[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:06

lissie_zigor schreef:
Ja klopt inderdaad.
Ja hij heeft eczeem, maar vaak is de knut niet eens de oorzaak maar 'de druppel die de emmer doet overlopen'. Oorzaak ligt oa bij suikers, te weinig beweging, stress, verkeerde voeding, afvalstoffen in het lichaam enz. voldoende beweging is erg belangrijk, hiermee worden afvalstoffen afgevoerd in het lichaam, werkt tegen verveling en dus ook tegen stress, suikers verdwijnen uit het lichaam enz. lopen in een weiland hoort niet bij beweging geven. Afgelopen week heb ik niet kunnen rijden terwijl ik dit normaal om de dag doe en de andere dag grondwerk, misschien is dit ook wel de oorzaak dat hij er nu zo'n last van heeft...

Ik heb een eindscriptie over ZE ontvangen van iemand die diergeneeskunde studeerde waarbij ik mee deed aan een onderzoek. Hierin staat eigenlijk ook dat bij alle middelen er voor- en nadelen aan zitten. Wel is één ding zeker en dat is dat voer een invloed kan hebben op ZE. Best wel interessant trouwens.

Maar ik weet wel zeker dat die van mij eczeem heeft, hij heeft het al zijn hele leven en heeft echt de herkenbare plekken en dikke huid met plooien en wonden op de plekken waar eczeem zit. Had gehoopt dat je gelijk had dat het geen eczeem zou zijn, dat zou echt fantastisch nieuws zijn! maar helaas... ik weet zeker dat het eczeem is bij hem :(

Bij ieder paard heb ik wel het idee dat eczeem zich weer anders uit en daarom het ook belangrijk is om per paard te kijken naar oplossingen..
Bij mij werkte zo'n deken wel een beetje maar hij had nog steeds verschrikkelijke wonden en schuurde de deken iedere keer weer open (en ja ik had hem al vanaf eind februari op) daarom denk ik dat ik het bij die van mij weer meer in het voer moet zoeken en niet zo zeer in een deken... Maar ik ken ook paarden die nergens meer last van hebben met het dragen van een deken.. dus is altijd verschillend.
De paarden op mijn werk reageren fantastisch op het hypo-eczema spul terwijl die van mij daar juist weer allergisch op reageert... Oja dat stond ook in dat onderzoek, dat bijna bij iedere medicijnen e.d. er chemische toevoegingen aan zitten waar ze ook weer allergisch op kunnen reageren, die van mij is daar blijkbaar erg gevoelig voor.

Ik ben al 10 jaar (10 zomers) aan het verdiepen in eczeem met de hoop ooit het juiste voor mijn paardje te vinden, we komen steeds dichterbij..

Doe jij nog iets naast het gebruik van een deken? Zo ja wat? :)

Ik heb er een beetje een hard hoofd in dat de knut de bekende druppel moet zijn. Dat bedoel ik niet negatief naar jou hoor. Ik ben iemand die open staat voor nieuwe theorien en analyseer tot in den treure, maar ik ben wel van mening dat het andersom is. Paard reageert op de knut en voer kan juist de druppel zijn waardoor het niet onder controle is te krijgen.
Dat is gebaseerd op mijn opgedane kennis en ervaring van de afgelopen vijf jaar.
Mijn paard krijgt vanaf maart max. 5 uur gras op gunstige tijden, alleen vitalbix vitaminebrok en 6x per week 45-60 minuten training.
Vanaf maart gaat de deken op en gaat het goed. Maar heb ik hem gedouched en laat ik hem in het zonnetje drogen, dan zie ik de knutten om hem springen en kan ik de klok erop gelijk zetten dat hij gaat schuren.
Als ik hem dan 's avonds behandel met derfen is het de volgende dag weer klaar.

Neemt niet weg dat jouw paard nog steeds eczeem kan hebben, maar als je hem dan zonder deken zet is dat in mijn ogen vragen om problemen. Maar je zei dat je paard ook een pollenallergie heeft. Daar ben ik minder bekend mee. Ik weet ook niet wat die twee allergien samen doen.

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:10

Ik zag wat berichten voorbij komen over Z-itch.
Dit is nu de 3de zomer dat ik het ga gebruiken.
2,5 jaar geleden zat ik met mijn handen in het haar. Mijn haflinger had zo veel jeuk dat ik haar niet eens normaal kon poetsen of rijden zo erg was het. Ik ben toen op advies van de dierenarts 1x in de week Z-itch gaan gebruiken.
Ik vind het een wereld van verschil. Wel heeft ze nog steeds jeuk, maar ik kan wel gewoon poetsen/rijden.

lissie_zigor

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:24

@jotoma ja dat klinkt als een hele goede manier. Derfen heb ik wel vaker goede berichten over gehoord inderdaad.

Misschien toch maar weer naar de deken, maar misschien naar een andere soort.. Ik vind de BOETT erg dik van stof, het lijkt alsof andere dunner zijn, kan dat?

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:15

Wat een nuttige tips allemaal! Ik wist helemaal niet dat beweging ook invloed had op de jeuk. Is dit echt aangetoond of iets wat jullie zelf ondervinden?

