Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 12:12

Jet schreef:
Fijn dat het zo goed gaat hoor! Die buik(litteken) ziet er erg mooi en rustig uit zeg!

Overigens is mijn vorige paard in 2008 aan zandkoliek geopereerd in Wolvega en toen moest ik ook een paar keer terug om te laten echoën. Ik had nog gevraagd aan onze plaatselijke kliniek, die wel echo's van pezen in de benen maakte of die die peesplaat in de buik niet konden scannen, maar daar gaven ze toen aan dat hun apparatuur daar niet sterk genoeg voor was.

Misschien is dat nog wel een overweging waard om toch terug naar je kliniek te gaan i.p.v. door de osteopaat te laten scannen.

Mijn plaatselijke kliniek heeft vaker echo's gemaakt van paarden na koliek operaties. Ik denk dat ik inderdaad de 1e keer een echo door mijn dierenarts laat maken, en dan in overleg met hem en de osteopaat samen een revalidatieplan maken. :j

Ik ben heel erg benieuwd hoe jullie revalidatie schema er (ongeveer) uit zag, zouden jullie dat willen delen? Vind het ook interessant om dat te kunnen vergelijken, en om te zien hoe de operatie bij jullie is verlopen (wel of geen stuk darm weg moeten halen, wel of geen complicaties, en zo ja wat voor complicaties). :j

Vandaag is het al en pas 3 weken geleden dat ik haar naar de kliniek heb gebracht ('s avonds).
Ben er nu eigenlijk heel relaxed onder, maar soms schiet ik in paniek, want:
- misschien krijgt ze wel verklevingen in de darm
- wat als die peesplaat niet hersteld
- ze is wel erg braaf vandaag met wandelen, voelt ze zich wel goed? Terwijl ze waarschijnlijk gewoon nog erg moe is van alles wat er gebeurd is en het herstel.

Maar ik kan mijzelf helemaal gek maken op momenten. -O-

Chesss

Re: Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 22:15

Ik of beter gezegd wij zijn nu in de 7e week. Hij ziet er goed uit, heeft hele idiote uitspattingen, maar over algemeen idd wel erg rustig. Wij moeten nog tot eind maart stappen en dan controle scannen en dan plan de campagne. Sinds vorige week is die band vrij, helaas wel lelijke drukplekken op de schoft die nu de tijd krijgen om te genezen. Fijn dat ze zo lekker opknapt TS.
Afbeelding
Afbeelding

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 23:15

Chesss schreef:
Ik of beter gezegd wij zijn nu in de 7e week. Hij ziet er goed uit, heeft hele idiote uitspattingen, maar over algemeen idd wel erg rustig. Wij moeten nog tot eind maart stappen en dan controle scannen en dan plan de campagne. Sinds vorige week is die band vrij, helaas wel lelijke drukplekken op de schoft die nu de tijd krijgen om te genezen. Fijn dat ze zo lekker opknapt TS.
[ [url=m/X9NEP9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/j4iHdN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat fijn dat het goed gaat met hem! Gelukkig is dat rustig zijn herkenbaar. Ik kan er dan zo van in de stress raken. :o

Is die bovenste foto een drukplek van die band?

Apart dat ze zulke andere dingen adviseren he? Gibbie kreeg geen band, mag na 6/7 weken al gescand worden.
Heeft jouw paard complicaties gehad? En is er een gedeelte van de darm verwijderd of hebben ze hem open kunnen maken, het kunnen verwijderen en weer dicht kunnen maken?
Ik ben dan zo benieuwd waar die verschillen in zitten!

Heb vanavond even een foto gemaakt, ze begint nu op de flanken ook al bij te trekken. Dat ging ineens heel snel erbij, eind vorige week dacht ik nog; wat duurt dat “lang” -O-
Terwijl het helemaal nog niet lang was, maar ik vind het vreselijk om ze dun te zien.

