PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laibadji

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 13:41

Hey ik ben nieuw in dit topic. We zijn volop aan het onderzoeken of mijn Freiberger PSSM heeft. Sinds vorig jaar sukkelt ze met bloedarmoede, tekorten in vitamine E en Selenium. Ze wordt dan onder het zadel zuur, wil niet meer lopen, gaat tegen wringen... Het is anders een zeer lief braaf en werkwillig paard. In november 2024 de eerste opstoot. Haar leverwaarden waren toen ook niet goed. Onmiddellijk medicatie en supplementen gegeven. Toen was het even goed. Eind september 2025 terug dezelfde symptomen, weer bloed genomen en onderzocht. Terug dezelfde resultaten. Weer medicatie en supplementen. Echter herviel ze snel en heb ik eind december nog een bloed onderzoek laten doen en terug vitamine E tekort en bloedarmoede. De resultaten voor selenium moeten nog binnen komen.
Daarnet met de DA gesproken en voorgesteld om te testen op PSSM. Ze was niet op de hoogte dat dit bij Freibergers ook kon voorkomen maar ondernam onmiddellijk actie. Ze neemt deze mogelijkheid serieus.

Ik ga haar voeding nu aanpassen en meer richting PSSM voederen. Ze krijgt nu veel ruwvoer zoals onbeperkt hooi en een mengeling van zemelen, grasbrok en een balance brok. Volgens de DA moet ze meer een sportbrok krijgen. Echter als ik kijk naar het voedingsadvies voor PSSM zie ik vooral laag in suikers te nemen, geen melasse ed en eventueel in te zetten op vetten en aangevuld met een liksteen.
Kunnen jullie mij nog advies geven? Al bedankt!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 14:39

Aangezien PSSM1 en 2 verschillend voerbeleid nodig hebben is het wel handig om eerst P1 te testen en indien negatief een P2 voedingsbeleid te proberen.

In iedergeval kun je zorgen voor veel eiwit en laag in suiker.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 20:56

Ik zou graag willen weten of jullie zaken herkennen. Allereerst weet ik dat er MIM voorkomt in de bloedlijnen van de moeder.

Merrie is 4 jaar oud. Heel werkwillig en loopt ontzettend graag. Met name buiten vind ze heel leuk. Kan in de bak ook lekker lopen. Maar bij periodes is ze moeizaam vooruit te krijgen. Zwiept met de staart en doet boos.
Ze is heeeeel gevoelig bij aanrakingen. Ik heb haar zelf gefokt en dit gedrag heeft ze altijd gehad. In de loop van de jaren wel erger geworden. Er zin ooit eens wat maagzweren gevonden. Maar echt minimaal. Na behandeling geen verbetering. Tijdje op regumate gestaan dit leek ff verbetering te geven. Maar ben nu gestopt en gedrag blijft eigenlijk het zelfde. Ze bijt en slaat bij aanrakingen. Met name buik en benen zowel voor als achter. Maar even op de hals kriebelen is voldoende om de oren in de nek te leggen. De dierenarts weet het niet meer. Nu dacht ik net...zou het met MIM te maken kunnen hebben. Ze heeft geen deuken in de spieren, geen spier trillingen maar echt heel erg gevoelig op aanrakingen. Ik kan dr eigenlijk niet borstelen. En normaal opzadelen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 21:35

koetjeboe schreef:
Ik zou graag willen weten of jullie zaken herkennen. Allereerst weet ik dat er MIM voorkomt in de bloedlijnen van de moeder.

Merrie is 4 jaar oud. Heel werkwillig en loopt ontzettend graag. Met name buiten vind ze heel leuk. Kan in de bak ook lekker lopen. Maar bij periodes is ze moeizaam vooruit te krijgen. Zwiept met de staart en doet boos.
Ze is heeeeel gevoelig bij aanrakingen. Ik heb haar zelf gefokt en dit gedrag heeft ze altijd gehad. In de loop van de jaren wel erger geworden. Er zin ooit eens wat maagzweren gevonden. Maar echt minimaal. Na behandeling geen verbetering. Tijdje op regumate gestaan dit leek ff verbetering te geven. Maar ben nu gestopt en gedrag blijft eigenlijk het zelfde. Ze bijt en slaat bij aanrakingen. Met name buik en benen zowel voor als achter. Maar even op de hals kriebelen is voldoende om de oren in de nek te leggen. De dierenarts weet het niet meer. Nu dacht ik net...zou het met MIM te maken kunnen hebben. Ze heeft geen deuken in de spieren, geen spier trillingen maar echt heel erg gevoelig op aanrakingen. Ik kan dr eigenlijk niet borstelen. En normaal opzadelen.

Dat gedrag kan ook bij halsproblemen of Kissing Spines voorkomen. De mijne was bijna 4 toen ik haar kocht en die was ook zo. Ik heb de eerste maanden niet gereden, maar wel gelongeerd en aan de hand gewerkt. Na 2 maanden rijden bij mij ging ze kleine bokjes geven met rijden. Ik was er wel achter dat al haar spieren enorm gespannen waren. Uiteindelijk naar een goed aangeschreven kliniek gegaan en daar bleek ze beginnende KS te hebben. Behandeld met mesotherapie, een heel fysioschema meegekregen, daarna weer opbouwen aan de longeerlijn en vervolgens er weer op. Allemaal even in het kort. Daarna heeft ze geen last meer gehad met rijden en toen kon ik haar langzaamaan ook weer gewoon poetsen. Nu is ze bijna 17 en functioneert ze nog steeds prima.

