'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: 'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 10:34

Riant schreef:
Nuttig spul hoor die IR camera's .. met de hand voelen krijg je niet objectief omdat je zelf soms warme en dan koude handen hebt en de buiten temperatuur bepaalt mede de temperatuur van de benen. Bij hele koude dagen zijn de benen van paarden veel minder doorbloed.

Is ook weer waar ... maar een kleine indicatie geeft het wel imo.

Neem die huifbedpony waar ik het hier eerder over had. Zeer hete voeten (te heet), maar na wat stappen werden ze lauwwarm en daaraan kun je al voelen dat het stappen dus effect heeft en beter is voor de zieke hoeven dan stilstaan (in dit geval dan ...).

Groeten
Ingrid

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 10:40

In de laatste Bit staat een advertentie van een infrarood warmte meter. Dan kan je dus in principe ook de temp opmeten van alle hoeven etc. Maar ik zal eerst eens kijken wat zoiets kost

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 10:50

Klopt Ingrid de extremen haal je er wel uit, een goede hoefzweer voel je ook makkelijk aan de warmte van de voet.
Net als je kneuzingen onder de huid ook wel kan voelen door warmte verschil.

Ik moet over een week terug naar de kliniek en misschien maken we dan wel nog een keer deze opnames. Ik gok het dat we dit keer echter gelijk de Röngen foto's schieten immers we weten al waar het probleem zit. Misschien dat we wel de warmte opnames van LV maken om te kijken of we dat wel of niet ook gaan röngnen.

Als ik ze weer heb zal ik ze weer plaatsen.

Misschien moet ik een ander topic maken onder medisch met warmte foto's als onderwerp, misschien dat meer bokkers dan NB-ers en andere "hoefgeinteresseerde" mensen het leerzaam vinden. Ik denk niet dat een bokker eerder dit soort foto's heeft geplaatst.

Het is gewoon echt heel handig bij vooral vage klachten en kreupelheden.

Ik moet eerst even werken Bloos dan zal ik er even een apart topic voor maken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 10:55

lijkt me een goed plan Riant

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:28

ik heb het gefikst hoor Haha!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 12:59

Jawel hoor Opala. Ik ben bezig maar heb je even een paar jaar? Ik heb namelijk een aantal weken geleden pas de eerste foto's van de hoeven afzonderlijk gemaakt.
Wel heb ik natuurlijk foto's van het paard in zijn geheel. Nog even geduld dus.

Ik kan wel nog eens vertellen dat de voorbenen en achterbenen van mijn paard van mijn paard altijd even warm aanvoelen. Koud zijn ze eigenlijk nooit, wel koel maar als dat zo is zijn zowel de voor en achterbenen koel en de oren. (heeft voor wel en achter geen ijzers). ook heb ik al eens gekeken hoe snel de hoeven drogen en dat blijkt voor en achter ook even snel te gaan. Bij gelijke omstandigheden (want de voeten zitten aan hetzelfde paard) zou dat dus betekeken dat ze ongeveer even warm zijn.

En ik wil graag zien waar nick de conlcusie vandaan tovert dat paarden op ijzers ook 23 uur per dag in hun box staan. Ik ben die generaliseringen nou zo ongelofelijk beu! Boos! Die twee dingen hebben geen bal met elkaar te maken.

Daarbij heb ik ook altijd koude handen en voeten en draag ik GEEN ijzers. Clown Verschillen per individu bestaan dus ook nog.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:06

hhm, er is denk ik nauwelijks een vergelijking te maken tussen de verschillende foto's. Jouw foto's zijn gemaakt met een zo groot mogelijk verschil in kleuren, om iets te vinden dat afwijkend zou kunnen zijn. Die andere foto (die trouwens uit het boek van strasser komt) is gemaakt om een verschil aan te tonen. Dat de kleur van dat been blauw is zegt dus niet dat er geen doorbloeding is, het zegt alleen iets over het temperatuurverschil tussen de verschillende benen, en dus het doorbloedingsverschil. Het contrast is op die foto zo groot dat je geen hoefzweer zou kunnen vinden bijv. Het is gewoon met een heel ander doeleinde gemaakt, dus de betekenis van de kleuren zijn niet te vergelijken.

