Kan ieder paard zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: Kan ieder paard zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 23:47

ik ben niet voor, en niet tegen ijzers. Van geval tot geval moet bekeken worden of het paard al dan niet ijzers nodig heeft imo.

Dat ze het nodig hebben voor gras is een makkelijk te weerleggen argument.

Ik ben blij dat mijn merrie al jaren blootsvoets voor de kar loopt. En quess what? we starten zelfs wedstrijden (ook inmiddels marathon) voor de wagen, en jawel, blootsvoets.

V/d week nog stelling en buiging in galop getraind op het 'trainingsveldje', gras dus wat wel glad kan zijn als het geregend heeft. Het had overdag niet geregend, 's avonds daarvoor wel iets.

Ik heb haar gewoon voor de wagen in galop op volte's en zigzagjes gestuurd, en die volte's waren ook niet echt groot moet ik zeggen.
Peesbescherming gebruik ik in dat geval wel (hoewel ik dit voor de kar nauwelijks gebruik, alleen dus bij dit soort dingen) voor het geval dát.

Maar ze kon zich prima staande houden, zelfs op de kleine volte's die ze best in een redelijk tempo galop nam. Als je daar nog eens de kar bijrekend, + dat ik geen groom achterop had staan (Ik 'hang' dan zelf op de bok, met als gevolg dat mijn rug dus weer een week naar de kl*te is Clown ) vind ik dat best knap dat ze niet onderuit is gegaan Lachen

In galop een gladde waterbak in? gaat prima.

Maar ik ben er wel van overtuigd; had zij niet zulke ontzettend goede, gezonde en harde hoeven gehad, dan waren er zeker ijzers onder gegaan, omdat het mennen en de mensport voor ons beiden álles is.

We maken ontzettend veel kilometers over het asfalt, blij dat dat kan, want de zandwegen bij ons zijn letterlijk niets; kuilen, bulten, en véeel gehobbel op de bok. Nee, wij nemen het asfalt wel Lachen

Edit: daarbij is de mensport al een dure sport opzich, scheelt weer mooi wat centjes als ze niet om de zoveel weken weer nieuwe ijzers onder moet. Dat zullen anders hele dikke ijzers worden (of evt. Cytek) want die ijzers zullen er supersnel onderweg slijten, aangezien wij zo veel op het asfalt rijden.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:19

mariekie schreef:
Arabesk schreef:
ik snap ook niet waar anky d'r paarden ijzers voor 'nodig' hebben

Dat terzijde :

Wil jij uberhaupt wel snappen waarom sommige mensen wel voor een ijzer kiezen Verward

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:58

Haha echt leuke discussie is dit?
Jullie zijn dus tegen de (top)sport en tegen het gebruik van jonge paarden (ik zeg vanaf 4 á 5 jaar) in de sport? Jullie gaan helemaal voor dierwelzijn? Dan moeten we alle paarden weer loslaten in de natuur want daar zijn ze voor gemaakt. Niet om bij ons in de wei of stal te staan. Geen goed voer, want dat zijn ze niet gewend van vroeger uit (evolutie etc) ... Rijden is uit den boze want ook daar zijn ze niet voor gemaakt...

Snappen jullie dan ook dat de hele paardenhandel op de schop gaat? Niemand die meer van de paarden kan leven, die er zijn brood mee verdient. Dat maakt jullie niet uit, want ... dierwelzijn gaat voor alles. Maar de (economische) gevolgen zullen enorm zijn en dat moet niet uit het oog worden verloren.

Met of zonder ijzers maakt mij echt helemaal niet uit, ik doe wat ik denk dat het beste is voor mijn paarden. En dat zal iedereen doen. Maar met ijzers is niet per definitie slechter voor de paarden, niet voor hoe wij ze nu houden. (en of jullie het daar mee eens zijn??? Idee voor een nieuw topic; dierwelzijn boven alles?)

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:47

Ik ben niet tegen topsport. Ik sport zelf ook, maar het moet wel een beetje in het normale blijven. Waarom moet een paard op zijn 5e in het Z? Ook economisch gezien snap ik dat niet omdat paarden door ze zo jong zwaar te belasten niet langer mee gaan. Ik denk dat je betere paarden kunt leveren als je iets langer wacht. Dat jaartje extra op de wei kost toch ook niet zo veel?

