Ervaringen met zomereczeem-middel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:42

ellepel schreef:
ik blijf t apart vinden, bij hoefbevangen zie je die dikke manemkan, en bij een aanval van zomereczeem ook.

Ik heb een paard met aanleg voor hoefbevangenheid en eentje met zomerexceem, maar die dikke manekam is bij hun toch echt heel verschillend en voelt ook totaal anders aan. Ook al reageren ze dan allebei op eiwitten.

Ik heb sterk de indruk dat de dikke manekam bij zomerexceem puur van het schuren is. Neem je dan de mogelijkheid tot schuren weg, verdwijnt wel de dikke manekam, niet de zomerexceem.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:46

Sosha schreef:
Ik heb sterk de indruk dat de dikke manekam bij zomerexceem puur van het schuren is. Neem je dan de mogelijkheid tot schuren weg, verdwijnt wel de dikke manekam, niet de zomerexceem.

Daar ben ik het toch niet mee eens hoor, mijn paard heeft zomereczeem, schuurt niet dankzij haar Boett deken maar haar manenkam is toch duidelijk dikker in de eczeem periode.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:05

dat is bij Andrew ook zo, in bepaalde weken/dagen heeft hij een hardere/dikkere manenkam dan in andere weken/dagen hij schuurt dan ook meer dan normaal, maar meer als gevolg dan oorzaak, want in het land heeft hij niets om aan te schuren dus ik merk het zodra ik hem op stal zet.

Ik heb zijn eczeemdeken anderhalve week ingeruild voor regendeken, maar het schuren werd zo erg dat ik nu de regendeken maar over de eczeemdeken heb gelegd. Hoop dat ze snel de regen-eczeemdeken op de markt brengen. Ik wacht ook met spanning op een nieuw middel.
Ben heel benieuwd naar die bloedonderzoeken en de uitkomsten daarvan.

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:39

Ik heb mijn paard twee dagen zonder eczeemdeken in de wei gehad, maar ze begon weer vreselijk te schuren aan zowel manen als staart. Dus toch maar weer op gedaan. Het wordt trouwens de komende dagen ook weer warmer...

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:50

Kinke schreef:
Daar ben ik het toch niet mee eens hoor, mijn paard heeft zomereczeem, schuurt niet dankzij haar Boett deken maar haar manenkam is toch duidelijk dikker in de eczeem periode.

Zo zie je maar weer, ieder paard met zomerexceem is toch weer anders, mijn pony heeft sinds hij z'n boett deken heeft, geen harde manekam meer gehad.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:34

apart he...

ik ben vandaag naar de paardemarkt in Zuidlaren gewest, en t viel me op hoeveel paarden er stonden met weggeschuurde manen en staart....
t waren er echt heel veel.

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 10:50

Het is nu bijna 1 november. Ik heb de Boett-deken soms 1 of 2 dagen af gehad. Vanmorgen weer opgedaan omdat het wederom ca. 15 graden wordt en ik bang ben dat de mugjes (ervan uitgaande dat die toch het probleem veroorzaken) nog niet weg zijn. Het is voor mij het eerste jaar met een boett-deken. Hebben jullie hem ook nog op? Ik hoop dat ie snel af kan.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 11:21

Ik heb de boett deken van de week afgedaan, ze schuurt eigenlijk ook niet meer zo. Dus ik kijk het even aan, hoop dat het snel, nog kouder wordt, zodat ik zeker weet dat ze er geen last meer van heeft Lachen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 17:50

Ik vond het juist aan het begin van de week erger worden, had de deken afgedaan om te proberen en we werden gewoon aangevallen door die kleine krengen!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 10:05

Ik heb de deken gisteren ook weer op gedaan, ik was gister even dr manen aan het inspecteren en ik had toch weer het idee dat ze idd weer veel aan het schuren was, dus uit voorzorg maar die deken weer opgedaan... Knipoog

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:14

vandaag zag ik dat zijn manenkam weer kapot geschuurd was, korstjes en ook bulten onder zijn huid op de hals Boos! . Geef momenteel niks meer door het eten, dus maar weer wat gel er op gesmeerd tegen de jeuk en om de huid te helen.Morgen weer de hals aan de regendeken maken dus..Nota bene heeft hij vrijwel niet geschuurd deze zomer en eind september begint hij pas, stopt weer een tijdje, nu is het bijna november en hij heeft weer jeuk. Hij probeerde ook zijn staart te schuren maar daar stak de regenstaartflap een stokje voor.. Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 14:14

van mij mag t nu dus wel tien graden kouder gaan worden... de mijne stond vandaag ook weer te schuren..

