Peesblessure... en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: Peesblessure... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 15:25

Achjoh. Geeft helemaal niet :+

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:32

Ik gebruik het pas sinds maandag haha. Ze is geschoren op die plek en ik heb nog niks gemerkt.. Ik ga het wel even navragen als ik hem weer spreek

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 15:34

Het staat in de bijsluiter

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:33

@peelie: hoe is het nu eigenlijk met je andere paardje?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 05:41

Met Mara bedoel je? Met Mara gaat het erg goed. Die ben ik aan het opbouwen en ik ga haar binnenkort maar weer eens mee op les nemen denk ik.

Nash gisteren, zn been was weer slank. Geen buld meer. Drafen op jet harde liep hij ook goed. Gelukkig

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:29

Ik lees nu pas van Nash Peelie, het topic was wat naar onder gezakt bij mij.

Hoop dat het niet van blijvende aard is. Gelukkig nu al dun en geen afwijking in het lopen.
Fijn ook dat Mara zo goed gaat. Hopelijk ga je er met haar ook nooit meer tegenaan lopen.

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:41

Peelie schreef:
Met Mara bedoel je? Met Mara gaat het erg goed. Die ben ik aan het opbouwen en ik ga haar binnenkort maar weer eens mee op les nemen denk ik.

Nash gisteren, zn been was weer slank. Geen buld meer. Drafen op jet harde liep hij ook goed. Gelukkig

Gelukkig! :)

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:54

Ik bedoelde Nash ;)
Goed om te lezen dat het met je beide paarden erg goed gaat.
That's the spirit!!!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 13:37

Nou, Nash gaat niet goed. De pees is warm, dik, snel te provoceren. Ik heb niet gekeken hoe hij loopt. Ik durfde het niet aan. Ik heb op stal mijn ogen uit mijn hoofd gehuild. Ik ben het zat...

Is de ene "klaar" begint de andere. Gelukkig ben ik er vroeg bij. Hij staat al sinds dag 1 in drukverband en dat begint te werken.

Zo dat is het nare nieuws van vandaag. Positief nieuws van vandaag.

Ik heb vandaag voor het eerst na een Jaar weer les gehad met Mara. Ze deed het best heel goed en er zater erg goede stukjes tussen. Mijn instructriese zag ook duidelijk dat de knopjes er nog op zitten bij Mara. Ze wist niet meer tot welk niveau we hadden getraind voor de blessure. Maar ze kon er makkelijk uit halen dat het minimaal M1 moet zijn geweest. Toch wel leuk om te horen dat he paard zo goed bevestigd is. :)

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:46

Jeetje Peelie, het zit je niet mee zeg :(:)

Hopelijk gaat het met Nash niet zo lang duren als met Mara. Maar onwijs balen.

Focus dan maar op je fijne les met Mara en dat je haar nu verder kan gaan opbouwen.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:04

Jeetje Peelie balen zeg!!! :(:)
Hoop dat het met Nash mee gaat vallen. Ik snap dat je er doorheen zit.

Wel heel fijn dat het met Mara goed gaat en dat de les goed is gegaan. Fijn dat ze weer op haar eigen niveau terug kan komen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 19:14

Wat betreft Nash kan ik alleen maar janken. Het punt van huilen ben ik voorbij. Het is een blessure die niet nodig is. Er is met rijden niks, maar dan ook echt NIKS mis gegaan. Dit is een blessure die door stalregiem komt. Hier worden de paarden op een bepaalde manier buiten gezet waar ik niet blij mee ben en waarvan ik 1000% (ja 1000%) zeker weet dat het buiten is gebeurd met het op de paddock zetten of op de paddock staan. Ik ben echt woest!

Ik heb al 8 jaar paarden zonder problemen, NOOIT ook maar een beest ziek of kreupel. NOG NOOIT! En nu 2 in een jaar. Ik geef toe, Mara was mijn eigen schuld en was gewoon een stom ongelukje. Maar Nash had echt niet hoeven gebeuren... ;(

Goed, verder ben ik heeeeeel erg blij met de stal. Verder is álles prima geregeld behalve de manier van binnen/buiten zetten. Dat ga ik verder niet op het internet gooien, als je het wil weten dan doe ik dat via PB.

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 19:43

OW jeetje Peelie..... Het zit je wel heel hoog hè :(:) ik schrik een beetje van je bericht.
Kop op meid, komt allemaal goed. Ik volg je topic vanaf het begin, en Mara is met sprongen vooruit gegaan. Ik (en de andere dames in dit topic) snap heel goed dat je nu een beetje gefrustreerd bent. Je bent al zo'n tijd aan het tobben. En af en toe zit je er gewoon ff doorheen. Ik ken het gevoel.
M'n pb staat open als je erover wilt praten ;)

Maar Peelie, als er iets gebeurd op stal met je paard waar jij het niet mee eens bent, spreek ze daar dan op aan. Je mag er best wat van zeggen. Daar is niets mis mee.

Knuffel voor jou!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 19:48

Hoe is het precies gebeurt met Nash dan? Hoe worden ze buitengezet?
Ik bedoel het niet negatief, maar ik vraag me dan af hoe je dit zit. Stuur me anders ff een pbtje.

Is er al een DA geweest voor Nash of is dit voor nu nog je eigen diagnose?

