Pony is onwijs lui, lusteloos.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felineepino

Re: Pony is onwijs lui, lusteloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:05

Bedankt voor je uitgebreide reactie, TS! Ik vermoed dat ze inderdaad, zoals je dierenarts ook vermoed, last van haar benen heeft. Je hebt nu ook zekerheid dat ze pijn heeft. Ik denk dat je alleen uit foto's wijzer zal worden.. Ik zou er dan, als dat echt geen mogelijkheid is, kijken hoe ze het doet op buut, en wanneer dat niet meer gaat een moeilijke beslissing nemen.. sterkte

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:19

xBontfire schreef:
@Ninx
Graasmasker, veel beweging (2 uur per dag), op een kaal stukje gezet. Dat weet ik dat het daarmee kan samenhangen, ook gezien de loomheid.

Wat krijgt ze verder nog te eten behalve de wei (aan appeltjes, peentjes, krachtvoer etc)?
Krijgt ze nu nog zoveel beweging (ik dacht eerlijk gezegd, dat ze op rust stond?)

Je zou glucobalance kunnen proberen. Veel IR paarden hebben daar baat bij. Als ze IR is, zou ze daarvan kunnen opknappen.

Buut, tja ik zal het niet te lang doen. Als ze daar niet van "opfrist" zal het niet de pijn zijn die haar zo lusteloos maakt.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:37

Krijgt ze nogsteeds 2 uur per dag beweging?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:11

nou meis je hebt echt wel al veel geprobeerd. en als een paard een gezet postuur heeft krijg je ze nooit slank, dan is het mis als ze dan te dun worden.hoelang je de tijd moet nemen om een afscheid te plannen is aan jou , maar schuif het niet te ver naar voren dan kwel je jezelf al die tijd zo!
ik wil vooral zeggen geniet van de tijd en de dingen die jullie nog samen hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:41

kwita schreef:
nou meis je hebt echt wel al veel geprobeerd. en als een paard een gezet postuur heeft krijg je ze nooit slank, dan is het mis als ze dan te dun worden.hoelang je de tijd moet nemen om een afscheid te plannen is aan jou , maar schuif het niet te ver naar voren dan kwel je jezelf al die tijd zo!
ik wil vooral zeggen geniet van de tijd en de dingen die jullie nog samen hebben.

al veel geprobeerd?nou,daar ben ik het niet mee eens.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:49

Van gras worden paarden dik en als paard al te dik is, flink wat kilo's mee moet torsen, ook pijn aan de benen heeft met pakweg 100 kg te veel aan gewicht...lost dai niet veel op..ik zou pony op onbemest 2e snede hooi zetten, goede vit.min bij voeren zonder melasse en granen toegevoegd, geen krachtvoer, geen appels en wortel en inderdaad glucobalance, dan zal je merken dat ze wel gaat afvallen....

Zet haar op een stukje weide afgezet met hooi alleen naast de kudde, die komen echt wel steeds even bij haar grazen en dutten....een kudde blijft altijd bij elkaar ook al zwerven ze steeds even weg...

Als pony gewicht verliest zal ze makkelijker kunnen bewegen...desnoods nog iets voor de gewrichten geven....zijn helaas wel dure oplossingen...

Nu na de regen en ineens weer veel zon er warmte komt er weer een groeisprint in het gras en dat zet weer gruwelijk aan....niets lekkerder dan verse topjes...

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:37

Jij vind het misschien niet veel geerke.
En als je er niet mee eens bent, waarom reageer je in hemelsnaam nog. Topic zou wel ineens een stuk vriendelijker van worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:11

Ik moet ff iets rechtzetten: mijn paard heeft afgelopen winter wel op buut gestaan, in het voorjaar was het een andere pijnstiller Danilon en maar 14 dagen. Wat ik eerder schreef, was zijn antibiotica kuur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:12

geerke schreef:
kwita schreef:

Jij zou het misschien anders doen, je merkt inmiddels toch wel dat ts niet veel andere opties heeft? Ik ben van mening dat ts alles doet wat binnen haar beperkte macht ligt.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:19

Idd net wat joolien zegt.
Jij hebt waarschijnlijk wel de middelen geerke, nou ts helaas niet. En dan kun je wel door blijven drammen over dat ze haar best niet doet.
Nogmaals als je het er niet mee eens bent, heb je twee keuzes. Of topic verlaten, of voor ts de behandelingen betalen.
Maar hou op te drammen.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:23

Inderdaad, leer nou eens respect te hebben voor een ander zijn keuze en situatie.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:29

geerke schreef:
kwita schreef:

Ik lees mee en ben het ook niet overal mee eens maar helaas heeft ze haar ouders niet mee... Je kan er wel over door gaan maar daar help je haar niet mee, als jij graag wil dat er verder gekeken word neem jij de kosten toch op je?
Ts heeft helaas de mogelijkheid niet maar zo te lezen jij wel, doe jij het toch voor de pony als je het zo graag wil weten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:55

Zou ik de dingen anders doen in mijn huidige situatie? Ja zeker, maar moest ik in de situatie van TS zitten, zou ik waarschijnlijk net dezelfde visie hebben, ze heeft toch gewoon geen andere keuze.

