Ernstige mok, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evita_

Re: Ernstige mok, tips? Centraal topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 23:21

@Moesji, welkom bij het cluppie als je paard allergisch is voor zinkzalf of de zalf die je gebruikt merk je het snel genoeg. Of de mok wordt erger, of de zalf helpt niet. Echte symptomen zijn roodheid van de huid, daarna gaat de huid nog meer stuk. Misschien merk je ook iets aan het humeur van je paard...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 07:29

Onlangs werd mij Drainage Compositum van de Groene Os aangeraden, dit is om de weerstand te verhogen en voor de afvoer van afvalstoffen. Ook Zinkzwavelpasta werd mij aangeraden, erop smeren als ze de wei in gaat of binnen staat. Deze producten zijn beide wel prijzig; Drain. Com. is voor 100 ml 19,95 en Zink Zwavelpasta 500 ml. 27,95.
Toch wil ik beide graag hebben !
Verder lijken mij de pilletjes van Cure Mok (VSM) handig .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 07:32

evitatinkle schreef:
Wauw geweldig Inglio, ziet er heel schoon en rustig uit! De mok van Arabel gaat ook al zo goed, af en toe eens een plekje maar behandel het nu steeds eens in de drie dagen. En dat zegt echt wat!

Zeker wel !

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 10:21

ik heb ook echt honderden euros uitgegeven aan de mok. En net als je denkt dat het beter gaat....maar nu ben ik voorzichtig aan het zeggen dat ik iets gevonden heb wat echt werkt. Ik hoop dat het nu eindelijk eens wegblijft en ook deze winter!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 10:52

Ja ik wil ook graag een mokvrij paard deze winter zodat ik van het voorjaar direct kan beginnen met vechten en niet weer dezelfde ellende krijg! Ik weet dus ook niet of ze vorig jaar zomer zo erg mok had, want toen stond ze ook 24/7 buiten, maar werd er weinig met haar gedaan... (ik had haar toen nog niet voor degenen die het nog niet wisten)

triesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 14:49

Hoi,
Mijn pony heeft ook erge mok gehad .
Ook van alles geprobeerd !
Maar nu dat ik haast helemaal niet meer wast met betadine shampoo en gewoon sudocreme gebruik is het echt heel snel veel beter geworden .
Ik hou het gewoon zo droog mogelijk !
Ik probeer ieder contact met water te vermijden !
Ik borstel het gewoon heel goed schoon en dan de dikke laag sudocreme erop !
Ik doe natuurlijk wel de borstel schoonmaken met dettol na het gebruik !
Vanaf vandaag doe ik ook nog cure mok pilletjes geven.
Om het ook van binnenuit te bestrijden.
Maar ik ben blij dat het al veel beter gaat !
groethu mickey & patricia.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 15:23

@Triesje; fijn dat je nu goede resultaten boekt! Ga zo door zou ik zeggen!
@Evitatinkle; hoe was Markelo?

Lio's mok ging vandaag super!
Ik heb haar eerst helemaal afgespoten na het longeren en extra de waterslang op de mok gezet (warm water).
Daarna ben ik gaan krabben en warempel... ik krabde zo alle korsten eraf!

Naja zo goed als alle, want de korsten die te vast zaten heb ik laten zitten. Wil geen bloed veroorzaken... Maar WAUW het zag er zo mooi uit toen ik het helemaal had afgedroogd! Mooi roze huidje, nergens irritaties... Wie had dat gedacht! Ben weer helemaal happy op mijn 23ste verjaardag

En niet eens betadine shampoo nodig gehad. Warm water was voldoende...

Wel alle plekken ingesmeerd met levertraanzalf na het afdrogen, dus ik hoop nu maar dat het er morgen nog zo mooi uitziet!

