Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:28

Suzanne F. schreef:
20282 schreef:
zo veel mogelijk lang en laag trainen :D

Dat is vrij kort door de bocht.

Behoorlijk ja...

danoesje

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 07:43

Mijn nieuwe instructrice (en eigenaar van de stal waar ik straks naartoe ga) heeft m gister voor het eerst gereden en dat ging prima, ze lijken een leuke klik te hebben en meneer is braaaaaf! Was wel wat traag maar t was ook een lange les en ze moest goed zoeken naar de knopjes omdat zij engels rijdt op aardig niveau en hij nu behoorlijk AdB is gereden (heeeeel erg in de basis en we gaan hier vast stukjes van overnemen maar wel onze eigen methode van maken) Ze moest echt even zoeken naar de knopjes maar het ging prima! Ben trots op allebei en er zit onwijs vooruitgang in. Hij is niet weggeschoten, keek goed uit zijn ogen en mag donderdag naar zijn nieuwe stal waar hij de komende maand sowieso nog op het land mag. Blij en trots op paard en nieuwe ruiter!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 10:36

Top danoesje! Positieve dingen allemaal!

Calypso lijkt steeds een stukje beter te gaan in het werken aan de hand, dat is wel fijn om te merken. Ze kan de ontspanning steeds beter vasthouden(en vinden in de eerste instantie). Dan gaat ze haar achterbenen benutten en daardoor word ze een stuk langer in de bovenlijn, waardoor ze dus zuiver blijft en kan lopen.
Wat ik nu wel weer vaker zie dat ze opeens uit die ontspanning "klapt", dan gooit ze opeens het hoofd omhoog en gaat weer kort lopen van achter. Net op ze schrikt van dr eigen lijf... Ze rent verder niet weg ofzo, maar toch blijft het iets lastigs..

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:06

Goed om te horen ijssnuiver! Dan maar even zo, wie weet wordt ze er zo sterk van dat het straks weer goed gaat!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:51

Even kleine update!

Met Eagle gaat het momenteel goed. Met ups en downs trainen we hem hoofzakelijk aan de longe. Hij wordt sterker en beweegt al steeds beter door zijn lijf. De Osteopaat is vanmiddag geweest en ze was dik tevreden! Er zit schot in de zaak!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:00

Goed zo, klinkt goed!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:23

Suzanne, trainen hem alleen met longeerhulp, niet met bijzet oid. Begint steeds beter te zakken en ontspannen zonder dat hij verschrikt weer omhoog komt met het koppie!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 23:05

Goed om te horen Danoesje!
Ik ben Calypso sinds kort weer aan het rijden en dat gaat echt boven verwachting goed!! De rijrust heeft haar duidelijk goed gedaan

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 23:15

Ijssnuiver, wat onwijs goed om te horen! Geeft maar weer aan hoe belangrijk het is om veel onbelast te trainen en te luisteren naar wat ze aangeven, hoe lastig dat ook is. Dus dat zal voor ons met KS-paarden altijd wel een belangrijk onderdeel van het werk blijven. Maar als het werkt, is het de moeite dubbel en dwars waard! Wat gaat er nu zo goed ijssnuiver? Wat gaat beter dan hiervoor?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:23

danoesje schreef:
Ijssnuiver, wat onwijs goed om te horen! Geeft maar weer aan hoe belangrijk het is om veel onbelast te trainen en te luisteren naar wat ze aangeven, hoe lastig dat ook is. Dus dat zal voor ons met KS-paarden altijd wel een belangrijk onderdeel van het werk blijven. Maar als het werkt, is het de moeite dubbel en dwars waard! Wat gaat er nu zo goed ijssnuiver? Wat gaat beter dan hiervoor?

Inderdaad luisteren naar je paard(en je gevoel dus). Is wel iets wat ik heb geleerd de afgelopen jaren.

Ze kan nu gewoon controle houden over haar achterhand en zakt er niet meer doorheen, dat is natuurlijk al een hele vooruitgang. Dat was tenslotte de reden waarom ik het besluit had genomen om even niet te gaan rijden. Ze kan veel makkelijker de ontspanning vinden en dat vast houden, ze gooit nog wel vanuit het niets het hoofd omhoog, maar al vele malen minder en goed op te lossen door haar balans weer te herstellen.
En het allergrootste verschil, de fijne energie die we hadden met het werken op de grond(fijne impuls, meewerkend paard en een paard wat heeel erg graag voor je wil werken). Is er nu onder het zadel ook, dat maakt het rijden voor beide ook vele malen leuker en daardoor is het leuke en uitdagend om met haar bemerkingen te werken en het zo goed mogelijk te maken voor haar!
Het is rijtechnisch nog niet de sterren van de hemel, maar dat geeft niet. We werken rustig verder

