[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 09:41

Ik weet juist niet beter dan dat je silvaplex niet tegelijkertijd met iets anders (dus: als 2 verschillende middelen in 1 medicatiecup) moet gebruiken. Dus ook niet met zoutoplossing. Tenminste, dat is mij toen door flexineb.nl verteld.
Combineren kan wel met iets anders maar dan niet tijdens 1 dezelfde sessie. Dus wel bijv. de ene dag silvaplex, de andere dag balsamic.

superpony

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 12:41

Dit staat bij sportpaardenarts; TIPS VAN SPORTPAARDENARTS.NL ▸ SilvaPlex is een inert materiaal dat gelijktijdig kan worden gebruikt met therapeutische middelen.
▸ Combineer SilvaPlex met essentiële olien (Balsamic Air of Myconal)

Toen we de flexineb hadden, moesten we eerst het ene in de cup doen en als die leeg was het volgende. Dus wel in 1 sessie na elkaar, maar gescheiden van elkaar. Door veearts verhuurd aan ons toen.

Als ik naar het product zelf kijk, zou ik het ook niet snel mengen met balsamic air.

Grote prijsverschillen trouwens. Alleen heeft flexineb geen grote verpakking.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:47

superpony schreef:
Dit staat bij sportpaardenarts; TIPS VAN SPORTPAARDENARTS.NL ▸ SilvaPlex is een inert materiaal dat gelijktijdig kan worden gebruikt met therapeutische middelen.

Toen we de flexineb hadden, moesten we eerst het ene in de cup doen en als die leeg was het volgende. Dus wel in 1 sessie na elkaar, maar gescheiden van elkaar. Door veearts verhuurd aan ons toen.

Als ik naar het product zelf kijk, zou ik het ook niet snel mengen met balsamic air.

Grote prijsverschillen trouwens. Alleen heeft flexineb geen grote verpakking.

Het moet idd niet met balsamic air in de cup tegelijk.
Maar kan eventueel wel na elkaar gebruikt worden.
Ik weet even niet of je het moet verdunnen met NaCi. (Dit moet met balsamic air juist wel!!)

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 14:28

Nee silvaplex moet je iig niet verdunnen.
En inderdaad de prijsverschillen zijn vrij enorm. Mijn Silvaplex haal ik nu in elk geval standaard via Flexineb.eu, ik snap niet goed waarom het (zelfde formaat flesje) bij paardensportarts zo duur is. Is wel met meer dingen een stuk duurder.

Heeft iemand trouwens ooit wel eens zelf Silvaplex gebruikt in een vernevelaar? Dus niet bij je paard maar bij je zelf?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:21

Ja, balsamic air kan je niet zo geven. Maar stel dat ze zeggen dat de silver plex dan het verdunningsmiddel voor de balsamic air is?

Ik krijg het morgen binnen, denk ik, dus eens zien hoe dat eruit ziet. Was van plan het eerst zo te proberen en te kijken wat de reactie is.

@Sandra_H, ik kreeg alleen een keer iets met zilver aangeboden om te nemen, maar toen niet gedaan. Zou dus wel veilig zijn voor de mens.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:44

superpony schreef:
Ja, balsamic air kan je niet zo geven. Maar stel dat ze zeggen dat de silver plex dan het verdunningsmiddel voor de balsamic air is?

Ik krijg het morgen binnen, denk ik, dus eens zien hoe dat eruit ziet. Was van plan het eerst zo te proberen en te kijken wat de reactie is.

@Sandra_H, ik kreeg alleen een keer iets met zilver aangeboden om te nemen, maar toen niet gedaan. Zou dus wel veilig zijn voor de mens.

Ik weet niet wie je met "ze" bedoelt, maar ik ga zelf gewoon uit van de medicijnkaart waar alles op staat, en de kennis van flexineb.eu en/of paardensportarts. Zie bijvoorbeeld deze kaart https://systemequine.com/pub/media/wysiwyg/pdf/flexineb_2020_medication_guide.pdf Daar staat alles duidelijk op. Balsamic air verdun je met zoutoplossing. Silvaplex gebruik je solo. Ik hoop dat de link lukt, want het is een pdf.