lijkt me trouwens wel een interessant onderzoekje, maar ik zou dan wel verschillende groepen willen. Met ijzers, hoge hielen, lage hielen etc. Ze hebben namelijk nu een onderzoek in utrecht naar het effect van ijzers, maar ik heb gevraagd of ze ook iets met de hielhoogtes deden, maar daar deden ze dus niets mee. Dan krijg je nog geen onderzoek die echt representatief is voor het nb.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 13:08

Heeft trouwens iemand die hoefslag gelezen? Met dat onderzoek over die blote voeten?
Als het een interessant artikel is ga ik hem even halen.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:15

pol013 schreef:

En ik wil graag zien waar nick de conlcusie vandaan tovert dat paarden op ijzers ook 23 uur per dag in hun box staan. Ik ben die generaliseringen nou zo ongelofelijk beu! Boos! Die twee dingen hebben geen bal met elkaar te maken.

Nou,nou....das een simpele....breng eens een bezoekje aan diverse manege´s....maar okwee, ik zal niet flauw doen....jij je zin, geen 23 maar 22 uur....als je het poetsen, opzadelen , afzadelen en dergelijke ook mee telt en het kwartiertje/halfuurtje dat ze soms ook nog ff rond mogen dartelen als de stallen schoon gemaakt moeten worden...is dat een rieeler beeld van de gemiddelde paardeneigenaar?
Zeker in de winter zal men niet veel anders tegenkomen...In de zomer wat minder als men wei heeft

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:20

NickAltena schreef:
pol013 schreef:

Nou,nou....das een simpele....breng eens een bezoekje aan diverse manege´s....maar okwee, ik zal niet flauw doen....jij je zin, geen 23 maar 22 uur....als je het poetsen, opzadelen , afzadelen en dergelijke ook mee telt en het kwartiertje/halfuurtje dat ze soms ook nog ff rond mogen dartelen als de stallen schoon gemaakt moeten worden...is dat een rieeler beeld van de gemiddelde paardeneigenaar?
Zeker in de winter zal men niet veel anders tegenkomen...In de zomer wat minder als men wei heeft

Nick, jij hebt het over maneges... maar ik denk dat het gros van de mensen hier privepaarden heeft en wellicht op een pensionstal / thuis staan... Om mezelf maar even als voorbeeld aan te dragen; mijn merrie (met ijzers voor) staat nu minimaal 7 uur per dag op de wei... en bij die 7 uur kan dan nog de tijd van de beweging die ik geef worden opgeteld... Hmmm, mijn merrie staat dus iig alvast niet 22 uur op stal...gelukkig Haha! . Overigens is de 7 uur het begin (nu na haar ongeluk), dit zal zeker opgebouwd worden naar meer uren weidegang... Het paard van mijn vriendin staat -jaja, met ijzers- doorgaans 24/7 op de wei... en zo weet ik bij ons op stal talloze voorbeelden aan te dragen van ijzer dragende paarden die vele uren op de wei doorbrengen. Ja

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:29

sanne83 schreef:

hhm, er is denk ik nauwelijks een vergelijking te maken tussen de verschillende foto's. Jouw foto's zijn gemaakt met
een zo groot mogelijk verschil in kleuren
, om iets te vinden dat afwijkend zou kunnen zijn.

Neen, dat staat er juist dit zijn de onbewekte foto's pas later op de PC kanje de kleuren meer of minder ophalen

Die andere foto (die trouwens uit het boek van strasser komt) is gemaakt om een verschil aan te tonen.

Dus je zegt dat mijn foto's een verschil aan tonen en de foto uit he boek van strasser een verschil aantoont Verward
wat is hier verschill??

Dat de kleur van dat been blauw is zegt dus niet dat er geen doorbloeding is,

de tekst onder de foto zegt dit wel ;)

het zegt alleen iets over het temperatuurverschil tussen de verschillende benen, en dus het doorbloedingsverschil. Het contrast is op die foto zo groot dat je geen hoefzweer zou kunnen vinden bijv.

Leg eens uit waarom niet?

Het is gewoon met een heel ander doeleinde gemaakt, dus de betekenis van de kleuren zijn niet te vergelijken.

toch ben ik dat niet helemaal met je eens, het doel is in beide gevallen om ver schil in temperatuur in de hoeven te constateren de aanleiding is wel anders..

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:37

pol013 schreef:
Jawel hoor Opala. Ik ben bezig maar heb je even een paar jaar? Ik heb namelijk een aantal weken geleden pas de eerste foto's van de hoeven afzonderlijk gemaakt.
Wel heb ik natuurlijk foto's van het paard in zijn geheel. Nog even geduld dus.

