[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:23

ohjajoh6 schreef:
Goeie van jou cynthiar, zo klinkt het ook wel eigenlijk...

Angstaanvallen, waanbeelden en hallucinaties zijn inderdaad bijwerkingen. En Willy had dat ook in het begin, dacht dat een waterslang echt een slang was, was veel angstiger voor dingen waar hij normaliter niet bang voor zou zijn. Maar jongens vergeet ook niet dat je paard vol zit met cortisol - als je nog maar net behandelt - en dat is het STRESS hormoon... dus dat merk je in hun gedrag ook terug.
Maar pergolide en prascend in beginperiode kunnen echt wel dit soort reacties oproepen ook omdat ze soms een beetje in zichzelf gekeerd zijn in beginfase en daardoor ook door je verrast kunnen worden. Willy kon ook schrikken als het licht 'snachts plotseling aan werd gedaan of als je een foto met flits maakte, dat vond ie ineens heel erg eng.

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:29

Ik vind dat dus zo opvallend bij MiniMe; die heftige angstreacties, dat was juist altijd onze rots in de branding... Lona en ikzelf kunnen er inderdaad wat van, maar Mini? pff nooit! en ik zag haar van de week bv al ineens keihard terug komen rennen, naar mij en grote, om een banketstaaf windvlaagje...
ik ga dus nu pas met prascend beginnen...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:31

Dennis zit nu op ong 4 weken. En eet zijn dieetmix nu slecht. Verder doet hij het prima, eet z'n pilletje goed, eet z'n hooi goed, is met rijden net zo traag als normaal (ook als jonge hengst was hij al nooit al te snel ;) ). Maar een beetje dieetmix na het werk gaat er maar voor de helft in. Verder doet hij het prima, dus ga er van uit dat dat vanzelf wel bij trekt.

Judith gaat prima, was wel wat slechter op haar slechte been van de week, maar ontdekte daar een wondje die ook wat warm was aan de binnenkant van haar knie. Gister eerst maar ff ontsmet, vanmiddag maar even kijken of ik het echt uitgebreid kan bekijken. Judith heeft altijd al een hekel er aan gehad als je aan haar benen zit (poetsen is ook echt een drama), zeker als het ook nog gevoelig is. Been zelf doet het verder weer prima (voor zo goed als dat haar slechte been word).

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:34

Dat slechter eten herken ik ook, die van mij at op een gegeven moment zelfs zijn ruwvoer niet meer. Nu eet hij alles weer helemaal op

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:49

Die van mij eet zijn krachtvoer nu niet.. Dat is dus half bekertje pavo vital, magnesium en 2 handjes extra muesli voor de smaak +scheut lijnzaad. Zijn ruwvoer eet hij gelukkig wel goed, met liefde zelfs. Het is even afwachten of hij het weer gaat eten straks anders zal ik zijn voer moeten veranderen omdat hij verder dan weinig.binnenkrijgt..

@piekosjj, ben 'blij' dat meerdere het hebben.. Dat vertelt weer dat ik minder zorgen hoef te maken!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:51

Ja dat is een rotperiode dan ga je overal aan twijfelen als ze niet of niet lekker eten. Veel uitproberen - wat eten ze wel, wat smaakt en trekt op het moment wel.. en proberen aan te vullen met luzerne - dat at Willy bijvoorbeeld wel toen hij kuil liet liggen.. Je moet wat niet waar??

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:54

Ik kan er idd weer lucerne doorheen doen, ben daar toen mee gestopt omdat hij bevangen was. Ik probeer gewoon een klein beetje erbij, je weet maar nooit.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:08

Hij eet z'n ruwvoer prima, dus doe verder nog even helemaal niets. Hij krijgt het aangeboden, wat hij eet eet hij en de rest maar niet. Hij is mooi op gewicht, dus ga me niet druk maken voor nu.
Dennis wou wel heel graag Judiths brokjes gister (die precies het zelfde zijn :P ), dus heb ze gister samen 2 voerbakken leeg laten eten ipv allebei 1.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:10

Gelukkig hier ook altijd het hooi gewoon gegeten.
Ook haar "prakkie" eet ze goed en gaat op, alleen eet ze echt traag......... Echt op haar gemak.
Ze is ook wat minder "somber". Heb ook het idee dat ze nu niet zo'n mega vacht aan het ontwikkelen is en dat ze minder "schraal" oogt.