Hoop dat het niet al te erg is voor Nash, snap dat jij nu verschrikkelijk baalt. Kop op, hier gaan we je ook doorheen slepen met zijn allen!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 20:05

De DA is niet geweest. Dat is ook niet nodig. Ik herken het complete patroon in Mara bij Nash. Ik kan de pees provoceren, het drukverband doet zijn werk. Ik ken de regels wat betreft stappen ed.

Moet ik dan nog een DA langs laten komen om 100% zeker te weten dat het zijn pees is, terwijl ik het zelf al 99,9999999% zeker weet? Zonde van mijn tijd en geld en zonde van de tijd van de DA. Die kan beter iemand helpen waar iemamd niet van weet waarom het paard kreupel is.

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:24

Wow echt klote.. ik snap helemaal dat je er doorheen zit.. heb ik zelf namelijk ook nu allebei mijn paardjes kreupel zijn :(
Fijn dat het zo goed gaat met Mara, zij kan je waarschijnlijk een beetje opvrolijken :)
Sterkte met Nash, ik zal duimen en hopen dat het snel goed komt!

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:53

Weet niet of het al gezegd is maar de wervelkolom en schouderblad zijn vergeten items bij het herstel van pees weefsel, kreupelheden in het algemeen. Peesweefsel herstelt onder invloed van belasting en niet door rust en alles wat je er van buiten opsmeert heeft geen effect op de genezing en kan zelfs negatief werken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 12:38

Anjafopma, door mijn study (fysiotherapie) ben ik mij daarvan bewust. Maar je bent het hopelijk ook met mij eens,dat de genezing dan wel eerst door rust (bewegen op gelijden van pijn noemen we dat in de fysio) de pees de kans moet krijgen om te herstellen.

Schouder en wervelkolom zijn goed bij Nash, hij is zeer soepel. Mara iets minder, maar ze worden regelmatig nagekeken. Daar zit geen probleem in.

En daarbij zou het fijn zijn geweest als het het topic eerst had gelezen ipv gelijk jou verhaal neer te knallen zonder onderbouwing... :(

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:39

Wat naar zeg Peelie, nu je andere paard weer. Hopelijk is het een flinke verstuiking (wishful thinking?) dat hadden we hier laatst ook na vastliggen.

Kan je me nog even herinneren hoe je Mara's wonde toen behandeld hebt? Aan de lucht/onder verband, hoe vast wisselen en nieuwe mesitran erop? Hier een hele vervelende wonde op het hoofd nl, ik weet niet goed hoe ik het moet aanpakken.

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:57

beste peelie, ik zou je aanraden de volgende literatuur erop na te slaan: het fasciale distorsiemodel, hierdoor krijg je een beter inzicht in de totale aanpak die zou moeten behoren bij het herstel van pees weefsel en preventie. ook de dynamiek van het menselijk bindweefsel van dhr. Morree, welliswaar voor mensen maar geldt ook voor paarden.
Ik denk dat je het over de rol van de cerv. wervelkolom hebt, maar dat is maar een deel hiervan. De thoracale wervelkolom speelt een belangrijkere rol bij herstel door zijn relatie met het orthosymp. zenuwstelsel.
Revalidatie van peesblessures en andere kreupelheden vragen een veel bredere kijk op de inzichten van herstel van peesweefsel. Dus hoort dit thuis bij de professional.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 14:40

BelleFleur schreef:
Wat naar zeg Peelie, nu je andere paard weer. Hopelijk is het een flinke verstuiking (wishful thinking?) dat hadden we hier laatst ook na vastliggen.

Kan je me nog even herinneren hoe je Mara's wonde toen behandeld hebt? Aan de lucht/onder verband, hoe vast wisselen en nieuwe mesitran erop? Hier een hele vervelende wonde op het hoofd nl, ik weet niet goed hoe ik het moet aanpakken.

Ik gebruikte gemgee als wattenverband en hechtbandage van Kerbl (deze is lekker goedkoop). Ik spoelde de wond met warm water schoon, flinke stevige straal er op, totdat het bloede. Het bloeden stopte ik door de koelen met koud water. Dit deed ik om er voor te zorgen dat het echt schoon was. Dan smeerde ik de gamgee in met een dikke klodder mesitran (B merk, zal ik even opzoeken voor je). Dan de gamgee om het been en fixeren met de hechtbandage. Ik verwisselde het verband om de dag. Iedere dag was te veel, om de dag was precies goed. Het ruikt wel zuurig, dat is "normaal". Veel succes!

Anjafopma, morree ben ik bekend mee en handel ik naar. Waar haal jij vandaag dat ik alleen refereer naar de CWK en niet naar de TWK of zelfs LWK/SI?
De balans van het complete paard is van belang. Verder handel ik naar de inzichten en kennis van de pro.

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 14:50

beste peelie je haalt toch denk ik veel dingen door elkaar en of je naar de ideeen van morree handelt dat vraag ik me toch wel af. LWK/SI? Thoracaal en CTO?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 14:58

Ik probeer iets duidelijk te maken wat niet helemaal lekker lukt op "papier".

Goed, ik handel verder naar advies van de DA, ofwel professional.

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:08

onder de dierenartsen zijn dat er niet veel die verstand hebben van het revalideren van kreupelheden

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 15:15

Anjafopma, ik kom bij de Vallei. De dierenartsen daar hebben veel ervaring met peesblessures en staan zeer goed aangeschreven. En ervaring met mn andere paard was ook goed.

Ik ben er nu wel klaar mee eigenlijk. Ik hoef mij verder niet te verantwoorden naar bokkers toe. Ik doe de dingen onder begeleiding van een dierenarts met kennis.