Ik ben niet tegen stallen, ijzers goed voer of sporten hoor. Maar wel tegen mensen die vergeten dat een dier een dier is. En dus ook tijd nodig heeft om te groeien, te spelen (op de wei met soortgenoten) en recht heeft op afwisseling.

Het heeft te maken met een stukje duurzaamheid (lange termijn denken) en verder kijken dan je neus lang is. Niet zo maar alles doen wat de rest doet, omdat iedereen het doet en omdat het dan wel goed zou zijn. Het is niet buigen of breken en als het paard het dan niet red, jammer dan, dan was ie niet goed genoeg, maar je werk aanpassen aan het paard. Is je paard nog je vriend of alleen maar een voorwerp?
Laatst bijgewerkt door Esperanza op 18-09-07 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:55

Inderdaad, is een hele leuke discussie. Het wordt nog leuker als mensen met goed onderbouwde argumenten komen.... Knipoog

Jij kwam met het voorbeeld van Anky. Daarop komt de reactie dat niet automatisch alles wat in de top gebeurt goed is dus dat niet het enkele feit dat Anky met ijzers rijdt, wil zeggen dat met ijzers rijden goed en/of noodzakelijk is om op dat niveau te rijden. Daarnaast geven de mensen hier alleen maar aan dat topsport überhaupt (of je het nu over een hardloper, turner of paard hebt) niet vanuit het oogpunt is wat het beste is voor de sporter, maar vanuit het oogpunt wat de beste (sport)resultaten geeft. Ooit gezien hoe de topturnsters van 20 jaar geleden er nu bijlopen? Die meiden zijn fysiek compleet kapot, doordat ze jaren op topniveau hebben gesport. Bij de paarden zal dat veel minder het geval zijn, maar zwaar belastend is het zeker. Daarom kan je topsport niet als voorbeeld nemen van "zo moet het".

En jonge paarden in de sport moet kunnen, maar met mate. 4/5-jarigen op Z-niveau vind ik geen goede zaak. Verder staat dit compleet los van de ijzerdiscussie.

Voor de rest van je commentaar nodig ik je graag uit om een eerdere post van HC in dit topic te lezen, waarin wordt aangegeven dat het de hele kunst van het paardrijden met dierenwelzijn in het achterhoofd bestaat uit consessies doen. In welke mate je bereid bent consessies te doen, bepaalt in welke mate je je paard belast. Zo kan ik door de consessie van ijzers te doen, op mijn paard blijven rijden, waardoor ze lekker los in haar lijf blijft. Had ik het belangrijker gevonden dat ze ijzerloos bleef, had ik haar op het land moeten zetten.

Daarnaast geloof ik ook niet dat ijzers per definitie slecht zijn. Mijn paard loopt weer dankzij die dingen. Maar ik geloof wel dat ze wel schade kunnen doen bij verkeerd gebruik. Paarden lopen al duizenden jaren blootsvoets, dus waarom zou je sleutelen aan iets wat goed werkt? Pas als er problemen zich voordoen, medisch of anderszins, moet je naar een ijzer gaan kijken, in mijn optiek.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 10:08

helemaal mee eens. feitelijk gaat het om wederzijds aanpassen, wij willen op onze paarden rijden, en niet elk paard kan dat zonder meer aan. ikzelf vind het belangrijk dat dátgene wat ik van mijn paard vraag, voor hem uitvoerbaar is op prettige wijze. het buitenrijden vindt hij heerlijk, en ik ook, maar als dat toch gaat betekenen dat hij een ijzer onder moet, prima. liever dan toch dat ijzer dan hem pijnlijk over weggetjes laten lopen, en kort en gevoelig op het asfalt.

wel vind ik het altijd zaak om dergelijke dingen in overweging te nemen, een paard dat geen ijzers nodig heeft, hoeft ze ook niet aan. je ziet genoeg driejarigen terugkomen uit de opfok, waarna er gelijk een ijzer ondergeslagen wordt. dat is imo niet de manier, aangezien veel van die dieren gewoon zonder zouden kunnen, evt met wat voorwerk en begeleiding.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 10:23

mylittlejoy schreef:
Daarnaast geloof ik ook niet dat ijzers per definitie slecht zijn. Mijn paard loopt weer dankzij die dingen. Maar ik geloof wel dat ze wel schade kunnen doen bij verkeerd gebruik. Paarden lopen al duizenden jaren blootsvoets, dus waarom zou je sleutelen aan iets wat goed werkt? Pas als er problemen zich voordoen, medisch of anderszins, moet je naar een ijzer gaan kijken, in mijn optiek.

