[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:59

EquiPhoto schreef:
Ik wil trouwens even mijn voer in het zonnetje zetten.

Het is nog vrij onbekend, en op Bokt is er weinig over te vinden. Metoza heet het, en het is een een natuurlijk supplement in brok vorm.

Het draagt de naam supplement omdat er heel veel vitamines en mineralen in zitten. Je hoeft ook maar 50 gram per 100 kg te geven. Een zak heeft een prijs van 30 euro en er zit geloof ik 20 kilogram in. Je doet dus zeker 2/3 maanden met een zak, super goedkoop dus!

Het enige wat je nog bij hoeft te voeren is ruwvoer, het vervangt je brok dus volledig. Er zit geen melasse in, weinig zetmeel en weinig suikers.

Voor de volledige analyse en de site van de leverancier; klik hier: http://www.metazoa.nl/Paard_613.htm
Ik ga binnenkort weer een nieuwe zak halen en ben zeer tevreden :)

Ik vind het erg jammer dat er granen (=zetmeel) inzit, Verder klopt sowieso de verhouding Calcium:fosfor niet. En ook zit er ijzer in, ruwvoer bevat meer dan voldoende ijzer. Teveel is schadelijk (behoort eigenlijk tot de vrijde radicalen).
Dus ik ben minder enthousiast......

Ik hou het bij dit supplement: http://www.equilife.co.uk/formula4feet.htm

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:07

Mijn bijrijdpaard (fries) krijgt dit jaar voor het eerst een eczeemdeken op. Maar wat doen jullie als ze op stal gaan?

Bij ons gaan de paarden in het voorjaar nog 's nachts op stal. Vorig jaar had ik zelf een soort van eczeemhals gemaakt, maar in de nacht gingen ze dan op stal en dan schuurde ze dat ding helemaal kapot. Na 3x repareren was ie finaal gesloopt. Maar om een eczeemdeken nu kapot te laten schuren... Als ze bij jullie op stal gaan, doen jullie dan het deken af?

cursebreaker

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:01

Eczeemdeken hoort 24/7 om te blijven. Bij mij gaat ie alleeLn af als ik ga rijden. Ook snachts op stal kunnen er mugjes zitten. Die van mij staat snachts altijd op stal en heeft gewoon altijd de deken om

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:08

10tje2 schreef:
Ik vind het erg jammer dat er granen (=zetmeel) inzit, Verder klopt sowieso de verhouding Calcium:fosfor niet. En ook zit er ijzer in, ruwvoer bevat meer dan voldoende ijzer. Teveel is schadelijk (behoort eigenlijk tot de vrijde radicalen).
Dus ik ben minder enthousiast......

Ik hou het bij dit supplement: http://www.equilife.co.uk/formula4feet.htm

Hee, eindelijk iemand die dat ook kent. Mijn paarden krijgen dat ook, maar altijd als ik het noem kent niemand het. Ik ben erg tevreden, maar ga toch 2 3kilo zakjes van care4life proberen. Kijken of het wat verschil maakt.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:16

Nivada schreef:
EquiPhoto schreef:
Mischa's manen worden ook snel vet en dunner als de deken op ligt. Zo zonde! Ook ik heb manenspray in de kast liggen, dat iedere dag maar een beetje van op doen dan...

Maar ze schuren eraf dan?

Begrijp dat manen moeten glijden maar sprays etc kunnen ook de manen juist verstikken. Dus doe het dan met mate.

bij mijn pony werden de manen ook erg vet onder de deken, vette manen was ik nu met teershampoo, dat werkt erg goed en verlicht ook de jeuk!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 10:14

Shampoo met Tea tree werkt ook heel fijn!
Daar was ik mijn paard een paar keer per seizoen helemaal mee, niet alleen de manen en staart.
Werkt ook anti-bacterieel

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 10:55

Met wassen verstoor je de huid continue opnieuw.
Tijdelijk verlicht het misschien, en daarna kan de huid zich kapot werken om te herstellen, terwijl het al zoveel te verduren heeft.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:04

Ik was mijn fries ook maar een paar keer op een heel eczeemseizoen met die Tea tree shampoo. En gebruik dan ook echt niet veel. En dat doe ik dan vooral als het echt heel warm is en paardlief heel veel gezweet heeft. Van zweten gaan heel veel paarden ook jeuken, eczemer of niet. Dus doe die van mij wel regelmatig met alleen water flink soppen en zo de zweet weghalen op dagen dat het echt warm is. De vacht/huid van mijn eczemer is het hele jaar door super in conditie, nauwelijks maar ook nauwelijks last ook van schilfers enzo, dus denk dat het bij die van mij wel meevalt allemaal. Zelf was ik ook het liefst zo min mogelijk met shampoo. De hond hier thuis wordt bv ook nooit gewassen met shampoo, hooguit 1x per jaar als hij echt vies zou zijn en stinken, maar daar blijf ik voor de rest ook vanaf :)
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 09-02-13 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:07

Tea tree is best een heftig spul, de mijne reageert daar op, niet helemaal onschuldig dus.
Ik wil mensen alleen maar waarschuwen, want ook op shampoos kunnen paarden reageren, is het niet meteen, wel een week later.

Sinds ik helemaal met wassen getopt ben, is haar huid opgeknapt, en daarmee ook een deel van haar eczeem beter te regelen.

