Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marigold schreef:als we nou een topic maken waarin getroffenen exact hun situatie uitleggen?
en verder niks, geen posts er tussen door, gewoon puur een zo gedetaileerd mogelijke schets van elke situatie?
shan schreef:Dat is wel een goed idee misschien, dan kan men proberen de omstandigheden met elkaar te vergelijken.
lijstje maken van bijv.
leeftijd paard,
wel of niet bijgevoerd,
wel of niet 24/7 op de wei.
andere begroeiing in of rondom de weides
en welke begroeiing dan,
grondsoort (bijv, zandgrond, kleigrond enz.)
wel of geen bladafval in de wei.
wel of geen eikels in de wei.( misschien zijn de eikels zelf aangetast door een bacterie of schimmel)
En wie weet er nog een paar te verzinnen?
Hoe beter je de omstandigheden met elkaar kunt vergelijken, des te groter de kans is dat men iets kan vinden.
ojas schreef:shan schreef:Dat is wel een goed idee misschien, dan kan men proberen de omstandigheden met elkaar te vergelijken.
lijstje maken van bijv.
leeftijd paard,
wel of niet bijgevoerd,
en welke begroeiing dan,
wel of geen eikels in de wei.( misschien zijn de eikels zelf aangetast door een bacterie of schimmel)
Hoe beter je de omstandigheden met elkaar kunt vergelijken, des te groter de kans is dat men iets kan vinden.
een natuur weide of juist een wei die bemest word,en met welke bemesting,koeienpoep,kippenpoep,varkenspoep of kunstmest.
geinjecteerde bemesting of er op gespoten.
waar komt t water vandaar tijdens droogte met sproeien,sloot of grond/eigen put.
ojas schreef:shan schreef:Dat is wel een goed idee misschien, dan kan men proberen de omstandigheden met elkaar te vergelijken.
lijstje maken van bijv.
leeftijd paard,
wel of niet bijgevoerd, zo ja, wat bijgevoerd(en misschien zelfs welk merk)
en welke begroeiing dan,
een natuur weide of juist een wei die bemest word,en met welke bemesting,koeienpoep,kippenpoep,varkenspoep of kunstmest.
geinjecteerde bemesting of er op gespoten.
waar komt t water vandaar tijdens droogte met sproeien,sloot of grond/eigen put.
Veulen84 schreef:19 gevallen waarvan er 5 nu leven. Vreemde gewaar wording.
Overigens wist ik (en paar andere) al langer dat oudere paarden er ook gevoelig voor zijn.
Er zijn op dit forum al eerder gevallen gemeld van 3/4 en zelf 11 jarige die het kregen.
Ik vraag mij alleen af hoe zeker het is dat het een stof is die ze eten. Waarom zou het geen stof zijn die ze inademen?
Uit ervaring weet ik dat in geademde stoffen bij andere dieren vaker grote schade kunnen toe brengen.
Ik schrijf heel nauwkeurig op waar elke paard ziek is geworden, ik ben zelfs inmiddels zo ver dat ik op een kaart cirkels zet om de plaatsen waar een paard ziek is geweest. Topagrafische hinds zijn ook hinds.
Ik zoek daarbij naar links in gebieden. Zo viel het me op dat 4 van de 6 locaties bekend staan als bosrijk.
Heeft het een verband? Geen idee, maar het springt er gewoon uit.
Er word veel verwezen naar schimmels, paddestoelen en bacterien. Feit is wel dat juist die het erg goed doen op de voedsel rijke grond die je vaak in en rond bossen vind (dit integenstelling tot bv heide).
Ik zie ook dat op dit moment veel paddestoelen hun sporen laten verwaaien in de wind. Het is ook bekend dat sporen heel ver kunnen waaien in de wind en ook op bv kleding kunnen blijven plakken.
Dat zijn gewoon een paar dingen zoals ik ze geobserveerd heb. Het lastige is dat wij geen van alleeen conclusie kunnen verbinden aan het geen we denken te zien. We zijn namelijk nooit allemaal op al die locatie's geweest.
ik erbind ook bewust geen conclusies aan wat ik denk te zien.
elinax21 schreef:oke raar nieuws vandaag...onze hengst heeft nu hetzelfde, en hij is 4 jaar oud en dus niet onder de 18 maanden waar zo aan vast gehouden wordt. hij stond ook een enorm stuk verder dan onze veulens, en een ander dorpje zeg maar..
Marigold schreef:misschien kan er nog bij:
paddenstoelen aanwezig zo ja welke.
en of ze de begroeiing om het land heen zo exact mogelijk omschrijven, dus precies welek planten en bomen soorten?
ik vind je lijstje super hoor, hoop snel wat te lezen van de moderator!