[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Josefien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:17

tip: was vanmorgen bij Divoza en de eczeemdeken is nu maar 62,95 euro!!!!!

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:21

Ja klopt, geldt tot 13 mei a.s. Dus alleen deze week nog.
Houdt er wel rekening mee dat ie wat klein valt, maar dat zeggen ze er bij divoza ook bij als je belt om eentje te bestellen.

Ik had voor mijn ijslander van 1.34 m maatje 185 nodig en voor mijn shet van 1.02 m maatje 155. Beide 1 maat groter dan normaal.
maar goede pasvorm.

Berdien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:36

Ik kom hier ook maar even kijken.
net gebeld door de nieuwe eigenaar van Okkie.( ze is nu bijna 3 maanden weg)
Ze heeft plotseling zomereczeem gekregen, en best wel erg.
Vorige week zaterdag was er nog niks aan de hand!,
En bij ons heeft ze er nooit last van gehad.
Wij balen hier heel erg van ( het ergste is het natuurlijk voor Okkie zelf!)
Maar wat ik dus even wou vragen,
Wat is de beste omgeving voor een ecceempony ?
en Wat helpt nou echt goed tegen zomereczeem ?
Een eczeemdeken hebben ze al voor haar gekocht.

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:46

Hoera!! het is gelukt onze shet haar nieuwe pagony eczema aan te krijgen!
Ze had er direct helemaal geen probleem mee en kon voor het eerst in dagen eindelijk weer een keer rustig eten zonder steeds op de loop te gaan voor de vliegjes en steeds te moeten rollen. Alle anti-vliegen-middeltjes die we geprobeerd hadden werkten helemaal niet, volgens haar.

De andere paarden moesten wel erg wennen! Keken hun ogen uit. Wie is dat nu?? Maar omdat de pyamapony zelf zo rustig was nu verliep het allemaal probleemloos.
Nu maar hopen dat de boel morgen nog heel is!

ellepel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 06:42

berdientj:

wat is er anders aan de omgeving daar?
is de samenstelling van voer veranderd?
en waar ik zelf heel erg nieuwsgierig naar ben is of ze op andere grond staat, staat ze op bemeste weide of juist niet, wat voor gras staat er?

isioma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 06:53

gisteren eens geprobeerd om Pieke wat langer buiten te laten
Nu regel ik dat hij om 4 uur op stal staat en had hij nog niet geschuurd
gisteren een half uurtje om 6 uur naar buiten en hij werd op de wei al gek van de jeuk!! Op stal meteen ingesmeerd en gelukkig stopte hij toen, dus hij moet echt op tijd binnenzijn !

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:26

ik heb mn pagony ook 1 maat groter besteld dan de grootte van mn pony en die zit dus nu als gegoten!

gisteren schuurde mn pony dus net achter z'n oren, waar het deken stopt

heeft er nu niemand last van dat die dekens zo stinken?

gisteren ging ik rijden en blonk hij écht als een spiegeltje , hij staat het mooist in z'n vacht van de hele stal sinds hij z'n deken draagt

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:50

De deken op zich stinkt niet.
Hoe ie na verloop van tijd gaat ruiken kan ik me nu al wel een beetje voorstellen.

Ik ben nu net terug van de paarden en ben in elk geval al dolblij dat de deken nog keurig netjes op de pony lag en de pony niet gelynched was door de rest van de kudde, nu ze er zo vreemd uitziet! }>

rianne1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:55

mijn fjord haar vachtje is nu ook supermooi, normaal zou ik haar dan veel vaker gewassen moeten hebben eer haar appeltjes te zien zijn. Nu staat ze lekker in haar vacht te glanxen met appeltjes!

Berdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:01

ellepel schreef:
berdientj:

en waar ik zelf heel erg nieuwsgierig naar ben is of ze op andere grond staat, staat ze op bemeste weide of juist niet, wat voor gras staat er?

Ze hebben daar een hele grote wei,bijna geen gras.
daarom zetten ze steeds een stuk van de wei af en dat wordt bemest zodat daar gras komt.
Daar vlakbij (5 minuten ben je er met de pony) is een heel groot bos.
Ze kreeg bij ons zemelen extra, en bij hun lucerne.
de brokken zijn gewoon hetzelfde, en ze voeren net zo vaak als bij ons.
Ze staan daar dag en nacht in de wei, alleen een schuilstal.
bij ons ging ze alleen in de stal als het slecht weer was en 'snachts in de winter.

animals

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:24

rianne1987 schreef:
mijn fjord haar vachtje is nu ook supermooi, normaal zou ik haar dan veel vaker gewassen moeten hebben eer haar appeltjes te zien zijn. Nu staat ze lekker in haar vacht te glanxen met appeltjes!

