[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martinique__

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:10

Myn tinker heeft last van zomer eceem op zyn staart, daardoor is het bovenste gedeelte van zijn staart al flink afgeschuurd, het word nu gelukkig alweer een stuk minder maar heeft iemand hier een goede tip?"

Groetjes

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:28

hmm, Vera heeft dr eczeemdeken af en nu heeft ze megajeuk aan dr manenkam. Ze rost zich helemaal een ongeluk als ik haar op stal zet. De wanden zijn glad dus ze richt niet veel schade aan maar ik vind het wel zielig Huilen En al mijn smeerseltjes halen nu weinig uit zo te zien. Morgen de halsdeken van ivanhoe maar om bij die regendeken denk ik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:46

Martinique schreef:
Myn tinker heeft last van zomer eceem op zyn staart, daardoor is het bovenste gedeelte van zijn staart al flink afgeschuurd, het word nu gelukkig alweer een stuk minder maar heeft iemand hier een goede tip?"

Groetjes

kijk hier es:
viewtopic.php?f=13&t=830233&hilit=

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:33

ik rij nu een kwpner die zich schuurt, maar ik twijfel of het echt exzeem is. ze staat in een slecht onderhouden wei bij veel water en bos. binnenkort komt ze bij mij op stalling staan in de hoop dat het beter wordt.
ze is op het moment niet echt geweldig verzorgd geweest. dus ik hoop met de juiste stalling en verzorging dat het beter gaat.
ze heeft het het ergste onder de buik en manen.
iemand ervaring of het helpt om van stalling te veranderen?
en tips? alvast bedankt!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:37

johanna84 schreef:
ik rij nu een kwpner die zich schuurt, maar ik twijfel of het echt exzeem is. ze staat in een slecht onderhouden wei bij veel water en bos. binnenkort komt ze bij mij op stalling staan in de hoop dat het beter wordt.
ze is op het moment niet echt geweldig verzorgd geweest. dus ik hoop met de juiste stalling en verzorging dat het beter gaat.
ze heeft het het ergste onder de buik en manen.
iemand ervaring of het helpt om van stalling te veranderen?
en tips? alvast bedankt!

Klinkt wel als eczeem... Het kan verschil maken waar ze staat hoe erg het is. Maar je zult waarschijnlijk wel aan de smeersels en/of eczeemdeken vastzitten. In dit topic staat vanalles wat je kunt proberen.

Hoe zit het eigelijk met het topic waar alles op een rijtje zou komen te staan, gaat dat niet door, of heb ik vreselijk iets gemist??? Clown

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:50

ben nu al aan het smeren, en het wordt wel wat beter.
over een tijdje wil ik westrijden met haar gan rijden en eventueel ook kopen. maar dat schuren baart me natuurlijk wel wat zorgen! ze doet dit pas vanaf deze zomer. ik hoop dat het beter word!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:10

Hier gaat het erg goed. Klaartje schuurt al een lange tijd niet meer. Mannekam en de staart zijn alweer mooi afgegroeid. Ik merk wel dat ze het nog heerlijk vind om flink te rollen en dan de manenkam mee te nemen. Maar de huid is niet meer gevoelig of dik. Alleen de manen zijn elke keer helemaal vies van de modder. Ze schuurt dus nog wel flink tijdens het rollen maar de huid reageert er niet meer op. er

Inmiddels staat ze ook weer echt op een volle wei met oud hoog gras. Ze heeft de hele zomer op een stuk land gelopen met weinig gras en ik durfde het nou aan. En het gaat gelukkig allemaal goed! Haha!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 19:26

ahhhhh... Vera vergaat van de jeuk. Ze rolt en rolt. En op stal staat ze zowat op de kop tegen de muur van de jeuk. Ik baal als een stekker, het is net of niks meer werkt wat ik er aan doe. Het ging zo goed.... Huilen Zou het dan toch komen omdat haar eczeemdeken af is???? Als het zo blijft laat ik haar inspuiten tegen de jeuk, ik vind het zo zielig voor haar Ach gut Ik heb haar manen nu uitgespoeld met azijn, ze heeft geen wondjes dus ik hoop dat de jeuk wat afneemt. K**zooi

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:20

toch weer deken op dan?

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:35

ellepel schreef:
toch weer deken op dan?

ja dacht ik ook gelijk en inspuiten tegen de jeuk? ja sorry ik ben er zwaar op tegen, het zijn toch hormonen die je in laat spuiten

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:40

Verafjord schreef:
ellepel schreef:
toch weer deken op dan?

ja dacht ik ook gelijk en inspuiten tegen de jeuk? ja sorry ik ben er zwaar op tegen, het zijn toch hormonen die je in laat spuiten

Ze krijgt haar deken weer op ja, en ik ben ook tegen inspuiten maar dit wil ik ook niet voor haar. Ze staat op de kop in de stal. Het is nog maar de tweede keer dat ze dan corticosteroiden ingespoten krijgt. Als het echt niet anders kan dan is het mooi dat het bestaat. Ze zal er niet meteen wat van krijgen.. Knipoog