Afbeelding

Afbeelding
Ze wilde even kijken wat ik aan het doen was :')

Tijdens het stappen ging haar vriendinnetje de paddock naast de binnenbak in. En stalkers dat het van elkaar zijn, werd er de hele tijd naar elkaar gebruld :+

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:52

Ik vind haar er op vooruit gegaan sinds de laatste keer dat ik haar zag!

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:53

Fijn dat ze het zo goed blijft doen. Het doet toch wat extra aan je band met je paard wanneer je in zulke situatie beland.

SimplySusan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:49

Fijn dat het goed gaat met Gibbie. Het is heel natuurlijk om je zorgen te maken, het is toch een behoorlijke ingreep. Maar bedenk ook dat het kritieke deel achter de rug is en dat het daarna meestal goed gaat. In maart gaat het gras alweer groeien en kan ze spekkies gaan kweken als ze de wei op kan ;)

Chess, jammer van de drukplekken, maar hij is er nog. Dat is toch wel het belangrijkste!

Kaitlyn schreef:
Ik ben heel erg benieuwd hoe jullie revalidatie schema er (ongeveer) uit zag, zouden jullie dat willen delen? Vind het ook interessant om dat te kunnen vergelijken, en om te zien hoe de operatie bij jullie is verlopen (wel of geen stuk darm weg moeten halen, wel of geen complicaties, en zo ja wat voor complicaties). :j

Toen ik voor de keuze stond afwachten of opereren, heb ik voor de operatie gekozen omdat de bloedvaten van de darmen nog goed doorbloed waren. Hierdoor was het niet nodig om een stuk darm weg te halen.
Op zich hebben we geen complicaties gekregen, wel leek de darm motiliteit na een dag of 4 na de operatie niet voldoende hersteld. Echter dat bleek achteraf een kleine dip, want een week na de operatie mocht hij weer mee naar huis.
We kregen na de peesplaatcontrole een schema om conditie op te bouwen dat er ongeveer zo uit zag: gedurende 2 weken longeren, eerste week alleen 10 minuten stappen en daarna stappen en draven. Daarna het rijden weer voorzichtig oppakken en na 6 maanden zou de conditie weer volledig opgebouwd zijn.
Het onder het zadel opbouwen heb ik rustig aangepakt, beginnen met 3x per week 10 minuten rijden, hierbij eerst stap en vervolgens draf opbouwen en pas veel later de galop.

De bespiering was in 2 maanden tijd flink afgenomen, daarom wilde ik mijn gewone zadel niet gebruiken. Om het rijden op te bouwen heb ik mijn reservezadel gebruikt, een wintec waar ik een smallere boom in heb gezet. Nadat de conditie weer voldoende was, heb ik mijn zadel laten controleren door de zadelpasser.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 21:07

SimplySusan bedankt voor je verhaal! Wanneer was bij jou de peesplaat scan?

Hier adviseerde de dierenarts eigenlijk om het erop stappen en het longeren andersom te gaan doen. Gibbie heeft de neiging om tijdens het longeren echt als een achterlijke te rennen/bokken etc. En onder het zadel is ze braver. Hij wilt eigenlijk voorkomen dat het alsnog fout gaat in de peesplaat straks omdat ze zo gek doet.
Ze mag ook voor het eerst de paddock op als ik er even op gezeten heb over een aantal weken, en echt op een postzegeltje van een paar meter. Alles om proberen te voorkomen dat het alsnog fout gaat met die peesplaat.

SimplySusan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:41

Bij ons was de peesplaatscan na 6 of 7 weken, ik weet het niet meer precies. Ik lees in dit topic dat er mensen zijn met meerdere scans, maar ik heb maar 1 scan gehad.

Mijn paard is niet zo'n druktemaker, die is liever lui dan moe. Ik kan me voorstellen dat de behandelende arts ook rekening houdt met het karakter van het paard.
Het buitenstaan heb ik ook voorzichtig opgebouwd, niet alleen vanwege de peesplaat, maar ook vanwege het gras --> onze revalidatie begon in mei!