Mag ik je er vriendelijk op wijzen dat hoefbescherming al in de romeinse tijd (en zeer waarschijnlijk ook ver voor die tijd) een item was waarmee men zich bezig hield Haha! Kennelijk was daar ook toen al een aanleiding voor.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 10:30

antitaxandri schreef:
Snappen jullie dan ook dat de hele paardenhandel op de schop gaat? Niemand die meer van de paarden kan leven, die er zijn brood mee verdient. Dat maakt jullie niet uit, want ... dierwelzijn gaat voor alles. Maar de (economische) gevolgen zullen enorm zijn en dat moet niet uit het oog worden verloren.

Als we nog flink zo doorgaan, zou het me niks verbazen als er vanuit de niet-paardenwereld steeds meer stemmen opgaan dat (commerciele) paardenhouderij/ rijderij mishandeling is ja.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 10:34

nou imo is er niks mis mee, maar ik vind wel dat er op diverse punten meer rekening gehouden mag worden met het dier paard, ipv het fenomeen geld. wanneer het paard een broodwinning vormt, zie je vaak het welzijn achteruit gaan. let op, ik zeg niet dat dit overal zo is, maar ik heb zelf diverse bewijzen gezien dat in bijv. de handel, maar ook daar waar prestatie het belangrijkst is, de paarden als 'paard' zijnde nog weleens op een tweede plaats of lager eindigen.

Lexmiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 10:35

Ik vind in sommige gevallen ijzers helemaal niet verkeerd! Op wedstrijd bijv wat heb je liever dat je paard op ijzers staat of dat die onderuit gaat... Nagelbijten / Gniffelen En mijn paard moet op ijzers, die heeft gebreken aan zn hoeven (speciaal beslag).....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 10:42

Lexmiro schreef:
Ik vind in sommige gevallen ijzers helemaal niet verkeerd! Op wedstrijd bijv wat heb je liever dat je paard op ijzers staat of dat die onderuit gaat... Nagelbijten / Gniffelen En mijn paard moet op ijzers, die heeft gebreken aan zn hoeven (speciaal beslag).....

inderdaad, in sommige gevallen. echter heeft een paar blootsvoets van nature prima grip, met ijzers wordt het al snel te glad inderdaad, waardoor proppen nodig zijn om vallen te voorkomen. een alternatief kan zijn om het paard blootsvoets te laten lopen en ook te trainen op gras, bijna ieder paard kan nl gewoon leren lopen op gras/ gladde ondergrond zonder uit te glijden.

in jouw geval kan ik me voorstellen, als je speciaal beslag hebt ga je uiteraard niet je paard van de ijzers halen om te voorkomen dat hij uitglijdt. dan zijn proppen waarschijnlijk wel nodig.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 10:57

antitaxandri schreef:

De handel (en dus de economie) past zich wel aan hoor. Vraag en aanbod heet dat, veranderingen in de marktwerking is vrij normaal.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:00

@merrieveulen: Ik ben het helemaal met je eens, dat wanneer een paard voor kostwinning bedoelt is, het dierwelzijn nog wel eens achteruit gaat, maar dit is dan vooral bij de handelaren met 'slechte' of normale paarden of paarden met gebreken. Iedereen kent wel voorbeelden van dit soort handelaren. Als het gaat om wat meer 'klasse-paarden' zal het welzijn alleen maar toenemen.

@nicolletje ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen, want de (commerciele) paardenhouderij is nog steeds groeiende. En met de successen van afgelopen jaren bij de NL ploegen zal dit ook nog wel even doorgaan. Ik denk dat de meeste 'fouten' in welke zin dan ook (hoefbeslag, voer, houden) worden gemaakt bij mensen die net beginnen met de paarden en zodoende (nog) niet kundig genoeg zijn.

