Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:36

sanne_shelly schreef:
is jkk ook giftig voor mensen... bijvoorbeeld als je het zonder handschoenen uit de wei trekt? (niet dat ik het ga eten hoor

Als het in de spijsvertering komt bij mensen is het wel giftig.
Dus eten idd maar niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:02

Mensen effe een vraagje, zal ongetwijfeld ergens staan, maar er zijn zoveel pagina's over dit onderwerp te vinden.

Is het normaal dat rond deze tijd het JKK verschrompelt tot niets? Ik heb kruiwagens vol uit gestoken en het blijft natuurlijk terugkomen, ook in heel kleine vorm. Maar nou zag ik op het stuk weide van een ander paard waar nooit wat mee werd gedaan en waar flinke pollen groeide, dat je zo op het oog een kale vlakke bedoeling ziet. Lijkt of die pollen zijn afgestorven in de winter en daardoor niet te zien zijn. Dit paard krijgt zat te eten, dus uit honger opeten lijkt mij stug. Ook op mijn wei zie ik ze niet echt meer. Ik dacht juist dat deze plant winterhard is?

Ben dus nu bezorgd dat mijn paard ook ondanks hij een flinke berg hooi elke dag op de wei krijgt, in zijn uurtjes dat hij er nog loopt en het hooi al lang op is toch gaat eten. Hoe zien jullie weilanden eruit? Toch pollen JKK die uitsteken op de kale winterwei??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:04

Indezz schreef:
Een goede manier om van dat JKK af te komen in je eigen wei is door er wegenzout op te leggen. Zeker in dit seizoen (vochtig) nemen de plant het zout op en rotten van binnenuit weg.
Wegenzout kost bijna niets en is in diverse doe-het-zelf-zaken te koop. Bij ons bij Fixet......

Overigens die foto is volgens mij geen JKK. Weet niet precies hoe het heet, maar JKK ziet er echt anders uit als het gedroogd is volgens mij....

Met wegenzout bedoel je pekel? Lijkt mij niet echt goed voor de grond, kan me indenken dat het ook je grasmat negatief beinvloedt.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:24

russel schreef:
Mensen effe een vraagje, zal ongetwijfeld ergens staan, maar er zijn zoveel pagina's over dit onderwerp te vinden.

Is het normaal dat rond deze tijd het JKK verschrompelt tot niets? Ik heb kruiwagens vol uit gestoken en het blijft natuurlijk terugkomen, ook in heel kleine vorm. Maar nou zag ik op het stuk weide van een ander paard waar nooit wat mee werd gedaan en waar flinke pollen groeide, dat je zo op het oog een kale vlakke bedoeling ziet. Lijkt of die pollen zijn afgestorven in de winter en daardoor niet te zien zijn. Dit paard krijgt zat te eten, dus uit honger opeten lijkt mij stug. Ook op mijn wei zie ik ze niet echt meer. Ik dacht juist dat deze plant winterhard is?

Ben dus nu bezorgd dat mijn paard ook ondanks hij een flinke berg hooi elke dag op de wei krijgt, in zijn uurtjes dat hij er nog loopt en het hooi al lang op is toch gaat eten. Hoe zien jullie weilanden eruit? Toch pollen JKK die uitsteken op de kale winterwei??

In het fototopic op het kruiskruidforum http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewforum.php?f=26 kun je zien hoe de rozetten er nu uitzien, ze zijn zelfs weer wat aan het groeien.
In dat topic volgen we de planten van maand tot maand zodat je ze kan herkennen.

hann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:32

Het is idd belangrijk om te weten dat de rozetten er in de winter wel degelijk staan. Veel mensen denken dat ze in de winter niet in de wei aanwezig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:20

Nou dan hebben wij dus een gruwelijk probleem, want op onze wei staat het er vol van,niet tegen op te werken, maar nu dus praktisch niets meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:23

Bij ons is de wei wel behoorlijk kaal gelopen, zou dus kunnen zijn dat ze kapot gelopen zijn, zeker met vorst daarna de dooi. Kapot is dood en dood is verschromeld en vergaan. Hopen dan maar.

hann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:32

Je hebt idd de kans dat ze kapot gelopen zijn. Let er wel op dat verschrompelde planten hun vieze smaak verliezen en toch gegeten kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:13

Gelukkig ga ik mijn paardje binnenkort verplaatsen, die wei nu is zo slecht en wordt niks aan gedaan, JKK voelt zich super op onze wei en ik ben elke zomer dagelijks kruiwagens aan het vullen.

hann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:56

Je zou een keer alles kapot kunnen spuiten en alles opnieuw inzaaien. Je hebt dan natuurlijk nog altijd die zaadbank in de grond, maar dat is het een kwestie van bijhouden. Zorg dat er voldoende mest en kalk opzit, al kan de plant zich heel goed aanpassen aan andere bodemomstandigheden.