Boos!

Rienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 14:19

Dat ze weer schuren, kan ik best begrijpen.
Femke heeft haar exceemdeken nog op en loopt dag en nacht buiten. Ze kan nergens aan schuren. Maar als ze het wel zou kunnen, dan ...............??
Zulke temperaturen, dat vraagt erom.
Elk jaar worden er extremen bereikt qua weer.
De muggen vliegen rond je oren, bah!
Warm en vochtig weer he.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:21

Als ik mijn paardje niet in het oog houdt, schuurt hij ook....maar....niet aan zijn manen?!?
De hele zomer heb ik hem behandeld aan manen en staart met exivetol en schuurde daardoor niet meer. Nu echter begint ie aan zijn hals en schoft te schuren. Jeuk, pelletjes?? Kben hem maar terug beginnen inwrijven. Deze week wordt hij geschoren, misschien brengt dat verbetering....

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 19:10

vandaag gereden en gevoeld dat zijn manenkam ook dikker is. De plekjes zijn minder nu ik er iets op smeer en de hals weer gebruik. Maar ook weer voor zijn koker en vlak achter de singel weer kapotte plekken (gebeten door de jeuk) Ben toch maar weer kruiden door het eten gaan doen, hou ik nog effe vol tot en met november...Geef hem nu trouwens ook Schindele's leem door het voer (reinigingskuur) want volgens de meneer Leen Taal is de stofwisselingsverandering rond 15 oktober en 15 maart. Dus blijkbaar een uitstekende tijd om te reinigen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 10:32

in die periode?
ben vast van plan om de mijne een ondersteunende kuur te geven die de lever helpt. nog tijd om het een en ander uit te zoeken dus Haha!

Little_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:15

Ik vind het momenteel al aardig koud. Zou de deken er nu al af kunnen? Het is mijn eerste jaar met boettdeken, en ik vind het erg moeilijk om goed in te schatten wanneer hij eraf kan..

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:33

Ik heb de deken gisteravond afgedaan. Het wordt deze week niet veel warmer dan 10oC dus ik hoop dat het eczeem-seizoen nu voorbij is. Uiteraard blijf ik wel allert op schuren!

Little_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:07

Ja, ik ga hem er vandaag afhalen. Hopen dat het goed gaat!

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:26

Ik zag net weer dat het morgen weer iets warmer wordt (tot 12 graden) en daarna echt kouder. Misschien doe ik hem voor morgen weer op en dan daarna weer af. Het blijft schipperen!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:49

Ik hoop maar dat het echt koud wordt dan! Ik heb 'm vanavond weer afgedaan iig.

LAAT HET VRIEZEN!

Little_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:28

Ik heb hem er nu dus ook afgehaald. Hoop echt dat het goed gaat, maar als hij weer jeuk krijgt gaat die deken er gelijk weer op!

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:57

ellepel schreef:
in die periode?
ben vast van plan om de mijne een ondersteunende kuur te geven die de lever helpt. nog tijd om het een en ander uit te zoeken dus Haha!

Oh, ik begreep dat je het rond 15 oktober moet doen (een reinigingskuur met Schindele's leem duurt 14 dagen, ben er bijna klaar mee) en ook rond 15 maart. Ik gaf het altijd al 2 keer per jaar, maar doe het nu exact rond deze data, vanwege die theorie over stofwisselings processen Haha!

Little_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 13:16

Helaas... Ik kwam vanochtend bij mijn pony en hij heeft alweer jeuk gekregen Scheve mond Gelukkig heeft hij nog niets erafgeschuurt, dus ik heb gelijk de deken er maar weer op gedaan.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 17:46

Die van mij heeft al 2.5 maand niet meer geschuurd. Na de kuur van Taal, dus ikke blij Haha!