En kreeg je het aangeboden om te inhaleren of anders? Ik had nl. ineens de misschien heel stomme brainfart: het is o.a. bacterie en virusdodend. Wie weet helpt het daarmee wel bij het sneller genezen van corona :o

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:13

De pollen zijn actief dus de prednison weer in de kast gezet en Puur pollen gegeven. Dat sloeg gelijk aan.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:19

Vraagje...

Ik gebruik atrovent( ipratropium) als verneveling, nu is deze er ook als puffer..iemand hier ervaring mee als gebruik ( via de flexineb) ..scheelt nl enorm veel tijd

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:26

Misschien weer iemand dat hier? De medicatie cups zijn veranderd. Mijn eerste cup was aan de onderkant die in de buis gaat langer. De nieuwe die ik nu heb(althans vorig jaar nieuw gekocht en nu voor de tweede keer in gebruik) heeft die lange onderkant niet meer. Ik las op internet dat dit nu de “nieuwe” standaard cup is en dat je met de nieuwe controller(e3) de snelheid kan instellen. De vorige cup was ook gewoon de standaard. Maar nu duurt het vernevelen echt een stuk langer dan met de oude cup die ik had. Ik vernevel 10 ml zoutoplossing, nu moet ik 2 keer de controller aanzetten(ben bijna een half uur aan het vernevelen) terwijl met de oude cup duurde het vernevelen rond de 15 a 20 minuten(ik hoefde iig de controller niet voor een tweede keer aanzetten en ik heb de e2). Komt dat omdat de cup nu is aangepast op de e3 controller?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 02:19

Sandra_H schreef:
Ik weet niet wie je met "ze" bedoelt, maar ik ga zelf gewoon uit van de medicijnkaart waar alles op staat, en de kennis van flexineb.eu en/of paardensportarts. Zie bijvoorbeeld deze kaart https://systemequine.com/pub/media/wysiwyg/pdf/flexineb_2020_medication_guide.pdf Daar staat alles duidelijk op. Balsamic air verdun je met zoutoplossing. Silvaplex gebruik je solo. Ik hoop dat de link lukt, want het is een pdf.

En kreeg je het aangeboden om te inhaleren of anders? Ik had nl. ineens de misschien heel stomme brainfart: het is o.a. bacterie en virusdodend. Wie weet helpt het daarmee wel bij het sneller genezen van corona :o

Had ik boven in een reactie gezet. Staat op de site van sportpaardenarts;

TIPS VAN SPORTPAARDENARTS.NL ▸ SilvaPlex is een inert materiaal dat gelijktijdig kan worden gebruikt met therapeutische middelen.

Ik heb de balsamic air altijd verdund met zoutoplossing, maar ben ermee begonnen via de veearts. Dus niet via sportpaardenarts of flexineb.
Maar sportpaardenarts weleens gebeld voor iets anders en geven wel snel en goed antwoord, dus misschien bel ik ze evt nog.

Ik was zelf van plan om de silver plex nu als kuur preventief te gebruiken, omdat de oude merrie vorig jaar last had van de overgang, maar wel solo.

Heb het opgezocht, maar wat mij werd aangeraden was collodiaal zilver en dan met druppels. Maar ik kon ook wat druppels in mn handcreme doen als ik bijv last had van mn handen. Ben daar toen verder niet op in gegaan.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 08:31

