Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:00

Brainless schreef:
@Lovely,
Maar die dragers moeten eerst zelf wel weer ziek zijn.
Vaak heb je dat (helaas) niet door, het kan nl beginnen met bv wat lusteloos en/of snotneusje.

Je maakt er een beetje een kip-ei redenatie van.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:02

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:03

RWDB schreef:
Jodi93 schreef:
ik heb nou heel wat pagina's afgezocht en ik kan de site niet weer vinden maar ergens hier staat een site waar rhino wel en niet bevestigd is zo'n hele duidelijke wie wil mij die even PBen??

Heb er meer, maar die geven meestal afzonderlijk aan wat er is, zoals RTV Oost het alleen over Overijssel heeft en Bolsward Nieuws (of hoe die ook mag heten) over Friesland.

http://www.degroesbeek.nl/lokaal-nieuws ... zich-heen/

Deze vond ik op zich wel duidelijk en die zag ik vanochtend op dit forum. Staan ook 3 kaarten op en laatste informatie van KNHS. Weet niet of je die bedoeld?

Zo, de groesbeek is er snel bij!! De petitie die in DIT topic gestart is staat ook al op hun site!!!!

Het lijstje van Veulen ook al

RWDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:05

S_en_Z schreef:
RWDB schreef:
Heb er meer, maar die geven meestal afzonderlijk aan wat er is, zoals RTV Oost het alleen over Overijssel heeft en Bolsward Nieuws (of hoe die ook mag heten) over Friesland.

http://www.degroesbeek.nl/lokaal-nieuws ... zich-heen/

Deze vond ik op zich wel duidelijk en die zag ik vanochtend op dit forum. Staan ook 3 kaarten op en laatste informatie van KNHS. Weet niet of je die bedoeld?

Zo, de groesbeek is er snel bij!! De petitie die in DIT topic gestart is staat ook al op hun site!!!!

http://www.horses.nl/gezondheid/nieuws/ ... icht-rhino

Horses kwam er ook al mee.. Media pikt het schijnbaar gewoon snel op. Het is ook landelijk nieuws he.

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:06

ik zal graag willen waar het zit in Noord Holland :)

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:06

Kan iemand mij nou eindelijk antwoord geven? Wanneer zou het over kunnen zijn?

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:07

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:07

S_en_Z schreef:
[

Die petitie is niet in DIT topic gestart, die is elders gestart en in dit topic geplaatst.

Nexus

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:10

Als herhaalde oproepen tot ondertekening van de petitie is toegestaan, dan dit ook:

Heeft iedereen die VOOR een meldingsplicht van rhino is, ook al eens nagedacht over de verdere gevolgen en consequenties daarvan? Vervoersverbod, registratieplicht, ophokplicht, preventief ruimen... Hoe zit het dan met dierenwelzijn? En over welke rhino gaat het dan? EHV1 of EHV4?

Bovendien is zo'n 80% van alle paarden drager van het EHV4 virus (EHV1 ligt rond de 40%); moeten die dan wellicht allemaal geregistreerd worden en mogen die dan nooit meer op wedstrijd, verhandeld worden, van stal verhuizen of sociaal contact hebben met andere paarden?

Natuurlijk moet een stal waar een uitbraak van EHV1 (!) is geconstateerd dit direct melden! Maar wij als 'publiek' kunnen er ook voor zorgen dat een dergelijke melding niet meer leidt tot stigmatisering, roddel, achterklap en een 'slechte naam'. We zouden deze bedrijven juist moeten prijzen om hun eerlijkheid en kordate optreden! Doe juist met bedrijven die een uitbraak niet melden geen zaken meer, ga er niet op wedstrijd, koop er geen paard, neem er geen les, etc. Dan wordt het wel melden van een besmetting een zeer commercieel aantrekkelijke keuze voor elk bedrijf dat hiermee wordt geconfronteerd!

Laten we dit zonder overheidsbemoeienis oplossen & Hulde aan de melders!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:11

Lovely schreef:
Brainless schreef:
@Lovely,
Maar die dragers moeten eerst zelf wel weer ziek zijn.
Vaak heb je dat (helaas) niet door, het kan nl beginnen met bv wat lusteloos en/of snotneusje.

Je maakt er een beetje een kip-ei redenatie van.

Hoe bedoel je?

Paard wordt ziek (is dus besmettelijk) en geneest.
Paard is drager geworden, en is niet meer ziek (dus niet meer besmettelijk).
Paard wordt weer ziek door bv verminderde weerstand, en is daardoor weer besmettelijk.

Dit is wat Emmeloord (en Wolvega) uitlegde 2 jaar terug ivm een Rhino geval hier in de buurt.

S_en_Z

Aha, oke. Had begrepen dat diegenen zelf in het topic hadden gereageerd. Sorry.. ik lees zoveel mogelijk mee (krijg er letterlijk hoofdpijn van want het is bijna niet te volgen...)

:=

RWDB

Marijkjuh schreef:
Ik kom even binnen vallen, want ik zie door de bomen het bos niet meer. Om welke variant gaat het nou? Of welke varianten?

