Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:35

Ja ik vrees dus dat dit de hypercementosis is, maar soms ben ik beladen met te veel kennis en te weinig kunde :')
Ik weet er genoeg van om dingen te herkennen, maar heb te weinig ervaring om het zeker te weten en heb niet genoeg gebitten gezien om een goede vergelijking te maken. En t is al 10 jaar geleden dat ik mijn stages heb gelopen bij de dierenarts

DoCumera

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 18:00

Misschien dat jullie hier raad weten want ik zit met de handen in het haar. Op aanraden van de fysio krijgt Showtime nu groenlip mossel poeder voor zijn artrose. Echter ruikt dit heel sterk naar vis en laat hij hierdoor zijn eten staan. Ik geef het nu door zijn slobber heen (Nutrimash) en waar de slobber normaal met hoge snelheid op gaat laat hij zijn bakje nu staan. Gezien hij weinig tot geen suikers in zijn voer mag hebben ben ik opzoek naar iets wat niet te veel suiker bevat maar hopelijk wel lekker genoeg ruikt dat ik erdoor kan doen zodat hij het weer gaat eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 18:35

Probeer eens Vanille-essence. Dat ruikt sterk en de meeste paarden zijn er gek op.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 19:19

Hoeveel moet je geven? Kun je het anders in een spuit geven direct in de mond? Aanmaken met suikervrije appelmoesb of ranja of zoiets?

DoCumera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 19:25

Binck8 schreef:
Hoeveel moet je geven? Kun je het anders in een spuit geven direct in de mond? Aanmaken met suikervrije appelmoesb of ranja of zoiets?

Hij hoeft maar een klein beetje te krijgen maar ik kan het niet elke dag zelf geven dus ik ben al blij dat de pension houder nu elke dag wat slobber voor hem wilt maken. Daarnaast is hij niet zo’n fan van spuiten. De pension houder had laatst alweer strijd met hem om de wormenspuit helaas.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 20:06

De poeder in een capsule doen.
Dan kun je die zo met een handje voer geven :j
Lege capsules hebben ze geloof ik wel bij de apotheek,of drogist

Lukt dat niet dan toch minder poeder geven en de hoeveelheid heel langzaam opvoeren tot ze aan de geur en smaak gewend zijn.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 20:47

Even tussendoor hoor.. Mijn oudje is nu vrij narrig op zijn borstspier. Dacht eerst dat het singelen het probleem is, maar het is de aanraking van de diepe borstspier. Kan het wel masseren met een massage apparaat, maar met mijn hand of borstel reageert ie wat kribbig. Weet niet zo goed wat het betekent en wat ik ermee moet doen.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:51

fleurtjeuh schreef:
Ja ik vrees dus dat dit de hypercementosis is, maar soms ben ik beladen met te veel kennis en te weinig kunde :')
Ik weet er genoeg van om dingen te herkennen, maar heb te weinig ervaring om het zeker te weten en heb niet genoeg gebitten gezien om een goede vergelijking te maken. En t is al 10 jaar geleden dat ik mijn stages heb gelopen bij de dierenarts

Wat mijn meteen opvalt is dat die buitenste tanden bijna horizontaal in zn mond liggen.
Bij mijn pony was dat ook het geval en heb ik later fotos terug gezocht waarop dat niet te zien was. Zou voor mij dus een aanwijzing zijn om fotos te laten maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:05

@celebi: kan hij er een tik tegenaan gehad hebben of een rare beweging/schuiver in de paddock gemaakt ??

Jasmijn was vanochtend aan de dunne; hele staart zat onder ;(
Qua voer ben ik veranderd van muesli door de SP naar een ponybrok zodat ze wat meer 'bite' heeft, maar het kan ook het weer zijn natuurlijk. Gras heeft ze iig niet gehad al staat ze wel af en toe langs de randjes wat te snoepen.

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:30

Hoi! Ik meld mij ook graag in dit topic. :D

Mijn paard is nu 18. Wordt nog actief gereden, lijkt nog niet echt oud-oud, maar ik volg graag mee voor tips als het wel zover komt. Wanneer zijn jullie anders gaan voeren?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:37

Welkom :) Toen de TA aangaf dat de tanden toch wel wat begonnen te slinken, ze minder makkelijk het hooi weg leek te krijgen en ze duidelijk zichtbaar de winter minder goed door kwam.

DoCumera

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:40

Nou gisteravond heeft de pensionhouder de supplementen door de seniores gegooid en dat is wel op gegaan. Nou heb ik hem liever niet op de seniores dus ik ga vandaag nog even puzzelen met de nutrimash en toevoegingen maar mocht dat niet werken weten we nu iig dat hij het met de seniores eet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:58

DubbelFun schreef:
@celebi: kan hij er een tik tegenaan gehad hebben of een rare beweging/schuiver in de paddock gemaakt ??