OK dan! Ik ben zeer geinteresseerd. Praktijk zegt doorgaans toch altijd meer dan theorie.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:46

onder de foto bij hoefnatuurlijk staat dat er een temperatuurverschil is, wat veroorzaakt wordt door een verminderde doorbloeding, er is wel wat doorbloeding (anders was het been afgestorven...), maar het is een vergelijking alleen om het temperatuursverschil aan te geven. Bij jou foto's is het doel heel anders, jij wil niet weten of het ene been warmer of kouder is, maar of er bijv een bepaald plekje warmer is door een ontsteking ofzo. Ik denk dus dat de foto op hoefnatuurlijk veel simpeler is qua kleuren om een verschil duidelijk te maken (maar dat zegt dus niets over de hoeveelheid verschil...)

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:54

Sanne je begrijpt echt iets niet

Ik wilde JUIST WEL weten of het ene been warmer of kouder is !!
Alleen ik wilde niet aantonen dat het door ijzers kwam.

maar volgend mij heb ik het al duidelijk genoeg gezegd dus lees de tekst anders nog eens of lees die links van Prompertje nog eens.
En ga eens spelen met de online demo van de aparatuur dan zie je hoe je die foto's kan instellen.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:08

vikki schreef:
[Nick, jij hebt het over maneges... maar ik denk dat het gros van de mensen hier privepaarden heeft en wellicht op een pensionstal / thuis staan...
[/quote]

Wij hebben zelf een stukkie en de beesten staan alleen 's nachts binnen. Maar ik kom regelmatig op een manege (sociale contacten... Haha! ) en daar hebben ze volop paddocks waar ook nog eens volop gebruik van gemaakt wordt.

En tuurlijk blijven er altijd mensen die amper naar hun paard omkijken. Maar dat heeft idd totaal niks te maken met (of zonder) ijzers.

Ik vind het zo jammer dat het hebben van een paard op ijzers (in mijn geval alleen voor, tel ik nu half mee???) blijkbaar in de ogen van bepaalde mensen samen zou gaan met maar 1 uur per dag de box uit.

Raakt kant nog wal!!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:12

Dat van die maneges geeft alleen maar de beperkte ervaring aan van diegene die het schreef Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:28

Riant schreef:
Ik wilde JUIST WEL weten of het ene been warmer of kouder is !!

Weet je wat zo jammer is dat één en het zelfde been niet steeds dezelfde kleuren vertoont, daarom komt het ongeloofwaardig over. Nogmaals had ze uit dezelfde hoek genomen. Het ene moment wil je iets aantonen en het andere moment betreft het weer een indicatie. Zo kun je alle kanten op. Laten we hopen de goede Clown .

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:44

Opala je vind maar wat jij wil, als je de foto's ongeloofwaardig vind prima.. ik heb ernaast gestaan toen ze gemaakt werden.
Dit zijn in iedergeval meerdere foto's en uitleg over hoe en wat.

Als jij een foto die gescand is uit een boek op een site geloofwaardiger vind dan geloof je dat, het maakt mij niet uit wat je gelooft hoor... ik vind het alleen wat flauw en naïef om zo te reageren.

een been heeft inderdaad tekens een andere kleur, een paard is namelijk een levend wezen dat na beweging warmer is dan na stilstand

Ik heb al eerders gezegd waarom het niet uit eenzelfde hoek komt.

Als je het niet wil geloven dan niet maar waarom zou ik hier onzin foto's zetten ??

Ik wilde deze informatie met jullie delen omdat ik het toevallig heb en het interessant vind, en als je me ongeloofwaardig vind prima!
Maar noch de foto's noch ik zitten hier te liegen..

maar nogmaals ga er zelf heen om op jouw manier opnamen te maken dan weet je het.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:38

Citaat:
breng eens een bezoekje aan diverse manege´s....maar okwee, ik zal niet flauw doen....jij je zin, geen 23 maar 22 uur....als je het poetsen, opzadelen , afzadelen en dergelijke ook mee telt en het kwartiertje/halfuurtje dat ze soms ook nog ff rond mogen dartelen als de stallen schoon gemaakt moeten worden.

Jantien, niet boos worden, ik moet ff off-topic wat kwijt..