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen dan wat heb je gedaan, zat ze nog zo erg in haar wintervacht dan en schuurde zze ook erg?

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:29

BerdientJ schreef:
ellepel schreef:
berdientj:

daarom zetten ze steeds een stuk van de wei af en dat wordt bemest zodat daar gras komt.
bij ons ging ze alleen in de stal als het slecht weer was en 'snachts in de winter.

Onze shet staat op een stuk waar het gras heeeeeel kort is en daar is geen mest op gegaan.
De muggetjes houden schijnbaar niet van open vlaktes waar het wat meer waait, maar ze zitten meer op beschutte plekjes, zoals bij struiken, want ze kunnen niet zo goed vliegen.
Misschien zit het probleem daar bij jullie ex-pony berdientj.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:03

BerdientJ schreef:
Ik kom hier ook maar even kijken.
net gebeld door de nieuwe eigenaar van Okkie.( ze is nu bijna 3 maanden weg)
Ze heeft plotseling zomereczeem gekregen, en best wel erg.
Vorige week zaterdag was er nog niks aan de hand!,
En bij ons heeft ze er nooit last van gehad.
Wij balen hier heel erg van ( het ergste is het natuurlijk voor Okkie zelf!)
Maar wat ik dus even wou vragen,
Wat is de beste omgeving voor een ecceempony ?
en Wat helpt nou echt goed tegen zomereczeem ?
Een eczeemdeken hebben ze al voor haar gekocht.

die van mij heeft het ook ineens gekregen. Ze stond eerst aan de Maas en toen ineens in een bosrijke omgeving
Ze staat nu weer terug op haar geboortegrond en heeft nog wel jeuk maar niet meer zo erg. Dus ze moeten in de wind staan... zoveel mogelijk open vlakte. Zo min mogelijk bos.
Vlakbij de zee helpt ook. Ik merk bv dat hier ook geen horzels zitten, zitten die in de bossen nu al wel?

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:04

BerdientJ schreef:
ellepel schreef:
berdientj:

volgens mij is mesten ook niet goed. Op paardnatuurlijk.nl staat vanalles voor een gezonde wei

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:28

Op de wind is bij ons duidelijk het beste.
En de wei goed schoon houden, wij mesten 2 keer per dag de wei uit.
Mijn paardjes staan tegen het bos aan.
Het schijnt ook dat de nabijheid van eikenbomen ook niet goed is, daar schijnen die vliegjes zich ook graag in op te houden.
En hoe dikker je paard des te meer last, heb ik ook wel eens gehoord.

Mijn huidige ijslander kan ik gelukkig voldoende helpen met het smeren van Cojosol. Ze vindt het heerlijk om ingesmeerd te worden en heeft verder geen klachten. Alleen bij hele erge vliegenplagen doe ik haar pyama aan, maar dat is meer tegen de irritatie dan tegen de jeuk.
Onze ene shet heeft echt heel erg last, maar die heeft sinds gisteravond gelukkig eindelijk haar eigen eczeempyama.
Wat zag ze er tevreden uit vanmorgen! Voor het eerst in weken was ze weer te knuffelen zonder dat ze van irritatie weg rende!

IwanLuver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:36

atreyuevita schreef:
Ik merk bv dat hier ook geen horzels zitten, zitten die in de bossen nu al wel?

Nope hier gelukkig nog geen horzels, maar die komen binnenkort vast wel weer

Sokkebok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:50

Horzels, of eigenlijk 'dazen' komen begin juni en verdwijnen eind augustus, dus ze zijn er 3 maanden per jaar, maar het lijkt wel een half jaar te duren.

rianne1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:28

animals schreef:
rianne1987 schreef:

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen dan wat heb je gedaan, zat ze nog zo erg in haar wintervacht dan en schuurde zze ook erg?

Ze zat niet erg meer in haar wintervacht. maar ze staat nu altijd met die deken op. Sinds ze die deken om heeft zit ze veel beter in haar vacht, ze glimt meer, dit komt allemaal doordat ze heerlijk in haar vel zit. Ze heeft geen jeuk meer en is veel levendiger. Dus eigenlijk komt dat alleen door de deken en de knoflook/zeewier.