Ove de reactie van de hond.
Ik heb hier een eentje die nog nooit een douche gezien heeft.
En het is de eerste hier in de omgeving als kleine hond, die geen problemen met de huid heeft.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:12

ja net zoals niet elk voer voor elke eczemer geschikt is, zal dat tuurlijk per paard verschillen.
Mijn hond wordt ook nooit gewassen verder, hooguit! 1x per jaar, maar dan moet hij wel echt smerig zijn. En dat is eerlijk gezegd de laatste 2 jaar al niet voorgekomen bv.

En mijn eczemer zit super in zijn vacht het hele jaar door, heb nog nooit aan hem ook maar enige reactie gemerkt op de tea tree shampoo en ik heb er zelf bij meerdere mensen met ervaring met eczeem paarden wel goede reacties op gekregen. Dus zal per paard verschillend zijn..

Zo heb ik ook al veel goede reacties gelezen over lotion met cojosol, dit heb ik geprobeerd bij mijn eczemer en dat werkte bij hem totaal niet. Terwijl het bij andere eczemers wel kan helpen, is per paard zo verschillend. Ik deel alleen mijn ervaring.. zo zullen ook veel eigenaars met eczeempaarden de eczem-muesli van marstall misschien helemaal niet fijn vinden. Elke situatie is anders.

Daarbij was ik de mijne er ook echt niet wekelijks mee. Een paar keer op een heel eczeemseizoen, meer ook niet. Ik doe hem wel regelmatig met water zeker 20minuten afspoelen zodat het zweet weggehaald kan worden, anders krijgt mijn paard ook sneller jeuk als ik dat niet doe.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:41

_CS_ schreef:
Tea tree is best een heftig spul, de mijne reageert daar op, niet helemaal onschuldig dus.
Ik wil mensen alleen maar waarschuwen, want ook op shampoos kunnen paarden reageren, is het niet meteen, wel een week later.

Sinds ik helemaal met wassen getopt ben, is haar huid opgeknapt, en daarmee ook een deel van haar eczeem beter te regelen.

Ove de reactie van de hond.
Ik heb hier een eentje die nog nooit een douche gezien heeft.
En het is de eerste hier in de omgeving als kleine hond, die geen problemen met de huid heeft.

ik denk dat het per paard verschild, maar bij mijn paard is de eczeem juist minder geworden door het wassen met de teershampoo. ik doe het niet heel vaak.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:16

Als ik mijn paard haar manen was was ik de staartwortel/manenkam niet met shampoo, de rest wel.
Om de simpele reden dat de huid dan idd opnieuw verstoord word en dus meer ongemak gaat optreden :)

Nog 3 weken en de deken gaat terug op.
Zal nog maar genieten van mijn laatste dagen bloot lekker in de modder gerolde paard...

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:45

Jij doet de deken dus 1 maart op? Ik ben er nog niet over uit wanneer ik hem op doe.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:46

ik zag laatst in het bos op een wat warmere dag weer van die mugjes bij de grond vliegen, bij mij gaat de deken erop zodra er geen sneeuw meer wordt verwacht dus!

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:55

Ik meld mij hier ook nog maar eens aangezien het rotschuurseizoen weer binnenkort begint.
Hier probeer ik ook te beginnen met de deken zo rond begin maart. Ben wel alweer begonnen met de Cojosololie door het voer te mengen dat heeft haar vorig jaar zo goed de zomer doorgesleept dus hopelijk dit jaar ook weer zo'n goede resultaten.
de deken blijf dan ook zogoed als 24/7 op ook op stal. Wassen doe ik juist wel om de 2/3 weken met cojovetshampoo de staart en haar manen dat helpt haar echt super en als ik niet was merk ik dat meteen en heeft ze meer last van kriebel.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:03

Hoi allemaal, even een korte vraag.

Is zomerexceem hetzelfde als staart en manen exceem?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:35

Giolli schreef:
Hoi allemaal, even een korte vraag.

Is zomerexceem hetzelfde als staart en manen exceem?

ja :j

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:37

Wat doen jullie trouwens met regen? Houden jullie het deken op?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:39

ik wel, als ik de deken af doe lijkt hij nog last te hebben van de mugjes.
en anders krijgt hij meteen last zodra de regen stopt.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:39

Sushilla88 schreef:
Wat doen jullie trouwens met regen? Houden jullie het deken op?

Als ik erbij ben haal ik ze binnen en ben ik er niet bij en ik kom aan met een doorweekte deken krijgt ze haar droge op (zet ik haar wel binnen natuurlijk) en laat ik de natte gewoon enkele dagen goed drogen :)

Als het echt dagen regent dan gaat ze eventjes naar buiten met een regendeken en smeer ik voor de zekerheid altijd nog even goed. Echt nooit te lang met veel regen, dan maar eventjes op stal hoor :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:04

Barbara88 schreef:
Jij doet de deken dus 1 maart op? Ik ben er nog niet over uit wanneer ik hem op doe.

4 maart om exact te zijn :D Na ons weekendje weg :j

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:08

Als ik terug ben van equitana gaat er een nieuwe deken op en vanaf 1 maart begin ik met mn huidige deken.

Als het nog lang koud blijft en slecht weer laat ik de deken nog eventjes af. Aangezien mn paardje geschoren is moet ik ook wachten tot haar winterdeken af kan

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:19

Ik moet mijn dekens nog wassen en repareren schiet me net te binnen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:20

_CS_ schreef:
Ik moet mijn dekens nog wassen en repareren schiet me net te binnen.

opschieten !

ik heb net ook al mn dekens en dekjes naar de wasserette gebracht..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:35

Heb nog tot eind van de maand de tijd, maar zal ze van de week van stal meenemen vast.