Had helaas m'n camera niet mee :S

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:30

ik meld me... altijd rond september/oktober krijgt mijn paard mok... de rest van t jaar heeft hij er geen last van!
En ja hoor, gister weer mok geconstateerd... gelukkig is de mok snel weg bij hem, hij reageerd super op de mokzafl bij de welkoop vandaan

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:38

hoi!

hier nog een mokkende bokker . Lente heeft sinds 2 weken mok. Ze heeft nog nooit mok gehad (ondanks dat ze in de winter in een blubberpaddock staat) dus ik herkende het eerste wondje niet als mok. Op een gegeven moment zag ik dat er een wondje bijkwam en toen dacht ik: 'oliebol! Mok!'

Ik heb haar nu een paar keer gewassen met betadine (4x) en er na het drogen sudocreme op gedaan. Het is nu zo goed als weg!

Voor alle andere mokbokkers: succes met de mok, hopelijk komen jullie paardjes er ook snel vanaf.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 18:14

Het wordt hier nog druk joh Heel vervelend dat jullie paarden er ook last van hebben... Gelukkig slaat ook jullie behandeling aan, dus ik wens jullie heel veel succes en hopelijk zijn jullie en jullie paarden uiteraard er snel vanaf!

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 08:48

Vanwege het chippen van Andros moesten we gisteren een 20 min. wandeling naar de stal maken. Omdat ik met Andros liep, zag ik al na 5 min. dat Myrdals mok was opengebarsten en dat het wat bloedde. Kan dat kwaad, het heeft niet veel gebloed. Voor de rest helpt de zinkzal goed. Ze staat nu dus even op stal, zal ik het nog wassen, of gewoon verder gaan waar ik mee bezig was? Ze gaan vanmiddag weer terug.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 10:55

Myrdal schreef:
Vanwege het chippen van Andros moesten we gisteren een 20 min. wandeling naar de stal maken. Omdat ik met Andros liep, zag ik al na 5 min. dat Myrdals mok was opengebarsten en dat het wat bloedde. Kan dat kwaad, het heeft niet veel gebloed. Voor de rest helpt de zinkzal goed. Ze staat nu dus even op stal, zal ik het nog wassen, of gewoon verder gaan waar ik mee bezig was? Ze gaan vanmiddag weer terug.

Ja dat is zo typisch van mok, dat het gaat bloeden en barsten en kloven. Arm paard
Ik zou het gewoon wassen met betadine, even laten weken en afspoelen plus drogen. Daarna smeren met zalf. Probeer de korstjes, als je ze al laat zitten, soepel te houden. Dat voorkomt dat het gaat 'schuren' en bloeden. Die kloven kun je niks aan doen, dat heeft Arabel ook nog soms. Ik smeer er vaak huidherstellende zalf op zoals calendula en dan mijn mokzalf erop.

@Inglio: Markelo was toch nog leuk ondanks een heleboel pech! Lees hier: viewtopic.php?f=15&t=456460&hilit=

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 23:17

Nou, ik ben een aantal dagen bezig met de zinkzalf en nog geen allergische reacties... Ik heb zelfs het idee dat het beter werkt dan de mokzalf die ik er eerder op smeerde. Voor is het bijna over, en achter laten er al korsten los gelukkig.
Dit is ook het eerste jaar dat Phyn het heeft, ik hoorde dat het ook te maken heeft met weerstand (ben nu knoflook ed aan het bijvoeren daarvoor). Phyn is van de zomer door een andere ruin flink te grazen genomen en ik denk dat het herstel van die beetwonden hem veel energie gekost heeft en dat die mok daardoor een kans heeft gekregen...
Nou ja, hij heeft het en ik hoop dat hij (en alle andere paarden hier) er snel weer vanaf is/zijn!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 21:45

Jeetje Evitatinkle, wat een pech hebben jullie gehad zeg... verheug je je zo, krijg je dat allemaal ook echt... balen!

@moesji; fijn dat het nu zo goed gaat! Ook als het over is, blijf nog even doorsmeren, want het is terug voordat je het weet!

Lio-update:
Gisteren en vandaag niet gewassen, alleen extra zalf gesmeerd na het afgesborsteld te hebben. Ik kon er vandaag een heleboel harde kleine korstjes vanaf smeren! JOEPIE...

