[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:28

De ultieme behandeling voor mok is: Halve mok zonnebloemolie en 40 druppels teatree olie hierin mengen. De mok verdwijnt onder je ogen! Binnen een week is het verdwenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:01

Haha, waar heb je die vandaan Haha! ?

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:56

Mijn pony heeft, denk ik, ook mok. Afgelopen zondag zag ik dat hij bij 1 been acher in zijn kootholte erge kloven had met pus. Ik heb het gewassen met betadineshampoo en mokzalf erop gedaan elke dag.Nu laat het vel los daar en het lijkt of er nu ook vocht inzit ook richting zijn kogel.
Weet iemand of dit idd ook mok is? Hij staat altijd buiten in een droge wei.Ook was ik zijn benen nooit en krijgt hij geen krachtvoer.Zou het misschien door de zon komen?
Morgen komt de da maar ik wilde even jullie mening weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 18:21

Heb je misschien een foto?
En het kan aan de zon liggen, als jouw paard witte aftekeningen rond de koot heeft.
Maar goed, voor die tijd dat je een foto hebt is de DA al geweest.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:19

Ik heb van die jaarling hengst bij ons op stal geprobeerd foto's te maken van zijn achterbenen.
op de foto lijkt het misschien minder erg als in het echt, maar in het echt is het dus ietsje erger (al is het al wel minder)
bij zijn voorbeen zijn de korsten er al af, maar het is bij zijn voorbeen nu helemaal roze.

1 achtervoet
Afbeelding

2 achtervoeten
Afbeelding

Je kan op de foto's ook nog wel een beetje zien dat hij nog iets dikke benen heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:44

Ja idd zeg Nagelbijten / Gniffelen

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:09

Nou gister is de da dus geweest bij mij. Het was idd mok en het is erger geworden.Nu heeft ze me zalf meegegeven maar dat is zalf die de huid uitdroogt??Ook zit er antibiotica en peniciline in.
Ik dacht altijd dat je mok juist soepel moest houden vanwege de kloven. Ow ja ze zei ook dat het waarsch kwam door bacterien.
Maar ze staan in een schrale wei??
Ik snap er echt niks meer van, snapt iemand hier wel wat van?
Nu had ik het gister voor de 1e x opgesmeerd en vanochtend leek het al uitgebreid te zijn en de kloven dieper.Toch maar weer opgesmeerd maar mijn gevoel is er niet juist bij.
Raad gevraagd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:55

Mok wordt veroorzaakt door bacterien die op de huid zitten, normaal gesproken doen deze de huid niets, maar als de huid beschadigd raakt door vocht, opwaaiend zand, zonlicht of week raakt, krijgen de bacterien de kans zich te vermeerderen. Door deze overgroei aan bacterien, kan een ontsteking van de huid ontstaan.
Iedere mok wordt weer anders aangepakt, een dierenarts zal dan ook wel weten wat hij of zij voorschrijft. En als je je die dingen afvraagd, dan stel je de vraag toch gewoon, is helemaal niets raars aan.
Ik zou gewoon doen wat de DA geadviseerd heeft, mocht die behandeling niets uithalen, dan contact je de DA opnieuw.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:56

hoelang zou ik dan geduld moeten hebben eer ik kan zeggen of de behandeling aanslaat ja of nee?
En rijden jullie dan wel gewoon of laat je ze op rust staan?van de ene kant zeg ik niks mee doen, want mij lijkt het ook niet lekker lopen voor hem.Maar van de andere kant moet hij eigenlijk wel beweging krijgen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:06

van marigold weet ik het nu een week, smeer er al een week zalf op, het word niet meer mar ook niet veel minder, ze loopt alleen wel weer goed nu gelukkig, was eerst even echt kreupel/ ongelijk, waarschijnlijk door de mok dus.
ze heeft ook niet veel, maar ja het is er wel.
ik ga wel door met haar 'training' maar zoveel hoeft ze ook nog niet te doen.
ik rijd er nog niet op (binnenkort begin ik daar wel mee), en tja, ik kijk gewoon naar het paard, en zie daaraan wel wat kan en wat beter niet kan.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:11

