[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LiesEntimo

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 11:08

Mijn paard was ook anderhalf toen zn ballies eraf gingen. Ik kon er niet bij zijn, dus de staleigenaar ging het voor me op film zetten.

Dat liep nog niet zo fijn, hij kreeg verdoving ging liggen en er kwam een mes in beeld, de veearts pakte zijn scrotum vast ( ja zo noem je dat ook bij poaarden toch??) en hij sneed........

EN MIJN PAARD SPRONG EEN METER DE LUCHT IN!!!

Blijkbaar toch niet genoeg verdoving gehad, dus nog meer wat die rotzooi en toen gingen ze eraf.

Dit alles is buiten gebeurd in de zomer. Ik heb hem iedere dag met lauw water gespoeld en na ong. 10 dagen er niets meer aan gedaan. Het is heel mooie geheeld.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:52

jeetje arm paard!! vreselijk zeg als je zo'n mes voelt snijden!

met nitro alles goed vandaag Haha! nog niks gezwollen en hij genoot van zijn biks, summer fit koek en antibioticapoeder mix Haha!

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:47

mijn hengst is deze voormiddag gecastreerd. hij was 4 jaar en had absoluut geen hengstengedrag, maar om hem samen met mijn merrie's op de wei te laten en hem zo een socialer leven te geven heb ik hem laten castreren. de dierenarts heeft hem eerst een kalmerend spuitje gegeven, hij was zo wankel als iets hij ging zelfs bijna tegen de grond Knipoog . niet echt de bedoeling, want het moest rechtstaand gebeuren. daarna plaatselijke verdoving alles opengesneden klemmen erop, dan gehecht en klaar was het. ik had wel enorm veel medelijden met hem, hij is bij mij geboren en is mijn zorgenkindje Bloos . maar ja, ik denk wel dat ik de juiste keuze gemaakt heb. ik ga straks nog even kijken. wel drupt er nog wel wat bloed uit, maar dit was de bedoeling volgens mij ? ik heb 110 € betaald voor de castratie en het is echt netjes gedaan, de man was echt enorm vriendelijk en legde alles uit. ik ben blij met mijn beslissing, maar ben nog blijer dat het achter de rug is Haha!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:36

heb je nu geen rotgevoel dan dat hij gecastreerd is? aangezien hij ook zo makkelijk is? fijn dat die man alles zo goed uitlegde en da thet zo netjes ging, dan zal hij ook wel weinig last krijgen denk ik.

nitro had vandaag lichte zwelling aan de onderkant van zijn koker zeg maar, maar verder alles nog heel netjes.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:45

@ Bayaatje: Gelukkig is alles dan maar zo goed verlopen! Er hoort idd bloed en vocht uit te komen als er een zwelling is. Daarom moet je ook veel lopen, zodat de troep er weer uit komt. Na een tijdje gaat dat wel weer weg, zwelling kan nog wel lang duren.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:59

ik had inderdaad gemengde gevoelens. hetgene de knoop heeft doorgehakt is hem zien openbloeien bij de merries in de wei. nee liever een paard dat 100 % gelukkig is dan

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 18:48

dat heb ik dus ook, mijn enige reden dat hij gecastreerd is is omdat hij nu bij de merries in kan, want nitro en zefier begonnen steeds ruiger te 'spelen'

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:39

van de week ga ik ook een afspraak maken voor een castratie van mijn hengstje.... we gaan naar een nieuwe stal toe en vind het wel zo leuk voor hem om bij anders paarden te kunnen staan... ben benieuwd *LOL*

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 06:53

Fuego's hengstenkwaaltjes zijn nu dan officieel voorbij! Haha!

Gisteren een buitenrit gemaakt met Jacky, hele aardige Engelse vrouw, haar paard Storm is een merrie, en Fuego deed helemaal niets. Lief mannetje ook. En zijn wilde hinnikjes naar de merries zijn ook voorbij, en hij concentreert zich eindelijk op mij.

Lekker dat ie toch nog op 5jarige leeftijd zijn hengstige dingentjes kwijt is geraakt. Ben wel trots op meneer.. Haha!

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 12:19

echt leuk dat hij geen hengstenkuren meer vertoont. kitano is ook 4 en half, maar had niet echt hengstenkuren. kitano zit voor het moment wel met een gigantische koker, arm dier. als hij plast schacht hij ook niet uit, maar dat verbaast mij niet Knipoog

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 13:31

dat is behoorlijk snel zeg dat hij nu al zo braaf naast die merrie meeloopt.

arme kitano, nitro zit nu met precies hetzelfde, echt een enorme koker!