Lio heeft er nu echt een pesthekel aan... staat te piafferen op de poetsplaats met haar achterbenen, rondjes te draaien... zo irritant dat ik soms echt even boos op haar moet worden, zodat ze tenminste blijft staan en ik m'n gang kan gaan... ze heeft nog niet door dat "braaf stil staan = korter bezig" is.

Kasss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 07:17

een goede morgen

Ik vraag me af of mok ook boven de knie kan zitten? Het hafje van een vriendin van mij heeft 3 plekjes net boven de knie en het ziet er een beetje uit als op de foto's...

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 11:19

Kasss schreef:
een goede morgen

Ik vraag me af of mok ook boven de knie kan zitten? Het hafje van een vriendin van mij heeft 3 plekjes net boven de knie en het ziet er een beetje uit als op de foto's...

Ja dat zou kunnen. Het kan ook iets van schurftmijt zijn..heb je foto's??

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 09:28

IngLio schreef:
Jeetje Evitatinkle, wat een pech hebben jullie gehad zeg... verheug je je zo, krijg je dat allemaal ook echt... balen!

@moesji; fijn dat het nu zo goed gaat! Ook als het over is, blijf nog even doorsmeren, want het is terug voordat je het weet!

Lio-update:
Gisteren en vandaag niet gewassen, alleen extra zalf gesmeerd na het afgesborsteld te hebben. Ik kon er vandaag een heleboel harde kleine korstjes vanaf smeren! JOEPIE...

Lio heeft er nu echt een pesthekel aan... staat te piafferen op de poetsplaats met haar achterbenen, rondjes te draaien... zo irritant dat ik soms echt even boos op haar moet worden, zodat ze tenminste blijft staan en ik m'n gang kan gaan... ze heeft nog niet door dat "braaf stil staan = korter bezig" is.

Ja ik blijf inderdaad nog wel even doorsmeren, de korsten zijn dan wel weg, de huid is nog niet helemaal hersteld...
En Phyn kan ook zo lekker dralen, voor is geen probleem. Achter tilt hij wel steeds zijn benen op, gelukkig blijft hij wel op 1 plek zodat je er niet achter aan moet. Inderdaad zou het erg makkelijk zijn als ze gelijk begrepen dat het gewoon sneller is als ze even blijven staan. Maar toch houden we van ze, toch?

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 09:54

Tuurlijk houden we van ze en blijven we van ze houden! Ook als ze zo irri doet, maar het doet pijn, het is een auto-reflex geworden voor ze om zo te doen... arme beesten...

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 11:23

het is inderdaad een reflex voor ze geworden want Arabel kan na vier jaar nog niet rustig het voetje laten staan. Soms doe ik nog niets, ben ik alleen maar aan het masseren en loopt zij al spastisch dat been tot in dr kruis op te trekken. Maar soms is ze ook super braaf en mag ik er alles mee doen zonder dat ze een kik geeft. Zijn er meer mensen wie zijn/haar paard alleen maar mok heeft aan 1 been? Het is wel begonnen aan vier benen.

Kasss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 12:00

evitatinkle schreef:
Kasss schreef:
een goede morgen

Ja dat zou kunnen. Het kan ook iets van schurftmijt zijn..heb je foto's??

Ik zal vandaag even een foto maken... dan kun je t zien..
Bedankt !!

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 12:56

ik kom ook even kijken hier. Mijn haf heeft al 2 en half jaar ernstige mok. Dit komt waarschijnlijk door de bevalling toen. Bevuild vruchtwater. We hebben vanalles geprobeerd maar het gaat maar niet weg.. Been wordt ook elke keer dik weet iemand wat ik moet doen?

Grapefruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 13:13

Hey,

misschien een stomme vraag, maar hoe zie je het verschil tussen een gewoon wondje aan het been en mok? Of is dit het zelfde?

grtz

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 20:25

Pauk schreef:
ik kom ook even kijken hier. Mijn haf heeft al 2 en half jaar ernstige mok. Dit komt waarschijnlijk door de bevalling toen. Bevuild vruchtwater. We hebben vanalles geprobeerd maar het gaat maar niet weg.. Been wordt ook elke keer dik weet iemand wat ik moet doen?