Yadano78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:13

Pb

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:29

Ik herken zoveel in je verhaal, moet zeggen heb ook echt veel aan het topic. Vandaag deed het mega waaien bij ons en dan is die wel fit maar gelukkig wel hanteerbaar. We hebben wel een complicatie gehad na twee weken thuis, hij kreeg gaskoliek. M’n hart zat in m’n keel, ik dacht nu hebben we alles overleefd en ben ik je alsnog kwijt. Gelukkig kon die thuis gesondeerd en heeft die paraffine en elektrolyten gekregen. Bleek dat die te weinig dronk, aldus de arts nog even fine tunen niks ernstigs. Ok, nou ik heb het de te kwaad en stortte daarna ook wel de in.
Wij mogen pas na 12 weken scannen. Helaas heeft hij idd een kapotte schoft overgehouden aan de banden, wel mega mooie strakke buik, maar idd zo denk ik zeker hij is er gelukkig nog. Ik smeer met honingzalf en hij heeft er mega jeuk aan dus doe hem elke dag poetsen, daar geniet ie met volle teugen van. Voor het stappen heb ik ook wel een concord leader liggen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 14:44

SimplySusan schreef:
Bij ons was de peesplaatscan na 6 of 7 weken, ik weet het niet meer precies. Ik lees in dit topic dat er mensen zijn met meerdere scans, maar ik heb maar 1 scan gehad.

Mijn paard is niet zo'n druktemaker, die is liever lui dan moe. Ik kan me voorstellen dat de behandelende arts ook rekening houdt met het karakter van het paard.
Het buitenstaan heb ik ook voorzichtig opgebouwd, niet alleen vanwege de peesplaat, maar ook vanwege het gras --> onze revalidatie begon in mei!

Ze hebben het bij mij inderdaad ook maar over 1 scan gehad.

Chesss schreef:
Ik herken zoveel in je verhaal, moet zeggen heb ook echt veel aan het topic. Vandaag deed het mega waaien bij ons en dan is die wel fit maar gelukkig wel hanteerbaar. We hebben wel een complicatie gehad na twee weken thuis, hij kreeg gaskoliek. M’n hart zat in m’n keel, ik dacht nu hebben we alles overleefd en ben ik je alsnog kwijt. Gelukkig kon die thuis gesondeerd en heeft die paraffine en elektrolyten gekregen. Bleek dat die te weinig dronk, aldus de arts nog even fine tunen niks ernstigs. Ok, nou ik heb het de te kwaad en stortte daarna ook wel de in.
Wij mogen pas na 12 weken scannen. Helaas heeft hij idd een kapotte schoft overgehouden aan de banden, wel mega mooie strakke buik, maar idd zo denk ik zeker hij is er gelukkig nog. Ik smeer met honingzalf en hij heeft er mega jeuk aan dus doe hem elke dag poetsen, daar geniet ie met volle teugen van. Voor het stappen heb ik ook wel een concord leader liggen.

Ik vind het ook heel fijn om mijn verhaal te kunnen doen, en om samen met lotgenoten het hier over te hebben. Die onzekerheden maken mij soms gek, terwijl het dan heel normaal is, maar fijn om die bevestiging ook te krijgen.

Kun jij nog gewoon stappen? Ik heb nu voor de zekerheid de hengstenketting eraan, we gaan niet weer rennen. :Y)
Gelukkig was de complicatie snel weer verholpen, maar ik snap dat je even instort. Ik begin nu pas spanning kwijt te raken, en ben vannacht zo ziek als een hond geweest. Vreselijk!

Ik smeer de droge plekken van het scheren (buik en hals) nu in met amandelolie, zo'n droge schilferige huid leek mij niet prettig.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 20:46

Hoe gaat het TS?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 13:35

Chesss schreef:
Hoe gaat het TS?