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 09:36

Dat rijtechnische,daar zou ik me ook lekker niet druk om maken inderdaad. Genieten van t feit dat je weer kunt rijden doordat je zelf de juiste actie hebt ondernomen. Geweldig toch?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 15:45

al een tijdje niet meer op dit topic geweest, heb t niet helemaal terug gelezen, maar geloof dat er vooruitgang in zit bij jullie? bij ons ook binnenkort m1 debuut. ik vergeet nooit wat de da tegen ons heeft gezegt als jullie de ks overwinnen dan zal die lopen zoals ie nog nooit gelopen heeft, en dat is zeker waar!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 09:19

Dressuur518, wat fijn! Als die KS er al heeft gezeten en hij functioneerde er aardig mee, maar je kunt nu gericht trainen, kan ik me voorstellen dat hij nu beter gaat lopen!
Mijn peerd is vorige week weer naar de osteo geweest. Ze was aangenaam verrast en er zat bijna niks vast, in tegenstelling tot de vorige keren! Hij begint ook heel aardig te lopen en eindelijk stabieler! Hij begint steeds meer te zakken, al moet hij nog veel verder, en komt dan niet ineens met een ruk naar boven maar blijft een stukje beneden of komt 'gewoon' omhoog. Nog een paar weken aan de longe doortrainen en dan wil ik er toch eigenlijk wel zo zachtjes aan weer eens een zadel op gaan leggen. Spannend!
Ook mijn dierenarts zei: jullie zouden ons allemaal nog wel eens versteld kunnen laten staan! Die hou ik als een mantra in mijn hoofd vaak haha.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 09:54

Wat fijn om al die positieve verhalen te lezen! Jullie zijn er goed mee bezig!
Wat goed dat de osteo zo tevreden was, Danoesje!
Mijn merrie wordt momenteel weer niet gereden. Ze begon onder het zadel weer meer pijn aan te geven.
Ze is weer behandeld en ze zat qua lijf weer net zo vast als toen we de rugproblemen ontdekten.
En ook haar (nieuwe) zadel lag weer niet goed :( Hier dus even een domper. Ze is weer behandeld en gaat in december weer. Zadel is (als het goed is) ook weer passend gemaakt, maarja ik heb er zelf geen verstand van, dus geen idee of hij nu werkelijk goed ligt. Ik weet nog niet precies hoe ik het met de training wil aanpakken. Voor nu doe ik veel stappen aan de hand en longeren (zonder bijzet o.i.d.) en af en toe wat vrijheidsdressuur. Hoe en wanneer ik het rijden weer op ga pakken weet ik dus nog niet...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:13

Wat fijn om te horen Danoesje!

Essy: Hoe oud is jouw paard? Vervelend om te horen dat het niet mee zit.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:24

Ze is nu 8 jaar oud. Nog best jong om haar met pensioen te sturen + daar wordt haar lijf niet beter van.
Ik wen wel steeds meer aan de ups en downs (Maar of dat nou iets positiefs is...) Ik stel me nergens meer op in, maar het is wel verdrietig om te zien dat mijn paard, ondanks alles wat ik probeer, nog steeds niet goed in haar vel zit. Wat zouden jullie doen? Ik heb nu in mijn hoofd dat ik 2014 in ieder geval nog doorzet qua inzet en behandelingen, maar houdt het niet ergens op?

Die van jou staat nog op rust, Suzanne?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:30

essy87 schreef:
Ze is nu 8 jaar oud. Nog best jong om haar met pensioen te sturen + daar wordt haar lijf niet beter van.
Ik wen wel steeds meer aan de ups en downs (Maar of dat nou iets positiefs is...) Ik stel me nergens meer op in, maar het is wel verdrietig om te zien dat mijn paard, ondanks alles wat ik probeer, nog steeds niet goed in haar vel zit. Wat zouden jullie doen? Ik heb nu in mijn hoofd dat ik 2014 in ieder geval nog doorzet qua inzet en behandelingen, maar houdt het niet ergens op?

Die van jou staat nog op rust, Suzanne?