TS, denk vooral gewoon rustig na en zorg dat je vrede kunt hebben met de beslissing die je uiteindelijk neemt, sterkte meid.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:32

myk_en_shant schreef:
Idd net wat joolien zegt.
Jij hebt waarschijnlijk wel de middelen geerke, nou ts helaas niet. En dan kun je wel door blijven drammen over dat ze haar best niet doet.
Nogmaals als je het er niet mee eens bent, heb je twee keuzes. Of topic verlaten, of voor ts de behandelingen betalen.
Maar hou op te drammen.

ik dram niet...ik reageer op een qoute van iemand.
TS had dit topic nooit moeten openen,als je met je rug tegen de muur staat en niets kunt heb je niet veel mogelijkheden.Om tips vragen is dan volkomen overbodig.

Ik draag zelf volledige verantwoordelijkheid voor de dieren die ik aangeschaft heb.Ze krijgen medicatie wanneer nodig en worden ingeslapen als de tijd daar rijp voor is.Ik zie niet in waarom ik voor de pony van TS zou moeten opdraaien.Terwijl er geld genoeg is om twee paarden in pesion te hebben.Nou,dat geld heb ik niet hoor.

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:42

Dan lees je blijkbaar ook niet goed Geerke ;)
Ts betaald deze pony zelf met behulp van bijrijders!

Hoe het andere paard geregeld is doet er niet toe, dat geld is immers al ui gegeven aan stalling en je kan het niet dubbel uitgeven.

Verder tja ts moet verder doen wat haar het beste lijkt, ze vroeg tips en met een deel wat voor haar zelf toegankelijk was heeft ze gebruik van gemaakt.. dus waarom zou ze geen topic mogen openen?? Er zijn zoveel meer zinloze topics. TS houd ons iig op de hoogte en laat weten welke opties ze probeert. wat wil je nog meer? Bij veel topics hoor je gewoon niks meer

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 16:54

Kayela staat momenteel inderdaad stil ik bedoel dat ze in het verleden 2 uur op een dag beweging kreeg om haar te laten afvallen. :j
Ze staat momenteel gewoon weer 24/7 op gras en krijgt daar - als er genoeg gras staat dan - niks bij (afgezien van de duivelsklauw dan.) anders word er vanuit de stal bijgevoerd met hooi voor de kudde.
Ik snap de gedachte dat het afvallen wellicht zal helpen, dus ik wil dit ook zeker nog bespreken met mijn ouders! Dus ook bedankt voor de vele tips, alleen op een zand stukje staan met alleen hooi is ook al vaker als één keer geprobeerd helaas.

Ik heb even gegoogle'd naar de glucobalance lijkt me ook nog wel een optie om te proberen, zeker omdat ik vermoed dat de loomheid nog ergens anders vanaf komt. Maar ook dit wil ik eerst nog bespreken met de mensen om mij heen.

Amyz, er zijn inderdaad vermoedens naar artrose maar hierbij wordt meer gesproken over het rechterachterbeen. Bij de voorbeentjes heeft de DA het wel genoemd dat het dat zou kunnen zijn maar het artrose verhaal komt meer van het achterbeen. Ik vermoed als ik dan foto's laat maken dat ik het dan van het linkervoorbeen wil (die was het slechtst), dan twijfel ik alleen of ik dan liever de voet of de knie wil. Eerst dacht ik heel erg aan HKO maar ergens houd ze haar knieën wel altijd onwijs stijf.
Ben bang dat ik toch geen groen licht krijg, heb het er namelijk al vaak over gehad met mijn ouders, maar ik wil toch nog eens voorleggen dat ik bang dat ik spijt krijg als ik met dit een beslissing neem.

Ik wil eigenlijk met mezelf afspreken dat ik na het weekend een keuze heb gemaakt van wat nou de volgende stap wordt.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 19:55

IR kan je toch via het bloed testen? Dacht ik? Ook daarvoor zou ik eerst een diagnose willen voor ik zou starten met behandelen. Anders is het een beetje uit de lucht gegrepen lijkt me...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 19:59

Test je IR niet met een glucose tolerentie test? Heb dat bij mijn paard laten doen. Eerst doen ze een bloedname, dan krijgt het paard glucose via een maagsonde en daarna nemen ze ieder half uur bloed (bij de mijne 9 keer), om te kijken hoe het lichaam op de glucose reageert.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:29

Ts, er zijn paarden die heftig reageren op glucobalance.
Zelfs paarden waarvan vastgesteld is dat ze ir hebben, is de juiste dosering nog wel eens een gepuzzel.