Lief dat je het vraagt!

Het gaat allemaal goed met Gibbie. :j
Afgelopen vrijdagavond heeft ze een kleine uitspatting gehad tijdens het wandelen. Maar toen ze in de gaten had dat ik echt niet los ging laten, en écht wel héél erg geërgerd was op haar kon ze weer braaf meelopen. :')

Ze ziet er steeds wat beter uit, en voelt zich ook duidelijk goed. Wat wel fijn is, is dat het vocht onder haar buik al begint weg te trekken. :D
Afbeelding
Dit was gisteren. Zaterdag dacht ik al dat het kleiner leek, maar dacht ik: zal wel gewenning zijn. Maar gisteren was het echt overduidelijk kleiner.

Verder heb ik eigenlijk niet zo veel te melden, want het is elke dag hetzelfde riedeltje met stappen, grazen, stal uitmesten, héééél veel knuffelen, poetsen, en voordat ik op stal wegloop nog even snel terug rennen om een laatste kusje te geven. Die mij niet altijd in dank wordt afgenomen, want ze geeft het liefst alleen maar kusjes in ruil voor wat lekkers. :D

Wat plaatjes van het grazen:

Afbeelding

Afbeelding
Met stalker Time op de achtergrond _O-

Afbeelding
En een flauw snapchat filter

Lichamelijk:
Het is ook echt afhankelijk van hoe ze staat. Want op de ene manier zie je nog ribben en lijken de flanken voller, op de andere manier zie je geen ribben en zijn die flanken nog zo ingevallen. Heb ook maar even een filmpje gemaakt, dan kun je het wat beter inschatten.
Ik had een nieuw halster gekocht, maar deze is te groot en had alle kaartjes al kapot getrokken. :z
Dit halster natuurlijk nergens meer te krijgen in maat cob. Dus ze heeft haar oude halster maar weer om. :=
Afbeelding

Afbeelding

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 20:59

Ze ziet er toch wel alweer een stuk beter uit! Wat blijft dat verbazingwekkend, de topper! <3

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 11:22

Jolliej schreef:
Ze ziet er toch wel alweer een stuk beter uit! Wat blijft dat verbazingwekkend, de topper! <3

Heel blij mee! :D

Nu toch een beetje ongerust. Ze had pas op haar buik wat verdikking bij haar aders op de buik, dat werd toen afgedaan als gevoelig en dat zal wel wegtrekken. Dat was inderdaad na een paar dagen weer weggetrokken.

Echter heeft ze nu op dezelfde plekken huid irritatie, en daar heeft ze dusdanig last van dat ze echt dreigt met slaan als ik eraan zit. Het kan niet de linea alba (peesplaat) zijn, daar zit het te ver voor bij het litteken vandaan.
Ze had ook zo'n vreselijk droge huid, en dat heb ik elke dag licht ingemasseerd met amandelolie. Dat werkte echt super, maar twijfel nu of dit deze reactie heeft veroorzaakt. Was juist de afgelopen dagen gaan afbouwen met smeren omdat de huid weer zacht was. Of dat het komt door het vlas tijdens het liggen, of door haartjes die doorkomen maar ik nog niet zie.
Ik kan mezelf daar echt gek mee maken. Heb gisteren wat honingzalf erop gedaan, omdat ik zeker weet dat ze daar sowieso niet gevoelig voor is.

Stalgenoot gaat zo even kijken hoe het nu is, en anders bel ik toch maar voor de zekerheid de dierenarts. Anders slaap ik niet vannacht denk ik. :o

Haar rechterkant (het witte/vette is honingzalf):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Links minder:
Afbeelding

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 17:46

Lijkt mij een reactie op het smeersel, is het alleen bedoeld om de huid vettig te houden?of heeft ze echt jeuk ivm genezen van de wond?
Welke amandelolie gebruikte je?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 17:50

Je zou beter arnica of idd honingzalf kunnen smeren bij het litteken.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 18:02

tyleysmiley schreef:
Lijkt mij een reactie op het smeersel, is het alleen bedoeld om de huid vettig te houden?of heeft ze echt jeuk ivm genezen van de wond?
Welke amandelolie gebruikte je?