Verder ben ik het met de meesten van jullie eens. Een paard moet tijd krijgen om zich te ontwikkelen en niet op 4/5 jarige leeftijd op M/Z nivo lopen. Ze moeten lekker de wei in kunnen en in het werk afwisseling krijgen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:08

antitaxandri schreef:
@nicolletje ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen, want de (commerciele) paardenhouderij is nog steeds groeiende. En met de successen van afgelopen jaren bij de NL ploegen zal dit ook nog wel even doorgaan. Ik denk dat de meeste 'fouten' in welke zin dan ook (hoefbeslag, voer, houden) worden gemaakt bij mensen die net beginnen met de paarden en zodoende (nog) niet kundig genoeg zijn.

Niet mee eens, ik ken genoeg (niet-paarden)mensen die gruwelen van dressuur en springen en hele Anky en alles wat erop lijkt.

Ik heb het weleens eerder gedacht, en toevallig stond het ook als uitspraak van Monty Roberts in de Bit van september.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:28

Huertecilla schreef:
arno8 schreef:
Bij endurance gaat het al de goede kant op.

Hoezo, worden de klasses >80 km afgeschaft en komt er een maximumsnelheid?

LEES hc, met "de goede kant op" bedoel ik iets anders als "het is perfect"

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:48

Huertecilla schreef:
arno8 schreef:
Bij endurance gaat het al de goede kant op.

Hoezo, worden de klasses >80 km afgeschaft en komt er een maximumsnelheid?

LEES hc, met "de goede kant op" bedoel ik iets anders als "het is perfect"[/quote]

Wat maakt het uit?
Niets is perfect in jou ogen en een ander doet het toch altijd verkeerd. Slapen

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:52

Moderatoropmerking:
Vriendelijkverzoek om geen loze opmerkingen te plaasten en niet op de man te spelen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:05

Nicolletje schreef:
Als we nog flink zo doorgaan, zou het me niks verbazen als er vanuit de niet-paardenwereld steeds meer stemmen opgaan dat (commerciele) paardenhouderij/ rijderij mishandeling is ja.

Dat is volledig correct en waar ik al veel tegen gewaarschuwd heb in ´natuurlijk´ kringen waar sommigen diehards in de eigen voeten en die van de HELE ruiterij schieten door ´dierenpartijen´ brieven te gaan schrijven.

Als de paardenwereld steeds verder loskomt van paardgerichte criteria is het inderdaad een kwestie van tijd voor de publieke opinie een politiek haalbare actie tegen paardrijden op zich een solide basis geeft.

Ook de hele basis voor dít topic, vaak ijzers NOODZAKELIJK, is een regelrecht gevolg van het er met het ruitergewicht (over)belastend op gaan zitten. Er is al sinds jaren en dag een ´trekhondenbesluit´ en dat is inhoudelijk en vrijwel woordelijk toepasbaar als een ´rijpaardenbesluit´...... De veelvuldige noodzaak voor het beslaan is een KEIHARD en ONWEERLEGBAAR bewijs voor de suboptimale condities waaronder die betreffende paarden gehouden/gebruikt worden.
Het enorme economische belang is een tegenwicht op de politiek schaal doch van een gebruikelijk poldermodel compromis gaat níemand vrolijk worden, alleen de Staat geld mee innen....

hc

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:20

Huertecilla schreef:
Het enorme economische belang is een tegenwicht op de politiek schaal doch van een gebruikelijk poldermodel compromis gaat níemand vrolijk worden, alleen de Staat geld mee innen....

Dan denk ik dus aan de vliegtuigtax als voorbeeld. Wel belasting heffen, omdat vliegen slecht zou zijn voor het milieu. Maar men verwacht niet, dat er minder gevlogen wordt door deze heffing, en het geld dat vrijkomt wordt ook niet besteed aan het milieu t.a.v. vliegtuigen.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:27

Toch een kanttekening:

Op de totale economische schaal van Nederland is de paardehouderij pienuts, zowel in aantal mensen die er werken als in totaal bedrag dat er omgaat. Hoewel het KWPN en de KNHS het graag anders zouden zien, en wij het ook anders beleven is en blijft de landbouw een marginaal economische sector in Nederland en is de paardhouderij daar een nog kleiner onderdeel van.

