Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

F_T

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 12:19

Jullie zijn met een compleet team druk bezig.
Top.

Klein advies om misschien even mee te nemen in het overleg:
Met zoveel stress in combinatie met vrijwel niet eten is de kans op het ontwikkelen van maagzweren in deze situatie levensgroot.

Van het probleem waar jullie tegenaan lopen heb ik weinig verstand.
Van maagzweren (helaas) veel meer.
Wellicht dat jullie hier rekening mee kunnen houden, evt zelfs tijdelijk -totdat de rust wat terug is- een maagzuurremmer geven.
Om te voorkomen dat je er nog een heel pak extra ellende overheen krijgt, zeg maar.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 12:40

Hoe vaak per week/maand krijgt hij nu die therapie van Vernon?

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 00:50

Devic schreef:
Hoe vaak per week/maand krijgt hij nu die therapie van Vernon?

Hij heeft nu vandaag zijn eerste sessie gehad na donderdag. Hij heeft buiten een rondje gelopen, lekker staan grazen en was heletijd super nieuwsgierig maar helemaal geen rondjes geracet of heel gestresst geweest <3

Afbeelding

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 06:32

<3

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 07:17

Wat fijn!
Dat is op die andere plek toch?
Dan ben ik wel benieuwd wat hij gaat doen als hij terug op zn "oude" stal komt, of hij dan weer zo gestresst gaat zijn.

Super fijn dat het in ieder geval beter lijkt te gaan!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 07:40

Ik ben wel benieuwd of het dan door de behandeling komt. Is hij na een behandeling echt rustiger? Of ligt het toch aan de plek, want hij was al rustiger toen hij daar aankwam.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 07:41

En wat zou er dan mis zijn aan de plek? Misschien een optelsom van stresserende factoren en was z’n emmer gewoon vol?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 07:55

Misschien helpt het om zijn patroon te doorbreken door hem uit zijn vertrouwde omgeving te halen, zoals je nu hebt gedaan. Mijn duimen draaien voor jullie!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 08:01

Wauw wat een verbetering ts! Daar heb je megagoed aan gedaan om hem te verhuizen. Hoe lang mag je hier blijven staan?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 08:16

Wat fijn dat het beter met hem gaat ! Mooie, rustige foto.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 08:34

Wat fijn dat het nu beter gaat :D

Lijkt er dan idd op dat de pensionstal hem stress gaf. Misschien geur van koeien/schapen/varkens in de buurt? Als die ee voorheen niet stonden en sinds kort wel, kan ie daar ook van streek van raken. Al wennen de meeste paarden daar ook wel snel aan.

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 08:47

Dilan93 schreef:
Wat fijn dat het nu beter gaat :D

Lijkt er dan idd op dat de pensionstal hem stress gaf. Misschien geur van koeien/schapen/varkens in de buurt? Als die ee voorheen niet stonden en sinds kort wel, kan ie daar ook van streek van raken. Al wennen de meeste paarden daar ook wel snel aan.

Er staan wel koeien maar die staan er al sinds hij daar staat

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 08:48

Dan lijkt me niet dat ie daar ineens zo van gaat rennen.

Ga je hem nog terug zetten op de pensionstal na de behandelingen bij Vernon?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 09:19

Wat doe je als hij zijn oude gedrag weer laat zien op de oude stal?

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 09:26

Wauw dit is wel echt een wereld van verschil. Ik ben ook wel benieuwd hoe lang hij hier kan blijven, alleen voor de duur van de behandeling? Of kan hij hier blijven?

De oorzaak weet je nu alleen nog steeds niet. Maar een psychische oorzaak is altijd nog beter dan een medische. Het is een beetje kiezen tussen 2 kwaden maar vooruit. Kan hij hier in ieder geval weer op krachten komen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 09:36

Devic schreef:
Wauw dit is wel echt een wereld van verschil. Ik ben ook wel benieuwd hoe lang hij hier kan blijven, alleen voor de duur van de behandeling? Of kan hij hier blijven?

De oorzaak weet je nu alleen nog steeds niet. Maar een psychische oorzaak is altijd nog beter dan een medische. Het is een beetje kiezen tussen 2 kwaden maar vooruit. Kan hij hier in ieder geval weer op krachten komen.

Ik heb eerlijk gezegd juist liever een medische oorzaak. Dat is te genezen of niet. Psychisch is altijd maar afwachten waar het probleem precies zit (ze kunnen niet praten) en welke behandeling op de lange termijn helpt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 09:41

Mee eens want het gedrag kan opeens weer om slaan, en je kan niet blijven verhuizen.

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 09:57

Ik wil hem het liefst wel weer terug naar zijn oude stal maar als hij daar weer het extreme gedrag gaat vertonen, ja dan kan dat niet natuurlijk. Vernon en haar zus gaan ook nog een sessie doen op de stal waar ik nu sta.

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:05

Als hij nu zo rustig is, zou je over een paar dagen eigenlijk weer een bloedonderzoek kunnen laten doen. Dat geeft dan een duidelijker beeld. Ik zit er namelijk nog altijd mee dat het eerste bloedonderzoek eigenlijk niet goed was, maar dat dat allemaal op de stress gegooid werd. Als hij dan nu rustiger is, zou het bloedbeeld ook rustiger moeten zijn. Is er dan toch nog ergens een afwijking, dan heb je dat handvat tenminste om mee verder te werken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:08

Gini schreef:
Als hij nu zo rustig is, zou je over een paar dagen eigenlijk weer een bloedonderzoek kunnen laten doen. Dat geeft dan een duidelijker beeld. Ik zit er namelijk nog altijd mee dat het eerste bloedonderzoek eigenlijk niet goed was, maar dat dat allemaal op de stress gegooid werd. Als hij dan nu rustiger is, zou het bloedbeeld ook rustiger moeten zijn. Is er dan toch nog ergens een afwijking, dan heb je dat handvat tenminste om mee verder te werken.

Ja mee eens :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:41

Wat een verhaal zeg... Ik hoop dat je een oplossing vindt voor zijn probleem... Super sneu als hij zich nooit kan ontspannen en zo tekeer gaat :(:) Fijn dat hij op de plek van behandeling nu wel rustiger lijkt. En ben het dan ook eens met Gini, ik zou die kans nu wel aangrijpen voor een goed en meer betrouwbaar volledig bloedonderzoek. Als is het maar om dingen uit te sluiten.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:48

Gini schreef:

Ja, goede tip dit! Zou ik zeker ook doen als ik jou was TS.

Wat ontzettend fijn trouwens dat je pony weer kalmer is. Ik hoop dat je tot een fijne definitieve oplossing komt. Sterkte

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:46

Gini schreef:

Dat geeft een hele grote kans op een realistischer beeld en dus mogelijk een aanwijzing waar je het moet zoeken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 12:42

ikke schreef:
Gini schreef:

Dat geeft een hele grote kans op een realistischer beeld en dus mogelijk een aanwijzing waar je het moet zoeken.

:j
Sowieso als je op ppid laat testen, als je het verkeerde moment hebt, weet je eigenlijk niks.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 12:46

Ja alleen bij PPID heb je dan voornamelijk een vals positief door de stress. Dat was nu al niet aan de orde. Bij rust is het niet logisch dat hij dan nu opeens wel omhoog zou schieten.