Samantha89 schreef:
Misschien weer iemand dat hier? De medicatie cups zijn veranderd. Mijn eerste cup was aan de onderkant die in de buis gaat langer. De nieuwe die ik nu heb(althans vorig jaar nieuw gekocht en nu voor de tweede keer in gebruik) heeft die lange onderkant niet meer. Ik las op internet dat dit nu de “nieuwe” standaard cup is en dat je met de nieuwe controller(e3) de snelheid kan instellen. De vorige cup was ook gewoon de standaard. Maar nu duurt het vernevelen echt een stuk langer dan met de oude cup die ik had. Ik vernevel 10 ml zoutoplossing, nu moet ik 2 keer de controller aanzetten(ben bijna een half uur aan het vernevelen) terwijl met de oude cup duurde het vernevelen rond de 15 a 20 minuten(ik hoefde iig de controller niet voor een tweede keer aanzetten en ik heb de e2). Komt dat omdat de cup nu is aangepast op de e3 controller?

Ik zou Bianca van flexineb even appen als ik jou was.
Nummer staat op de site.
Ze is super behulpzaam en reageert heel snel.
Die kan je vast helpen

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:15

fluffyfox schreef:
Samantha89 schreef:

Ik zou Bianca van flexineb even appen als ik jou was.
Nummer staat op de site.
Ze is super behulpzaam en reageert heel snel.
Die kan je vast helpen

Bedankt! Ga ik dat even doen!

Yendiboko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:58

Uggg had het niet moeten zeggen. Vandaag na het opstaan toch weer 4 keer gehoest. Zou het dan toch met de pollen te maken kunnen hebben? Volgens de radar zijn die alweer volop aanwezig ☹️.. Ga zo direct met de kliniek bellen.. maar mochten jullie nog tips hebben hoor ik het graag...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:23

Ik geef puur pollen en ik begin ook weer met Pulmitranq dat werkt bij hem erg goed.

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:18

Hoi! Ik ben nog niet bekend in dit topic, maar ik maak mij behoorlijk zorgen, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Vorige week begon mijn pony met hoesten, alleen tijdens het rijden. Vooral in galop, en dan gaat het maar door tot ze terug in stap is. Benauwdheid merkte ik niet. Vrijdag leek er iets bloed bij te zitten, maar daarna nooit meer gezien. Vandaag is de dierenarts geweest, en ik heb een siroop gekregen om 10 dagen te geven. Volgende week woensdag moet ik sowieso naar de kliniek voor de artrose van de pony, dus mocht het dan nog niet beter gaan met hoesten, willen ze toch gaan kijken of er geen astma oid aan het ontwikkelen is. Vreemde is, pony hoest op stal, en in stap helemaal niet. Ze had het vandaag wel wat moeilijker met ademhalen, maar nog steeds niet erg benauwd (in rust, conclusie DA). Toen ze even gegaloppeerd had op de weide, hetzelfde liedje, weer tig keer hoesten. Nu hoop ik natuurlijk van harte dat het over is na deze siroop, maar hoor ik ook verschillende verhalen van mensen waarbij hun paard het ook eerst alleen tijdens het rijden liet zien, maar later ook op stal. Ze staat op stro, dus het leek mij, dat als zij astma heeft het zich toch al had moeten tonen op stal? Mijn voornaamste vraag is, zijn hier mensen met een paard met astma die nog ‘gewoon’ in de sport rijden? En hoe is jullie ervaring met oa het ontstaan van astma? Sorry voor het onsamenhangende verhaal, ik hoop dat er hier ervaringsdeskundigen mij kunnen helpen :)

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:06

Zo is het bij die van ons ook heel langzaam aan begonnen. En dat is niet vreemd want een overgevoeligheid (voor stof/schimmelsporen/pollen/noem het maar) is er niet altijd geweest, dat ontwikkelt zich. Die van ons heeft ook jaren zonder problemen op stro gestaan.