NicK je spreekt zeker uit eigen ervaring? Als ik het goed begrepen heb van je ontboezemingen op PN heb je toch nog niet zo heel erg lang een eigen paardje? Ik denk dat er hier een heleboel mensen zijn die het allerbeste willen voor hun paard - en niet iedereen heeft 5 hectare land achter z'n huis liggen. Ik sluit me aan bij Pol013, hou nou 's op met dit flauwe gedoe en generaliseer niet zo!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:43

Citaat:
Weet je wat zo jammer is dat één en het zelfde been niet steeds dezelfde kleuren vertoont, daarom komt het ongeloofwaardig over.

.... ik weet niet of je het 'ongeloofwaardig' mag noemen.. er is vast een goede reden voor dat een scan van één en hetzelfde been, soms een wisselend beeld geeft. Wellicht heeft dat iets met de bloedsomloop te maken? Die hoeft niet persé een constant beeld te geven..
Ik heb zelf helaas ( of gelukkig, tis maar hoe je het bekijkt) niet zo'n ervaring met thermoscans, maar ik vind het wel een interessante vraag.

Riant, zou je die niet eens aan Gert-Jan kunnen voorleggen als je hem weer spreekt? Kunnen we allemaal wat van opsteken!
Ben benieuwd!

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:50

Riant, ik geloof dat je ook het stukje van opala niet helemaal begrijpt.
Ik zal het anders proberen uit te leggen...

Kijkend naar je foto´s in een 2de scherm...
Je schrijft boven de foto van de achterbenen....

dan nu beide achterbenen van de voorkant gezien.

Dit is niet juist....het ene (voorste) voorbeen heb je vanaf de binnenkant op de foto staan....het andere (linksachter) staat ten eerst verderweg...wat ook de temperatuur meting kan beinvloeden....maar daarnaast, veel belangrijker , wordt hier de voorkant van het been gefotograveerd...juist die kant waar weinig aders lopen....deze benen kan je dus niet met elkaar vergelijken...de camera staat niet bij beide benen in de zelfde stand...

De voorbenen geef je exact de zelfde verkeerde omschrijving...je zegt...

Deze is na een tijdje stilstaan, LV is duidelijk minder warm en RV blijft normaal

Waarbij een foto wordt getoond van de binnenkant van het RV en de buitenkant van het LV.
Dit is niet vergelijkbaar dus vanaf deze foto kan je niet tot de conclusie komen dat LV minder warm is....die zal er aan de binnenkant waarschijnlijk net zo rood uitzien....ook hier dus had ook ik liever een foto gezien van de binnenkant van LV naast dit plaatje van RV...pas dan heb je een vergelijkend plaatje...

Dan het rode....zoals ik al schreef is daar doorbloeding...warmte dus in de aders van het bloed.
Hier aanwezig omdat het paard net voor die tijd 10 min gedraaft heeft.
Je kan op deze foto´s al zien wat een verschil het aantoond na een poosje stilstaan....zie het onderste plaatje RV , binnekant been, en het plaatje erboven LV , ook binnenkant been maar nog wat warmer door de beweging.

Nou kan ik niet zeggen hoeveel tijd hier tussen zit in het maken van deze 2 foto´s maar zeg een uur...das ruim genomen of niet?
Als je nu kijkt zie je al dat de warmte, dus doorbloeding, uit het been verdwijnt door het stilstaan...
Hoe blauw denk je dat deze benen zijn na een middagje stilstaan? of een hele nacht?
De pompwerking van de hoef werkt alleen als het dier loopt...in stap werkt het minder dan in draf ....in stiltand werkt het niet of nauwelijks zeker niet met daarbij ook nog eens een ijzer aan de voeten....en in een stal van 4 bij 4 kan een paard niet lopen....zie daar een van mijn problemen van de gemiddelde manege´s
Men kan hier nou wel spottend gaan schrijven (gijsenkim) over mijn beperkte ervaring....maar ik vrees dat er toch weinig beperkts aan die ervaring is.....heb jij al meer dan 150 maneges bezocht? Vertel dan jou ervaringen maar....dan ben ik te beperkt ja in mijn ervaringen...
Paarden staan zeker s´winters binnen op een manege met daarbij een lesuurtje als ze er een hoop hebben....of 2 a 3 lesuurtjes als er maar zeer weinig paarden zijn....de rest staat op stal met 300 gr. deken te wachten tot het volgende lesuurtje of mogen de benen even strekken (letterlijk) als hun stal wordt schoon gemaakt, met zoals ik ook al schreef....in de zomer als ze mazzel hebben weidegang overdag.
Maar kijk er niet vanop dat je eens een stal binnenloopt waar de paarden al opgezadeld overdag staan te wachten op de lessers...net jes in de box of stand....en die dan ook sávonds pas weer afgezadeld worden....want ook die extremen bestaan nog steeds...
Tis moeilijk he? om dat te geloven.....maar doe de ogen maar eens los dan...of kom bij onze collega´s werken...maak je nog eens wat mee...

