvalstoffen zijn die het lichaam afstoot? is dat zo?

Haar hoeven gaan super, ik was een tijdje bang, omdat de witte lijn wat raar werd en heb haar toen een keer laten bekappen door een natuurlijkhoefbekapper. Verder houden we het zelf bij.
Ze zien er nu weer super uit. Menig paarden-eigenaar zou jaloers zijn op haar hoefjes! _O-