Als ik toen geweten had wat ik nu weet hadden we ons niet allerlei kuren respulmin al dan niet icm prednison "aan laten smeren" maar hadden we heel veel eerder een bronchoscopie en BAL spoeling laten doen, want alleen zo kom je erachter wat er werkelijk is. Had een hoop rotzooi in ons paard gescheeld, en ook een hoop (weggegooid) geld. Dus als je toch naar de kliniek moet.....
Even simpel gezegd: voorheen waren er voor verschillende stadia van luchtwegproblemen verschillende namen. Tegenwoordig noemen ze alles astma, en afhankelijk van hoe erg het is van milde astma tot zware astma. Dus van de naam astma moet je niet meteen in paniek raken, astma is bijvoorbeeld niet persee meteen dampig. Het is wel handig om je er zoveel mogelijk zelf in te verdiepen.
Begin bijvoorbeeld met het doorspitten van dit hele topic, daar heb ik toen heel veel aan gehad.

De standaard therapie van heel veel dierenartsen is nog steeds medicatie die de symptomen behandelt, en het advies om de omgeving zo stofvrij mogelijk te houden, o.a. geen stro, en nat hooi of voordroog. Maar het gaat verder, er zijn veel meer en betere mogelijkheden en niet elk paard doet het goed op voordroog, of nat hooi. Naast stof/schimmelvrij is voeding (gezonde darmen) heel belangrijk.
Je kunt zouttherapie overwegen. Dat heeft die van ons erg goed geholpen. Daarnaast hebben wij nu voor onderhoud een flexineb, waarmee je naast allerlei middeltjes ook zoutloplossing kunt vernevelen waardoor je paard evt vastzittend slijm makkelijker kwijtraakt.

Ons paard is inmiddels 18, heeft al een paar jaar astma. Zouttherapie heeft hem de beste boost gegeven, verder dus de flexineb, en ook stomen we zijn hooi. Stro is een no-go, zijn hele dieet is aangepast, en hij heeft een superconditie. Staat ook nog volop in het werk.

Nog 1 dingetje: staat je pony nog dik in het haar? Dat kan nu ook meespelen, zeker met deze temperaturen.

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:26

Sandra_H schreef:
Zo is het bij die van ons ook heel langzaam aan begonnen. En dat is niet vreemd want een overgevoeligheid (voor stof/schimmelsporen/pollen/noem het maar) is er niet altijd geweest, dat ontwikkelt zich. Die van ons heeft ook jaren zonder problemen op stro gestaan.

Als ik toen geweten had wat ik nu weet hadden we ons niet allerlei kuren respulmin al dan niet icm prednison "aan laten smeren" maar hadden we heel veel eerder een bronchoscopie en BAL spoeling laten doen, want alleen zo kom je erachter wat er werkelijk is. Had een hoop rotzooi in ons paard gescheeld, en ook een hoop (weggegooid) geld. Dus als je toch naar de kliniek moet.....
Even simpel gezegd: voorheen waren er voor verschillende stadia van luchtwegproblemen verschillende namen. Tegenwoordig noemen ze alles astma, en afhankelijk van hoe erg het is van milde astma tot zware astma. Dus van de naam astma moet je niet meteen in paniek raken, astma is bijvoorbeeld niet persee meteen dampig. Het is wel handig om je er zoveel mogelijk zelf in te verdiepen.
Begin bijvoorbeeld met het doorspitten van dit hele topic, daar heb ik toen heel veel aan gehad.

De standaard therapie van heel veel dierenartsen is nog steeds medicatie die de symptomen behandelt, en het advies om de omgeving zo stofvrij mogelijk te houden, o.a. geen stro, en nat hooi of voordroog. Maar het gaat verder, er zijn veel meer en betere mogelijkheden en niet elk paard doet het goed op voordroog, of nat hooi. Naast stof/schimmelvrij is voeding (gezonde darmen) heel belangrijk.
Je kunt zouttherapie overwegen. Dat heeft die van ons erg goed geholpen. Daarnaast hebben wij nu voor onderhoud een flexineb, waarmee je naast allerlei middeltjes ook zoutloplossing kunt vernevelen waardoor je paard evt vastzittend slijm makkelijker kwijtraakt.

