Röntgen van rug laten maken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 19:57

Moet ik zelf achter de foto's vragen? Die van harley zijn knie had ik namelijk niet gekregen.

xChanelx

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:02

Ik zou wel naar de foto's vragen!
Goed dat je met hem naar de kliniek bent gegaan en wat ontzettend balen dat dit de uitslag is...
Hopelijk vinden jullie gezamenlijk een oplossing waarbij jullie nog lang van elkaar kunnen genieten :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:07

Rocamor schreef:
En zou door artrose niet veroorzaakt kunnen worden (en daarna / daarmee de oorzaak) van die starre houding?

Als dit dier durft te ontspannen, durft de bovenlijn op de rekken, zijn buikspieren gaat (leren) gebruiken. Dan hoeft dat toch nog niet einde van de wereld te zijn?

Hij zit nu in een vicieuze cirkel. Pijn in rug -> strak zetten -> nog meer pijn -> nog strakker.

Roerend mee eens.

Ik ben geneigd (niet meer maar ook niet minder)
te denken dat er eerst een holle rug is,
vervolgens komt het kraakbeen onder spanning/ wordt niet gevoed (dus "hongerig kraakbeen" = artrose)
kraakbeen gaat zeer doen
dier "wil" voet liever niet geven in stresssituatie.
(Een ontspannen paard kan achtervoet geven met bolle rug.)

En met correcte training (zadel, hoefsmid, instructie) kan er nog heel veel. (= Aanpak tegen bovenlijnsyndroom.)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 20:39

Foto's worden per mail gestuurd.

De behandelende arts was zelf even gekomen want limo was ontsnapt, stond half op de camion toen hij besloot om zich om te keren en trok weg richting een ander paard op de parking. Dat paard begon te slaan naar Limo (deed handstand zelfs), limo rende weer weg richting het onthaal waar hij bij het grote beeld zich door mij liet vangen. Hij had niet door dat het beeld niet echt was :')

Het woord wat de arts bedoelde is remodelage, een vergroting van het kraakbeen. Artrose is het nog niet echt omdat hij nog niet versleten kan zijn en niet bereden is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:46

Artrose komt ook voor bij niet bereden paarden, dus dat vind ik wat raar gezegd?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:50

Misschien kijk ik wat te veel tv hoor, maar bij Bones spreken ze ook veel van 'remodelling', wat inhoudt dat een bot gebroken/beschadigd is geweest en weer is aangegroeid. Indicerend dat dit gedurende het leven is gebeurd.
Dus ik begin me meteen af te vragen: Wat was er met dit bot aan de hand, dat er sprake is geweest van remodelage. Daar gaat toch een impact aan vooraf? Zonder impact zouden ze in dit geval (zoals jij het uitlegt TS) spreken van verbening, toch?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:55

Wat een enorme domper deze uitslag TS. Ik zou heel goed met je DA overleggen over hoe nu verder. Wat de prognose is, wat wel verstandig om te doen, wat niet. Niemand van ons kan daar wat van zeggen, dat moet je echt met je DA overleggen, die is de enige die je kan adviseren hierin.

BigBen schreef:
Ach wat.
Zeer lichte beginnende artrose.
Dat wil in de praktijk zeggen dat er niets bijzonders te vinden was, en dat ze na al die moeite dit toch nog even in het verslag hebben gezet, voor de volledigheid.
Wat een belachelijke reactie dit. Grote bek hebben over osteopaten dat het kwakzalvers zijn met hun diagnoses maar wel zelf denken een diagnose te kunnen stellen op basis van wat...???? Je hebt niet eens de fotoos gezien, het paard niet gezien, geen DA gesproken en toch denk jij een oordeel te kunnen vellen over de diagnose...wat een gebakken lucht zeg.

Fotoos waarop een lichte beginnende artrose is te zien bij een dier dat topfit is maar bv wordt aangeboden voor een aankoopkeuring, tja daarvan zou ik ook kunnen denken misschien valt het allemaal wel mee en wordt ie er zonder problemen 30 mee.