Bedankt voor alle info Maralyn, dit houd ik zeker allemaal bij!

Edit: ik had nog een vraag over de Permethrin. Deze is dus wel giftig voor katten. Wij hebben thuis een kat. Is het dan gevaarlijk om hiermee in contact te komen nadat ik mijn paard hiermee behandeld heb? Ik was nadien uiteraard mijn handen, maar als er iets in mijn kleding ofzo zou achterblijven?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:32

Goed je handen wassen, en liefst handschoenen aan.
Je kleding liefst voordat je de kat gaat aaien de was in.

Het is niet zo, dat ze bij de minste aanraking al dood kunnen gaan hoor.
Maar schuimbekken, omvallen en neurologische klachten komen erg veel voor met katten met permetrhin.
En dan denken mensen zo leuk. Ahhh een puppy pipetje kan ook wel voor de kat.
Kat is toch veel zwaarder? En vervolgens kat dood.

Dus directe contact het liefste vermijden!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:47

Ik begrijp niet wat er aan d hand is, maar mijn ZE Shetmerrie Barbie (10 jaar) staat nu nóg zonder deken al verharende, en schuurt helemaal niet. ze heeft inmiddels een dikke dubbele bos manen en een mooie staartwortel na 2 jaar Ze dekens dragen, maar met dit weer zou ze toch al.....?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:54

Wat als het helemaal geen ZE is?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:13

Wat goed dat er hier een heel actieve Pemethrin uitpluis bokker is !
Ik wil de Z itch gaan proberen erbij .
Haar dieet is strak , allergie druppels van puur erbij .
Op knutdagen deken op in t land . Want continu de deken op maakt de manen kapot en wil toch wel manen houden dit jaar
Maar ze doet t goed nu . Wellicht helpt de Z itch voor t laatste stukje .
Even kijken waar ik t mag / kan kopen

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:19

terpentijn schreef:
Ik begrijp niet wat er aan d hand is, maar mijn ZE Shetmerrie Barbie (10 jaar) staat nu nóg zonder deken al verharende, en schuurt helemaal niet. ze heeft inmiddels een dikke dubbele bos manen en een mooie staartwortel na 2 jaar Ze dekens dragen, maar met dit weer zou ze toch al.....?

Mijn zus heeft de manen van haar Haf preventief allemaal afgesneden, omdat ze dacht dat het schuren elk moment kon beginnen, maar tot nu toe niks.
Haf krijgt nu 1 schep Marstall ExZem en Marstall Naturell, 1 maatschepje Marstall ExZem Plus en 1 maatschepje Marstall Kabaro, dit ongeveer een maand en heeft er nog nooit zo "plekvrij" uit gezien!!!

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:11

Hallo bokkers!
Ik heb in onze medicijnenmand een flesje Anti-insect DEET(40%) van care PLUS gevonden. De spray zou de huid tot 8 uur moeten beschermen tegen muggen, vliegen etc. Het is eigenlijk voor mensen, maar zou je het ook voor paarden kunnen gebruiken?

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:34

Wie van jullie heeft zijn paard in de zomer op zand staan en wat voeren je je paard per dag?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:39

Hier op zand, en gewoon hooi krijgt hij erbij, onbeperkt :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:48

Deet werkt prima tegen vliegen, valt denk ik wel te proberen hoor :j

Maar misschien kun je zelf even zoeken op google en krijg je er wat mer info over?

Terpentijn,appie loopt ook nog zonder deken hoor.
Wel een beetje kale plekken op zijn hoofd,maar dat heeft meer met het verharen te maken dan met eczeem

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:55

emma_evg schreef:
Hallo bokkers!
Ik heb in onze medicijnenmand een flesje Anti-insect DEET(40%) van care PLUS gevonden. De spray zou de huid tot 8 uur moeten beschermen tegen muggen, vliegen etc. Het is eigenlijk voor mensen, maar zou je het ook voor paarden kunnen gebruiken?

er is een topic over, iemand die goede resultaten heeft met Deet en uiercreme bij eczeem
ik ben t ook gaan gebruiken naast Derfen en heb mijn shet redelijk goed zonder deken door de zomer gekregen

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:13

Aangaande beweging en voer inname op de mate van ZE klachten;
Mijn inziens heeft dat er absoluut betrekking op.
Ik heb mijn pony bijna 10 jaar. er zijn jaren geweest dat het echt verschrikkelijk erg was.
maar naarmate ik dingen aan ben gaan passen zoals wijziging van het voer beleid, (Krachtvoer heel sober en ruwvoer alleen echt hooi)
de dagelijkse beweging altijd redelijk hoog houden, van het gras af houden (hij loopt het jaar rond 24/7 in een kudde in een mooie paddock) en gedoseerd af laten vallen tot een mooi gewicht (beter iets te slank)
gaat het nu ontzettend goed.
Momenteel loopt meneer onder een gewone vliegendeken zonder hals buiten. (ik klop bij deze nog absoluut even af)
Een mede paddock genootje haar paard is aanzienlijk steviger en beweegt veel minder en staat zelfs met eczeem deken nu geregeld enorm te stampen en ligt ontzettend veel op zijn buik te schuren. verschrikkelijk om te zien!
Maar ik heb goede hoop en vertrouwen dat mijn inspanningen effect hebben!