Ten opzichte van 20 jaar geleden hebben paarden in nederland het veeeel beter.
Er zijn maar weinig professionele- of manege stallen die hun paarden geen vorm van weidegang meer aanbieden. Consumenten zijn daarin ook kritischer geworden. Een manege met louter stands, zonder weidegang is tegenwoordig geen lang leven meer beschoren, terwijl het vroeger zeker geen uitzondering was (kon er in mijn eigen omgeving in die tijd zo 3 opnoemen).
Doordat er tegenwoordig met rontgen gekeurd wordt voordat een paard wordt verkocht maakt het belang van een goede opfok met veel ruimte om te bewegen noodzakelijk.
Doordat mensen tegenwoordig bereid zijn om zich in van alles rond het paard te verdiepen neemt de kennis van paarden houden weer toe. De generatie die het van ouds her op de boerdrij mee had gekregen sterft inmiddels uit, en in de periode tussen nu en toen werd het paard meestal meer als hobby-werkdier gezien dan als huisdier. Ik kan me sommige adviezen van de zogenaamd wijze boeren nog wel herinneren Misselijk
Vertroeteling ligt nu wel op loer, iets waar we in deze tijd (mijn mening) naar doorschieten.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:34

In de omzet moeten we ons niet vergissen; De totale omzet van de paardenexport is hoger dan de totale omzet van de bloembollen sector. Ook al is het in vergelijking met andere takken misschien marginaal, we praten wel over miljoenen, zo geen miljarden. Verder ben ik het met kebie eens.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:46

En we moeten niet vergeten: het paard dankt zijn bestaansrecht momenteel aan het rijden.
Bij een hond zijn de kosten nog te overzien als je kiest voor het gezelschap.
Bij een paard is dat beslist niet zo, ook niet als je wel beschikt over eigen hectares.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 13:43

Nicolletje schreef:
Huertecilla schreef:

Dan denk ik dus aan de vliegtuigtax als voorbeeld. Wel belasting heffen, omdat vliegen slecht zou zijn voor het milieu. Maar men verwacht niet, dat er minder gevlogen wordt door deze heffing, en het geld dat vrijkomt wordt ook niet besteed aan het milieu t.a.v. vliegtuigen.

gewoon subtiel extra belasting heffen dus

No Cheer

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:55

kebie schreef:
Ten opzichte van 20 jaar geleden hebben paarden in nederland het veeeel beter.
Er zijn maar weinig professionele- of manege stallen die hun paarden geen vorm van weidegang meer aanbieden. Consumenten zijn daarin ook kritischer geworden. Een manege met louter stands, zonder weidegang is tegenwoordig geen lang leven meer beschoren, terwijl het vroeger zeker geen uitzondering was (kon er in mijn eigen omgeving in die tijd zo 3 opnoemen).
Doordat er tegenwoordig met rontgen gekeurd wordt voordat een paard wordt verkocht maakt het belang van een goede opfok met veel ruimte om te bewegen noodzakelijk.
Doordat mensen tegenwoordig bereid zijn om zich in van alles rond het paard te verdiepen neemt de kennis van paarden houden weer toe. De generatie die het van ouds her op de boerdrij mee had gekregen sterft inmiddels uit, en in de periode tussen nu en toen werd het paard meestal meer als hobby-werkdier gezien dan als huisdier. Ik kan me sommige adviezen van de zogenaamd wijze boeren nog wel herinneren Misselijk
Vertroeteling ligt nu wel op loer, iets waar we in deze tijd (mijn mening) naar doorschieten.

Vroeger stonden er juist veel meer paarden in de wei dan tegenwoordig, lijkt wel. In het dorp waar ik woon, in het midden van NL, barst het inmiddels van de maneges en stallingen, waar men geen weidegang (of zelfs paddocks) of alleen in de zomer weidegang heeft. Hoe kom jij erbij dat er weinig professionele maneges/stallingen zijn zonder weidegang? Nou, zie hier in de buurt diverse maneges (ik heb er 3 rondom mijn huis zitten ZONDER weidegang!), dressuurstallen, africhtingsstallen en pensionstallen e.d. Breek me de bek niet open....

En dan heb ik het nog niet over de onwetendheid over de natuur van het paard. Kijk eens wat de kids op een gemiddelde manege leren. Nou, ik kan je vertellen dat mijn dochter als ze wil leren rijden niet naar zo'n manege gaat. Helaas is het gros van de maneges 1 pot nat. Scheve mond

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:02

of ze hebben wél weide, maar alleen bij uitzonderlijk goed weer zie je ze er één of twee uurtjes op staan. Als het waait of het zou kunnen gaan regenen (een buitje) komen de paarden al niet buiten....