Maar dit is een ander verhaal, paard laat geen goede beweging zien, paard heeft duidelijk spieratrofie van de rugspier en als er dan iets op de fotoos gevonden wordt is dat een bevestiging van dat er iets in dat gebied niet goed is.

Hoeft niet het einde van de wereld te zijn, daar kunnen wij niet over oordelen, dat kan alleen de kundige DA waar TS naartoe is gegaan en die het dier zowel klinisch als x-ray beoordeeld heeft.

Is de artrose de oorzaak van het verkeerd bewegen? of is het het gevolg van verkeerd bewegen? beetje kip ei verhaal. Feit is dat Limo niet goed beweegt en dat hij beginnende artrose heeft. Dat betekent dat er iets gedaan moet worden, hetzij medisch tegen de artrose als dat de oorzaak is, hetzij aan de manier van bewegen om het proces van artrose te stoppen.

Laten wij als bokkers nou niet loze hoop of loze wanhoop aanpraten. Laat TS vooral heel goed naar de DA luisteren wat de vooruitzichten en mogelijkheden voor Limo zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 21:03

Ben oo stal terug.

Heb even foto gemaakt van de opgegeven planning
Afbeelding

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:06

Art_Ificious schreef:
Ben oo stal terug.

Heb even foto gemaakt van de opgegeven planning
[ [url=m/AbNRTT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er goed uit!
Heel veel succes TS, nog even rustig aan doen met je paardje en dan heb je er later dubbel zoveel plezier van!
Artrose is niet iets wat je graag wil horen maar ik vind het een enorm goede beslissing dat je toch een foto hebt laten maken! :j

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:30

Heel veel succes TS, je hebt het juiste gedaan. Op naar een zo gunstig mogelijke toekomst voor jullie beide +:)+ Zet 'm op!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 22:26

Janine1990 schreef:
Misschien kijk ik wat te veel tv hoor, maar bij Bones spreken ze ook veel van 'remodelling', wat inhoudt dat een bot gebroken/beschadigd is geweest en weer is aangegroeid. Indicerend dat dit gedurende het leven is gebeurd.
Dus ik begin me meteen af te vragen: Wat was er met dit bot aan de hand, dat er sprake is geweest van remodelage. Daar gaat toch een impact aan vooraf? Zonder impact zouden ze in dit geval (zoals jij het uitlegt TS) spreken van verbening, toch?
als ik uitga van de gruwelverhalen die mijn smid me verteld heeft over paardenmelkerij hier in.België (heeft me alleen niet specifiek gezegd welke) kán een breukje idd aanwezig geweest zijn.
Máár dan doe ik weer aannamens die misschien ook weer niet juist zijn.
Een oude breuk is soms wel zichtbaar op foto's. Maar daar is geen melding van.gemaakt in limo zijn geval.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:29

Janine1990 schreef:

Trauma is niet ondenkbaar

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:29

Art_Ificious schreef:
Janine1990 schreef:
als ik uitga van de gruwelverhalen die mijn smid me verteld heeft over paardenmelkerij hier in.België (heeft me alleen niet specifiek gezegd welke) kán een breukje idd aanwezig geweest zijn.
Máár dan doe ik weer aannamens die misschien ook weer niet juist zijn.
Een oude breuk is soms wel zichtbaar op foto's. Maar daar is geen melding van.gemaakt in limo zijn geval.