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 23:06

ok, ik heb iets raars, of eigelijk nosey heeft iets raars
geeeeeen id of het te maken heeft met zn Z.E. maar ik vraag het jullie toch even.
een paar dagen geleden (donderdag verleden week) ontdekte ik een soort harde schijf in noseys linker oor
het zit richting het topje van zn oor en is zo'n 2.5 (van boven naar beneden) bij 1 (links naar rechts) cm groot.
zn oor is op die plek dus ook dikker en het is dus echt keihard.
kan zn oor amper ombuigen terwijl dat met zn andere oor wel kan.
ik vind het moeilijk te peilen of het ook echt pijn doet want ik mag wel aan zn oor zitten, maar een ander bijna niet. maar das altijd zo.
ik heb hem verder niet specifiek op die plek zien jeuken ofzo en zn oor is ook niet stuk, je ziet er zelfs niks aan verder.
maar t is wel raar.
ik ga morgen zowieso de DA bellen want t duurt al bestwel lang en ik dacht dus eerst dat het een beet van een insect was ofzo, maar dat zou met een dag of 2 echt minder moeten worden en dat is dus niet zo. dus...
maar wie weet of dit ZE gerelateerd kan zijn??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 06:11

nee denk ik niet.misschien een wrat of verbrand door de zon dat t daarom opgezet is.?
of wat anders?
maar denk niet dat het bij het zomereczeem hoort.
ben wel benieuwd wat je veearts gaat zeggen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:13

Shera, proberen de ergste jeuk te verlichten en als de sodemieter de deken erop. Veel mensen gaan daar in de fout, als het beter lijkt te gaan doen ze de deken af. Ik heb Kinke nu een jaar of 5 en ze draagt dr soepjurk gewoon vanaf april/emi tot okt/nov. en het gaat ieder jaar beter. Ik doe de deken alleen af als ik ga rijden oid. Heb tot nu toe zelfs geen smeerseltjes hoeven gebruiken (klopt af)! Verder wordt ze erg sober gevoerd, voornamelijk hooi, een uurtje gras per dag en geen krachtvoer (af en toe een handje Safe & Sound).

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:46

Kinke schreef:
Shera, proberen de ergste jeuk te verlichten en als de sodemieter de deken erop. Veel mensen gaan daar in de fout, als het beter lijkt te gaan doen ze de deken af. Ik heb Kinke nu een jaar of 5 en ze draagt dr soepjurk gewoon vanaf april/emi tot okt/nov. en het gaat ieder jaar beter. Ik doe de deken alleen af als ik ga rijden oid. Heb tot nu toe zelfs geen smeerseltjes hoeven gebruiken (klopt af)! Verder wordt ze erg sober gevoerd, voornamelijk hooi, een uurtje gras per dag en geen krachtvoer (af en toe een handje Safe & Sound).

Nou dat heb ik vanmorgen dus ook gedaan. De halsdeken erop in combinatie met de regendeken die ze al op had. Ik vond die kleddernatte eczeemdeken te koud worden dus vandaar ingeruild voor een regendeken. Ik hoop dat de jeuk vanavond minder is dan gisteravond, want dat was echt niet om aan te zien Huilen . Ze heeft trouwens geen plekjes in de manen oid, ik kan er niks aan zien. Maar het jeukt dus duidelijk gigantisch.... Volgend jaar vanaf 1 april eczeemdekentijd!!

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:46

Citaat:
Citaat:

Ze krijgt haar deken weer op ja, en ik ben ook tegen inspuiten maar dit wil ik ook niet voor haar. Ze staat op de kop in de stal. Het is nog maar de tweede keer dat ze dan corticosteroiden ingespoten krijgt. Als het echt niet anders kan dan is het mooi dat het bestaat. Ze zal er niet meteen wat van krijgen.. Knipoog
[/quote]

Dat is niet helemaal waar want van die injecties kunnen ze acuut hoefbevangen raken. Als je een goede DA hebt, heeft die dat er ook bij verteld!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:11

Ik zal hier geen pleit gaan houden voor corticosteroiden, ik ken het middel als geen ander. Maarrrr ik heb een goede dierenarts , ben goed ingelicht. En ik heb had gisteravond een paard wat helemaal knettergek was van de jeuk en niets hielp. Wat doe je dan?? Ik heb er vanalles opgesmeerd, ze duwde de tussenwand zowat uit de stal. Ik was wanhopig en zij dr bij. Ze is nu gelukkig rustig maar was ze dat niet geweest dan had k de veearts gebeld. Wat moet je er anders nog aan doen? In mei toen de ellende begon had ze ook zo'n jeuk en toen gooide ze zichzelf steeds tegen de muur van de jeuk. Toen is ze dus ook ingespoten. Ik zie het als laatste redmiddel, maar ik ben blij dat het er is! Knipoog

injo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:18

Ik kan me heel goed voorstellen dat je als laatste redmiddel de spuit neemt. man je laat je paard toch niet gek worden van de jeuk. Als het je paard zo'n jeuk heeft dat het zich tegen de stalwand smijt van de jeuk en overdekop door het weiland gaat...
Dan zeg ik ook dierenarts bellen en dan maar hormonen, maar een paard met jeuk, dat is toch vreselijk om te zien!!!

