lissie_zigor schreef:Ja klopt inderdaad.
Ja hij heeft eczeem, maar vaak is de knut niet eens de oorzaak maar 'de druppel die de emmer doet overlopen'. Oorzaak ligt oa bij suikers, te weinig beweging, stress, verkeerde voeding, afvalstoffen in het lichaam enz. voldoende beweging is erg belangrijk, hiermee worden afvalstoffen afgevoerd in het lichaam, werkt tegen verveling en dus ook tegen stress, suikers verdwijnen uit het lichaam enz. lopen in een weiland hoort niet bij beweging geven. Afgelopen week heb ik niet kunnen rijden terwijl ik dit normaal om de dag doe en de andere dag grondwerk, misschien is dit ook wel de oorzaak dat hij er nu zo'n last van heeft...
Ik heb een eindscriptie over ZE ontvangen van iemand die diergeneeskunde studeerde waarbij ik mee deed aan een onderzoek. Hierin staat eigenlijk ook dat bij alle middelen er voor- en nadelen aan zitten. Wel is één ding zeker en dat is dat voer een invloed kan hebben op ZE. Best wel interessant trouwens.
Maar ik weet wel zeker dat die van mij eczeem heeft, hij heeft het al zijn hele leven en heeft echt de herkenbare plekken en dikke huid met plooien en wonden op de plekken waar eczeem zit. Had gehoopt dat je gelijk had dat het geen eczeem zou zijn, dat zou echt fantastisch nieuws zijn! maar helaas... ik weet zeker dat het eczeem is bij hem![]()
Bij ieder paard heb ik wel het idee dat eczeem zich weer anders uit en daarom het ook belangrijk is om per paard te kijken naar oplossingen..
Bij mij werkte zo'n deken wel een beetje maar hij had nog steeds verschrikkelijke wonden en schuurde de deken iedere keer weer open (en ja ik had hem al vanaf eind februari op) daarom denk ik dat ik het bij die van mij weer meer in het voer moet zoeken en niet zo zeer in een deken... Maar ik ken ook paarden die nergens meer last van hebben met het dragen van een deken.. dus is altijd verschillend.
De paarden op mijn werk reageren fantastisch op het hypo-eczema spul terwijl die van mij daar juist weer allergisch op reageert... Oja dat stond ook in dat onderzoek, dat bijna bij iedere medicijnen e.d. er chemische toevoegingen aan zitten waar ze ook weer allergisch op kunnen reageren, die van mij is daar blijkbaar erg gevoelig voor.
Ik ben al 10 jaar (10 zomers) aan het verdiepen in eczeem met de hoop ooit het juiste voor mijn paardje te vinden, we komen steeds dichterbij..
Doe jij nog iets naast het gebruik van een deken? Zo ja wat?
Ik heb er een beetje een hard hoofd in dat de knut de bekende druppel moet zijn. Dat bedoel ik niet negatief naar jou hoor. Ik ben iemand die open staat voor nieuwe theorien en analyseer tot in den treure, maar ik ben wel van mening dat het andersom is. Paard reageert op de knut en voer kan juist de druppel zijn waardoor het niet onder controle is te krijgen.
Dat is gebaseerd op mijn opgedane kennis en ervaring van de afgelopen vijf jaar.
Mijn paard krijgt vanaf maart max. 5 uur gras op gunstige tijden, alleen vitalbix vitaminebrok en 6x per week 45-60 minuten training.
Vanaf maart gaat de deken op en gaat het goed. Maar heb ik hem gedouched en laat ik hem in het zonnetje drogen, dan zie ik de knutten om hem springen en kan ik de klok erop gelijk zetten dat hij gaat schuren.
Als ik hem dan 's avonds behandel met derfen is het de volgende dag weer klaar.
Neemt niet weg dat jouw paard nog steeds eczeem kan hebben, maar als je hem dan zonder deken zet is dat in mijn ogen vragen om problemen. Maar je zei dat je paard ook een pollenallergie heeft. Daar ben ik minder bekend mee. Ik weet ook niet wat die twee allergien samen doen.