Ik ga er ook vanuit dat wanneer dat het geval zou zijn, de arts dit zou hebben opgemerkt.
Mijn opmerking is dan ook vooral bedoeld voor jou om hier wat op verder te vragen bij de kliniek. Zodat je het 'ziektebeeld' zelf ook wat helderder krijgt, in plaats van al die medische termen. Zelf heb ik daar nooit iets aan en probeer ik verder te vragen tot ik in jip en janneke taal aan anderen kan uitleggen wat er aan de hand is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 22:37

Ik hoop de foto's snel te krijgen misschien dat jullie dan ook beter inzicht krijgen :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:48

Zo, dat is wel een duidelijke uitslag. Nu duimen dat de ontstekingsremmers/pijnstillers aanslaan en dat hij beter gaat bewegen. Als je daarna op een manier kan gaan trainen ( kan heel goed aan de hand) om zijn buikspieren aan te spannen en zijn achterhand beter te gebruiken, heb je kans dat het nog een goed rijdbaar paard wordt hoor.

Elvee, mijn huidige paard was een half jaar onder het zadel toen ik haar kocht. De laatste twee maanden was ze met een slof en sporen gereden, zo'n twee keer in de week. Ze is klinisch gekeurd door een goede kliniek van mijn keuze en kreeg een positief aankoopadvies ( op dat moment zag alles er klinisch goed uit). Omdat ze op dat moment wel erg arm bespierd was, ben ik eerst een paar maanden aan de hand aan het werk geweest en heb ik haar gelongeerd. Toen ging ik er weer op, maar na zo'n twee maanden begon ze met huppeltjes aan te galopperen, linksom altijd overkruist, veel met kleine bokjes. Aan de longeerlijn galoppeerde ze ook linksom overkruist en achter bijna met twee benen tegelijk, kortere bewegingen dan met haar voorbenen. Ik ben teruggegaan naar de kliniek waar ze gekeurd was, ook al omdat ze erg schrikkerig was en van top tot teen vast zat met haar spieren. Heel gevoelig met poetsen, over haar hele lijf. Daar werd Kissing Spines in een beginnende fase geconstateerd, T15-T16. Net voor jouw plek dus eigenlijk. Zij is toen behandeld met meso-therapie, de hele lange rugspier is ingespoten met ontstekingsremmer/pijnstilling. Dit om te proberen het proces van haar pijn waardoor ze overal verkrampte te doorbreken. Ik kreeg een heel aantal fysio-oefeningen mee om te doen en moest een aantal weken aan de hand stappen en kleine achtjes stappen en achterwaarts, steeds een paar passen en dan weer voorwaarts. Na een paar weken is ze nog aan haar bekken behandeld door een chiropractor ( ook op dezelfde kliniek), toen mocht ik longeren en na een week er weer op. Het is wel een heel traject geweest en inmiddels zijn we vier jaar verder en kan ik zeggen dat ze van heel haar rug totaal geen last meer heeft. Zelfs niet nadat ze de hele zomer zo ongeveer op stal heeft gestaan omdat ze een scheur in haar hoefbeen had opgelopen. Galop doe ik ngo steeds weinig onder het zadel, als ik straks weer goed naar buiten kan, wil ik dat wel weer gaan oppakken.

Hopelijk kan jij ook over een tijd(je) zeggen dat het allemaal achter de rug is en dat je eigenlijk een heel leuk paard hebt!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 23:00

Hij zou eigenlijk niét beter mogen bewegen. Beter bewegen = geen pijn meer = verder onderzoek verrichten

Dat hij beter beweegt wil dus zeggen dat hij zonder de medicatie wél last heeft.
Als hij gewoon blijft bewegen als hij voorheen deed moet er geen verder onderzoek komen want dan is het zijn karakter.

Overkruist galopperen en bunnygalop herken ik helaas wel bij Limo. :\

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:03

Och, ik hoop zo dat het meevalt met Limo. Wat een vreselijk lieve pony is me dat!

Een erg angstige pony met heftige schrikreacties maar doodeerlijk.. Hij speelde meerdere keren voor Bambi on ice bij onverwachte geluiden of bewegingen die hij niet direct kon plaatsen. Beentjes gingen alle kanten op, maar in principe bleef hij daarbij zelf op de plaats en was erg voorzichtig met mijn ruimte.

Wat de uitkomst ook moge zijn straks. Ik duim dat het meevalt!