Ons paard is inmiddels 18, heeft al een paar jaar astma. Zouttherapie heeft hem de beste boost gegeven, verder dus de flexineb, en ook stomen we zijn hooi. Stro is een no-go, zijn hele dieet is aangepast, en hij heeft een superconditie. Staat ook nog volop in het werk.

Nog 1 dingetje: staat je pony nog dik in het haar? Dat kan nu ook meespelen, zeker met deze temperaturen.

Bedankt voor je uitgebreide reactie! De pony is van de winter geschoren, en zit nog steeds vrij dun in het haar, dat scheelt wellicht. Overgaan op zaagsel, hooi weken ed is natuurlijk geen probleem als dat goed is voor de pony. Maar ze is nog zo fit in haar hele doen, en we gingen zó lekker in de training, dat ik toch lichte vrees kreeg dat het klaar zou zijn. Mocht het hoesten niet beter worden ga ik zeer zeker een bronchoscopie maken, al is het maar voor mijn eigen gevoel, want ik kan er gewoon niet goed van slapen. Ik had al wel gekeken bij die flexineb, maar vond €950 wel heel veel geld... maar als het niet anders is, is het niet anders natuurlijk. DA zei dat ze ook iets dikkere lymfeknopen had. Ik blijf hopen dat het misschien een simpele bacterie of virus oid is, wat het veroorzaakt. Als het droes was (wat ik veel zie als ik google op hoesten icm dikke lymfeknopen), lijkt het mij dat de dierenarts wel haar vermoeden had geuit daarover.. Ik wacht nog maar braaf af of de respulmin zijn werk gaat doen, en anders toch maar een bronchoscopie. Hartelijk dank voor je reactie! _/-\o_

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:34

RedRoses schreef:
Sandra_H schreef:

Bedankt voor je uitgebreide reactie! De pony is van de winter geschoren, en zit nog steeds vrij dun in het haar, dat scheelt wellicht. Overgaan op zaagsel, hooi weken ed is natuurlijk geen probleem als dat goed is voor de pony. Maar ze is nog zo fit in haar hele doen, en we gingen zó lekker in de training, dat ik toch lichte vrees kreeg dat het klaar zou zijn. Mocht het hoesten niet beter worden ga ik zeer zeker een bronchoscopie maken, al is het maar voor mijn eigen gevoel, want ik kan er gewoon niet goed van slapen. Ik had al wel gekeken bij die flexineb, maar vond €950 wel heel veel geld... maar als het niet anders is, is het niet anders natuurlijk. DA zei dat ze ook iets dikkere lymfeknopen had. Ik blijf hopen dat het misschien een simpele bacterie of virus oid is, wat het veroorzaakt. Als het droes was (wat ik veel zie als ik google op hoesten icm dikke lymfeknopen), lijkt het mij dat de dierenarts wel haar vermoeden had geuit daarover.. Ik wacht nog maar braaf af of de respulmin zijn werk gaat doen, en anders toch maar een bronchoscopie. Hartelijk dank voor je reactie! _/-\o_

Bij loesdau in dl kun je er 1 bestellen voor ca 300.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:09

hagelslag schreef:

Dat is geen flexineb. Niet dat dat persee erg is natuurlijk, als ie maar doet wat ie moet doen. Ik ben in elk geval erg blij met de flexineb.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:13

RedRoses schreef:

Het kan natuurlijk ook goed een bacterie of virus zijn inderdaad. Al zijn er ook paarden die juist na zo'n infectie overgevoelig raken. Maar dat is een kwestie van afwachten en in de gaten houden.
Flexineb is inderdaad een hoop geld, hooistomer ook, maar (even overdreven) oneindig medicijnen er in kost ook niet niks. Het is in elk geval goed om te weten dat het er allemaal is. Voor het geval dat.

