Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: Paniek...2 jaarlingen uit kudde overleden/kritiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 00:03

als we nou een topic maken waarin getroffenen exact hun situatie uitleggen?
en verder niks, geen posts er tussen door, gewoon puur een zo gedetaileerd mogelijke schets van elke situatie?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 00:05

Lijkt me een goed plan, Marigold. Maar ik ga stoppen, ben erg moe. Tot morgen (waarschijnlijk)!!!
Laten we heel, heel hard duimen voor alle paarden, die nu nog vechten voor hun leven........

ojas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 00:06

@shan>ik zie dit niet als speculeren...maar idd als meedenken,is alleen maar goed toch? wie weet wat er uit voort kan komen.ik heb gelezen dat er al vanaf 1940 gevallen zijn geweest van deze ziekte in verschillende landen en vaak kwam t naar een storm met temperatuur verschillen en in de herfst(soms int voorjaar)ook een overeenkomst is dat t toen ook meestal om jongere paarden ging die 24/7 op de wei stonden.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 00:10

misschien idd geen verkeerd idee om eens in kaart te brengen welke overeenkomsten en verschillen er te vinden zijn in de situatie van de slachtoffers van dit vreselijke 'iets'
ik kan me voorstellen dat de dierenartsen hier globaal naar gekeken hebben, maar zó druk zijn met de behandeling/bestrijding van de paardjes dat het grondig bekijken hiervan er een beetje bij in schiet of uitgesteld wordt

ook ik ga nu mn mandje opzoeken...ik lees de rest morgen wel weer! adios!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 00:11

Dat is wel een goed idee misschien, dan kan men proberen de omstandigheden met elkaar te vergelijken.
lijstje maken van bijv.
leeftijd paard,
wel of niet bijgevoerd,
wel of niet 24/7 op de wei.
andere begroeiing in of rondom de weides
en welke begroeiing dan,
grondsoort (bijv, zandgrond, kleigrond enz.)
wel of geen bladafval in de wei.
wel of geen eikels in de wei.( misschien zijn de eikels zelf aangetast door een bacterie of schimmel)

En wie weet er nog een paar te verzinnen?

Hoe beter je de omstandigheden met elkaar kunt vergelijken, des te groter de kans is dat men iets kan vinden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 00:13

ik ga even bij een mod toestemming vragen voor een sticky, en daarna moet ik gaan slapen,dus ik weet niet of ik de toestemming krijg maar vragen kan altijd toch?
dan maken we idd zo'n lijstje als wat Shan net schreef, als er nog aanvullingen zijn, gewoon noemen hoor!
ik vraag m aan voor bij medisch.

elina, sterkte, jij zit er midden in, ik hoop dat je nog wat aan je rust toe komt..
en dat alles vanaf nu goed mag gaan en alle pony's blijven leven!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 00:14

Marigold schreef:
als we nou een topic maken waarin getroffenen exact hun situatie uitleggen?
en verder niks, geen posts er tussen door, gewoon puur een zo gedetaileerd mogelijke schets van elke situatie?

dit bedoelde ik met het goede idee (slaat op m'n vorige post)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 00:19

weet ik, ik help ook maar gewoon mee, heb net een verzoek voor een sticky verstuurd via PM naar de moderator van medisch.

ojas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 00:23

hoop dat je toestemming krijgt! baat t niet dan schaad t niet toch? goed idee van jullie shan en mariegold!!

ojas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 00:28

shan schreef:
Dat is wel een goed idee misschien, dan kan men proberen de omstandigheden met elkaar te vergelijken.
lijstje maken van bijv.
leeftijd paard,
wel of niet bijgevoerd,
en welke begroeiing dan,
wel of geen eikels in de wei.( misschien zijn de eikels zelf aangetast door een bacterie of schimmel)

Hoe beter je de omstandigheden met elkaar kunt vergelijken, des te groter de kans is dat men iets kan vinden.

een natuur weide of juist een wei die bemest word,en met welke bemesting,koeienpoep,kippenpoep,varkenspoep of kunstmest.

geinjecteerde bemesting of er op gespoten.

waar komt t water vandaar tijdens droogte met sproeien,sloot of grond/eigen put.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 00:33

moderator in kwestie is niet meer online, ik moet nu ook gaan (sorry) maar morgen vroeg kom ik gelijk weer online hiervoor!

ojas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 00:34

trusten!!ik ga ook.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 00:36

ojas schreef:
shan schreef:
lijstje maken van bijv.
leeftijd paard,
wel of niet bijgevoerd,
en welke begroeiing dan,

een natuur weide of juist een wei die bemest word,en met welke bemesting,koeienpoep,kippenpoep,varkenspoep of kunstmest.

waar komt t water vandaar tijdens droogte met sproeien,sloot of grond/eigen put.

o, ja dat is waar ook het hele bemestingsverhaal zou ik bijna vergeten.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 00:45

19 gevallen waarvan er 5 nu leven. Vreemde gewaar wording.
Overigens wist ik (en paar andere) al langer dat oudere paarden er ook gevoelig voor zijn.
Er zijn op dit forum al eerder gevallen gemeld van 3/4 en zelf 11 jarige die het kregen.