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:09

Maar TS,
Hier heb ik een merrie die KS heeft en zij heeft zich ook een ''manier van draven/galloperen'' aangewend om onder de pijn uit te komen. (sinds de diagnose rijd ik niet meer op haar).

Zou een paard, ondanks dat hij door medicatie ''geen pijn meer voelt'', zich niet kunnen blijven uiten door een 'aangeleerde' houding?

Voorbeeld;
Paard heeft altijd zijn rug weggeduwd gehad omdat hij pijn ondervondt. Paard krijgt pijnstillers, dus heeft in principe geen pijn meer. Zou het paard daardoor ineens geheel normaal gaan lopen, of zal hij zijn aangeleerde houding blijven aanhouden omdat hij misschien immers niet beter weet?

Dat vraag ik mij af. Vindt het namelijk wel erg interessant.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 23:17

Interessante gedachtegang idd
Misschien ook best iets om in gedachten erbij te houden.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:18

:(:) Moeilijke situatie zeg, veel succes nog.

Ik heb zelf ook een enorm rillerige en sensibele pony, die op een gegeven moment extreem ging staken onder het zadel. Dusdanig dat we haar naar de kliniek hebben gereden voor eenzelfde onderzoek als Limo, enkel zijn haar benen niet op de foto gezet omdat daar geen aanleiding voor was. Alle ruggenwervels daarentegen wel, mijn vermoeden was in dit geval ook KS of artrose. Gelukkig leek het bij mij allemaal mee te vallen en op één niet-noemenswaardig plekje artrose in 1 wervel na was er niks aan de hand. Achter bleken bij haar de problemen vanuit maagzweren te komen en niet vanuit de rug of benen.

Al herken ik de gespannen houding van Limo wel, mijn pony wist ook absoluut niet wat ontspannen was. Dit hebben we haar echt moeten leren, ook nadat de maagzweren verholpen waren. Bepaalde dingen linkte ze direct aan pijn > stress > gespannen aangeleerde houding. Door de juiste begeleiding en training kan ik tegenwoordig ontspannen op haar rijden :) Zij misbruikt echter haar 'aangeleerde houding' soms wel om onder werk uit te komen, zoals bijvoorbeeld het hertengalopje, ineens overkruist gaan of de rug wegdrukken. We weten nu in ieder geval zeker dat ze lichamelijk geen problemen meer heeft, dat was mij de hoge dierenartsrekening absoluut waard.

Wat xPenny hierboven zegt vind ik ook interessant. In mijn geval klopt het wel, het paard heeft bepaald gedrag aangeleerd naar aanleiding van pijn. Dat betekent niet dat ze zonder pijn spontaan ineens ontspannen en relaxed zijn. Bij mijn pony was in het begin de galop een enorme trigger voor haar aangeleerde gedrag, want galop = pijn. Het heeft erg lang geduurd voordat het kwartje viel dat galop nu geen pijn meer betekende.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 23:20

Interessant.

Nu de laatste Osteopaat zei ook iets over maagproblemen ivm het blekere tandvlees (mijn dierenarts vond het tandvlees er normaal uitzien).

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:21

Ik snap dat ze dan verder onderzoek willen doen hoor, maar bij mij gingen ze er juist van uit dat ze minder pijn moest krijgen om de vicieuze cirkel te kunnen doorbreken van pijn-vluchten-pijn-verkeerd lopen etc.

Het is een andere benadering van het probleem kennelijk.