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 14:44

@ Bayaatje & Eline: Ja ben ook echt trots op m'n mannetje. Fue had ook zo'n enorme koker, gewoon heel veel lopen, komt vanzelf wel goed. Vertrouw je het echt niet kan je altijd nog de da erbij halen. Bij Fue ook 2 keer gedaan, en 2 keer is het weer helemaal vanbinnen schoongemaakt. Zelfs mijn broer kon trouwens gister even op Fuego.. Clown

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:23

je hebt gelijk dat je zo trots bent op je mannetje. je bent dus in ieder geval heel gelukkig met je keuze . kitano staat 24 op 24 buiten , hij kan in zijn stal maar doet dit niet vaak. ook hoe verwonderlijk ook stapt hij nog vrij normaal. bij het minste haal ik de dierenarts erbij Knipoog dus heeft hij maandag nog een dikke koker bel ik hem ook direct op. ook tijdens de verdoving was ik niet gerust, paardje had er in ieder geval weinig last van.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:24

nou..hier een nog dikkere koker nu, denk dat we ook wel op de top zitten hoor. maar ook nitro staat 24/7 buiten dus beweging heeft hij de hele dag.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:23

[quote="elinax21"]heb je nu geen rotgevoel dan dat hij gecastreerd is? aangezien hij ook zo makkelijk is? quote]

dit is voor mij het grootste probleem.. mijn hengstje is echt super makkelijk! ik kan er alles mee doen, hij doet geen vlieg kwaad en is erg goed in de hand te houden!
soms met wandelen is hij wat lastig als ie andere paarden ziet! moet hem dan erg strak vast houden om hem goed bij me te houden (loopt dan ook de hele boel bij elkaar te gillen! dus dan leg ik mn hand op zn neus, dan kan ie niet meer hinniken Nagelbijten / Gniffelen ).
Tarek heeft ook een paardwaardig bestaan, hij staat lekker 24/7 in de wei, samen met zijn vriendje.
ik ben bang dat ie een doetje gaat worden na de castratie, of dat ik er spijt van krijg om andere redenen!

natuurlijk zitten er aan een castratie ook voordelen.. ik kan dan samen met een vriendin van mij buitenritten maken (ik met Taar aan de hand natuurlijk), zonder dat ik hem steeds strak bij me moet houden.
en als ik met hem ga mennen, dan hoef ik me geen zorgen te maken dat ie gek word als ie merrie's ziet (tsja.. dan heb je toch minder te zeggen, als je op een karretje zit)

ik weet eigenlijk wel zeker dat ik hem wil laten castreren.. maar had nooit gedacht dat het ZO moeilijk zou zijn om de telefoon te pakken en de DA te bellen voor een afspraak Bloos! !!

Bow_Hoefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:50

Wat is nouw eigenlijk de goede leeftijd om een hengstje te castreren?
Iedereen zegt namelijk iets anders, en wil jullie mening wel een horen Knipoog

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 02:34

elinax21 schreef:
ik ben zo bang dat nitro echt zo n sloompie wordt Bloos hij is al niet een van de snelsten met wandelen Bloos hengstengedrag had hij dus zo goed als niet, dus daar hoef ik niet bang voor te zijn Lachen

zefier (klophengstje) had 1 hele grote bal, die is 2 maand terug eruit gehaald. maar nu kon de vee arts de 2e bal niet vinden. hij dacht zelfs dat er misschien niet eens een zat, maar ja zefier is nog wel op en top hengst qua gedrag

Ja nou moet ik zeggen die van mij is ook 2 maand geleden gecastereerd en ik weet zeker dat daar 2 ballen van af zijn gehaald.
Maar die van gedraagd zich ook nog erg hengst hoor!

Hij is het echt nog niet vergeten!

@Bow_Hoefke:

Het paardvriendelijkste is omdat op een jonge leeftijd te doen.
Een jaarling schijnt lichamelijk minder last van een casteratie te hebben dan een 2,5 jarige.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 07:14

@ Bow_Hoefke: Dat ligt eigenlijk wel verschillend bij ieder paard. Sommigen zeggen, op 5 jarigen leeftijd zal je paard nog steeds wel hengstenkuren vertonen, maar kijk is bij mijn paardje, lijkt wel alsof die nooit een hengst is geweest. Maar sommigen raken het ook niet kwijt op jongeren of oudere leeftijd. Op oudere leeftijd is de kans dat je paard zich helemaal naar een ruin gedraagt wel wat minder. En dus op jongere leeftijd andersom. Maar voor het paardvriendelijke, ben ik het wel met Daantjuh eens.