Uhh ik weet niet precies welk merk, 100% amandelolie in elk geval. :j

Onali schreef:
Je zou beter arnica of idd honingzalf kunnen smeren bij het litteken.

Het is niet bij/op het litteken, dat ziet er zo mooi uit dat ik die met rust laat. De huid eromheen was zo vreselijk droog, maar honingzalf laat het zo plakken en dan zit het vol vlas.

Heb even de dierenarts aan de telefoon gehad, maar die vond het geen paniek en denkt gewoon aan irritatie op de huid. Hij wilde wel een hydrocortisonezalf voorschrijven, maar dacht dat het vanzelf ook weg zou trekken. Eventueel wat honingzalf op de echte irritatie, en als het écht niet wegging kon ik altijd nog een keer bellen en dan zou hij het klaar leggen.

Ben wel heel blij met mijn dierenarts, en heb inmiddels ook een afspraak voor de echo staan. :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 18:12

Misschien een deken met buikflap gebruiken of iets aan de deken spelden, dit lijkt echt irritatie door de bodembedekking. Ze ligt weer dus en er zit nog geen haar.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 18:30

bigone schreef:
Misschien een deken met buikflap gebruiken of iets aan de deken spelden, dit lijkt echt irritatie door de bodembedekking. Ze ligt weer dus en er zit nog geen haar.

Ze ligt inderdaad weer sinds dag 2 dat ze thuis is. :j

Ik mag alleen zelfs de buiksingels nog niet dicht doen, omdat deze bijv. met gaan liggen te strak op het litteken en de buikwand kunnen drukken, en deze te los doen geeft ook risico’s dus dat durf ik nog niet. -O-

SimplySusan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 19:30

Ik heb mijn foto's opgezocht en herken het schilferen van de huid niet. Bij mij begon het haar al snel weer te groeien. Wat mij op mijn foto's opviel was de plekken die waar de handdoek vast heeft gezeten. Die was ook met hechtdraad vastgemaakt. Kunnen dat de irritatieplekken zijn?

Dit is een foto van ongeveer 3 weken na de operatie, het bruine vlekje rechts naast het litteken is zo'n hechtplek.

Afbeelding

Overigens stond ik ook op vlas.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 19:31

Ik ben zo jaloers op dat haar, Gibbie heeft echt nog zo goed als niks. :n
Ook niet op haar hals...

Die irritatieplekken zitten een stuk verder dan waar ook maar een enkele hechting heeft gezeten.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:05

Is het geen scheerbrand?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:49

Kaitlyn schreef:
Ik ben zo jaloers op dat haar, Gibbie heeft echt nog zo goed als niks. :n
Ook niet op haar hals...

Die irritatieplekken zitten een stuk verder dan waar ook maar een enkele hechting heeft gezeten.

Troost je lans heeft ook nog steeds geen haar alles is nog kaalgeschoren

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 23:54

Hannanas schreef:
Is het geen scheerbrand?

Ja dat zou heel goed kunnen, ik zat allemaal dingen in mijn hoofd te halen en hier niet aan gedacht.
Heb er nu niks meer op gedaan of aan gezeten, ik denk dat dit nu gewoon uit zichzelf moet gaan herstellen.

Ik ben er vanavond nog eens onder gekropen, en zie toch her en der wat mini stoppels, wat vlas haartjes (net een puber jongen die voor het eerst wat baard groei heeft), en wat plekjes met wat meer haartjes bij elkaar. Op haar hals ook wat plekjes hier en daar.

Afbeelding
Wel goed kijken hoor. :+