Wanneer was (voor de langere gebruikers onder ons) voor jullie het moment dat je zag en vond dat je paard het echt goed ging doen op de medicatie, na 4 maanden?

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:13

Kom me ook aanmelden (helaas) Naar alle waarschijnlijkheid heeft mijn Maxx ook cushing. Hij is 1,5 week geleden getest en zijn ACTH lag op 49. Volgende week wil de DA de test nog een keer overdoen, omdat we nog maar net in de maand november zitten, en het dus een grensgeval is (kan zijn) Als je nl de referentiewaarde van oktober neemt, zit hij daar maar ietsjes boven.

Aan de Cushing kenners heb ik alvast wat vraagjes:

Ik voer nu ongeveer 1200 gr Natures Best op een dag, aangevuld met een handje grasmix. Tevens krijgt hij Pavo multivit 15 en Pavo mobility.
Omdat hij meer mag gaan bewegen (moet gaan bewegen) wil ik hem een beetje brok (Pavo condition) bij gaan voeren.

Is dit slim bij een paard met Cushing?

Verder heeft onze staleigenaresse Maxx gister een aantal uurtjes op een karig landje gezet ipv in een zandpaddock. Kan dit kwaad?

Bij welke waarde begin je met het geven van medicijnen of is dat afhankelijk van de klachten die het paard heeft?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:58

Als nog steeds meelezende eigenaar Cushing-patiënt meld ik me ook weer even hier.
Bij mijn merrie is in juni Cushing geconstateerd. Uit bloedonderzoek bleek insulineresistentie en acth 380.
Merrie (ongeveer 500 kg) kreeg 1 mg prascend voorgeschreven. Met kwartjes opgebouwd en eind oktober opnieuw bloed geprikt. Daar kwam acth 203 uit, dus nog steeds veel te hoog. Overgegaan naar 1,5 mg prascend. Opgebouwd van 0,5 's morgens en 0,5 's avonds naar 0,5 's morgens en 1,0 's avonds naar 1,5 's avonds. De reden om de hele dosis in één keer 's avonds te gaan geven is dat op http://www.prascend,nl (login prascend, wachtwoord prascend) staat dat het middel eenmaal daags moet worden toegediend.

Merrie is 13. Diagnose volgde op fikse bevangenheid. Na start met de medicatie is ze nog een keer bevangen geraakt, dus ik rijd haar niet meer. Ze gaat in het weekend en op woensdag mee aan de hand wandelen, verder staat ze in een stal met vrije uitloop op zand en heeft ca. 1000 m2 tot haar beschikking.

Nu dus 3 weken op de hogere dosis. Merrie is zombie-achtig, maar eet en drinkt goed en plast en poept goed. Bulten boven de ogen zijn verdwenen. Met wandelen zijn de eerste twintig minuten een drama. Niet willen lopen, gewoon stil blijven staan, alsof ik met een ezeltje op pad ben. Na twintig minuten wordt het beter, na drie kwartier draaft ze soms spontaan aan (ik wandel met een longeerlijn en loop vaak een eindje voor haar uit). Aan het einde van de wandeling (een uur tot anderhalf uur) is ze er weer. Verder varieert ze nogal in gedrag. Ze kan 'weg' lijken om een half uur later weer gewoon alert naar een koe in de verte te kijken of over de afscheiding heen met haar vriendje te kroelen. Soms staat ze met voertijd buiten en komt ze zelf naar binnen om te eten, soms blijft ze buiten staan en gaat pas naar binnen als ik haar ga halen. Dan komt ze met moeite in beweging en zwalkt alsof ze dronken is. Eenmaal met de neus in de voerbak lijkt ze dan weer goed. Ze heeft voortdurende enorme jeuk van boeg tot strot. Aan haar huid is niets te zien, als ik het lastig kijken omdat ze met kracht probeert te schuren zodra ik haar hals aanraak. Wassen met betadineshampoo wordt gewaardeerd, maar dat lijkt me zeker ook te maken hebben met het koude water. En ik durf alleen te wassen als het droog is en niet al te koud. Vanwege het zwalken dat ze soms doet, doe ik sinds afgelopen weekend 's nachts de stal dicht. Dan heeft ze alsnog 5 bij 5 meter, maar kan ik rustiger slapen omdat ik weet dat ze niet onnodig in de regen staat of in de modder kan uitglijden.