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:25

Heb je inderdaad gelijk in. Ineens schiet me te binnen: een pollenallergie? Ze deed vrijdag hoofdschudden tijdens het rijden, en pas sinds woensdag (vorige week) hoesten. Ze heeft weinig neusuitvloeiing, maar dus wel wat opgezette lymfeknopen. Ik moet hoe dan ook braaf afwachten, maar kan het toch niet laten zelf ook onderzoek te doen. Sinds het weer wat beter is staan de luikjes naar buiten ook open, dus wie weet is het dat wel.. In ieder geval ontzettend bedankt voor jullie berichtjes, dat helpt mij zeker. Fijn om ervaringsdeskundigen te spreken. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:58

Ik heb beetje zelfde verhaal als Sandra_H. Ook de standaard gevolgd eerst, maar weinig tot geen reactie op reguliere medicatie.
Toen kwam de dampkamer in Utrecht als optie. Maar dat is al bijna net zo duur als een vernevelaar, dus ervoor gekozen om thuis te gaan vernevelen.

Vernevelen heeft hier altijd het beste geholpen, maar ze staan wel 24/7 buiten en hebben op een verkeerde partij na altijd stof arm hooi. Bij stof gaat het terug of weken we het.

Maar daarnaast dus ook de darmflora op nr 1. Een gezonde darmflora=weerstand. Daarvoor moet een paard voldoende, goede vezels binnen krijgen en veel vrij bewegen.
1,5jr terug over eiwitten gelezen en die extra gaan geven. Spannend bij een obesitas, maar werkt toch wel.

Wij hebben een vernevelaar op stroom, dus dat is een nadeel. Hij maakt meer geluid, maar dat vinden ze hier niet erg. Rest staat er ook gewoon omheen. De standaard bak sluit minder mooi aan dan de flexineb. Wij hebben daarom van een graasmasker en halster zelf een aansluitend model gemaakt.
En bij flexineb gaat de medi cup echt leeg. Bij ons komen er wat meer wolken die ingeademd worden, maar blijft er wel wat in het reservoir.

Achteraf wel spijt, want weleens de flexineb gehuurd en het is zijn geld waard en ook even duur of goedkoper dan alle medicatie die je normaal standaard krijgt eerst. Ook zijn ze bij net gebruik erg waardevast en snel 2e hands te verkopen. Een paar honderd euro verlies, is dan echt te verwaarlozen op het totaal.

Een ander paard dat we kregen met ernstige problemen, heeft op Equisana gestaan en dat is echt heel fijn. Heb bij hem in de zoutbox gestaan en dat werkt gewoon super.
Hij heeft er vanwege meer problemen wat langer gestaan en hebben daar veel paarden zien komen en gaan. Kwamen benauwd binnen en gingen weer goed weg. Ze raken daar hele klodders kwijt die ze echt belemmeren en je paard in de weg zitten.
Ook daar geldt; Lijkt ietsjes duurder, maar is goedkoper dan de hele riedel medicatie en soms, als mensen heel snel zijn, kan het na 1 kuur ook echt klaar zijn met de klachten.

Daarbij kan je geen andere problemen krijgen, zoals prednison wel een negatief effect kan hebben bijv.

Omdat mijn oude merrie vorig jaar moeite had met de overgang, heb ik nu silva plex om haar met dit weer te helpen en te voorkomen dat ze weer gaat hoesten en benauwder wordt. Zij is 28, is nog met vachtwisseling bezig en zag maandag iets open neusgaten.

Onze ruin met chronische klachten is 23 en die heeft wel vaker lastige periodes. Maar als dat zo is, is het met name tijdens de schemer enbegin van de nacht. Dat zag ik bij dat erge zieke paard ook, dus over gehad met veeartsen en kliniek dat luchtvochtigheid dan wel ook helaas effect heeft.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 14:42

Vandaag bronchoscopie gehad van mijn paard Moor.