Ik vraag mij alleen af hoe zeker het is dat het een stof is die ze eten. Waarom zou het geen stof zijn die ze inademen?
Uit ervaring weet ik dat in geademde stoffen bij andere dieren vaker grote schade kunnen toe brengen.

Ik schrijf heel nauwkeurig op waar elke paard ziek is geworden, ik ben zelfs inmiddels zo ver dat ik op een kaart cirkels zet om de plaatsen waar een paard ziek is geweest. Topagrafische hinds zijn ook hinds.
Ik zoek daarbij naar links in gebieden. Zo viel het me op dat 4 van de 6 locaties bekend staan als bosrijk.
Heeft het een verband? Geen idee, maar het springt er gewoon uit.

Er word veel verwezen naar schimmels, paddestoelen en bacterien. Feit is wel dat juist die het erg goed doen op de voedsel rijke grond die je vaak in en rond bossen vind (dit integenstelling tot bv heide).
Ik zie ook dat op dit moment veel paddestoelen hun sporen laten verwaaien in de wind. Het is ook bekend dat sporen heel ver kunnen waaien in de wind en ook op bv kleding kunnen blijven plakken.

Dat zijn gewoon een paar dingen zoals ik ze geobserveerd heb. Het lastige is dat wij geen van alleeen conclusie kunnen verbinden aan het geen we denken te zien. We zijn namelijk nooit allemaal op al die locatie's geweest.
ik erbind ook bewust geen conclusies aan wat ik denk te zien.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 08:32

ojas schreef:
shan schreef:
lijstje maken van bijv.
leeftijd paard,
wel of niet bijgevoerd, zo ja, wat bijgevoerd(en misschien zelfs welk merk)
en welke begroeiing dan,

omgeving? (polder,bos,heide etc?)
zijn er onkruidbestrijdingsmiddelen gebruikt? welke?
welke medicijnen/injecties/inentingen etc hebben de paarden gehad afgelopen jaar gehad

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 09:01

Veulen84 schreef:
19 gevallen waarvan er 5 nu leven. Vreemde gewaar wording.
Overigens wist ik (en paar andere) al langer dat oudere paarden er ook gevoelig voor zijn.
Er zijn op dit forum al eerder gevallen gemeld van 3/4 en zelf 11 jarige die het kregen.

Ik vraag mij alleen af hoe zeker het is dat het een stof is die ze eten. Waarom zou het geen stof zijn die ze inademen?
Uit ervaring weet ik dat in geademde stoffen bij andere dieren vaker grote schade kunnen toe brengen.

Ik schrijf heel nauwkeurig op waar elke paard ziek is geworden, ik ben zelfs inmiddels zo ver dat ik op een kaart cirkels zet om de plaatsen waar een paard ziek is geweest. Topagrafische hinds zijn ook hinds.
Ik zoek daarbij naar links in gebieden. Zo viel het me op dat 4 van de 6 locaties bekend staan als bosrijk.
Heeft het een verband? Geen idee, maar het springt er gewoon uit.

Er word veel verwezen naar schimmels, paddestoelen en bacterien. Feit is wel dat juist die het erg goed doen op de voedsel rijke grond die je vaak in en rond bossen vind (dit integenstelling tot bv heide).
Ik zie ook dat op dit moment veel paddestoelen hun sporen laten verwaaien in de wind. Het is ook bekend dat sporen heel ver kunnen waaien in de wind en ook op bv kleding kunnen blijven plakken.

Dat zijn gewoon een paar dingen zoals ik ze geobserveerd heb. Het lastige is dat wij geen van alleeen conclusie kunnen verbinden aan het geen we denken te zien. We zijn namelijk nooit allemaal op al die locatie's geweest.
ik erbind ook bewust geen conclusies aan wat ik denk te zien.

Stoffen die ingeademd worden, kan, imo alleen maar als die stof zich op de grond bevindt waar het paard graasd.
Stoffen die in de lucht zweven lijken onwaarschijnlijk, omdat paarden in de weide daarnaast er geen last van schijnen te hebben.

Myfairytale

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 09:03

Ik moest even een paar pagina's bijlezen, maar jullie doen goed werk! OK dan!
Ik vind het allemaal wel erg eng nog!
Ik wens Elinax21 heel erg veel sterkte en succes toe!
Verschrikkelijk zoals het jou en je paardjes treft!

ojas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 09:05

je zou zeggen dat t iets specifieks in de bepaalde weien zijn,want als er al vanalles mee gekomen is met die storm bv.lijkt t me sterk dat er alleen in 1 wei deeltjes neervallen en in de wei ernaast niks..

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 09:12

omgeving? (polder,bos,heide etc?)
zijn er onkruidbestrijdingsmiddelen gebruikt? welke?
welke medicijnen/injecties/inentingen etc hebben de paarden gehad afgelopen jaar gehad.