Nou het probleem is dat hij al sinds jaarling zijnde moeilijk doet met dat been en door middel van training proberen we het sterker te maken.Dus kan ik niet goed zien aan hem of dat hij moeilijk loopt door de mok of doordat zijn been nog steeds zwakjes is.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:17

ik kan niks zeggen op afstand over jou paard.. maar wel over marigold en daaraan merk ik wel eens dat ze moeilijk loopt (voorzichtig), maar als we eenmaal aan het trainen zijn lijkt ze genoeg afgeleid dat ze 'vergeet' dat het gevoelig is (de korstjes), en dan loopt ze veel beter.misschien dat je daar iets aan hebt..
trainen is niet meer dan aan de hand stappen, halthouden en draven hoor!

maar ja, ik bekijk echt de hele tijd wat ze aankan, en neem liever het zekere voor het onzekere.
misschien is het goed als je iemand laat komen die er echt veel kijk op heeft, misschien komt die met nieuwe ideeën ofzo, je weet maar nooit.
overvragen is in elk geval nooit goed, maar helemaal niet trainen ook niet...

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:53

Als je paard heel erg mok heeft zou ik er niet op rijden.
dat doet waarschijnlijk hartstikke pijn...en als jij een hele grote blaar hebt wil je ook zo mijn mogelijk lopen.
als hij lichtjes kreupelt zou ik gewoon niet rijden.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 18:34

Wij hebben onze vzpony wel eens een keer 3 weken niet mogen rijden ivm de mok en als het daarna nog niet over was, moesten we haar nog rust geven. (daar was de pony het vooral noet mee eens, maar ja, het was daarna wel over gelukkig)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 20:36

ja oke, ik weet ook niet hoe het zit met rijden, Marigold hoeft nog niet zo veel te deon, heeft veulen.
en heeft ook niet zo heel erg mok, gewoon wat korstjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 09:33

Bij mijn paard was de mok destijds niet zodanig dat ze daardoor onregelmatig of moeilijk liep.

Dat moeilijk lopen kan komen door harde korsten die bij het bewegen dus langs de huid komen en dus letterlijk pijn gaan doen. Veel krabben de korsten eraf, maar dat moet je dan weer net niet doen. Is net als met een eigen wondje. Andere zijn wel weer van mening dat je ze eraf kan laten 'weken' , dus met een handdoek met warm water goed deppen...

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:16

Marigold schreef:

Ook al zijn het 'maar' korstjes, het is wel al mok en liever dat je het nu behandeld, dan dat het hele wonden zijn geworden en haar benen helemaal dik zijn!

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:07

Ik ben Impact nog steeds aan het behandelen met Sudocreme en het werkt echt goed. In het begin ging de behandeling niet zo snel, mar nu zijn bijna alle korsten weg en is de huid mooi roze. Terwijl hij toch zijn kootholtes best ernstig open had

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:52

Mijn oude paard van 22 jaar heeft nog nooit mok gehad tot nu.
Aan 1 achterbeen heeft ze korsten en kloven op de hoefballen. Ik heb al van alles geprobeerd maar het wordt steeds erger.
Van de week heb ik toch maar eens de dierenarts gebeld en heb van hem een middeltje gekregen wat uit het buitenland komt.
Als er mensen zijn die interesse hebben zal ik eens nakijken hoe het heet.
Het is een klein plastic flesje en kost iets mee dan 30 euro maar het helpt wel.
Ik ben nu 2 dagen aan het smeren en het wordt minder.
Mijn paard staat continu op bute (pijnstillers,ontstekingsremmers) vanwege een chronische peesblessure maar toch heeft ze mok gekregen.Ik denk dat het midel niet bij elke DA te verkrijgen is omdat het uit het buitenland komt maar het is te krijgen bij Visdonk in Roosendaal.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:09