Berdien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:44

atreyuevita schreef:
die van mij heeft het ook ineens gekregen. Ze stond eerst aan de Maas en toen ineens in een bosrijke omgeving
Ze staat nu weer terug op haar geboortegrond en heeft nog wel jeuk maar niet meer zo erg. Dus ze moeten in de wind staan... zoveel mogelijk open vlakte. Zo min mogelijk bos.
Vlakbij de zee helpt ook. Ik merk bv dat hier ook geen horzels zitten, zitten die in de bossen nu al wel?

Bedankt iedereen,
Okkie stond ook eerst aan de waal en nu aan het bos.
Dus daar zou het ook aan kunnen liggen ?

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:00

Ons vorig paard kreeg het plots toen ze van eigenaar verandere, naar een water en bosrijke omgeving en ander voer. Haar vel lag helemaal open tot het rauw vlees. Helaas zei zijn DA tegen hem dat het niet te verbeteren valt en is ze nu weer doorverkocht, snik ...

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:38

Jeetje, dat is wel heel sneu!

Als een van mijn paardjes zo'n last krijgt bij ons in het bos hoop ik dat ik ook zo sterk ben als ji om een ander plekje voor ze te zoeken!

mirtje27

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:32

skessa schreef:
Op de wind is bij ons duidelijk het beste.
En de wei goed schoon houden, wij mesten 2 keer per dag de wei uit.
Mijn paardjes staan tegen het bos aan.
Het schijnt ook dat de nabijheid van eikenbomen ook niet goed is, daar schijnen die vliegjes zich ook graag in op te houden.
En hoe dikker je paard des te meer last, heb ik ook wel eens gehoord.

Mijn huidige ijslander kan ik gelukkig voldoende helpen met het smeren van Cojosol. Ze vindt het heerlijk om ingesmeerd te worden en heeft verder geen klachten. Alleen bij hele erge vliegenplagen doe ik haar pyama aan, maar dat is meer tegen de irritatie dan tegen de jeuk.
Onze ene shet heeft echt heel erg last, maar die heeft sinds gisteravond gelukkig eindelijk haar eigen eczeempyama.
Wat zag ze er tevreden uit vanmorgen! Voor het eerst in weken was ze weer te knuffelen zonder dat ze van irritatie weg rende!

Waar haal je dat cojosol, en laten jullie je paarden buiten s'nachts of staan ze binnen. Die van mij wilde ik uit proberen om s'nachts binnen te zetten, maar ze begint al weer aardig te schuren. heb zo'n borstelframe gekocht. Vorig jaar stond ze wel s'nachts buiten maar toen ging ze rond een uur of 8 sávonds ook rondjes lopen. Ze had een hele volte gemaakt in het land. Wel balen hoor ieder jaar maar weer en ook al van alles geprobeerd. Vind het ook zo zielig voor mijn pony. Mirjam

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:20

Even voor degene die hun pony hadden verkocht en bij de nieuwe eigenaar ineens gingen schuren:

Is het niet mogelijk dat de pony's die na verhuizing ineens gingen schuren eerst in een wei met stroom stonden en niets hadden om te schuren en op het nieuwe adres wel?

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:47

Mijn ervaring is dat paarden meer gaan schuren bij stress. Dat kan natuurlijk ook een reden zijn na een verhuizing, he!?

Cojosol haal ik gewoon bij mijn dierenarts of bij de plaatselijke paardenwinkel.
Maar xl-equestrian heeft het op het moment ook in de aanbieding.
Gevonden hier op Bokt. www.xl-equestrians.nl

PCS Cojosol Huidlotion creme met Tea Tree Olie, zoals het voluit heet, is niet agressief en ruikt ook nog eens best lekker.
Cojosol heeft een hele verzorgings lijn, ook met shampoo's en olie om inwendig te geven over het voer.
Bij mijn paard volstaat het 1 keer daags smeren van de geirriteerde delen met Cojosol Huidlotion.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 07:15

berdientj:

het gebeurd heel vaak dat een dier na verhuizen toch gaat schuren, volgens mij heeft dat niet zo heel veel met stress te maken maar meer met verandering van omgeving, de jouwe staat nu bij bos en daar zitten absoluut meer van die vliegjes.

misschien toch samenstelling van voer, dat je dier nu een bepaalde vitamine of mineraal teveel of juist te weinig krijgt , ik heb altijd het idee dat dat ook wel een oorzaak kan zijn..

tja t is een beetje uitzoeken daar op het nieuwe plekje wat nu t beste werkt tegen het schuren..