Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Re: Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 07:10

Oef dat is niet echt goed nieuws.

Mijn Fries (met de schokkende foto's) is nog nooit een pas kreupel geweest aan het been.

Maden is altijd lastig omdat de vergroei-ingen echt ballen zijn en ik daar niet tussen kan kijken. Maar ik was dus regelmatig met neocidol.

Blauwspray werkt hier goed tegen de vliegen. Been is "dicht" dus voor vliegen minder aantrekkelijk. En het stinkt ook minder.

Ik wil iedereen Bach aanraden. Paard kijkt echt een stuk beter en ik betaald 6 euro per maand. De plekken in knieholte, onder voorpluk en in manen zijn echt helemaal weg. Dat dat been nooit meer beter wordt dat weet ik ook wel.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 07:24

Hier is ze ook niet kreupel gelukkig, ondanks ook de flinke vergroeiingen (vergelijkbaar met friesam). Ertussen kijken doe ik wel regelmatig, gelukkig is ze er heel makkelijk mee. Wanneer ik dan iets zie gelijk in de neocidol/sebacil. Staat ze veel te stampen weet ik al genoeg, dan kijk ik niet eens meer.

Hoe vaak gebruiken jullie sebacil? Er staat op het flesje 1x per week, bij de neocidol was het een schema op dag 1, 7 en 21.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 07:27

LovingTweety schreef:
Hier is ze ook niet kreupel gelukkig, ondanks ook de flinke vergroeiingen (vergelijkbaar met friesam). Ertussen kijken doe ik wel regelmatig, gelukkig is ze er heel makkelijk mee. Wanneer ik dan iets zie gelijk in de neocidol/sebacil. Staat ze veel te stampen weet ik al genoeg, dan kijk ik niet eens meer.

Hoe vaak gebruiken jullie sebacil? Er staat op het flesje 1x per week, bij de neocidol was het een schema op dag 1, 7 en 21.

Neocidol gebruik ik 1-2x per maand niet volgens schema maar als ik iets zie kruipen omdat ik het been niet te vaak nat wil maken. Alhoewel het paard het heerlijk vind als ik het zacht met een spons masseer.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:00

De dierenarts komt morgenochtend! Ik heb vandaag helaas geen tijd tot het einde van de middag. Nu had een stalgenoot aangeboden om er vandaag bij te zijn als de dierenarts komt, maar ik wil er liever zelf bij zijn daarom doen we het morgen. Vanavond nog even kijken hoe het met mijn paard gaat.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:09

Misschien voor sommigen echt not-done, maar als je haar echt in een badje wil kunnen zetten, anders paar streepjes tranquigel geven?

Die van mij gaat wat plekken betreft best goed nu (afkloppen!!!), maar hij heeft wel paar rare plekken bij/op z'n kroonrand. Snap er niets van. Loopt niet kreupel, is geen pus, doet niet pijn, hoefsmid weet niet wat t is, maar lijkt langzaam weer weg te trekken. Wellicht door t droger weer? Ik heb geeeeen idee.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:22

Heb ik ook over nagedacht, maar waarschijnlijk gaat ze daar nog doorheen? Ze heeft er echt een vreselijke hekel aan en schrik van en dan wordt ze beresterk.
De dierenarts had haar laatst met een injectie verdoofd met een injectie om de tanden te doen. Ze werd helemaal suf, terwijl haar friese vriendin na de injectie nog grapjes uit kon halen. Zal dit aangeven dat ze met zo'n gelletje misschien toch ook snel 'onder zeil' raakt? Of is het situatie gebonden?

Bedankt allemaal voor het meedenken. Jullie zijn lief :*

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:25

Pippaa schreef:
Heb ik ook over nagedacht, maar waarschijnlijk gaat ze daar nog doorheen? Ze heeft er echt een vreselijke hekel aan en schrik van en dan wordt ze beresterk.
De dierenarts had haar laatst met een injectie verdoofd met een injectie om de tanden te doen. Ze werd helemaal suf, terwijl haar friese vriendin na de injectie nog grapjes uit kon halen. Zal dit aangeven dat ze met zo'n gelletje misschien toch ook snel 'onder zeil' raakt? Of is het situatie gebonden?