Oei, klinkt ernstig. Heb je er wel een veearts bij gehad? Dat van dat vruchtwater snap ik niet helemaal, misschien te lang ingestaan ofzo??
Het eerste wat je moet doen is VEEARTS BELLEN en een afspraak maken!!!!!
en foto's maken en die hier op bokt zetten?! Wat heb je zoal geprobeert?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 20:27

Grapefruit schreef:
Hey,

misschien een stomme vraag, maar hoe zie je het verschil tussen een gewoon wondje aan het been en mok? Of is dit het zelfde?

grtz

Er is heel veel verschil! Een wondje kan zelf mok worden. Kijk eens op www.hoofcare.nl voor foto's en ook in dit topic kun je veel voorbeelden vinden. Roodheid van de huid, kloofjes en korstjes zijn de tekenen van mok. Als een wondje maar niet geneest kan het mok zijn maar ook vele andere dingen. Ik zou even een veearts bellen als je het niet vertouwt en foto's maken van het plekje en die hier neer zetten.

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 21:50

Hier nog een mokklant helaas. In het begin had ik het niet eens door dat hij mok had, hij staat sinds begin juli op de wei, en ben net twee weken verhuist naar een nieuwe stal. Net voor de verhuizing zag ik een rond plekje zo groot als een euro in de rechter achterkoot. Deze zat vol met zand. Aangezien ik nog nooit in mijn leven mok had gezien, dacht ik dus ook niet aan mok maar gewoon aan een vuile plek. Op zijn nieuwe stal merkte ik dat ik die plek niet schoon kon borstelen. Afijn vrij snel werd mij duidelijk dat hij mok had, en zag toen twee hele kleine plekjes op de andere koot achter.
Tsja en toen...topics doorgestruind, op stal advies ingewonnen, en zucht zoveel methodes zoveel behandelingen.
Waar ik zowiezo niet als eerste voor zou kiezen was de behandelingen met hormoonzalven. Exceem is iets wat uit het lichaam moet, en ik wil die huid niet dunner maken met hormoonzalven
Verder vindt ik van belang voor een goede behandeling dat ik weet wat de oorzaak is.
Ik kwam vrij snel tot de conclusie dat het niet het vocht kon zijn. Amon stond toen ik hem kocht erg slecht gestald, en bijna elke dag in een laag mest met natte urine. Zijn hoeven waren zacht daardoor, maar zijn koten mokvrij.
In mijn opinie kan het alleen maar een gebrek aan voedingsstoffen zijn en de stress van de verhuizing, de vorige wei en vooral deze nieuwe wei is zeer arm aan kruiden, een prachtig grasveld om op te voetballen, maar aan voedingsstoffen heel kaal.
Ik ben toen gelijk begonnen met Callendulazalf, maar was daar denk ik al wat te laat mee, want zijn voet was dik en warm. Shipsss.
Groene leem gehaald, dit vanwege zijn reinigende en zuiverend werking. En bijvoeren met kruidenmusli en vitaminen.
Gewassen met Betadine shampoo, goed gedroogd, de groene leem erop met een paar druppels tea tree erdoor.
Die leem was goud waard, de volgende dag was zijn voet alweer op normale dikte, en voelde niet meer warm aan.
Nog twee dagen met groene leem gesmeerd, maar toen scheurde de mok in een kloof, auwie.
Dus sinds vandaag gekozen voor de volgende opzet. De kloof volgestopt met calendula zalf en daarover Sudocreme.
Zijn andere koot die nog kloofvrij is word alleen met Sudocreme behandeld.
Ben zeer benieuwd hoe het morgen eruit ziet, als ik eraan denk zal ik ook foto's maken.
Ik hoop werkelijk dat mijn methode goed aanslaat, want wat ik in de topics hoor, zie en lees, dat wil je toch niet meemaken. Echt bizar, ga vanaf mijn 11de al met paarden om (ben nu 40), maar had echt nog nooit mok gezien.
Nou weet nu echt hoe het eruit ziet, en je wordt er inderdaad niet vrolijk van
Iedereen dus heel veel sterkte met de behandelingen en het geduld.