[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

intel_1x

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:11

Mijn paard ging zo schuren van Kuil en bepaalde krachtvoeders. (wel door die vliegjes natuurlijk, maar klacht werd extremer).

Door hooi te voeren en marstall te voeren heb ik probleem deels opgelost (en Derfen smeren natuurlijk 1 keer in de wk). Ik hoop dat het volgend jaar nog beter gaat. Advies is om vanaf december ook het (exceem) supplement erbij te geven van Marstall.

Ook hebben we gehele weiland opnieuw laten inzaaien met paardengras. Misschien valt daarmee ook een slag te behalen.
Ik ben erg benieuwd iig!

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:16

Hier gaat het ook goed! :)
Mijn paard heeft van de week 1x iets geschuurd, heb toen weer even de deken opgedaan, maar nu loopt ze weer zonder, het is hier behoorlijk koud..

Ik heb even informatie over derfen gezocht, maar het lijkt mij wel heel fijn spul.
Maar moet je er al mee beginnen te smeren voor de jeuk komt??
Of pas als het paard jeuk heeft?

En hoelang doe je met een flacon van 500ml?

Ik wil het wel gaan proberen, en dan in combinatie met de Nova-Mix van mijten.
Is even kijken of het gaat werken! :)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:26

http://www.vidoma.nl/derfen-lotion-p-12.html

Je smeert Derfen alleen in seizoen wanneer vliegjes actief zijn en je paard er last van heeft. 1 keer per week. Het werkt direct, dus je hoeft niet van te voren tijdje te smeren.

Je kunt niet zeggen hoe lang je mee kunt, want misschien gebruik jij het ook wel op de buik etc. Maar het is zuinig in gebruik en je hoeft maar 1 keer in de week te smeren (dat is ook per paard verschillend, maar gemiddeld).
Ik doe met 250 ml flacon nu al 3 maanden (staartbasis en manen) en is nog maar iets over de helft leeg.

Ben nu gestopt omdat de vliegjes er bijna ook niet meer zijn.
Evt kun je volgend jaar proefflacon bestellen bij Vidoma.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:28

op de site van http://www.vidoma.nl vind je heel veel info en die heeft eventueel ook 250ml flessen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:48

dat derfen he, wie gebruikt dat icm deken en wie zonder deken? (en dan ook graag ff zeggen of het helpt of niet ;) )

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:53

Ik heb Derfen gebruikt zonder er een deken bij op te hebben. :) Gaat prima bij mijn pony. :j

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:55

en had je daarvoor wel een deken nodig om het onder controle te houden?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:08

In principe niet. Vorig jaar overviel ze me met haar ZE en heb toen met Befix smeren goede resultaten gehad. Derfen heeft dit jaar nog betere resultaten gegeven.

Afbeelding

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:30

Ik heb geen deken gebruikt, maar ben laat met Derfen begonnen.
Dat was nu afdoende. Pas volgend jaar kan ik zeggen of het door het totaalplaatje beter is geworden.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:37

Dankje voor de informatie! :)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:58

ikenindi schreef:
dat derfen he, wie gebruikt dat icm deken en wie zonder deken? (en dan ook graag ff zeggen of het helpt of niet ;) )

Ik heb het zonder deken gebruikt (waarbij 24/7 buiten staan zonder echt schuilmogelijkheid tegen muggen, e.d.) maar in combinatie met Cavalesse.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 16:57

Ze heeft tot nu toe nog niet geschuurd gelukkig. Ze stond rustig te eten in de wei. Ik vond dat er wel veel mugjes waren tussen de buien door! Als de temperatuur omhoog gaat en de buien minder worden gooi ik de deken er misschien toch nog even op!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:01

Komende week gaat de temperatuur ook weer omhoog.

Hier blijft ie voorlopig nog lekker opliggen :D
Pony is al wel een beste teddy geworden zag ik vanmorgen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:25

hier blijft de deken nog steeds op!!!

Zita staat nog steeds op de afgevreten wei, geeft geen invloed op haar jeuk :n

Kan ik nu voordroog voederen? Omdat het hooi op is geen ik half om half hooi en voordroog...

Het is mooie kwaliteit, geen rommel. Dus mooie kleur van stro, niet te vochtig, riekt ook niet te zuur.

Kan ik het zo geven of beter een dag openleggen zodat het meer droogt?

ps: ik ga volgend jaar de Derfen proberen :j Wanneer smeren jullie? Alleen in de hoogseizoenen of vanaf maart tot november? En elke dag of in welke hoeveelheid?... En waar kan een Belg als ik het het best bestellen..?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 05:11

appie staat ook op voordroog,maar ik vind het toch nog wat fijn dus geef ik ze er ook stro bij.
kun je ook doen als je dnekt dat er teveel voeding in zit, stro bij geven

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 06:23

chipieke schreef:
ps: ik ga volgend jaar de Derfen proberen :j Wanneer smeren jullie? Alleen in de hoogseizoenen of vanaf maart tot november? En elke dag of in welke hoeveelheid?... En waar kan een Belg als ik het het best bestellen..?

