Zandkoliek voorkomen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:48

Zou het werken als je zelf koekjes maakt van wat voer en psyllium en dan even in de oven ofzo?

Weet dat kinderen ook lijnzaad taarten en koeken maken.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 18:24

Psyllium pellets van Floris van de paardendrogist eten die van mij wel met een klein beetje geweekte speedibeet. De andere geperste psyliumbrokjes aten ze ook niet. Let op de pellets echt op het laatste moment in de speedibeet gooien.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 19:31

rollyjogered schreef:
Kaitlyn schreef:
En als je de spuitmond doorknipt? Zodat de opening groter wordt?

Psyllium brok vindt die van mij ook niet lekker, die moet ik ook past minute door de slobber heen gooien. Met muesli of brok wordt er vakkundig omheen gegeten. :=

nee t zat al klem voor de spuitmond, terwijl ik het er echt net in had gedaan. :roll: waarom snappen die paarden niet gewoon dat we dat voeren om hun te helpen? zucht.

Hele voorkant eraf slopen, t is dikke drap die niet door een klein gaatje te persen is....

Hier lukt lijnzaad met geprakte pruim voeren. Eindelijk iets wat ze lekker vindt, na dr logeerweek de pruim afbouwen en lijnzaad opvoeren en dan hopen dat dr buikje zandvrij blijft.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 19:51

judithM schreef:
Hele voorkant eraf slopen, t is dikke drap die niet door een klein gaatje te persen is....

Hier lukt lijnzaad met geprakte pruim voeren. Eindelijk iets wat ze lekker vindt, na dr logeerweek de pruim afbouwen en lijnzaad opvoeren en dan hopen dat dr buikje zandvrij blijft.

Kan je beter peren nemen. Die schijnen ook nog echt goed voor de darmen te zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 19:52

judithM schreef:
Psyllium pellets van Floris van de paardendrogist eten die van mij wel met een klein beetje geweekte speedibeet. De andere geperste psyliumbrokjes aten ze ook niet. Let op de pellets echt op het laatste moment in de speedibeet gooien.

Veel paarden eten speedibeet niet zo.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 19:56

superpony schreef:
judithM schreef:

Kan je beter peren nemen. Die schijnen ook nog echt goed voor de darmen te zijn.

Ze staat nu in een wei naast een pruimenboom, zo erachter gekomen dat ze dit echt héél lekker vindt.

Peren komen op de try out lijst (boom staat nog op ons wensenlijstje), hoop dat ze die dan minimaal even graag eet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 20:02

Of een paar kopen en testen. Moet je even op zoeken. Lekker is 1 ding, maar peren werken gunstig op de darmen schijnt.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 21:09

[/quote]

Veel paarden eten speedibeet niet zo.[/quote]

Dit was even een voorbeeld voor die van mij. Je kunt het ook met wat muesli ofzo geven. Maar ik probeer aan te geven dat de Floris pellets misschien ook bij andere paarden er makkelijker in gaan....

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 23:58

Als je lijnzaad zo droog door de brokken/muesli gooit wat doet de pony dan? Eet ie ze dan wel? Als dat wel zo is ligt het niet aan de smaak maar aan de substantie als het geweekt is. Als dat zo is kun je aanleren slobber te eten door heel iets water op brokjes te gooien en zo. Langzaam in stapjes steeds natter te voeren. Met pulp kan ook maar dat lusten niet alle paarden. Als je dat laat weken en je knijpt het uit voor je het geeft dan worden het droge kruimels. Ook daarmee kun je oefenen door het steeds heel iets natter aan te bieden

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 02:31

superpony schreef:
Of een paar kopen en testen. Moet je even op zoeken. Lekker is 1 ding, maar peren werken gunstig op de darmen schijnt.

Met miss 'wat de pony niet kent, vreet pony niet' ben ik eerst blij met wat ze wel eet. Vandaar langzaam switchen naar een zo gezond mogelijk dieet.

Met pruim geen moeite met de slijmerige substantie dus dat is stapje 1... vanuit daar kijken of ik met gezondere producten (bijv. Peer) kan gaan mengen.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 16:29

Vaak is het probleem ook dat mensen dingen beginnen te proberen wanneer er al problemen zijn.
Dat deed ik ook. Terwijl ik dus eigenlijk onbewust mn pony jaloers had gemaakt door een andere steeds voor de stal slobber te laten eten met medicatie. Dus dat bakje werd wel zo interessant voor m dat tie het toch ook wilde proberen zonder mankementen aan zijn kant.
En shetlanders eten echt niet alles. De etterbak waar ik t over heb is 70 cm en is echt wel een spitsneus. Wat natuurlijk weer erger wordt zodra m iets mankeert.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 16:40

Hier nu op dag 2 van de 5 dagen paraffine, ze krijgt ook een zandkuur meegespoeld, dus die zit er nu ook in.

