[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:27

Ash, hij ziet er super uit!! (en jij ook!)
Nog meer foto's?

Ash_

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:07

Ja op mijn fb. Zal zo wat linkjes plaatsen

Rinomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:04

ohjajoh6 schreef:
Bij mijn weten is die er niet Rinomia, maar waarom vraag je dat , als ik zo nieuwsgierig mag zijn?

Omdat een fokmerrie van mij in een begin stadium zit van Cushing.
Ze is overigens goed vruchtbaar daarin tegen.
Verder is ze ook goed te pas. Alleen de vacht wijkt af.
Volgens een bloed onderzoek is dus ook positief verklaart.
Vandaar dat ik graag wil weten wat het voor haar nazaten betekend.

Hoop dat er nog mensen zijn met ervaringen

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 06:56

Heeft er iemand ervaring met koliek na een pergolide dosis verhoging?

Ik had vanochtend voor het eerst 2 tabletten gegeven (omhoog van 1,5) en werd om 7 uur 's avonds gebeld dat ze waarschijnlijk lichte koliek of uitdroging had nml liggen, lichte slijmvliezen, minder actieve darmgeluiden, snelle ademhaling en ook lichte verhoging. Na toediening van Banamine en een beetje rondlopen voelde ze zich beter. Ga elke 2-3 uur bij haar kijken en ik bel morgenochtend sowieso de DA om te kijken hoe of wat, maar ik ben benieuwd of iemand dit eerder gezien heeft aangezien het als mogelijke bijwerking in de bijsluiter staat.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 07:38

Je kunt je beter aansluiten bij de Yahoo groep van Dr Kellon: Equine Cushing and Insuline Resistence
(ECIR) als je in de VS woont - daar is meer ervaring dan hier.
Pergolide + koliek komt inderdaad voor, maar of het persé na een verhoging van een half tablet gebeurt..?

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 08:16

Goedemorgen bokkers, vandaag worden 2 van mijn 4 paardjes getest op Cushing. Hebben een groot vermoeden dat beide het hebben :(
De ene is een 25 jarig paard wat op de een of andere dag erg inviel en apathisch op de wei stond. Plus een vacht heeft niet normaal, ook erg lusteloos.
De andere is een 10 jarige shet die nu meerdere keren uit het niks hoefbevangen is en erg last heeft van haar hormonen.Vacht erg slecht is.
Heb beetje het topic doorgespit en bij het idee krijg ik toch best pijn in mijm buik :( .
Lees toch veel problemen met de dosis bepalen van de medicijnen en voer enzo. Plus dat ik alleen de keus heb ik de zomer 24/7 wei en in de winter stal en paddock en echt het een doe het zelf stal is.
Ook lees ik de kosten van de medicijnen zijn ook niet mis.
stel dat het zo is heb ik helaas nog maar 1 gezond paard ;( en staat me een moeilijke tijd te wachten vrees ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 09:59

Wens je veel sterkte lightmorebh; maar ik zou toch vooral ivm de hb uit gaan kijken naar andere stal opties, want 24/7 op wei word het bijna niet met cushingpaarden...

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:22

Dank je naar een andere stal word echt een laatste optie. Ik woon namelijk ook zelf op de stal en vind maar eens een plekje voor 4 paarden met in de winter een uitloopstal...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:23

Denk het ook niet inderdaad...........hele dagen proppen met gevoeligheid voor HB gaat hem niet worden.
Sterkte!

edit:
Kan je ze in de zomer niet in de paddock zetten en beperkt gras?

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:32

@Dimple het enige wat ik zou kunnen doen is ze 'nachts in de paddock kunnen zetten maar ben dan afhankelijk van anderen ivm zelf onregelmatige diensten hebben. Sommige dagen zou dat wel kunnen sommige helaas niet .

