Ongewenste DA rekening

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:22

Ze wist pas van de DA af op t moment dat die er al was. Staat duidelijk in de OP.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:17

Maar er staat niet of daarvoor al geprobeerd is te bellen of niet.
Over de keuze van de DA staat er dat er dat de dichtbijzijnde kliniek blijkbaar niet voor de hand liggend was.
Misschien omdat panikerende stalgenoot daar niet aan dacht en gelijk z'n eigen DA belde of misschien omdat die kliniek niet kon komen en er doorverwezen werd naar de dienstdoende DA die op dat moment wachtdienst had.
Buiten openingsuren heb je meestal niet bepaald keuze welke DA kan komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:19

Billy schreef:
Gezien het feit dat de verkeerde da is opgeroepen denk ik juist dat het niet overlegd is. Anders hadden ze ts haar eigen dierenarts wel gebeld

Als ik op vrijdagavond mijn eigen veearts bel, heeft die mogelijk geen dienst en krijg ik de dienstdoende veearts aan de telefoon. Dat kan dus een heel andere dan je eigen veearts zijn die (afhankelijk van waar je woont) ook wat verder weg kan zitten dan je eigen veearts. Dat dit aan de hand kan zijn geweest heeft de TS zo te lezen in de OP ook niet aan gedacht.

Tiggs

Re: Ongewenste DA rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:25

Er ontbreken te veel gegevens, vragen die TS ook niet beantwoordt. Wat ik overigens verstandig vind als ze hier een zaak van wil maken, maar voor mij ook wel aangeeft in welke hoek we denk ik het antwoord moeten zoeken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 19:43

Blijf het vreemd vinden je een behandeling zegt geweigerd te hebben terwijl je zelf de wond niet gezien hebt!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:05

Popstra schreef:
Blijf het vreemd vinden je een behandeling zegt geweigerd te hebben terwijl je zelf de wond niet gezien hebt!

Er is ontzettend veel resistentie tegen antibiotica en het wordt desondanks toch nog heel snel voorgeschreven. Ik zou dat ook niet zo snel willen.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:19

Maartje1990 schreef:
Popstra schreef:

Er is ontzettend veel resistentie tegen antibiotica en het wordt desondanks toch nog heel snel voorgeschreven. Ik zou dat ook niet zo snel willen.

dus ????? DA snapt er niks van ???

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:33

Nou ja, dat vind ik niet zo gek - in de humane geneeskunde is men er ook achter dat het teveel gebruikt is. En ook daar zal de ene arts sneller voor ab gaan dan de andere.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:35

Dusssss snap ik dat een eigenaar van een paard niet wilt dat het paard dit krijgt. En ook DA’s schrijven het (te) snel voor.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:47

Behalve dan dat eigenaar op het moment zelf er niet bij was en er dus eigenlijk niet echt een mening over kon hebben.
En zelfs als dat wel kon was het nog steeds aan de DA om de noodzakelijkheid van een behandeling in te schatten.

Indien het echt een oppervlakkige schaafwonde was, was de antibiotica misschien overdreven.
Maar laten we wel wezen paarden zijn kampioenen in complicaties krijgen voor elke wissewas dus het is niet volledig onterecht om met deze diersoort iets meer preventieve zorg toe te dienen.

Hij heeft ook geen superspeciale extradure antibiotica toegediend (als hij het al toegediend heeft, ook dat is niet helemaal duidelijk in het verhaal) maar gewone simpele old school penicilline. Is ondanks alles nog steeds een eerstelijns antibiotica die op een groot deel van de bacteriën nog weldegelijk een effect heeft.
In een stal of andere normale omgeving heb je overwegend gewone dagdagelijkse bacteriën. Mrsa en aanverwanten vind je niet op elke straathoek.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:58

Maartje1990 schreef:
Dusssss snap ik dat een eigenaar van een paard niet wilt dat het paard dit krijgt. En ook DA’s schrijven het (te) snel voor.

dan had de eigenaar van paard vol gas die kant op moeten gaan, ik geloof niet dat een DA voor een simpel wondje het paard gaat behandelen. dus of TS verteld de helft van het verhaal ? of het is een onkundige dok die een dikke rekening stuurt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 22:03

Ik ben ook niet zo gecharmeerd van een paar da's hier in de buurt, die hoef ik ook niet bij mijn paard.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 23:18

Ik vind het een vaag verhaal. Ik ken geen dierenarts die voor uitsluitend een schaafwond antibiotica geeft.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 23:42

Tessebes schreef:
Ik vind het een vaag verhaal. Ik ken geen dierenarts die voor uitsluitend een schaafwond antibiotica geeft.