Sowieso gaan we hier voor de zekerheid niet het erf af met de paarden.

Voor zover ik weet zijn alle varianten langsgekomen. Melding wordt er alleen gemaakt van de abortus en neurologische, die zijn ook het heftigst natuurlijk.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:12

Wanneer kan het afgelopen zijn ?!!

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:13

_Apple_ schreef:

Als de stallen en wedstrijden niet sluiten nog wel een paar maanden

gohya

@Brainless ik ga met je mee.Wat jij zegt klopt gewoon.

xnien_

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:14

Mensen die tegen zulke perities zijn snap ik niet, denken deze dan alleen aan de sport, handel of fok? Wil je dan niet dat het bedrijf 10km verder op tijd zegt dat daar iets heerst voordat het bij je eigen dier is? Is dat niet het aller aller belangrijkst, je eigen dier koste wat kost gezond houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:15

_Apple_ schreef:

Daar gaat niemand je een antwoord op kunnen geven.
Het virus denkt heus niet "ach het is 10 maart, het was leuk, ik ga maar weer".
Dat ligt er helemaal aan hoeveel nieuwe gevallen zich nog gaan melden.
Dit kan weken tot maanden duren als we pech hebben...

RianUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:15

Nexus schreef:
Als herhaalde oproepen tot ondertekening van de petitie is toegestaan, dan dit ook:

Heeft iedereen die VOOR een meldingsplicht van rhino is, ook al eens nagedacht over de verdere gevolgen en consequenties daarvan? Vervoersverbod, registratieplicht, ophokplicht, preventief ruimen... Hoe zit het dan met dierenwelzijn? En over welke rhino gaat het dan? EHV1 of EHV4?

Bovendien is zo'n 80% van alle paarden drager van het EHV4 virus (EHV1 ligt rond de 40%); moeten die dan wellicht allemaal geregistreerd worden en mogen die dan nooit meer op wedstrijd, verhandeld worden, van stal verhuizen of sociaal contact hebben met andere paarden?

Natuurlijk moet een stal waar een uitbraak van EHV1 (!) is geconstateerd dit direct melden! Maar wij als 'publiek' kunnen er ook voor zorgen dat een dergelijke melding niet meer leidt tot stigmatisering, roddel, achterklap en een 'slechte naam'. We zouden deze bedrijven juist moeten prijzen om hun eerlijkheid en kordate optreden! Doe juist met bedrijven die een uitbraak niet melden geen zaken meer, ga er niet op wedstrijd, koop er geen paard, neem er geen les, etc. Dan wordt het wel melden van een besmetting een zeer commercieel aantrekkelijke keuze voor elk bedrijf dat hiermee wordt geconfronteerd!

Laten we dit zonder overheidsbemoeienis oplossen & Hulde aan de melders!

AMEN!

RWDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:16

Ivonka schreef:
_Apple_ schreef:

Als de stallen en wedstrijden niet sluiten nog wel een paar maanden

Precies, en als er geen fatsoenlijke lijst is, weet je dus ook niet waar het zit en wanneer het daar voorbij is.

Zo`n kaartje zoals ze de griep-epidemie (http://www.degrotegriepmeting.nl) vaststellen zou handig zijn, maar daarvoor werken de eigenaren niet goed mee.

Anoniem

xnien_ schreef:

Ook daar gaat niemand je een antwoord op geven, pas als het officieel bevestigd is weten we meer. Speculeren heeft totaal geen nut.

Vicky_88

MissAmazone schreef:
Mensen die tegen zulke perities zijn snap ik niet, denken deze dan alleen aan de sport, handel of fok? Wil je dan niet dat het bedrijf 10km verder op tijd zegt dat daar iets heerst voordat het bij je eigen dier is? Is dat niet het aller aller belangrijkst, je eigen dier koste wat kost gezond houden?

Ik zie het niet zitten dat de overheid zich er tegen aan gaat bemoeien en dat we preventief moeten gaan ruimen. Denk aan MKZ.
T is ook al een paar keer eerder gezegd in het topic.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:17

@MissAmazone: Ik sta met mijn paarden op de getroffen stal in Woubrugge nota bene.
Desalniettemin ben ik tegen meldingsplicht, omdat het nooit 'alleen' daarbij blijft. Het is naief te denken dat er geen verdere gevolgen of consequenties aan zullen worden gehangen.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:17

MissAmazone schreef:

Dat hoeft helemaal niet maar wat Nexus zegt zit zeker wat in.
Wat precies willen ze met de petitie bereiken... wat zijn de voorwaarden en hoe kun je die naleven??

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:18

Nexus schreef:
@MissAmazone: Ik sta met mijn paarden op de getroffen stal in Woubrugge nota bene.
Desalniettemin ben ik tegen meldingsplicht, omdat het nooit 'alleen' daarbij blijft. Het is naief te denken dat er geen verdere gevolgen of consequenties aan zullen worden gehangen.

Inderdaad. Ik zie het niet zitten mijn paard op te ruimen omdat er ergens een ziek paard is.