Ze krijgt hooi en mineralenbrokjes. De pillen gaan gewoon bij het handje mineralenbrokjes in de voerbak en gaan keurig naar binnen. Gisteren heb ik bij de Blokker een koffiemolentje gekocht zodat ik gemalen lijnzaad bij de brokjes kan doen (met dank aan JP voor de tip).

Eind december wordt er opnieuw bloed geprikt. Zolang er geen derde aanval van bevangenheid of andere crisis komt houd ik tot die tijd vol, maar als er dan geen duidelijke verbetering is in acth en toestand van mijn paard ga ik serieus nadenken of dit wel voldoende kwaliteit van leven is. Mijn merrie hoeft geen rijpaard te zijn als ze dat niet kan, maar ze moet wel kunnen genieten van haar leven. In de huidige situatie, waarin ik zelf bovendien voortdurend bang ben voor een nieuwe aanval van bevangenheid (de acth is immers nog steeds torenhoog) is ze naar mijn idee niet gelukkig. Ik laat haar liever 'te vroeg' gaan dan op het moment dat ze (weer) ligt te creperen van de pijn in haar voeten. Maar hoe weet je dat 'te vroeg' het moment is waarop ze net niet weer bevangen raakt of dat 'te vroeg' een moment is waarop met net iets meer geduld toch nog een betere periode had kunnen komen?

Mijn merrie is mijn zachtaardige knuffelbeertje, de tegenhanger van mijn heetgebakerde grote-bek-maar-klein-hartje ruin. Ze staan aan huis en ik doe alle verzorging zelf, op mijn manier. Net als iedereen in dit topic maak ik me vreselijk veel zorgen over hoe dit allemaal verder moet en juist vanwege die zorgen heb ik geen zin in het gekibbel dat (hoe begrijpelijk ook) hier steeds de kop opsteekt. Daarom houd ik het bij meelezen, maar af en toe wil ik wel een update plaatsen. Omdat misschien toch iemand anders iets aan mijn ervaring heeft en ook voor mezelf om misschien nog een goede tip te krijgen en om ergens terug te kunnen lezen hoe mijn merrie er aan toe was. Ter vergelijking met hoe ze misschien over een maand is.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:51

@essie: jouw paard is geen grensgeval, maar heeft echt Cushing. Vanaf 37 is het namelijk al Cushing.

Je moet in het voer kijken naar het suiker en zetmeel percentages, dat moet zo laag mogelijk zijn.

En medicijnen moet je nu al aan, je zit boven de waarde. Dus beginnen met pergolide/prascend, met een 1/4 opbouwen. Wat is je gewicht van je paard?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:47

Essie73, sommigen vinden idd dat je met 49 waarde al prascend moet gaan geven. Het zou ook heel goed kunnen dat je paard met deze waarde alleen in sept okt een seasonal rise heeft en in de maanden daarna het acth gewoon wel goed is. Volgens de ecir groep kan dit in ieder geval heel goed.
Misschien kan je beter nog even een paar weken wachten met hertesten. De waarde zal niet precies 1 november opeens zakken natuurlijk.

Paarden die gevoelig zijn voor IR moet je laag in suikers voeren. Maar er zijn genoeg paarden met cushing die wel gewoon 1 kg krachtvoer krijgen b.v. Denk je dat je paard meer krachtvoer nodig heeft omdat hij meer gaat bewegen ?
Er is trouwens ook genoeg krachtvoer laag in suikers en zetmeel. Zie b.v. http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... tmeel.html Misschien is een van deze producten wel een betere keuze dan krachtvoer met veel granen.

Maura, om ontstekingen te voorkomen kan je misschien Echinacea geven ? En zou het kunnen dat je merrie nu weer veel last heeft van het opbouwen van de dosering ? Dan zou je APF kunnen overwegen, dat haalt de bijwerkingen van pergolide weg. Zie http://www.paardenproducten.nl/pardoesb ... uiden.html Is wel duur, maar het schijnt echt bij veel paarden goed te werken.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:54

echinacea hoeft niet duur te zijn ;) http://www.gekruid.com/catalogsearch/re ... =Echinacea

Wat is IR?

Eigenlijk wil ik wachten met medicijnen totdat Maxx opnieuw gestest is (begin december idd) Tevens zijn zijn klachten nog erg mild, dus hoop ik het zelfs voorlopig nog zonder medicatie te kunnen.
Ik wil het geven aan de hand van zijn ACTH waarde. Wehebben op stal een pony staan (van 40 :D ) die al jaren cushing heeft, maar het nog steeds zonder medicijnen af kan.