Ik heb ze voor minder antibiotica zien voorschrijven :+

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 00:08

Ik hoef ook niet elke DA bij mijn paarden te hebben of bij mijn katten, mijn dierenarts zit op een half uur rijden van stal vandaan. Mijn DA heeft 24 uursservice en zeer kundige paardenartsen en ik ben met zowel de paarden als mijn katten bij dezelfde praktijk.

Maar goed, dat is off topic!

Feit is dat we niet weten of er AB is toegediend, kan ook zijn dat de DA na het telefoontje met TS is vertrokken zonder verder te behandelen, vraag me dan wel af waar het bedrag van bijna €200 vandaan is gekomen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 00:14

Daphara schreef:
Ik hoef ook niet elke DA bij mijn paarden te hebben of bij mijn katten, mijn dierenarts zit op een half uur rijden van stal vandaan. Mijn DA heeft 24 uursservice en zeer kundige paardenartsen en ik ben met zowel de paarden als mijn katten bij dezelfde praktijk.

Feit is dat we niet weten of er AB is toegediend, kan ook zijn dat de DA na het telefoontje met TS is vertrokken zonder verder te behandelen, vraag me dan wel af waar het bedrag van bijna €200 vandaan is gekomen.

Ik had een dierenarts, voor gezelschapsdieren, en als ik in het weekend in de avond bijvoorbeeld naar de kliniek toekwam, dan kostte dat al 130 euro. Dus misschien wel alleen voorrijkosten en consult kosten voor weekend?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 01:33

Tessebes schreef:

Nouuuw... mjin pony heeft voor een best wel oppervlakkig wondje quadrisol gekregen.. DA was toevallig op het erf, toch even laten kijken... anders had ik de dierenarts (paardenarts) ook niet gebeld. Wondje was in 2 dagen dicht.. Vond het achteraf wat zonde van het geld, wat ik gedaan had als iemand anders had gebeld weet ik niet.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:42

Daphara schreef:

Voorrijkosten en consult in het weekend, lijkt me.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:44

Quadrisol is iets (Ibu)profen achtigs, dus geen antibiotica. Het werkt tegen pijn en ontsteking. Achteraf gezien is het natuurlijk altijd makkelijk praten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:59

Maartje1990 schreef:
Popstra schreef:

Dus als jij je rot schrikt door een telefoontje van een stal genoot plus DA en je zelf de moeite niet neemt of vraagt de wond te willen zien laat jij het niet behandelen?! Zeg je dankjewel en ga maar weer naar huis. Lekker slapen en morgen weer een dag

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:24

Popstra schreef:
Dus als jij je rot schrikt door een telefoontje van een stal genoot plus DA en je zelf de moeite niet neemt of vraagt de wond te willen zien laat jij het niet behandelen?! Zeg je dankjewel en ga maar weer naar huis. Lekker slapen en morgen weer een dag

Ik kan mij ook wel eens rotschrikken als ik zie dat pietje belt omdat ik dan gelijk aan het ergste denk, neemt niet weg dat die schrik tijdens het gesprek al weg kan zijn omdat ik dan door hebt dat er niets ernstigs was.

Quote ts
[quote]Ik heb aan de telefoon aangegeven dat ik hier totaal niet mee eens ben om een paard penicilline te geven voor een schaafwond en ik het ook wel raar vind waarom de DA op stal is gekomen om te bevestigen aan een mede pensionklant dat mijn paard dus een schaafwond heeft. [\quote]

Uit de tekst van ts komt naar voren dat de beller aan de da aangegeven had dat er (enkel) een schaafwond te zien was, dit kan ze dus ook over de telefoon aan ts vertellen en tegenwoordig hebben veel telefoons waarmee je foto’s en filmpjes kan doorsturen om de ernst aan te geven.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:16

cobiie schreef:
Popstra schreef:

Ik kan mij ook wel eens rotschrikken als ik zie dat pietje belt omdat ik dan gelijk aan het ergste denk, neemt niet weg dat die schrik tijdens het gesprek al weg kan zijn omdat ik dan door hebt dat er niets ernstigs was.