Een paard glucobalance geven zonder advies van de da hierin raad ik ten sterkste af.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 21:22

Ik snap het wilde het ook niet proberen zonder dat ik wist dat ze het zou hebben, sorry voor de verwarring. :)

Ik bedoelde dat ik het graag nog wil bespreken met mijn DA en dergelijke, ik zet het gewoon erbij op het lijstje van optie's.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 17:49

Wat is het gewicht van je pony en hoeveel hooi kreeg ze toen ze op het zandstukje stond?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 02:27

Hoi als je pony ook artrose heeft zou ik haar per dag een paar keer 10 tot 15 min laten stappen anders gaat ze nog verder achteruit

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 09:23

xBontfire schreef:
Pfff ik weet het niet, wat is nou wijsheid? Verder onderzoek doen kan ik wel uit mijn hoofd zetten, de DA zei ook dat je dan door de hele mallemolen heen moet want waar begin je nu eigenlijk.
Áls ik haar laat inslapen hoelang geef ik mezelf dan nog de tijd om afscheid te nemen, moet het nu meteen of laat ik haar nog een paar weken of maanden in het weiland lopen en verder lekker niks.. misschien is dat ook wel cru als ze ook pijn heeft op de weide.

Wat denk je van pijnstilling geven voor de tijd die jij nodig hebt om afscheid te nemen? M isschien wel die 6 weken aanhouden? Dan afbouwen en als het dan verslechterd de knoop doorhakken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 09:43

xBontfire schreef:
Ik heb even gegoogle'd naar de glucobalance lijkt me ook nog wel een optie om te proberen, zeker omdat ik vermoed dat de loomheid nog ergens anders vanaf komt. Maar ook dit wil ik eerst nog bespreken met de mensen om mij heen.

Amyz, er zijn inderdaad vermoedens naar artrose maar hierbij wordt meer gesproken over het rechterachterbeen. Bij de voorbeentjes heeft de DA het wel genoemd dat het dat zou kunnen zijn maar het artrose verhaal komt meer van het achterbeen. Ik vermoed als ik dan foto's laat maken dat ik het dan van het linkervoorbeen wil (die was het slechtst), dan twijfel ik alleen of ik dan liever de voet of de knie wil. Eerst dacht ik heel erg aan HKO maar ergens houd ze haar knieën wel altijd onwijs stijf.
Ben bang dat ik toch geen groen licht krijg, heb het er namelijk al vaak over gehad met mijn ouders, maar ik wil toch nog eens voorleggen dat ik bang dat ik spijt krijg als ik met dit een beslissing neem.

Ik wil eigenlijk met mezelf afspreken dat ik na het weekend een keuze heb gemaakt van wat nou de volgende stap wordt.

Je kunt ook altijd nog laten testen of je pony IR heeft dmv bloedtest.
Als pony's IR zijn hebben daardoor ook altijd veel honger en eten dus veel. IR bij paarden is zo'n beetje hetzelfde als diabetes 2 bij mensen. De celwand is verminderd gevoelig voor opname van suiker uit het bloed. Omdat ze de energie die ze innemen dus niet voldoende kunnen gebruiken door bijvoorbeeld de spieren, hebben ze weinig kracht, wat zich uit in weinig looplust etc. De suikers in het bloed worden niet voldoende gebruikt voor de spieren en worden dus regelrecht omgezet in vet. Daarom wordt de pony snel dik.
Teveel suikers in het bloed is ook van invloed op de werking van de lever en de nieren.

Voor wat betreft de kreupelheid zou het kunnen zijn dat deze idd vanuit uit het achterbeen komt. Als een paard (en trouwens een mens ook) ergens pijn heeft dan gaat ie zich ontzien. Dat heeft weer tot gevolg dat ie zich "scheef" gaat belasten. De kreupelheid aan de voorbeentjes kan dus ook zijn ontstaan door overbelasting doordat hij zijn achterbeen ontziet. Daarnaast heeft je paard dus ook overgewicht, dat ook weer overbelasting geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:46

Geef minimaal vier uur voor de test geen voedsel en laat het paard ook minimaal vier uur voor de test geen arbeid verrichten, dan is de test het meest betrouwbaar maar ook dan kan de uitslag van dag tot dag significant wisselen. Daarom is het aan te bevelen om meerdere malen de insulinewaarde te laten bepalen, aldus Shannon E. Pratt, PhD, of North Carolina State University.

Heb ff een stukje gejat van paardnatuurlijk over IR en de diagnose ervan. Lijkt me toch wel duidelijk dat TS, als ze IR echt wil uitsluiten, er niet vanaf komt met 1 bloedprik.