Maris, bedankt voor je link, ga meteen even kijken.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:55

ah wacht IR is insuline restistentie.... Het vreemde is dat zijn glucosewaardes prima in orde zijn.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:01

Essie73 schreef:
ah wacht IR is insuline restistentie.... Het vreemde is dat zijn glucosewaardes prima in orde zijn.

Sommige paarden met cushing ontwikkelen ook IR, maar niet allemaal hoor.
Ik zou idd even nog wachten met de pergolide totdat je opnieuw laat testen.
Hoe behandelen ze die pony met cushing dan ? weet je door cushing is de kans op ontstekingen gewoon hoger ( door hoog cortisol ), daarom beginnen veel mensen met pergolide ook voordat de paarden klachten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:05

glucose was ook bij die van mij prima, maar wel mooi I.R. en cushing op 8 jarige leeftijd...
Ik heb er ook nog 1 dames;
Ik wilde vandaag met prascend gaan beginnen, maar DA kwam langs en liet haar even nakijken (grote is ziek en puk ging ook al wat verschijnselen vertonen) nou die had ze dan gelukkig nog niet, maar verdomd als het niet waar is, had ze vandaag een harde dikke manenkam!! Dat is echt voor het eerst. Niet toen ze hb was , 2 jaar geleden en al die tijd erna niet, want ik check dat nou echt altijd als pukkie in handen krijg, wat gewoon dagelijks is, Nou durfde ik niet prascend te geven en weg te gaan omdat het donker werd en heb maar even heel laf tot morgen gewacht, zodat ik er bij kan blijven, is dat stom gedacht of niet?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:10

Denk aan magnesium bij verharde manenkam

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:13

Maris schreef:
Hoe behandelen ze die pony met cushing dan ?

Nou eigenlijk niet whahaha, dit is gewoon een mega sterk dametje. Ze krijgt wel dagelijks haar beweging en staat overdag nog altijd op het land. Verder let de eigenaresse erg goed op haar voeding.

Maris schreef:
weet je door cushing is de kans op ontstekingen gewoon hoger ( door hoog cortisol ), daarom beginnen veel mensen met pergolide ook voordat de paarden klachten hebben.

Oke dit kan verklaren waardoor Maxx opeens een hele dikke schacht heeft (had) en een paar weken terug plotseling hoge koorst had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:14

krijgt ze al lang...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:15

Essie, dikke schacht kan ook door vocht vast houden komen.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:17

@ Ohjajoh6, dat is niet gek gedacht, maar volgens mij heel verstandig!

Maar wat is de overeenkomst tussen een verharde manenkam en prascend geven?
Sorry voor al mijn vragen, maar ik ben echt nog een leek op dit gebied.

Wat zijn de kosten voor prascend (gemiddeld)? Dan weet ik of ik alvast opzoek moet naar een tweede baantje ;)

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:18

Maris schreef:
Essie, dikke schacht kan ook door vocht vast houden komen.

Dat is inderdaad ook het eerste waar zowel DA als ik aan dacht, we zijn nu 3 wk verder en het is zeker met 60% geslonken.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:22

Ik betaal voor 60 pillen 102,50. Ik geef 3/4 pil per dag

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:23

Essie73 schreef:
@ Ohjajoh6, dat is niet gek gedacht, maar volgens mij heel verstandig!

Maar wat is de overeenkomst tussen een verharde manenkam en prascend geven?
Sorry voor al mijn vragen, maar ik ben echt nog een leek op dit gebied.

Wat zijn de kosten voor prascend (gemiddeld)? Dan weet ik of ik alvast opzoek moet naar een tweede baantje ;)

Dat ligt er aan hoe veel je zal moeten geven. Ik weet niet of je een grote/kleine pony hebt of een paard? De medicijnen kosten +- 110 euro voor 60 stuks. Als je een pony hebt, dan zal je met een half per dag zoet zijn. Dus 60 euro per 120 dagen (4 maanden) Maar elke dag 1 is dus een stuk duurder, 55 euro p er maand... het is zeker een idee verschillende da's te contacteren voor de prijs van Prascend, prijs kan erg variërend zijn

Verharde manenkam komt geloof ik van mg tekort, maar dat kan zeker iemand anders je hier vertellen.