@ Eline: Als de koker echt zo dik is, zou ik toch even de da erbij halen. Misschien is er wel iets ontstoken/infectie, of moet het gewoon weer leeg gehaalt worden.

@ Bayaatje: Zou ik ook doen, ben benieuwd, want het is alweer Maandag. Of het is alweer minder geworden, laten we daarop maar hopen.

Gister weer een buitenrit gemaakt in mijn ééntje. Het gaat reuze goed, zelfs nog even een paadje keihard afgegalopeert. En Bart kon er ook nog even op, alhoewel vond Fue dat niet echt leuk.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:56

ik heb er 4 jaar en half over gedaan om de beslissing te nemen Knipoog en inderdaad de telefoon nemen en bellen is een hele opdragt, maar ja ik ben echt blij dat ik het toch gedaan heb.
ik denk dat 2.5 ongeveer een goede leeftijs is om te snijden, normaal kan het al als er 2 ballen uitgedaalt zijn.
ik hoop ook dat kitano zo braaf zal zijn tijdens buitenritten, nu eerst maar laten leren, daarna zullen we wel zien. ik heb daarstraks toch maar eventjes de dierenarts opgebelt, want deze morgen was kitano zijn koker enorm, ik denk dat hij minstens 20 cm dik was . de dierenarts stelde mij toch gerust, wel ga ik straks een poging doen om hem met koud water af te spuiten. als dat lukt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:10

Bayaatje, 2,5 is al te laat!
Het diervriendelijkste is echt als enter.
Dan is een casteratie namelijk lichamelijk een minder zware ingreep.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:41

Mijn 2,5jjarige is vorige maand gecastreerd. Op zich alles goed gegaan, maar na 2 dagen waren de wonden alweer dicht, waardoor Achilles een vreselijke zwelling kreeg, ter grootte van een voetbal. Arm dier...
DA gebeld op zaterdag en deze heeft de wonden weer heropend. Voor een week heb ik de wonden goed opengehouden met de tuinslang (3x per dag afspuiten) en nu is het weer heel mooi geheeld.
Behalve dat zijn ego een knauw heeft gehad en hij andere mensen nu niet meer vertrouwt, gaat alles prima met hem.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:58

Ja mijn va adviseerde ook om het rond 1,5 jaar te doen. Dan is er nog niet erg veel hengstengedrag en hoeft dit dus ook niet afgeleerd te worden. Daarnaast is de ingreep inderdaad minder intensief dan bij een ouder paard. Na een weekje was mijn paard weer de oude, en een andere hengst van dezelfde leeftijd waarbij het gebeurd is bleef er ook goed onder. Verder qua gedrag merk ik nog weinig, hij is nog hetzelfde. Streken heeft hij nog steeds wel een beetje, het andere paard is ook niet veel verandert in gedrag. En ze groeien ook nog even hard. Sterker nog er staat een hengst op de wei bij ze, die is toen hij net een jaar was gecastreerd en die meet 1.65! Haha! en is een schat van een dier.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:30

nitro is ook al 3,5. zijn koker is nu helemaal mega dus ik bel morgenochtend even voor de zekerheid.

daantjuh..ik hoop dat zefier dan idd alleen het gedrag nog heeft en niet die bal Haha!

ik dacht altijd dat 2 jaar het beste was om te castreren. 1 zijn ze nog zo baby

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:24

Fuego is net 5, is een paar maanden geleden gecastreert, is al zijn hengstenkwalen kwijt, en heeft er níéts lichaamelijks aan over gehouden, geen klachten, alles is goed gegaan. Dus dat ligt bij ieder paard verschillend.

Heb net een k&k aurigan bit besteld, ben er hartstikke blij mee te zijn, schijnt een heel speciaal bit te zijn speciaal voor de mond van het paard te zijn gemaakt. Wel off-topic, maar even mijn blijdschap tonen.. Pling

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:29

Essssss schreef:
Fuego is net 5, is een paar maanden geleden gecastreert, is al zijn hengstenkwalen kwijt, en heeft er níéts lichaamelijks aan over gehouden, geen klachten, alles is goed gegaan. Dus dat ligt bij ieder paard verschillend.

Heb net een k&k aurigan bit besteld, ben er hartstikke blij mee te zijn, schijnt een heel speciaal bit te zijn speciaal voor de mond van het paard te zijn gemaakt. Wel off-topic, maar even mijn blijdschap tonen.. Pling

Die van mij is ook laat gecatsreerd en heeft er ook niks aan over gehouden.
was super snel genezen, maar dat betekend niet dat het als enter lichamelijk nog minder zwaar was geweest.