Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Rocamor schreef:En zou door artrose niet veroorzaakt kunnen worden (en daarna / daarmee de oorzaak) van die starre houding?
Als dit dier durft te ontspannen, durft de bovenlijn op de rekken, zijn buikspieren gaat (leren) gebruiken. Dan hoeft dat toch nog niet einde van de wereld te zijn?
Hij zit nu in een vicieuze cirkel. Pijn in rug -> strak zetten -> nog meer pijn -> nog strakker.
BigBen schreef:Wat een belachelijke reactie dit. Grote bek hebben over osteopaten dat het kwakzalvers zijn met hun diagnoses maar wel zelf denken een diagnose te kunnen stellen op basis van wat...???? Je hebt niet eens de fotoos gezien, het paard niet gezien, geen DA gesproken en toch denk jij een oordeel te kunnen vellen over de diagnose...wat een gebakken lucht zeg.Ach wat.
Zeer lichte beginnende artrose.
Dat wil in de praktijk zeggen dat er niets bijzonders te vinden was, en dat ze na al die moeite dit toch nog even in het verslag hebben gezet, voor de volledigheid.
Art_Ificious schreef:Ben oo stal terug.
Heb even foto gemaakt van de opgegeven planning
[ [url=m/AbNRTT.jpg]Afbeelding[/url] ]
Janine1990 schreef:als ik uitga van de gruwelverhalen die mijn smid me verteld heeft over paardenmelkerij hier in.België (heeft me alleen niet specifiek gezegd welke) kán een breukje idd aanwezig geweest zijn.Misschien kijk ik wat te veel tv hoor, maar bij Bones spreken ze ook veel van 'remodelling', wat inhoudt dat een bot gebroken/beschadigd is geweest en weer is aangegroeid. Indicerend dat dit gedurende het leven is gebeurd.
Dus ik begin me meteen af te vragen: Wat was er met dit bot aan de hand, dat er sprake is geweest van remodelage. Daar gaat toch een impact aan vooraf? Zonder impact zouden ze in dit geval (zoals jij het uitlegt TS) spreken van verbening, toch?
Janine1990 schreef:Misschien kijk ik wat te veel tv hoor, maar bij Bones spreken ze ook veel van 'remodelling', wat inhoudt dat een bot gebroken/beschadigd is geweest en weer is aangegroeid. Indicerend dat dit gedurende het leven is gebeurd.
Dus ik begin me meteen af te vragen: Wat was er met dit bot aan de hand, dat er sprake is geweest van remodelage. Daar gaat toch een impact aan vooraf? Zonder impact zouden ze in dit geval (zoals jij het uitlegt TS) spreken van verbening, toch?
Art_Ificious schreef:Janine1990 schreef:als ik uitga van de gruwelverhalen die mijn smid me verteld heeft over paardenmelkerij hier in.België (heeft me alleen niet specifiek gezegd welke) kán een breukje idd aanwezig geweest zijn.Misschien kijk ik wat te veel tv hoor, maar bij Bones spreken ze ook veel van 'remodelling', wat inhoudt dat een bot gebroken/beschadigd is geweest en weer is aangegroeid. Indicerend dat dit gedurende het leven is gebeurd.
Máár dan doe ik weer aannamens die misschien ook weer niet juist zijn.
Een oude breuk is soms wel zichtbaar op foto's. Maar daar is geen melding van.gemaakt in limo zijn geval.
Art_Ificious schreef:Interessant.
Nu de laatste Osteopaat zei ook iets over maagproblemen ivm het blekere tandvlees (mijn dierenarts vond het tandvlees er normaal uitzien).
xPenny schreef:Maar TS,
Hier heb ik een merrie die KS heeft en zij heeft zich ook een ''manier van draven/galloperen'' aangewend om onder de pijn uit te komen. (sinds de diagnose rijd ik niet meer op haar).
Zou een paard, ondanks dat hij door medicatie ''geen pijn meer voelt'', zich niet kunnen blijven uiten door een 'aangeleerde' houding?
Voorbeeld;
Paard heeft altijd zijn rug weggeduwd gehad omdat hij pijn ondervondt. Paard krijgt pijnstillers, dus heeft in principe geen pijn meer. Zou het paard daardoor ineens geheel normaal gaan lopen, of zal hij zijn aangeleerde houding blijven aanhouden omdat hij misschien immers niet beter weet?
Dat vraag ik mij af. Vindt het namelijk wel erg interessant.