Dit lijkt me idd waardevolle informatie.

We krijgen al een heel lijstje zo.
Straks maar eens inventariseren.

Nu is het natuurlijk belangrijk, dat het lijstje (zo compleet mogelijk) ingevuld gaat worden door de betrokken personen.
Ik hoop dat men daaraan mee wil werken.

ojas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 09:18

ik heb even gegoogled en vond dit:

Een goede paardenwei is een stuk grond dat goed ontwaterd is, dus niet te nat want dan trappen de paarden de zoden kapot. Er moet een gevarieerd grasmengsel in gezaaid zijn en dat is een goed weidemengsel dat uit vier of vijf soorten gras bestaat. De bemestingstoestand voor sporenelementen en mineralen moet goed zijn en daarbij moet wat zuinig worden omgegaan met stikstof. Maar dat laatste is eigenlijk het enige verschil met een rundvee- weide. Daar gebruik je een grotere hoeveelheid stikstof omdat je daar een maximale opbrengst en een maximaal eiwitgehalte in het ruwvoer wilt hebben omdat een koe daar melk van moet geven. Bij een paard heb je vrij snel voldoende eiwit, wil je zelfs liever niet teveel eiwit en ga je het gras ook in een wat later stadium maaien. Het ruwe celstofgehalte is daardoor automatisch hoger, het eiwit- gehalte wat lager en met name het suikergehalte is dan lager. Gras is eerst een heel sappig blaadje met weinig ruwe celstof, veel vocht en veel producten in wording als eiwit en suiker. Als die plant langer wordt maakt hij een soort skelet waarmee hij overeind blijft. Dat skelet, ofwel de houtachtige delen van de plant, is de ruwe celstof. Een te hoog suikergehalte kan heel vervelend zijn. Het kan hoefbevangenheid en spierbevangenheid veroorzaken

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 09:52

elinax21 schreef:
oke raar nieuws vandaag...onze hengst heeft nu hetzelfde, en hij is 4 jaar oud en dus niet onder de 18 maanden waar zo aan vast gehouden wordt. hij stond ook een enorm stuk verder dan onze veulens, en een ander dorpje zeg maar..

Ohh verschrikkelijk zeg eerst al je veulens en nu jullie hengt! Heel veel sterkte zeg, kan niks anders doen helaas.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 09:54

Nieuw inventariesatielijstje:

Gegevens paard

leeftijd:
geslacht:
datum ziek worden en overlijden:
medicijngebruik:
(ook wormenkuren ed)
wel of niet bijgevoerd:
waarmee bijgevoerd:
welk drinkwater hebben de paarden
bijv. slootwater/drinkbak/badkuip.
(denk daarbij aan giftige algen)
wel of niet 24/7 op de wei.:

Omgevingsfactoren.

omgeving bijv heide, bos, polder:
exacte lokatie:
grondsoort bijv. zandgrond/ kleigrond:
welke andere begroeiing in om de weide:.
(heesters/bomen/enz.)
aanwezigheid van Eiken ja/nee:
bladafval in de wei ja/nee:
eikels in de wei ja/nee:
aanwezigheid van zwammen/paddestoelen
zoja welke(indien bekend)

Weidebeheer.

natuurweide ja/nee:
bemeste weide ja/nee:
welke bemesting en hoe aangebracht:
gebruikte bestrijdingsmiddelen en wanneer:
sproeiwater gebruikt (in de zomer) ja/nee:
welk sproeiwater.
Laatst bijgewerkt door shan op 15-11-06 10:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:02

misschien kan er nog bij:
paddenstoelen aanwezig zo ja welke.
en of ze de begroeiing om het land heen zo exact mogelijk omschrijven, dus precies welek planten en bomen soorten?

ik vind je lijstje super hoor, hoop snel wat te lezen van de moderator!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:18

Marigold schreef:
misschien kan er nog bij:
paddenstoelen aanwezig zo ja welke.
en of ze de begroeiing om het land heen zo exact mogelijk omschrijven, dus precies welek planten en bomen soorten?

ik vind je lijstje super hoor, hoop snel wat te lezen van de moderator!

ik heb hem aangepast marigold!

dit topic staat nu in een sticky.
Mooier is als er een nieuw topic geopend kan worden zoals jij voorstelde:
tekst en uitleg, vragenlijstje erbij, en dan alleen bedoeld voor insiders: eigenaren en verzorgers van getroffen paarden. Verder geen ander commentaar tussendoor.
(tenzij dit deskundig commentaar is zoals van studenten, onderzoekers, dierenartsen botanici enz.)
Laatst bijgewerkt door shan op 15-11-06 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:23

ja precies, bokt is een groot forum, en internet is een mogelijkheid om met al die mensen in contact te komen.
het zal vast een duidelijk beeld geven van de situaties!
nu hopen dat ons verzoek wordt geaccepteerd..
ik kan niet de hele dag achter bokt blijven zitten maar ben er wel regelmatig.