[VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:24

Eigenlijk vermoeden ze dus littekenweefsel dat een vernauwing veroorzaakt. Waardoor ze verstopt raakt . Misschien, heel misschien rekt dat nog wel weer iets op, ik hoop het. Is een operatie om het aangetaste stuk te verwijderen nog een optie ( los van de centen die je nu niet meer hebt).

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 19:25

bigone schreef:
Eigenlijk vermoeden ze dus littekenweefsel dat een vernauwing veroorzaakt. Waardoor ze verstopt raakt . Misschien, heel misschien rekt dat nog wel weer iets op, ik hoop het. Is een operatie om het aangetaste stuk te verwijderen nog een optie ( los van de centen die je nu niet meer hebt).

Klopt. Daarom ook dat kleine kansje dat het goed komt, dan herstelt haar lichaam zich weer.
Operatie maakt littekenweefsel nog erger helaas.

Loreke2

Re: Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:31

Wat een teleurstelling voor jullie!

Het thuis zijn zal haar zeker goed doen! Had je ook nagevraagd ivm de lange rit terug? Ik dacht dat je daarover ook nog twijfelde maar veel keuze heb je natuurlijk ook niet als ze terug naar huis komt. Of misschien heb ik er overgelezen?

Ik duim alvast mee...

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 19:32

Nee gaan begin van de middag, buiten de spits en dan maar rustig en langzaam rijden. Deken op.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:40

Balen van de terugval, maar inderdaad wel beter dat ze het daar nog heeft gekregen..
Ik duim voor jullie voor een wonderbaarlijk herstel wanneer ze weer thuis is! :(:)

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:46

Wat heftig allemaal zeg! Hopelijk knapt ze thuis toch nog op. Sterkte ermee!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:49

Oh nee, dit was niet de update waar ik op gehoopt heb.
Verdorie, een terugval -O-

Ik duim voor een wonder!

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 20:03

Veel sterkte! Mooi dat je haar mee naar huis neemt naar haar vriendjes, dat heeft ze dik verdiend!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 20:06

mirjamalvaro schreef:
Kiki de krijgt macrogol mee, dat houd haar mest dun.

Blijft het daardoor dun genoeg en glad zodat het makkelijk eruit kan?
Ik ben er nl niet bekend mee. Is dit hetzelfde als bv de forelax voor mensen? Zorgt ervoor dat de vezels extra vocht vasthouden waardoor de mest zachter blijf?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 20:14

Macrogol zitten ook nog electrolyten in zodat er minder kans is op uitdrogen. Uitdrogen in combi met kolieken is zeer ernstig. Ook bij mensen ;-)

He bah wat verdrietig. Ik vind het erg goed van jullie dat jullie haar naar huis halen. Krijgt ze rust. Kan ze weer paard zijn. Misschien maar kort. Maar dan is ze gewoon wel bij jullie. Als ze toch niets meer kunnen doen -O- |(

Ik hoop van harte dat het met wellicht bepaald voer, macrogol beleid etc toch nog de goede kant op blijft gaan. Neem aan dat jullie ook nog pijnstillers meekrijgen.... kon zo niet opmaken of ze nu al thuis is of niet?

Heel heel veel sterkte wat een vreselijk zenuwslopende 8-baan is dit voor jullie en jullie lieve paard :(:)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 20:18

Ze gaat morgen mee naar huis.
Krijgen medicatie, pijnstillers en alles mee.
Over 2 weken (gaan uit van het goede) controle afspraak.

Ze was trouwens wel gewoon happy. Sleurde mij zowat mee naar een persoon waarvan ze dacht dat deze eten had. Keek zeer geïnteresseerd naar een kinderwagen, schrok nog wat en stapte verder stevig door (zeg Kya ik moet je wel bijbenen he :') )
Ook nog keertje op de weegschaal en gelukkig niet verder afgevallen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 20:25

Jeetje TS, ik ga zo hard voor je duimen. :*

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:13

mirjamalvaro schreef:
Ze gaat morgen mee naar huis.

Sorry, maar ik vind dit geen verstandige beslissing.
In Utrecht heeft ze volgens mij nog een kans, thuis is die kans eerlijk gezegd zo goed als nul.

Jouw merrie heeft/had necrotizerende colitis.
Bij een onderzoek naar necrotizerende colitis bij 16 paarden lag de overlevingsduur na aankomst in de kliniek tussen 7 uur en 4.7 dagen.
Kya is op 10.01 in Utrecht aangekomen.
Dwz, ze overleeft al 21 dagen, en tot gisteren leek de evolutie voorzichtig positief.
Persoonlijk zou ik haar in Utrecht laten.