Jasmijn was vanochtend aan de dunne; hele staart zat onder ;(
Qua voer ben ik veranderd van muesli door de SP naar een ponybrok zodat ze wat meer 'bite' heeft, maar het kan ook het weer zijn natuurlijk. Gras heeft ze iig niet gehad al staat ze wel af en toe langs de randjes wat te snoepen.

Nee zover ik weet niet. Hij heeft in ieder geval geen plekken daar en hij loopt voor zijn doen eigenlijk nu heel goed. Rolt soepel om en staat nog goed op ook. Hij is wel iets struikeliger weer, maar de smid moet komen en zijn tenen zijn echt lang nu dus dat zou wat verklaren. Zou dat misschien ook spierpijn kunnen geven in de borst? En ik kan een rare beweging natuurlijk niet uitsluiten met een paard 24/7 buiten in de groep.

Hopelijk is de mest van Jasmijn snel weer goed!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:51

Emperor schreef:

Mijn paard is nu 18. Wordt nog actief gereden, lijkt nog niet echt oud-oud, maar ik volg graag mee voor tips als het wel zover komt. Wanneer zijn jullie anders gaan voeren?

Als ik merk dat ze dat nodig heeft. Paar jaar terug heeft ze een tijdje op wat senioren voer gestaan maar na een tijdje dat weer weggelaten want ze bleef goed op gewicht weer. Ik ben supplementen voor artrose gaan voeren toen ik wist dat ze dat had en er pijn en ongemak van had. Ik ondersteun haar verder al jaren extra voor de weerstand vanwege chronische luchtweg problemen en wat meer vatbaar voor alles. Sinds januari is het eten wat lastiger door diastases en ben ik ook weer over gegaan naar anders voeren; meer senioren producten en voor aankomende winter ander (waar mogelijk zachter) hooi.

Vooral goed naar je paard kijken. Als ze gaan invallen, afvallen, lastiger gaan kauwen. Maar als ze op gewicht, netjes in de spieren blijven en t gebit oké is, kan het misschien nog wel even wachten.

Wat balen van die dunne mest! Hopelijk snel weer betere mest :(:)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:56

Emperor schreef:

Ik heb het krachtvoer eerst aangepast naar Senior/18+ en de hoeveelheid verhoogd.
Toen dat niet hielp voedingsdeskundige erbij, zij heeft adviezen gegeven. Dat krijgt hij nu.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:07

De poepjes van Jasmijn zagen er al weer wat steviger uit. Dus vanavond krijgt ze alleen de ponybrokken, als er dan morgen weer een slappe hoop en/of vieze staart is dan weet ik zeker dat het aan de brokken ligt.

DoCumera

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:31

Nou toch maar opzoek naar een andere oplossing. De groenlip mossel poeder gaat er echt met geen mogelijkheid in behalve met seniores. Echter had hij daarvan vandaag meteen zoveel buikpijn dat ik echt niet wil dat hij dat vaker krijgt. Voor vanavond mag ik een portie Equiflexion van een stalgenootje proberen. Hopen dat hij dat wel lekker genoeg vind…

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:55

Weet je waarom hij niet tegen de SP kan ?? Dat moet toch iets zijn wat in de samenstelling zit.

DoCumera

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:08

Waarschijnlijk naar verhouding te veel suiker. Voordat hij van mij was kreeg hij niet altijd de beste voeding wat voor enorm veel problemen in zijn maag darm systeem gezorgd heeft en hij krijgt nu bij de minste hoeveelheid suiker al enorme buikpijn en een opgeblazen buik. Gras in kleine hoeveelheden gaat gelukkig nog goed maar hij mag ook niet op een volle wei want dan is het ook gelijk mis.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:58

Ah de suiker, ja dat zou zomaar kunnen.
Bestaat er een slobber net nog minder suiker ??

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:17

Groenlipmossel ging hier door de Fibrebeet. Werkte best goed, maar wel rustig opgebouwd want het ruikt en smaakt echt vies.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:17

Ik zou eerder denken dat dat supplement niet zo goed is voor hem .Een paard is toch geen vis eter ?
Maar hier juist betere mest door de sp.
Ik heb het idee dat oudere paarden rond deze tijd wel meer wat mestwater krijgen.Door de wisseling in het seizoen ofzo ?
Het valt me op.Misschien dat de darmen wat minder worden toch na de twintig.

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:55

Ik lees voornamelijk mee, maar mijn oudje doet het ook niet goed op seniores priores. Die krijgt er ook natte mest van.