Ze heeft een grote allergische reactie in haar luchtwegen waardoor alles verdikt is, met als gevolg slijm en dus hoesten omdat het dan te nauw is om adem te halen. Het is verrassend dat ze niet benauwd is, dus blijkbaar een hele goede conditie en weerstand. Er zijn ook gelukkig nog geen delen long die geen lucht opnemen. Dus ze heeft vrijwel nog 100% longcapaciteit ondanks alles.

Het vermoeden is dat in het verleden tijdens een luchtweginfectie, dat ze overgevoelig is geworden en allergie ontwikkeld heeft. Waarschijnlijk icm van toen slecht stalmanagement. De laatste infectie is ongeveer 3/4 jaar terug en toen vond de DA (een andere) dat ze geen antibiotica nodig had en is het toen onvoldoende behandeld.

Ze vermoeden gewoon stof/hooi allergie, omdat dit het hele jaar door is.

Nu corticosteroïden gedaan, maandag de 2e spuit en daarna (vanaf donderdag) 10 dagen een puf. We zijn ook weer een kuur sputolysin gestart voor het restant van het slijm. Op 18 maart heb ik weer een bronchoscopie gepland omdat ik wil zien wat voor effect het heeft gehad en hoe daarna verder te managen. Het belangrijkste is denk ik weerstand en conditie goed houden. Ik ben tegen om constant heftige medicatie te gebruiken, vanwege een resistentie opbouw en dat je anders niks meer hebt als ze het echt eens nodig heeft.

Weten jullie nog supplementen om een allergische reactie iets te dempen?

Ik ga nu ook echt serieus zouttherapie overwegen. Weten jullie iets in Noord-Holland? (Wegens gebrek aan trailer. We kunnen wel wat huren maar liever niet voor meerdere dagen)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 14:50

Sandra_H schreef:
hagelslag schreef:

Dat is geen flexineb. Niet dat dat persee erg is natuurlijk, als ie maar doet wat ie moet doen. Ik ben in elk geval erg blij met de flexineb.

Die van Loesdau zit ik nog wel eens aan te denken om te proberen. De flexineb heb ik, en die gaat ook niet weg, maar die ligt wel al 4 jaar ongebruikt in de kast (op een keer uitlenen na). Best zonde. Ik heb hem toen gewoon gekocht omdat ik mijn merrie zo snel mogelijk wilde helpen, achteraf had ik hem beter kunnen huren want ze vind het echt niet prettig ;) En dan is het best een smak geld. Bij een gevoelig paard is zo'n apparaat niet zo vanzelfsprekend.

Loesdau had een betere probeerprijs geweest haha. Dat zal ze qua geluid beter accepteren (liever harder en constant dan heel zacht pfft) al vraag ik mij af of ze het verder accepteert omdat ze zo achterlijk gevoelig is op geuren/prikkels :roll:

Darmen zijn idd ook een belangrijke factor. Maar soms wel lastig het goed te houden. Ze staat nu bv weer hengstig en dan is haar mest ook altijd wat anders en wat meer last van dr buik. Ik geeft altijd wel wat extra's voor de weerstand, nu bv in de vorm van lysine. Equistro Secreta lijkt ook goed te helpen. Al geef ik dat nu al eventjes niet.

Mijn merrie staat nu inmiddels alweer 2 jaar op gewoon hooi. Je is nog altijd wat gehoriger qua ademhaling, maar het lijkt aardig stabiel *klopt af*.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 14:52

Weerstand en conditie zo goed mogelijk houden is sowieso goed. Net als het management als je daar nog iets aan kunt verbeteren. Medicatie, zeker te veel, te vaak, doet uiteindelijk meer kwaad dan goed.

Supplementen doen vaak niet veel meer dan de hoestprikkel onderdrukken. Kosten vooral veel geld. Zouttherapie is WEL een heel goed idee. Equizouttherapie komt ook op locatie, met een speciaal ingerichte trailer. https://equizouttherapie.nl/onze-diensten/

En kijk ook wat je nog kunt doen aan voeding. Zoals bijv ook Superpony al schreef: extra eiwitten, maar ook vetten zijn heel goed.