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:34

Ze staan btw met zijn 5-en op een halve hectare en het gras is erg schraal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:46

Aha, dat verandert natuurlijk wel de zaak enigszins, maar als je er zelf woont en dus ook stallen tot je beschikking hebt en het ook nog eens doe het zelf is, wat let je dan om ze de nachten ofzo op stal te laten doorbrengen? Want eigenlijk heb je het super voor elkaar zo met alle vrijheid?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:59

lightmorebh schreef:
Goedemorgen bokkers, vandaag worden 2 van mijn 4 paardjes getest op Cushing. Hebben een groot vermoeden dat beide het hebben :(
De ene is een 25 jarig paard wat op de een of andere dag erg inviel en apathisch op de wei stond. Plus een vacht heeft niet normaal, ook erg lusteloos.
De andere is een 10 jarige shet die nu meerdere keren uit het niks hoefbevangen is en erg last heeft van haar hormonen.Vacht erg slecht is.
Heb beetje het topic doorgespit en bij het idee krijg ik toch best pijn in mijm buik :( .
Lees toch veel problemen met de dosis bepalen van de medicijnen en voer enzo. Plus dat ik alleen de keus heb ik de zomer 24/7 wei en in de winter stal en paddock en echt het een doe het zelf stal is.
Ook lees ik de kosten van de medicijnen zijn ook niet mis.
stel dat het zo is heb ik helaas nog maar 1 gezond paard ;( en staat me een moeilijke tijd te wachten vrees ik.

De medicijnen zijn niet goedkoop,maar voor ongeveer 60 euro per maand is je paard als het goed is weer helemaal opgeknapt.

Heb je een foto van je paard?

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:07

ohjajoh6 schreef:
Aha, dat verandert natuurlijk wel de zaak enigszins, maar als je er zelf woont en dus ook stallen tot je beschikking hebt en het ook nog eens doe het zelf is, wat let je dan om ze de nachten ofzo op stal te laten doorbrengen? Want eigenlijk heb je het super voor elkaar zo met alle vrijheid?

Nou de pensionstaleigenaren wonen ook op het terrein. En ze zijn er zeker niet happig op als ik ze snachts op stal ga zetten en als ik ochtend diensten heb kan ik ze zowel niet voeren als op de wei zetten. Kan ze wel ong 5 tot 6 uur per 24 uur in de paddock zetten. Dat moet geen probleem geven.

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:08

Uummm foto van nu op dit momemt zou ik vanmiddag even moeten maken. Hij is in een week zo veranderd.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:04

Ik heb even een vraagje aan jullie..Mijn 20 jarige merrie heeft sinds vorig jaar na het verharen naar haar zomervacht een andere structuur vacht gekregen..Ze begint redelijk vroeg met verharen,maar nu ze verhaard is heeft ze een beetje een wollige vacht..Geen wintervacht maar niet zo dun als voorheen..Verder glimt ze gigantisch en zit ze tegenwoordig veel beter in haar vel door de your horse trace die ze krijgt in combi met joint impuls voor haar gewrichten..Vorig jaar had ze hetzelfde en kreeg rond juli toch nog weer haar echte zomervacht..Herkennen jullie dit en moet ik ook aan cushing gaan denken?Ik hoop het eerlijk gezegd niet want ik meen me te herinneren dat ik hier gelezen heb dat pracend niet bevorderlijk is voor de luchtwegen!??Klopt dit?Ze heeft gevoelige luchtwegen dus dan lijkt het me geen fantastische combi..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:12

pleiada schreef:
Ik heb even een vraagje aan jullie..Mijn 20 jarige merrie heeft sinds vorig jaar na het verharen naar haar zomervacht een andere structuur vacht gekregen..Ze begint redelijk vroeg met verharen,maar nu ze verhaard is heeft ze een beetje een wollige vacht..Geen wintervacht maar niet zo dun als voorheen..Verder glimt ze gigantisch en zit ze tegenwoordig veel beter in haar vel door de your horse trace die ze krijgt in combi met joint impuls voor haar gewrichten..Vorig jaar had ze hetzelfde en kreeg rond juli toch nog weer haar echte zomervacht..Herkennen jullie dit en moet ik ook aan cushing gaan denken?Ik hoop het eerlijk gezegd niet want ik meen me te herinneren dat ik hier gelezen heb dat pracend niet bevorderlijk is voor de luchtwegen!??Klopt dit?Ze heeft gevoelige luchtwegen dus dan lijkt het me geen fantastische combi..