Jaan81 schreef:
Marigold schreef:

Ook al zijn het 'maar' korstjes, het is wel al mok en liever dat je het nu behandeld, dan dat het hele wonden zijn geworden en haar benen helemaal dik zijn!

we smeren er elke dag zalf op, als het even kan meerdere keren per dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 20:46

poppekontje schreef:
Mijn oude paard van 22 jaar heeft nog nooit mok gehad tot nu.
Aan 1 achterbeen heeft ze korsten en kloven op de hoefballen. Ik heb al van alles geprobeerd maar het wordt steeds erger.
Van de week heb ik toch maar eens de dierenarts gebeld en heb van hem een middeltje gekregen wat uit het buitenland komt.
Als er mensen zijn die interesse hebben zal ik eens nakijken hoe het heet.
Het is een klein plastic flesje en kost iets mee dan 30 euro maar het helpt wel.
Ik ben nu 2 dagen aan het smeren en het wordt minder.
Mijn paard staat continu op bute (pijnstillers,ontstekingsremmers) vanwege een chronische peesblessure maar toch heeft ze mok gekregen.Ik denk dat het midel niet bij elke DA te verkrijgen is omdat het uit het buitenland komt maar het is te krijgen bij Visdonk in Roosendaal.

Ik ben wel geinteresseerd Lachen

lovemonami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:56

ik geef mijn paardje mok kruiden thee Haha! en ik moet eerlijk zeggen het werkt echt super Haha!
verder heb ik nog een soort zalfje dat werkt ook heel goed samen met de thee en het voorkomt het ook een beetje eigelijk Haha!

LuominenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 04:24

Mijn paardje heeft vier witte sokken (en daaronder dus roze huid.) Buiten een verbrande neus (waarop ik vaseline smeer, wat héél goed werkt) heeft hij dus ook last van zomermok. Nu smeer ik elke zomer als ik de mok zie (let op: enkel in de zomer), een product genaamd Hydrocortiderm op de mok.

Hij krijgt geen mok in de kootholte, enkel enige centimers boven zijn hoef. Zelf gebruik ik dit productje al een tweetal jaren en het helpt goed. Het is een wit flesje, met het hoofdje van een hond en kat op. Het is namelijk voor brandwonden bij honden en katten.

Sinds vandaag ben ik er weer met begonnen omdat mijn vorige potje verjaard was. Ik hou jullie wel op de hoogte. Overigens hoop ik dat dit wat heeft geholpen. Ohja: het is enkel te verkrijgen bij de dierenarts.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 23:49

Iemand ervaring met Zink Zwavel Pasta van de Paardendrogist? Ik heb het net besteld. Van alle merken mokzalf leek deze me het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:22

ZaimFahd schreef:
Mijn paardje heeft vier witte sokken (en daaronder dus roze huid.) Buiten een verbrande neus (waarop ik vaseline smeer, wat héél goed werkt) heeft hij dus ook last van zomermok. Nu smeer ik elke zomer als ik de mok zie (let op: enkel in de zomer), een product genaamd Hydrocortiderm op de mok.

Hij krijgt geen mok in de kootholte, enkel enige centimers boven zijn hoef. Zelf gebruik ik dit productje al een tweetal jaren en het helpt goed. Het is een wit flesje, met het hoofdje van een hond en kat op. Het is namelijk voor brandwonden bij honden en katten.

Sinds vandaag ben ik er weer met begonnen omdat mijn vorige potje verjaard was. Ik hou jullie wel op de hoogte. Overigens hoop ik dat dit wat heeft geholpen. Ohja: het is enkel te verkrijgen bij de dierenarts.

Merendeel; Bijna iedereen met een paard met mok en een daarbij behorend bezoek aan de DA is wel bekend met dit middel. Tis effecties, maar wel oppassen geblazen.