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:55

Jannepauli schreef:
Citaat:
breng eens een bezoekje aan diverse manege´s....maar okwee, ik zal niet flauw doen....jij je zin, geen 23 maar 22 uur....als je het poetsen, opzadelen , afzadelen en dergelijke ook mee telt en het kwartiertje/halfuurtje dat ze soms ook nog ff rond mogen dartelen als de stallen schoon gemaakt moeten worden.

Jantien, niet boos worden, ik moet ff off-topic wat kwijt..

NicK je spreekt zeker uit eigen ervaring? Als ik het goed begrepen heb van je ontboezemingen op PN heb je toch nog niet zo heel erg lang een eigen paardje? Ik denk dat er hier een heleboel mensen zijn die het allerbeste willen voor hun paard - en niet iedereen heeft 5 hectare land achter z'n huis liggen. Ik sluit me aan bij Pol013, hou nou 's op met dit flauwe gedoe en generaliseer niet zo!

Sorry Marianne....dacht dat je mijn leven nu wel kende onderhand....

??? dus pas als je een eigen paard hebt gaat de ervaring tellen ???
Dat wat ik in die 30 jaar gezien heb telt dus niet mee?
Owkee...dan heb ik geen ervaring...groot gelijk jullie hoor...wat een onzin....
Dat ik nooit eerder een paard zelf heb gehad en altijd de stront van andermans paarden op kon ruimen lag in het simpele feit dat ik geen paard wilde voor ik er de ruimte voor had en daarnaast mijn paard kon betalen en onderhouden...
De ervaring strekt dus niet mijn eigen paarden maar 30 jaar lang het verzorgen van andermans paarden gehouden op manege´s...maar die tellen hier ff niet mee want dat komt niet zo goed uit....toch?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:04

Hallo zeg, moet er weer getemd worden????? Boos!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:08

NickAltena schreef:
Maar kijk er niet vanop dat je eens een stal binnenloopt waar de paarden al opgezadeld overdag staan te wachten op de lessers...net jes in de box of stand....en die dan ook sávonds pas weer afgezadeld worden....want ook die extremen bestaan nog steeds...

Tja helaas ken ik dus zo'n manege. Dat was ook de manege die ik eerder hier aandroeg met die enorm koude benen bij die paarden in de stands en de koude hoeven bij de paarden in de boxen. En niet zomaar een beetje koel, maar echt steenkoud. Ze worden in de namiddag gezadeld en met een beetje geluk na de lessen afgezadeld (soms wordt er wel eens eentje vergeten).
Dus die manege zijn er ook nog, maar ik denk dat je dan ook echt over maneges praat.

En pensionstal is in mijn ogen geen manege; of anders voor pensionpaarden worden meestal (voorzover ik ze ken) uitzonderingen gemaakt. Stapmolen, los in de bak, los op de wei, rijden, wandelen, enz. Een beter leventje als die rasechte manegepaarden.

In de ene pensionstal staan veel ijzerloze paarden viel me laatst ook op; op die manege staat alles op ijzers (veel buitenritten).

De gedachtegang is misschien dat een paard met ijzers een vaak bereden paard is (manege of wedstrijden), dus een deken op in de winter, en dus op stal. Verward

Maar om nu te stellen dat een paard met ijzers standaard ook op stal staat gaat in mijn ogen ook niet op hoor; ken ook genoeg paarden die 24/7 op wei staan met ijzers. En hoe die benen aanvoelen weet ik niet, ik heb alleen ooit bij die manege (stands) paarden gevoeld. Had eigenlijk toen ook aan de benen van de op stand gehouden onbeslagen pony's moeten voelen bedenk ik me nu.

Groeten
Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:13

Even half off-topic tussendoor Bloos

Krijg net een telefoontje dat het de goede kant uit gaat met onze huifbedpony. Er zijn nog geen nieuwe foto's gemaakt van de hoeven; dit om het paardje niet te veel te gaan belasten met vervoer en zo, maar de koorts blijft tot op heden weg.
Haha! Ben dus wel blij eigenlijk.

Groeten
Ingrid