Hoop echt dat ze goed schoon thuis komt. Dr vriendinnen krijgen nu preventief ook gekookt lijnzaad elke dag en dat wordt gelukkig goed gegeten.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 14:23

Helaas, controle foto geeft weinig verbetering, kan van het weekend nog wel uitkomen, maar nu eerst nog 2 weken zandkuur en dan weer een controle foto :(.

Zand in de buik is echt ***....

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 21:41

Misschien moet ze toch langer op de kliniek met parafine behandeld worden, ik denk dat ze er dan meer in krijgen dan jij thuis kan doen. Daar kan het via een neussonde, dan weet je zeker dat ze dat binnenkrijgt wat nodig is. Natuurlijk is dat niet leuk, maar misschien wel de beste oplossing voor dit moment.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 22:57

Advies was nu naar huis en 2 weken zandkuur geven, hier kan ze ook veel meer bewegen, wat ook goed is voor dr darmen ipv 24/7 op stal.

Dus dat gaan we komende dagen maar doen, en naast de hele dag weidegang ook maar een paar keer per dag even actief aan de hand stappen, zodat ze ook echt meer beweegt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 23:34

Hopelijk is het na die twee weken wel een stuk beter, succes hoor!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 08:07

Wat een ellende zeg... Zo sneu. Hopelijk helpen de kuren thuis in combi met beweging wel voldoende!

Mijne moet ook weer een kuur. Ik vind het altikd weer een ding. Want het is altijd een crime er voldoende in te krijgen. Lukt soms een paar dagen, maar daarna kapt ze er weer mee. Nepshet.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 09:15

Herkenbaar probleem, ook hier wordt t niet gegeten.

En dan nu ook de wat als die in je hoofd afspeelt, wat als dit niet helpt, wat kunnen we dan doen? Paraffine loopt er schijnbaar overheen ipv dat t het meeneemt, zandkuren hebben tot nu toe niet het gewenste effect en opereren gaan we niet aan beginnen...

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:43

Hier weer halverwege een kuur vlozaad. Gaat erin als zoete koek. Net als gekookt lijnzaad overigens. Ze valt je bijna aan als je de box binnenkomt omdat ze naar haar idee niet kan wachten.kreeg er nooit meer dan 50 gram in. Op de vlozaad verpakking van ecostyle stond dat je het nat moet geven. Dit heb ik nu geprobeerd. Eet veel makkelijker weg. Heb nu 115 gram per dag en het gaat schoon op.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 14:46

pluisje88 schreef:
Hier weer halverwege een kuur vlozaad. Gaat erin als zoete koek. Net als gekookt lijnzaad overigens. Ze valt je bijna aan als je de box binnenkomt omdat ze naar haar idee niet kan wachten.kreeg er nooit meer dan 50 gram in. Op de vlozaad verpakking van ecostyle stond dat je het nat moet geven. Dit heb ik nu geprobeerd. Eet veel makkelijker weg. Heb nu 115 gram per dag en het gaat schoon op.

Vraag me af of ze er dan een smaakje aan toe hebben gevoegd. Ik heb 5 paarden en die laten het nat allemaal staan.

Ecostyle is wel belachelijk duur voor iets wat normaal exact hetzelfde is als de pure zaad van pit-pit.com

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 14:52

pluisje88 schreef:

Hier vinden ze het ook allemaal een lekkere traktatie :D
Altijd nat gevoerd ook, de psyllium husk. 300gr per peerd. Net behanglijm :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 14:54

Nimmy schreef:

En dan nu ook de wat als die in je hoofd afspeelt, wat als dit niet helpt, wat kunnen we dan doen? Paraffine loopt er schijnbaar overheen ipv dat t het meeneemt, zandkuren hebben tot nu toe niet het gewenste effect en opereren gaan we niet aan beginnen...

Paraffine is zware olie en zou zand wel meenemen. Tenminste dat heb ik altijd gehoord op de kliniek.
Dus als ze het echt niet wil, misschien toch met de olie aan de gang.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 15:32

Pandora2 schreef:
Nimmy schreef:

Paraffine is zware olie en zou zand wel meenemen. Tenminste dat heb ik altijd gehoord op de kliniek.
Dus als ze het echt niet wil, misschien toch met de olie aan de gang.

Dat was t idee ook, helaas was t resultaat daarmee minimaal en is het bij haar erover heen gegaan ipv zand meenemen.

Portie van vanmorgen heeft ze 2 uur boven gehangen, maar zit erin. En desnoods met spuit rechtstreeks geven.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:07

Goed dat die portie er alvast inzit :P

Kan je aan graszaadhooi geraken ? Die struktuur geeft veel darmprikkeling waardoor zand ook gemakkelijker afgevoerd wordt.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 19:21

Pandora2 schreef:
Goed dat die portie er alvast inzit :P

Kan je aan graszaadhooi geraken ? Die struktuur geeft veel darmprikkeling waardoor zand ook gemakkelijker afgevoerd wordt.

Ja, over een paar maanden, zodra graszaad geoost wordt komen er een paar balen onze kant op.