Bedankt allemaal voor het meedenken. Jullie zijn lief :*

Je kan het altijd proberen, je bent nu op een punt dat je alles aan moet pakken denk ik.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:08

*\o/* De boer waar Fries staat zei gister ik moet een nieuwe naam voor stinkpoot verzinnen want ik ruik hem (haar dus) niet.
En dat met dit warme weer.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:01

Iemand ervaring met Metazoa voer?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:13

friesam schreef:

Wat fijn dat je paard beter gaat!
Nee,geen ervaring met dat voer....ik maak al jaren mijn eigen voer.Eigelijk was ik daar toe genoodzaakt omdat hier in frankrijk 15 jaar geleden alleen maar biks en granen te krijgen was.
Nu is het iets beter,er is nu ook muslie....maar ik wil mijn paard niet volstoppen met zetmeel,suikers en anti schimmelmiddelen.
Dus vandaar dat ik het zo ''natuurlijk'' mogelijk doe op mijn eigen manier ;)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:16

geerke schreef:
friesam schreef:

Wat fijn dat je paard beter gaat!
Nee,geen ervaring met dat voer....ik maak al jaren mijn eigen voer.Eigelijk was ik daar toe genoodzaakt omdat hier in frankrijk 15 jaar geleden alleen maar biks en granen te krijgen was.
Nu is het iets beter,er is nu ook muslie....maar ik wil mijn paard niet volstoppen met zetmeel,suikers en anti schimmelmiddelen.
Dus vandaar dat ik het zo ''natuurlijk'' mogelijk doe op mijn eigen manier ;)

Dat is ook het idee van dit voer! Vitaminen en mineralen korrel zonder zetmeel/suikers/granen en dit combineer je met een eiwit arme luzerne

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:45

Ja ik nu 2 maanden. Ik merk weinig verschil met marstall force, maar daar moest ik muesli bij geven omdat ze het anders niet at. Metazoa eet ze met smaak. Maar ik ben verder wel positief.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:26

Pippaa schreef:
Ja ik nu 2 maanden. Ik merk weinig verschil met marstall force, maar daar moest ik muesli bij geven omdat ze het anders niet at. Metazoa eet ze met smaak. Maar ik ben verder wel positief.

Ik voer nu nova mix van mijten een muesli voor eczemers al hebben ze allebei geen eczeem.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:58

Nou, even een update. Een andere dierenarts dan mijn 'normale' is vorige week donderdag geweest. Ik heb expres gekozen voor een andere, omdat ik mijn eigen een beetje zat was. Hij gaf telkens dezelfde middelen en verder weinig uitleg of alternatieven.
De nieuwe dierenarts kwam en zei direct dat hij er al over na had gedacht wat we konden doen. Hij is toevallig een keertje eerder bij mijn paard geweest en kon zich nog herinneren hoe de benen er toen aan toe waren. Direct een dik pluspunt natuurlijk :P
Hij vroeg wat ik al had gebruikt en kwam tot de conclusie dat dat al best veel was. Hij had in de auto een busje liggen dat normaal wordt gebruikt tegen rotstraal: excellent hoof & sole hardener. De benen waren erg nat/vies en hij hoopte dat het de benen wat zou drogen en direct is het ook anti-bacterieel. Er zit namelijk jodium (betadine ;) ) in.
Ze liep die dag toevallig erg kreupel en hij had het vermoeden dat dat echt door de plooien kwam. Ik heb het spul elke dag op de benen gedaan, het is een soort van mousse en het prikt gelukkig niet! Het is makkelijk aan te brengen :j Ik moest wel handschoenen aan, want anders kreeg ik zelf harde handen :P
Ik heb de dierenarts eergisteren maar eens opgebeld, want hij hoorde graag hoe het ging en de benen werden toch wel érg hard. Maar ook droog gelukkig. Doordat ze zo hard werden, kreeg ze er juist ook weer last van. Ik moest zelf maar even kijken wat goed werkt, bijvoorbeeld om de dag of om de twee dagen de mousse erop en op de andere dagen iets vettigs.
Gisteren heb ik de benen gewassen met badedas en ze werden super schoon. Er kwamen zelfs hele stukken dode huid af, maar daaronder zat alweer mooie huid. Daar was de dierenarts ook heel positief over: De huid gaat zich echt goed vernieuwen. Na het wassen heb ik de benen heel goed gedroogd en daarna dik in de sudocrème gezet.
En vanochtend liep mijn paardje voor het eerst niet meer kreupel én de benen waren droog (als in: niet vies) <3 Ik kon er nog wat stukjes huid af pielen en verder heb ik die mousse er maar weer op gedaan.
Ik zet haar nog een paar dagen niet aan het werk, zodat ze echt goed hersteld is. Dan beginnen we weer rustig op te bouwen en dan houden we haar ook aan het werk. Mijn vriend heeft gezegd dat hij daar ook mee wil helpen als het mij niet lukt door drukte. Dus we gaan er samen hard aan werken om haar nog zo lang mogelijk bij ons te houden.
Ik wil nu per dag gaan kijken wat ze nodig heeft: vet of juist de benen wat droger. Daar pas ik dan op aan of ik die mousse erop doe of sudocrème.