Je moet de 1e week om de dag dag smeren, daarna smeer je als je paard weer begint met schuren. Deze tussenpoze kan verschillen per paard, bij de ene is dat om de 2 dagen bij de ander om de 7 dagen.

En als Belgzijnde kun je het ook gewoon (net als ik als nep-Duitserzijnde ;) ) bij http://www.derfen.com kopen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 07:29

ik smeerde Derfen wel om de dag, het afbouwen ging maar moeizaam met Wisse want ik vond dat hij dan nog wat te jeukerig bleef. Ik ben begonnen met smeren op 1 augustus dit jaar en heb continu om de dag gesmeerd zo'n beetje of in ieder geval 2x per week. In de maand september heeft hij op de trainingsstal gestaan waar hij maar een paar uur per dag buiten stond en dus niet tijden de schemering, toen heb ik het 1x per week gesmeerd. In de maand oktober begon ik weer met om de dag smeren de eerste twee weken en daarna afgebouwd en nu smeer ik niet meer.
Ik had ook een 250ml en mijn fles zit ongeveer nog 1/3 in.
Ik hoop dat ik met 2x 250ml de zomer doorkom ongeveer volgend jaar, maar max. 3x 250 in ieder geval als ik het zo bekijk.
Dat is geen geld :)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:48

Ik heb 2 proefflacons besteld! :)

Ben erg benieuwd! :)

moralian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:55

hallo ik heb net een nieuwe pony gekocht op de zuidlaarder markt. het is een shetlander mixje.
het viel me op dat ze wat kale plekjes had wat wel op eczeem lijkt alleen jeukt het niet maar doet het eerder wat zeer als ik er aan kom.
ook op haar billen heeft ze allemaal grote schilfers zitten wat haar dus zeer doet.
ik vroeg me dus af of dit wel eczeem is of toch wat anders

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:37

@ moralian: dat is met het huidige weer moeilijk te zeggen.
Als ik jou was zou ik d'r eerst flink gaan wassen met ontsmettende zeep. Het kan namelijk ook luis, vlooien of ander van die kruipende beessies zijn.
Reinigingskuur en goede ontworming kunnen natuurlijk ook geen kwaad en dan is het eigenlijk afwachten voor je tot volgend voorjaar of ze dan ook gaat schuren of niet. Ik hoop voor je van niet :)

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:40

bij vidoma betaal je nu trouwens geen verzendkosten voor de 250 en 500 ml. ik heb een 250 besteld. gisteren de deken terug op gedaan nadat poown heftig in een struik stond te schuren toen ik aankwam, mm zal wel weer te laat zijn nu. verdorie.. maar al dat gebibber onder die natte deken was m ook niet.
ik heb nu 40cm hals met 30 cm maan er aan dan zeker 15 cm hals met 7 cm maan en dan weer een lang stuk. vind t lastig wat nu te doen.. alles kort?? of toch maar lang laten en kijken hoe t bijgroeit,. ik denk datik tijdelijk voor t laatste ga!! staart is ze gelukkig af gebleven die is nog steeds helemaal bedekt met haar!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:00

moralian schreef:
hallo ik heb net een nieuwe pony gekocht op de zuidlaarder markt. het is een shetlander mixje.
het viel me op dat ze wat kale plekjes had wat wel op eczeem lijkt alleen jeukt het niet maar doet het eerder wat zeer als ik er aan kom.
ook op haar billen heeft ze allemaal grote schilfers zitten wat haar dus zeer doet.

behandel het in elk geval tegen luis en schimmel.
bij je dierenarts kun je daar wel speciaal spul voor krijgen.
denk eerder dat het zoiets is?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:01

grr mijn vreemde talen zijn toch écht prut geworden met de jaren hoor haha :D Hier loopt het seizoen op zijn einde dus zal zien of ik de Derfen nog bestel, en als er anders met de tijd een lieve bokker is met wie ik samen kan bestellen zou het helemaal top zijn haha :D

moralian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:05

bedankt ik zal het vandaag even halen:)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:12

ellepel schreef:
moralian schreef:

behandel het in elk geval tegen luis en schimmel.
bij je dierenarts kun je daar wel speciaal spul voor krijgen.
denk eerder dat het zoiets is?

derfen schijnt ook tegen schimmel, luis ed te helpen.