Quote ts
Citaat:
Ik heb aan de telefoon aangegeven dat ik hier totaal niet mee eens ben om een paard penicilline te geven voor een schaafwond en ik het ook wel raar vind waarom de DA op stal is gekomen om te bevestigen aan een mede pensionklant dat mijn paard dus een schaafwond heeft. [\quote]

Uit de tekst van ts komt naar voren dat de beller aan de da aangegeven had dat er (enkel) een schaafwond te zien was, dit kan ze dus ook over de telefoon aan ts vertellen en tegenwoordig hebben veel telefoons waarmee je foto’s en filmpjes kan doorsturen om de ernst aan te geven.

Ja, dat doe ik ook zo vaak, even een foto maken en door appen tijdens een telefoongesprek. Tegenwoordig is afstand zo te overbruggen en je kunt prima appen tijdens een telefoongesprek.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 12:13

Serieus, vooralsnog is het nog geen verplichting om een smartphone te hebben en is dus het appen daarom niet bij iedereen ingeburgerd of als vanzelfsprekend. Dus dit begint allemaal wel heel ver af te dwalen van het topic. (vb mijn moeder heeft een smartphone, maar die moet ik echt niet vragen om tijdens een gesprek wat foto's te gaan maken of iets dergelijks, want dan is het ctrl-alt-delete in haar hoofd :D)

Ik denk dat TS best haar paard op eigen erf zet, dan hoeft ze zich nooit meer van dergelijke zaken iets aan te trekken en valt ze bovendien met haar paard ook niemand anders lastig. Ik blijft de grondslag echt asociaal vinden, temeer daar er nergens ook maar iets van slechte wil in heel dat verhaal naar boven is gekomen. Het is een eenmalige gebeurtenis en een beetje eigen aan het houden van paarden.
Dat het financieel geen leuk cadeau is kan ik inkomen, maar de kosten van een juridische procedure gaan verhoudingsgewijs buiten proportie komen te vallen en dan is het maar te hopen dat het in TS haar voordeel uitgesproken wordt (wat ik persoonlijk heel klein acht, als het vooral aankomt om de behandeling van een Da in vraag te stellen, want contact heeft ze via de stalgenoot wel gehad met deze man). Niet te vergeten het asociale gedrag richting mensen die enkel maar hebben willen helpen.

Het zijn wss dezelfde mensen die ook moord en brand schreeuwen als hun paard iets tekort gedaan wordt.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 12:29

Weet je, hoe je het ook draait of keert, het klopt gewoon niet om zo te handelen en een rekening van een DA niet te willen betalen. En als we het hier nu over duizenden euro's voor een zonder toestemming uitgevoerde koliekoperatie hebben, oké, dan heb je iets om over te praten? Maar laten we wel wezen, is €194,- zo'n groot bedrag? Als je dat niet kunt betalen, moet je in mijn ogen ook geen paard willen.

Iedereen verwacht dat een DA direct komt, het beste doet voor het paard, maar een factuur betwisten? Omdat je paard er, wrs door het doortastende optreden van je stalgenoot en DA, niet meer aan over heeft gehouden dan een schaafwond, wil je de DA niet betalen? Ik vind het onbeschoft. En een topic openen met halve waarheden om toch maar te horen dat je gelijk hebt. Ik krijg waarschijnlijk een uitbrander vanwege deze post na de hulk, maar ik vind de houding van TS onfatsoenlijk en sta ook versteld van hoeveel andere Bokkers ook zeggen een factuur niet te zouden betalen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 12:29

Ik vind toch echt dat er te hard geoordeeld wordt over TS, aan de hand van het beetje info wat ze gegeven heeft, meent men het fijne er wel van te kunnen concluderen. Veel conclusies zijn ten nadele van TS en imo is dat onterecht.

Ik vind juist goed wat ze doet, ze is het ergens niet mee eens en accepteert het niet blindelings. Of ze nou wel of geen gelijk heeft, laat ik lekker in het midden, maar ik vind het goed dat ze haar principes achterna gaat en in dit geval niet kijkt naar de kosten voor het juridische traject.

Iedereen kan van deze situatie leren, of je nou voor of tegen bent, het is niet onverstandig er eens goed overna te denken. TS de grond in trappen, omdat ze achter haar principes staat, vind ik echter totaal onnodig!

Mocht ik ooit voor de keuze staan een DA te moeten bellen voor een paard van een ander op stal, omdat de eigenaar en stalhoudster onbereikbaar zijn, dan sta ik zelf garant voor die DA kosten en ik weet zeker dat ik er met de eigenaar wel uit kom.