Ze is in totaal precies 2 weken kreupel geweest, waarbij ze op een gegeven moment geen pas meer verzette als ze niet werd gedwongen.

Even over vitaminebrok: Sinds ik marstall force ben gaan voeren (icm met een handje muesli) is mijn paard beter gaan verharen en zag ze er sowieso gezonder uit. Van de overstap naar Metazoa heb ik verder niks gemerkt, ze is niet dof geworden oid en ik denk ook niet dat ze nog meer kan gaan glimmen :P Dus vandaar gewoon positief ;)

Edit: en ik heb sinds vorige week weer met cydectin behandeld, dat lijkt ook goed te werken! Ik ga het nu 3x om de twee weken gebruiken op aanraden van de dierenarts, dus aankomende week weer en dan weer over 2 weken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 21:19

Zo, hoe gaat het bij jullie inmiddels, na die warme en vochtige weken? Hier merk ik toch dat hij wat meer last heeft. Meer jeuk door het jonge gras, en dus meer wondjes, en dus meer vliegjes, en dus ook weer de eerste maden tegengekomen. Maar verder lijkt het allemaal mee te vallen :) nog geen ontstekingen of bobbels of dikke benen.. Maar ik zit er wel aan te denken om de sokken weer te knippen als het zo vochtig en warm blijft zodat het sneller even gewassen kan worden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 21:24

hier ook weer genoeg wondjes bij mijn oudste. echter geen typische cpl wonden,maar meer mijtwonden,ze is echter vorige week behandeld tegen de mijten .. zucht ... en die wonden zijn het ergst want ik mag er niet aan zalven ...

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 07:54

Ik ben aan het twijfelen of ik nou terug zou behandelen met sarnacuran of eerst de hoefsmid ga opbellen. En of ik zijn sokken terug zou knippen. Ze zijn zo mooi teruggegroeid maar behandeld zo slecht. Natuurlijk komt de winter eraan en bieden ze dan wel bescherming

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 07:58

Ik begin wanhopig te worden van de vliegen en bijkomende maden. We zetten haar benen wekelijks in de sebacil voor de maden en nog blijven ze komen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:56

Misschien een raar idee,soort beenbescherming van vliegengaas?Denk aan transportbeschermer van gaas?Met elastiek en klittenband ofzo?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:59

Ik ben bang dat ze dat heel snel kapot bijten of trekken. En ik denk dat ze ook door gaas heen nog eitjes kunnen leggen. Maar ik ben ook bang dat het meer gaat jeuken door de sokken en stoppels, als je er iets omheen gaat doen.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:09

Daar ben ik dus ook bang voor, maar heb er wel over nagedacht. Helemaal gezien ik hier 2 kapotte vliegendekens heb liggen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 20:28

Het is ook echt een vreselijk jaar voor de benen.. Eerst die zachte winter, waardoor er veel te veel vliegen zijn.. En dan al vanaf vroeg in het jaar die hitte en nu ook nog zo veel regen erbij.. Nog even en we hebben hier meer vliegen en muggen zitten dan in Afrika :=

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 20:45

Hier gaat het op het moment redelijk goed. Er zitten wel een paar wondjes, maar die zijn schoon en behandel ik regelmatig met jodium. En eh.... veel regen???? Ik zit in Noord-Groningen en we hebben hier in de afgelopen maand heel af en toe een klein buitje gehad, meer niet.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:56

Mijn veearts adviseert boviclips in de staart doen (die doe je normaal in koeienoren) dan onderin zodat je de benen vlieg vrij blijven.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 11:26

Net weer een nieuw middel geprobeerd tegen korstjes , ruikt echt heel muntig maar lijkt goed te werken. De grote wonde die hij constant terug openbijt is volledig genezen. En het schrikt ook vliegen af lijkt me.
Hoeven zijn gedaan en tegenwoordig staat ie vaak pootje te baden in de vijver. Kan geen kwaad denk ik zo