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:59

En zorg voor een dichte grasmat! Maar dat is dus wel een enorm probleem in een paardenweide. Je hebt enorm snel kapotgetrapte plekken. Hoe dichter de grasmat, hoe minder kans Jakobskruiskruid krijgt om te kiemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:34

Het is een totaal verwaarloosde en verzuurde zandgrond, die overigens ook nog eens heel droog is in de zomer. Er wordt nooit op tijd gesproeid en als er wordt gesproeid haalt het ook weinig uit, dan ziet alles oranje van het ijzer in het grondwater.

het is niet mijn wei, maar ben al zoveel extra geld kwijt. Dan hebben we stukken grond tussen de weides van de boeren die van natuurbeheer zijn en je raad het al, een grote reep gele bloemen, want dat is zo mooi

Die dichte grasmat zou kunnen als we een paar honderd kilo kalk strooien en bij droogte en in de winter de paarden niet op de wei laten, regelmatig bijzaaien en regelmatige laten maaien. Gaat niet lukken want dan kan mijn paard maar heel weinig naar buiten.

Een ramp die planten wordt echt tijd voor een landelijke regeling dat gemeenten en boeren moeten spuiten om de planten uit weides te verdrijven.

hann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:29

Wij doen ons best voor een landelijke regeling.
Kalk zou wel goed zijn, want daar houdt JKK niet echt van. Ik zelf heb paddocks van wit zand. Die blijven mooi droog en zo kan ik, zeker in de winter, mijn wei sparen. Maar dat moet daar natuurlijk wel kunnen en mogen. Wel vervelend dat je op zo'n stuk zit.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 10:39

Vorige week hebben wij een paard moeten laten inslapen wrs ten gevolge van JKK. Ernstige leveraandoening...

(dit was bij mij op het werk)

hann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:20

Jee, wat vreselijk. Was het paard er slecht aan toe? Is het paard onderzocht, bv. bloedonderzoek of onderzoek na de dood? En wat waren de verschijnselen? Was het paard al oud? Het zou fijn zijn als je er op www.kruiskruidforum.nl over zou schrijven. Hier kun je eventueel ook vragen stellen.
Het is iedere keer weer vreselijk om zulke verhalen te moeten horen, maar ik ben bang dat er nog veel zullen volgen.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:14

russel schreef:
Indezz schreef:
Een goede manier om van dat JKK af te komen in je eigen wei is door er wegenzout op te leggen. Zeker in dit seizoen (vochtig) nemen de plant het zout op en rotten van binnenuit weg.
Wegenzout kost bijna niets en is in diverse doe-het-zelf-zaken te koop. Bij ons bij Fixet......

Overigens die foto is volgens mij geen JKK. Weet niet precies hoe het heet, maar JKK ziet er echt anders uit als het gedroogd is volgens mij....

Met wegenzout bedoel je pekel? Lijkt mij niet echt goed voor de grond, kan me indenken dat het ook je grasmat negatief beinvloedt.

Het is ook niet de bedoeling dat je heel de grasmat ermee bestrooit Je legt een schepje zout in het hart van de plant...... Daar komt ook het meeste regenwater terecht..... De plant neemt het meeste zout op, en de hoeveelheid die in de grond komt valt best mee... Ik heb zelf liever een dooie plek in het gras dan 1 waar JJK staat....

Collane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:05

De datum is binnen!

Op 28 maart gaan we de petitie indienen!
Duzzzz iedereen die nog lijsten heeft kan ze naar ons sturen.
Stuur even een mailtje naar info@kruiskruidforum.nl voor het adres.