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:02

Het probleem is alleen dat de spuit wel helpt in eerste instantie. Ik heb 2 jaar lang prednisolon aan mn pony gegeven voor de jeuk, en dat hielp best goed. Maar als bij je paard (zoals bij de mijne) de allergie voortkomt uit een slechte stof-huishouding en slechte leverfunctie in het lichaam maak je de oorzaak van het probleem met deze medicijnen dus alleen nog maar groter... En geef je uiteindelijk weer meer aanleiding tot eczeem. Mijn pony krijgt dus tot zover mogelijk geen medicijnen via mond of injectie meer. Alleen nog maar in levensbedreigende situaties of wanneer de DA het echt nodig vind.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:29

shera schreef:
Ik zal hier geen pleit gaan houden voor corticosteroiden, ik ken het middel als geen ander. Maarrrr ik heb een goede dierenarts , ben goed ingelicht. En ik heb had gisteravond een paard wat helemaal knettergek was van de jeuk en niets hielp. Wat doe je dan?? Ik heb er vanalles opgesmeerd, ze duwde de tussenwand zowat uit de stal. Ik was wanhopig en zij dr bij. Ze is nu gelukkig rustig maar was ze dat niet geweest dan had k de veearts gebeld. Wat moet je er anders nog aan doen? In mei toen de ellende begon had ze ook zo'n jeuk en toen gooide ze zichzelf steeds tegen de muur van de jeuk. Toen is ze dus ook ingespoten. Ik zie het als laatste redmiddel, maar ik ben blij dat het er is! Knipoog

als het dit jaar met ap niet zo goed gegaan was had ik ook een prik overwogen hoor, hij had vorig jaar zo'n vreselijke jeuk!
ben benieuwd hoe t gaat ben een paar dagen niet geweest. verschild soms echt van dag tot dag

marouschka02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:12

de exzeem deken werkt super zeker samen met vliegenspray

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:38

Halsdeken werkt ook goed als je paard alleen aan de manenkam jeuk heeft. Mijn nieuwe paard begon te schuren (neeeeeee!!!!) waarschijnlijk als oorzaak de stoeierij van de jaarlinghengst. Ging schuren en binnen 2 dagen de helft van zijn manen eraf. Ik in alle staten meteen gereinigd, eigen maaksel bioresonantiedruppels gegeven en eigen zomereczeemgel met etherische olien gesmeerd.Nu schuurt hij niet meer en zijn manen groeien gelukkig weer aan, dus ik denk dat het een reactie was op wondjes etc van het stoeien. Jaarling trok ook aan de onderkant van de manen. Ik heb wel halsdeken gekocht (deze is te klein en weer te koop) want dat scheelt echt en de manen worden weer mooi plat. Ik merk wel dat hij 'vraagt' aan de andere pony om hem te manenkrauwen, dus hij heeft nog wel jeuk..
Hier staat de halsdeken met foto te koop viewtopic.php?f=63&t=832048

maramee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:16

Mijn paard heeft voor het eerst (ze is nu 11 jaar) zomerexceem. Ik ben absoluut een leek op dit gebied vandaar dat ik misschien wel een domme vraag heb, maar ik stel deze toch. Als ze overdag een exceemdeken met hals op heeft, moet ze die dan 's avonds ook om in de stal? En als het kouder wordt, laat je die er dan onder? Ik deed haar namelijk altijd een deken op als het onder de 10 graden komt 's nachts en het lijkt me dat z'on vliegendeken niet veel warmte vast houdt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:35

zoveel invloed als gras dan toch heeft he?
vorige week de paarden op een nieuw struk gezet.
al na 1 dag haal ik ap er uit met een echt ontieglijk dikke manenkam en veel meer jeuk.

nu staat hij overdag op een kaal stuk en gaat savonds laat bij de andere paarden in het lange stuk .
en gister zag ik dat zijn manenkam alweer dun was Knipoog

jeuk heeft ie nog wel, jammer genoeg mist er nu dus ook alweer een heel stuk manen. Verdrietig
omdat t beter weer is toch maar weer de eczeemdeken er op gedaan.

vind het trouwens wel erg moeilijk met dit weer.het regent nogal es, en wil niet dat hij onder een te natte deken blijft staan.
maar met regendeken op is zijn hals dus weer onbeschermd.

eigenlijk zou er een eczeemdeken moeten komen speciaal voor het najaar.
een ongevoerde regendeken met hals dus eigenlijk zodat ie toch beschermd is.

ga maar es zoeken of er zoiets is,want eczeemdeken met daaroverheen d eregendeken vind ik wer niks,dat gaat schuiven en als het veel regent heeft ie een kleddernatte hals

maramee:
die deken laat je altijd op,behalve als je gaat rijden.
hoe meer bescherming tegen de vliegjes hoe beter

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:39

Ellepel: een najaarseczeemdeken! Een gat in de markt, die gaan we ontwerpen. Vera is weer gelukkig nu ze haar halsdeken weer om heeft. Veel minder jeuk, de prik is niet nodig geweest.