Afbeelding

Hier een foto van Elvee, je ziet twee doornuitsteeksels die erg dicht bij elkaar staan. Er is nog geen echte remodeling te zien, maar je snapt wel als ze haar rug iets holler maakt, dat ze tegen elkaar aan komen. Deze foto is dus 4 jaar geleden genomen, ze was toen zo'n 3,5 jaar oud. Ik heb later geen foto's meer laten maken, eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe het er nu uit ziet hoor, maar ze is nu totaal niet gevoelig meer, galoppeert aan de longeerlijn een heel stuk beter, wel snel, maar dat heeft meer te maken met een balansprobleem waar we nu met de lessen in stap en draf heel goed mee vooruit gaan, dus die galop komt dan vanzelf wel.

xPenny, daarom moest ik na het inspuiten van de lange rugspier met die meso-therapie dus ook goed aan de slag met haar goed te laten lopen, over de rug, haar leren dat ze geen pijn meer had en dat ze dus ( weer) normaal kon bewegen. De fysio-oefeningen hebben daar ook erg goed bij geholpen. Dat is echt wel een lange weg geweest, eigenlijk kan ik zeggen dat sinds ik haar weer opgepakt heb na de hoefbeenscheur dat ze met sprongen vooruit is gegaan. Ze kan nu stukjes goed in balans lopen, valt dan even in haar oudere patroon, is weer snel naar het nieuwe te krijgen en die stukken dat ze goed loopt worden langer. Nu heeft Elvee nooit echt onregelmatig gelopen, maar ze wilde wel altijd veel te snel, viel snel op haar linkerschouder, scheefheid zoals zoveel paarden dat hebben eigenlijk. De pijn in haar rug is al wel jaren weg.
Laatst bijgewerkt door Jet op 16-01-18 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:24

Art_Ificious schreef:
Interessant.

Nu de laatste Osteopaat zei ook iets over maagproblemen ivm het blekere tandvlees (mijn dierenarts vond het tandvlees er normaal uitzien).

Ik zou het zeker even opschrijven en eventueel aankaarten bij je dierenarts :) Maagzweren herken je niet altijd direct, vaak als ze zichtbaar worden ben je eigenlijk al 'te laat'. De behandeling is ook nog eens verschrikkelijk duur, maar het zij zo. Bij mijn pony waren de symptomen: rug bollen onder het zadel, selectief eten (eigen voer wilde ze niet meer), extreem heftig reageren op aanraking van de buik, rug niet kunnen ontspannen (strakke lendenen), daarbij was ze onder het zadel ook niet vooruit te branden en verloor ze ook gewicht.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 23:27

Ik zou wel gewoon iberogast kunnen proberen (wat de Osteopaat aanraadde). Of een ander supplement voor de maag.

Maar eigenlijk ik zie de symptomen van maagzweer niet zoals gapen, pijnreactie bij aanraken van buik, ea.
Mijn zus ziet het ook niet en haar merrie heeft een half jaar stilgestaan door maagzweren. Dus zij kent de symptomen zeker wel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:28

xPenny schreef:
Maar TS,
Hier heb ik een merrie die KS heeft en zij heeft zich ook een ''manier van draven/galloperen'' aangewend om onder de pijn uit te komen. (sinds de diagnose rijd ik niet meer op haar).

Zou een paard, ondanks dat hij door medicatie ''geen pijn meer voelt'', zich niet kunnen blijven uiten door een 'aangeleerde' houding?

Voorbeeld;
Paard heeft altijd zijn rug weggeduwd gehad omdat hij pijn ondervondt. Paard krijgt pijnstillers, dus heeft in principe geen pijn meer. Zou het paard daardoor ineens geheel normaal gaan lopen, of zal hij zijn aangeleerde houding blijven aanhouden omdat hij misschien immers niet beter weet?

Dat vraag ik mij af. Vindt het namelijk wel erg interessant.

Op het randje van off topic:
"het paard heeft het boekje niet gelezen".

In principe kan het dier zelf de schoft liften, het bekken kantelen en de onderlijn kort maken.
Maar het is zwaar, dus een dier doet het niet ""zo maar"".

Het pure feit dat de pijn weg is maakt dus niet dat een min of meer onbeleerd paard aan de slag gaat met schoft liften, bekken kantelen etc.
(Een paard dat dit goed geleerd heeft zal het op verzoek wel doen - let wel op dat je de spieren weer van voor af aan moet trainen.)