Dit had mijn merrie ook een jaar voordat ik haar liet testen, die vacht die niet meer helemaal was zoals voorheen zeg maar....2 winters later kreeg ze dan echt een mammoetvacht en toen ben ik begonnen met de prascend ( heb ze eerst nog een dik jaar op enkel de Cush X van Hilton Herbs gehad en dat ging wel goed )
Dat prascend niet zo goed is voor de luchtwegen, heb ik nog niet gehoord... de merrie die hier pillen krijgt, hoest wel telkens ze begint te draven 1x...maar dat heeft ze al bijna altijd gehad, dus daar maak ik mij ook geen zorgen om...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:39

volgens mij is cushing niet goed voor de luchtwegen?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 23:39

De mijne had juist een paar jaar heel veel last van haar luchtwegen (vooral) in het voorjaar.
Toen ik met de prascend begon was het het jaar daarop ineens weg. Nu reageert ze alleen nog op fout hooi.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:19

Dimple schreef:
Mayflower, gaaf!!
Hoe hoog was de waarde?

Ik ga je liken op FB. ;)

Hey, sorry voor het late antwoord, maar de waarde is nu 54. Dus van 248 naar 54 gegaan! Blijf nu nog even op 1 pil. Na 2 maanden weer controle en dan zien wat we doen.

Bedankt voor de like! :D
Er is ook iemand hier die in Belgie/Frankrijk woont die mijn foto gedeeld heeft? Ik las dat diegene schreef dat het iemand van bokt is die de webshop gaat beginnen en hoopt dat het goed gaat lopen. Ik kon daar niet reageren, dus bij deze bedankt voor de steun! *\o/*

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:23

Bedankt voor de reacties..Goed om te weten dat juist cushing niet goed is voor de luchtwegen..Ze heeft al sinds dat ik heb(vanaf haar 7e jaar)problemen met haar luchtwegen met name in de zomer..Ze is ook altijd al snel wat lusteloos geweest en had moeite met op gang komen..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:51

Daar zag ik het bij mijn merrie ook aan. Benauwd, pompende adem en snotneuzen. Dat is nu allemaal verleden tijd. Ze staat nu sinds half februari op de prascend en nog steeds stijgende lijn.
Vandaag in galop was ze niet te houden :')

Offtopic:
Mayflower.......die jeans zijn super gaaf! Maar puur om mee te rijden of ook gewoon om te dragen zeg maar?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:06

Ik heb geen facebook...kan nog niks van de '' cowgirl store '' zien... :( behalve de beginpost dan :D
En dat ziet er al veelbelovend uit...ben verlekkerd op cowboy-stuff :=

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:06

Vidar zijn bultjes zijn weg boven zijn ogen *\o/*
Woensdag komt er een natuurgeneeskundige kijken die al aantal cushing paarden behandeld.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 00:19

hai ik wilde me ook even aanmelden, want heb vandaag te horen gekregen dat mijn paardje ook cushing heeft, en ze is op t moment ook hoefbevangen erbij. Maar dacht miss kan ik bij jullie meelezen om zo wat wijzer te worden over de cushing want ben der nog maar een leek in,, had nooit verwacht dat ze zoiets zou krijgen, De waardes weet ik nog niet want dat hadden ze niet gezegd maar dat kan ik maandag even vragen, ik moet wel dan met de medicatie gaan beginnen. Mijn paardje is een connemara merrie van net 14 jaar. alvast thnx voor t mee mogen lezen :)