Longeer jij wel eens? En hoe is de galop dan?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 22:14

Ze galopeerd heel makkelijk zowel aan de lijn als onder het zadel.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 22:21

Ok, toch zou ik bovenstaande wel ook in je achterhoofd houden.

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 08:20

Die van mij is n/px en die houdt ook echt niet van aanrakingen. Nu hou ik daar rekening mee, maar ik kan me herinneren dat hij echt geïrriteerd raakt als je doorgaat met aanraken. Volgens mij staat px hier ook wel om bekend. En maagzweren komen ook veel voor bij pssm2-ers en dan met name bij px. Mijn n/p4 heeft daarentegen totaal geen problemen met aanrakingen.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:03

Mijn P2 heeft bij stress ook dat ze op hoofd en hals niet aangeraakt wil worden. Trekt hoofd weg en als je doorgaat wordt het steigeren.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:10

dan ga ik toch eens serieus overwegen haar te laten testen

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:50

Je kunt haar ook 2 weken op het dieet zetten en kijken hoe ze erop reageert.
Scheelt je een dure test (die niet altijd even betrouwbaar is) en als ze verbetert weet je genoeg :)

Als je begint met de aminozuren, magnesium, vitamine E en mangaan dan ben je al een eind op weg.

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 13:18

Zelf ben ik voorstander van testen. Als je paard er negatief uitkomt scheelt dat je dure supplementen en heb je de kosten van de test er zo uit. Als je paard er positief uitkomt dan weet je om welke variant het gaat en kun je veel gerichter met het dieet aan de gang.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 13:45

Wat geven jullie aan supplementen voor je n/p1 paard?
Zou super graag jullie lijstjes met stof en merk zien.

Nu m’n merrie weer eens in voerstaking is gegaan, wil ik de boel graag omgooien.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 17:00

maartje0987 schreef:
Zelf ben ik voorstander van testen. Als je paard er negatief uitkomt scheelt dat je dure supplementen en heb je de kosten van de test er zo uit. Als je paard er positief uitkomt dan weet je om welke variant het gaat en kun je veel gerichter met het dieet aan de gang.

Dit
En andere dingen uitsluiten (KS, ECVM, Lyme, hormoononbalans, etc)

Alleen supplementen Stal_Fiore?
Het enige supplement dat bij mijn merrie zichtbaar een verbetering gaf is GlucoBalance
Verder kreeg ze wel ook vitE en magnesium bij.
De grootste winst bij PSSM1 zit hem in ruwvoer dat zo laag mogelijk in suiker is, zo veel mogelijk vrije beweging, goede opbouw en regelmaat in trainingsschema en geen toegevoegde suikers in de vorm van brok of müsli.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 20:10

Ik heb vanmorgen een test op de post gedaan. Ff spannend maar ik wil het gewoon weten

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 21:17

Mac schreef:
Alleen supplementen Stal_Fiore?
Het enige supplement dat bij mijn merrie zichtbaar een verbetering gaf is GlucoBalance
Verder kreeg ze wel ook vitE en magnesium bij.
De grootste winst bij PSSM1 zit hem in ruwvoer dat zo laag mogelijk in suiker is, zo veel mogelijk vrije beweging, goede opbouw en regelmaat in trainingsschema en geen toegevoegde suikers in de vorm van brok of müsli.

Thanks, ja de rest heb ik wel aardig op orde.
Enkel is ze dus gestopt met haar supplementen eten. Dus dacht dat het misschien een goed idee was om het om te gooien.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 21:28

Mijn oudste is een enorm kieskeurige eter. Voorheen kreeg ik haar nooit gemanaged omdat ze voor bijna elk supplement haar neus optrok.
Totdat ze de myocare van equi-xcel kreeg. Dat heeft ze altijd goed gegeten. Daar zitten o.a. de 3 amino’s in, magnesium en vit E.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 23:00

Dat klinkt goed. En dan geef je dus geen magnesium, amino en vit e meer los bij?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 07:02

Mijne doet t goed op net wat meer lysine dan erin zit. Maar dat verschilt per paard en type PSSM. Vit E en magnesium vul ik ook bij tot aan wat ze nodig heeft. Maar scheelt al wel met de hoeveelheid naast een supplement waar alleen aminozuren in zitten. Daarnaast heeft myocare ook L-carnitine, wat ik niet in mijn dieet zou willen missen en in maar weinig supplementen zit.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 10:49

koetjeboe schreef:
Ik heb vanmorgen een test op de post gedaan. Ff spannend maar ik wil het gewoon weten

Altijd spannend maar idd: je kunt het maar weten.

De MyoCare geen ervaring mee (dat product was er destijds nog niet), maar wel met de Agrobs Alpengrün Mash om dingen door te mengen. Maar elk paard heeft idd een limiet met wat je er door kunt roeren.