Maar goed, het is mijn beslissing niet, en er spelen natuurlijk x aantal factoren mee, die ik waarschijnlijk niet eens ken.
En het neemt niet weg dat ik de huidge terugval verschrikkelijk verschrikkelijk jammer vind.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 21:25

DA was het ermee eens om haar thuis verder te laten revalideren. Ook omdat ze thuis kan grazen, gras is nu belangrijk voor haar.
Thuis krijgt ze zelfde medicatie, dus behandelplan blijft van kracht.

Edit: heb jij artikel van dat onderzoek misschien? Kunnen we dat ook nog even doorlezen.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:31

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:55

TS, het lijkt me sowieso heel moeilijk nu te beslissen waar je goed aan doet. Het advies opvolgen van de DA en jouw eigen gevoel volgen; ik vind dat je het super doet. Ik ga heel hard duimen dat je nog lang mag genieten van die knappe merrie van je.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:55

BigBen schreef:

Sorry, ik breek even in. Maar dit artikel is bijna 23 jaar oud :=. Medische wetenschap gaat snel, niet alleen voor mensen. Nee, bij paarden is er niet zo veel bekend als bij mensen, maar een artikel van 23 jaar oud is errug oud :+.

TS verdwijnt niet zomaar van de radar bij de kliniek. Mensen laten we toch ook niet in het ziekenhuis liggen tot de hechtingen er 2 weken later na de operatie uit mogen? Die gaan ook lekker naar huis omdat thuis aansterken veel minder prikkels geeft en het lijf meer rust heeft om te focussen op genezing.
Ja het is een risico, maar ik ga er volledig vanuit dat TS hier zich zeeer goed van bewust is. Kans op overleving is niet zo groot, zoals ik hem nu lees. Tsjah, dan zou ik het diertje ook liever haar laatste dagen lekker thuis bij haar vriendjes willen.

TS, ik heb in stilte erg mee zitten duimen voor je. Dat blijf ik ook doen. Hopelijk gaat ze toch tegen alle verwachtingen in!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 22:05

Utrecht wil graag op de hoogte gehouden worden en krijgen controle afspraak voor over 2 weken. :j

Had nog niet gezien dat artikel zo oud was (ogen en hoofd willen niet meer zo)

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 22:08

Ik ga voor je duimen dat het goedkomt. Ik hoop dat de reis morgen goed gaat verlopen.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 01-02-19 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Ruzie uit bericht verwijderd

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 22:29

Voor je morgen de trailer aankoppelt, kijk even goed naar het weer. Ze geven voor morgen opnieuw sneeuw en gladheid op.
Misschien is het een storm in een glas water, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 22:32

Wat een moeilijke keuze Mirjam.. Maar groot gelijk dat je haar lekker naar huis haalt in een vertrouwde omgeving. Heel hard duimen dat ze er weer helemaal bovenop komt! :(:)

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 22:33

Jikkeee schreef:
BigBen schreef:

Sorry, ik breek even in. Maar dit artikel is bijna 23 jaar oud :=. Medische wetenschap gaat snel, niet alleen voor mensen. Nee, bij paarden is er niet zo veel bekend als bij mensen, maar een artikel van 23 jaar oud is errug oud :+.

Jawel, het is relatief oud.
Alleen jammer dat je het niet gelezen hebt.
Dit artikel gaat niet over de vraag wanneer een paard dat aangeboden werd met necrotiserende colitis weer naar huis kan. Het beschrijft alleen nauwgezet het ziekteverloop van 16 dergelijke gevallen. En nee, terug naar huis komt niet ter sprake, om de eenvoudige reden dat alle paarden na 4.7 dagen ofwel geëuthanaseerd, ofwel gestorven waren.
Ik denk dat veel mensen in dit topic niet goed beseffen waarover we praten. Dit is geen simpel koliekje. En het gaat al helemaal niet over een paar draadjes die na de operatie nog even moeten verwijderd worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 22:38

Ik denk dat elke informatie over deze aandoening dus ook die van Bigben relevant kan zijn . Dus afkatten heeft geen zin. We reageren allemaal vanachter een scherm, leven mee en kunnen, voor zover we misschien verstand hebben van dit ziektebeeld, misschien met elk stukje info helpen. We willen allemaal dat dit prachtige dappere dier het overleefd.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 22:41

bigone schreef:
We willen allemaal dat dit prachtige dappere dier het overleefd.

Hear, hear !

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 22:49

Sabbientje schreef:
Voor je morgen de trailer aankoppelt, kijk even goed naar het weer. Ze geven voor morgen opnieuw sneeuw en gladheid op.
Misschien is het een storm in een glas water, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Zitten we ook in de gaten te houden inderdaad. :j

Helaas in de ochtend zelf gesprek met werk over hoe het verder moet. Zelf helaas ook al jaren onverklaarbaar ziek. Zit dus niet mee. :\