Dat ze het nodig hebben voor gras is een makkelijk te weerleggen argument.
Ik ben blij dat mijn merrie al jaren blootsvoets voor de kar loopt. En quess what? we starten zelfs wedstrijden (ook inmiddels marathon) voor de wagen, en jawel, blootsvoets.
V/d week nog stelling en buiging in galop getraind op het 'trainingsveldje', gras dus wat wel glad kan zijn als het geregend heeft. Het had overdag niet geregend, 's avonds daarvoor wel iets.
Ik heb haar gewoon voor de wagen in galop op volte's en zigzagjes gestuurd, en die volte's waren ook niet echt groot moet ik zeggen.
Peesbescherming gebruik ik in dat geval wel (hoewel ik dit voor de kar nauwelijks gebruik, alleen dus bij dit soort dingen) voor het geval dát.
Maar ze kon zich prima staande houden, zelfs op de kleine volte's die ze best in een redelijk tempo galop nam. Als je daar nog eens de kar bijrekend, + dat ik geen groom achterop had staan (Ik 'hang' dan zelf op de bok, met als gevolg dat mijn rug dus weer een week naar de kl*te is
) vind ik dat best knap dat ze niet onderuit is gegaan 
In galop een gladde waterbak in? gaat prima.
Maar ik ben er wel van overtuigd; had zij niet zulke ontzettend goede, gezonde en harde hoeven gehad, dan waren er zeker ijzers onder gegaan, omdat het mennen en de mensport voor ons beiden álles is.
We maken ontzettend veel kilometers over het asfalt, blij dat dat kan, want de zandwegen bij ons zijn letterlijk niets; kuilen, bulten, en véeel gehobbel op de bok. Nee, wij nemen het asfalt wel

Edit: daarbij is de mensport al een dure sport opzich, scheelt weer mooi wat centjes als ze niet om de zoveel weken weer nieuwe ijzers onder moet. Dat zullen anders hele dikke ijzers worden (of evt. Cytek) want die ijzers zullen er supersnel onderweg slijten, aangezien wij zo veel op het asfalt rijden.

Kennelijk was daar ook toen al een aanleiding voor.
En mijn paard moet op ijzers, die heeft gebreken aan zn hoeven (speciaal beslag).....