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:33

Amalarab schreef:
emma_evg schreef:
Hallo bokkers!

er is een topic over, iemand die goede resultaten heeft met Deet en uiercreme bij eczeem
ik ben t ook gaan gebruiken naast Derfen en heb mijn shet redelijk goed zonder deken door de zomer gekregen

Dat ben ik.
Heb onlangs toch nog eens een eczeemdeken gekocht.Waarom weet ik eigenlijk zelf niet.
Sammy heeft het exact 2 dagen op gehad.Wegens de regen heb ik het af gedaan en ben terug begonnen met (voorlopig) enkel uiercreme.Knutjes met de honderden hier maar geen jeuk.Sterker nog.Deze morgen krioelde het ervan.De enigste die niet stond te schudden en te zwiepen met zijn staart was Sammy.Andere 5 hebben geen ZE maar deze morgen werd het ze toch even te veel.Ik heb ze dan maar allemaal ingesmeerd vandaag.Hiervan kwamen ze toch tot rust.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:59

Ja dat is onderzocht en bewezen dat beweging te maken heeft met ZE. Zijn een hoop redenen voor te noemen oa afvoer van suiker, afvalstoffen, goede bloedsomloop, overtollig vocht enz. Verder verhelpt beweging ook stress (en dus ook het vast houden van suiker in het lichaam ) en er waren nog meer redenen dat beweging helpt maar die weet ik niet allemaal meer uit mn hoofd xD

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:06

Beweging is voor iedereen goed *\o/*

Maar klopt wel hoor, :j

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:41

emma: ik spuit s'avonds op de maantop en staartwortel en eventueel de benen muggenspray met deet van de kruidvat voor een paar euro.zwiepen en stampen ze een stuk minder.en daarnaast straks weer blanke derfen .....heb vandaag wel weer sioskin besteld voor de buik in te sprayen,kijken wat de nieuwe formule doet(was jaren geleden gestopt,moest het toen nog mengen met water en in de plantenspuit opsprayen...nu in kant en klare spuit)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 08:58

Paardlief stampt zich een half ongeluk, zelfs mét deken.
Dus die wordt nu 2x per dag aan de uier ingesmeerd met Cojosol.
Ga wel overschakelen naar derfen, cojosol is gewoon jeukstillend denk ik.

Mijn paard staat 24/7 op zandpaddock en elke dag max. een uur op de wei met deken uiteraard :)

Iemand soms nog een buikflap van Boett te koop, maat 5, 5+ of 6? :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 09:13

Met welke gewone maat komt dat overeen?
Ik heb er nog 1 van appie liggen,dat zou dan overeenkomen met een gewone maat 165.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:24

Mi_Amore schreef:
Paardlief stampt zich een half ongeluk, zelfs mét deken.
Dus die wordt nu 2x per dag aan de uier ingesmeerd met Cojosol.

Dat van die uier heb ik ook, maar ik ontdekte dus net ook kleine zwarte vliegjes op haar buik, formaat fruitvlieg. Heb er ook wat over gevonden zie:

[SV] bloedzuigende vliegjes?

Ik ga iedergeval achter een uierbescherming aan, en heb het nu met sudo creme ingesmeerd. En met insectenspray ... :(

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:50

@lissie_zigor ik ben het met je eens hoor, een allergie is gewoon nooit normaal. Dan is er iets niet helemaal juist in het lichaam, dat komt niet door de knut! Mensen kunnen met een andere voeding en levenstijl ook opeens niet meer allergisch zijn voor iets waar ze eerst heftige reacties op hadden. Ik denk bijv. ook dat hoefbevangenheid een ander soort uiting is van hetzelfde probleem.
Maar ik ben het wel met Jotoma eens dat zolang ze een allergische reactie hebben een deken op moeten, als ik zelf zo'n allergie zou hebben zou ik ook knutten zoveel mogelijk willen vermijden!
Als minder gras beter werkt zou ik als ik jou was ook naar het soort gras kijken wat je in de wei hebt staan. Hoeveel verdun je de azijn? en wat voor azijn gebruik je?

Wat zijn de symptomen voor de pollenallergie bij jouw paard? Ik heb soms ook het idee dat mijn paardje er misschien last van heeft maar ik weet ook niet precies of het nou een andere uiting is van zomereczeem is of een pollenallergie.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:05

@ellepel: maat 185 :) Zou dit veel schelen met de 165?
@sunny43: ik heb deze liggen, maar nog geen idee hoe ik het ding moet vaststikken :')

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:15

Mi_Amore schreef:
@sunny43: ik heb deze liggen, maar nog geen idee hoe ik het ding moet vaststikken :')

Misschien overleggen met iemand die er eentje heeft? Ik ga er nu iedergeval eentje bestellen.