Groetjes Collane

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 00:06

Ik weet niet of het al ergens staat, heb het hele topic doorgelezen, maar ik heb een rare vraag: Hoeveel planten moet een paard eten voordat hij ziek wordt? En hoeveel voordat hij overlijdt?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:54

Teuntje111 schreef:
Ik weet niet of het al ergens staat, heb het hele topic doorgelezen, maar ik heb een rare vraag: Hoeveel planten moet een paard eten voordat hij ziek wordt? En hoeveel voordat hij overlijdt?

Ze moeten best wel veel eten voor ze dood gaan, het gaat ongeveer om tussen de 2 en 10 % van het lichaamsgewicht. Het is de schade die cumulatief is. Ook is het afhankelijk van de leeftijd. Nu eet een paard natuurlijk wel veel, je kan het niet vergelijken met een bordje spaghetti zoals wij opscheppen. Als een paard in korte tijd veel binnen krijgt wordt het snel ziek ziek, dat noem je het acute beeld, meestal zie je juist dat het over langere tijd steeds kleine beetjes zijn. Dat noem je chronische vergiftiging, iedere keer een beetje, maakt iedere keer weer wat schade in de lever tot er zoveel schade is dat de lever te erg beschadigd is, pas dan wordt een dier ziek . Dan is de lever al meer dan 50 % beschadigd.
Hoeveel planten dat zijn dat weet ik niet, er zijn ooit wel dierproeven gedaan de dieren die in die proeven betrokken waren overleden vrij snel ( in een week of 3) en kregen vrij veel per dag. Over de chronische vergiftiging en het tijdsbestek is geen wetenschappelijk onderzoek gedaan.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 13:10

Dank je voor je uitleg, het is inderdaad jammer dat er geen onderzoek gedaan is naar de chronische vergiftiging..

Maar dan zou mijn paard tussen de 12 en 60 kilo kruiskruid moeten eten om te overlijden, dat vind ik eigenlijk best wel weinig

Collane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:18

Als er geen tegenbericht komt gaat op zondag 26 Maart SBS 6 hart van Nederland nog een keer aandacht aan Jakobskruiskruid besteden. Er is gefilmd bij Sjaak. En onze Hanneke heeft ook een belangrijke rol gespeeld! Het schijnt een indrukwekkende reportage te zijn geworden....

Collane

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 21:06

Met strooizout verschrompeld de plant en gaat tot in de wortels dood. Let er echter wel op dat je het verschrompelde plantje opruimt, want anders kan het alsnog gegeten worden omdat de geur niet meer wordt herkend op den duur.
Strooizout tast het gras niet aan (anders zouden er na de winter geen bermen meer over zijn), maar echt goed is het niet.

Ik zelf heb de ervaring dat kalk op de plant ook werkt. Dus de grond regelmatig bekalken kan de kans op JKK verminderen cq doen afnemen.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:15

Bij toeval zag ik gister de uitzending
Ik moet zeggen 1 paard is erg, 2 paarden is verschrikkelijk maar 21!!! Daar zijn gewoon geen woorden voor, in en in triest

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:05

Het is echt heel erg wat er is gebeurt. Maar ik stel mezelf dan ook de vraag: waar heeft die man zijn hooi vandaan? Heeft hij zelf gehooid? Waarom heeft hij dan niet gelet op JKK in zijn land? Heeft hij hooi gekocht? Kopen van hooi is een vetrouwenszaak, heeft hij contact opgenomen met de bron waar hij het hooi vandaan heeft gehaald? We kunnen wel allemaal zeggen dat de eigenaar geen schuld treft, maar helemaal ben ik het daar toch niet mee eens. Bloemetjes van JKK blijven geel en blijven in het hooi goed te zien. Hij had kunnen zien wat hij aan het voeren was. Dat er nu ineens 21 paarden komen te overlijden laat toch ergens wel zien dat ze allemaal tegelijkertijd aan hun limiet zaten.

Nogmaals, het is heel ernstig dat dit is gebeurt, maar misschien worden er mensen wakker, helemaal diegenen bij rijkswaterstaat en de overheid die de verantwoording voor de bestrijding van JKK in bermen van wegen afschuiven op de gemeentes of de provincies.

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 23:17

Vond de manier waarop hij liet zien dat het dode veulen niet lijkstijf werd ook wat vreemd....maar goed, deze man is misschien de dupe van zijn onwetendheid, en daar leren we allemaal van! Blijft erg erg sneu als je zoveel paarden moet zien doodgaan.