Die van mij staat op chronische rust he? :)
Die is met 4 jaar dus al met pensioen gegaan.
Ja weet je, je kan mensen niet in de portemonnee kijken he? Zolang jij er nog geld, tijd en moeite in wilt stoppen, wie ben ik dan om te zeggen dat je dat niet meer moet doen? :)
Ikzelf heb besloten geen geld aan osteopaten en speciale zadels te gaan uitgeven. Ik stop geen geld in een paard wat niet goed is. Dat is mijn keuze. Maar ik ken zat mensen die dat wel doen. Voor (tien)duizenden euro's aan behandelingen, massages, op maat gemaakte zadels tot aan zwemtrainingen toe. Als ze dat kunnen en willen missen is dat prima toch? Maar ik doe het niet. :)
Ze loopt lekker in de wei met haar ponyvriendjes en heeft het uitermate goed naar haar zin.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:31

Essy87, ik kan alleen maar kijken wat bij mij werkt. Mijn ukkie gaat nu 3 dagen trainen, 1 dag vrij. Dat is soms maar 20 minuten, soms wel 45 minuten, als hij heel vervelend is. ik longeer hem met longeerhulp, zodat ik hem niet vast zet maar hij wel wordt gemotiveerd om meer te zakken. Ik train hem nu al een tijdje onbelast en dat lijkt goed te werken. Hij komt beter in de spieren en krijgt weer praatjes, zoals dat hoort bij een 4jarige. Hij gaan wel om de maand naar de osteo en heeft kruiden door zijn voer voor afvoer van afvalstoffen zodat zijn spieren hopelijk wat sneller herstellen. Hij staat ook op pavo care4life omdat ik niet wil dat er teveel suiker in zijn voer zit, omdat ook dat invloed kan hebben op de spierspanning.
Is het geen idee om hem welliswaar onbelast te trainen, maar dan wel door te pakken in de zin van dat hij best wat mag doen? En dan dus niet vastzetten met bijzet, maar wel met longeerhulp of zonder en dan toch steeds naar beneden vragen? Bij de mijne lijkt het in ieder geval, na bijna 4 maanden trainen, te werken.
Suzanne, we moeten t natuurlijk allemaal nog maar afwachten, maar ik begin weer serieus hoop te krijgen. Merk nu pas dat ik er al die tijd vanuit ben gegaan dat het toch wel geen zin zou hebben, maar dat ik het in ieder geval geprobeerd wilde hebben...

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:47

@ Suzanne: Ooo, ik dacht dat je van het voorjaar weer wilde kijken hoe en wat. Zonde van zo'n jong ding he! Ik vind wel dat er zeker wat in zit, wat je zegt. Ik heb er al heel wat geld inzitten, maar dat is geen bodemloze put. Ik doe het omdat mij verteld is dat ze als normaal sportpaard zou kunnen functioneren. Ze is mijn enige paard (geen geld/ruimte voor een nieuwe erbij), ze staat op een pensionstal. Als ik alles bij huis zou hebben, had ik er waarschijnlijk voor gekozen om haar 3x per week te longeren en een ander sportpaard erbij te kopen.

@danoesje: ik ben inmiddels bijna 2 jaar bezig en dat begon in dezelfde fase als waar jij nu in zit. Half jaar gelongeerd met longeerhulp en daarna er weer op met een nieuw zadel en hulp. Dat ging een half jaar goed en toen kwam haar spanning onder het zadel weer terug. Ze wordt indd ook regelmatig behandeld, minstens 4x per jaar, door osteopaat, chiropractor e.d. De laatste keer is mij aangeraden om de longeerhulp niet meer te gebruiken en haar vooral haar eigen balans te laten vinden. En het zadel bleek dus weer aangepast te moeten worden. Ik krijg alleen het gevoel dat je het ene op lost en het andere er weer voor terug komt... Dat is zo lastig, waar ligt het probleem nou echt. Ben ik genaaid met het zadel en past dat gewoon niet en ligt het daaraan? Of is het gewoon haar lichaam die het niet trekt... Lastig hoor!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:50

Naast het longeren met de longeerhulp. Doe je dan nog meer?
Bijvoorbeeld werken aan de dubbele lange lijnen of het werken aan de hand? Dat laatste helpt mijn paard met KS nog dagelijks om makkelijk te gaan bewegen.

Ik ben persoonlijk niet zo'n voorstander van de longeerhulp, ik longeer aan een touwhalster en dmv binnenachterbeen aanspreken, binnenschouder vrij maken en hoofd in de looprichting houden, krijg ik ook een nagevelijk lopend paard.
Maar dat is voor iedereen natuurlijk weer anders.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:57

@Ijssnuiver, ja zo is dat mij ook verteld en dan loopt ze, uit zichzelf, nageeflijker van dan aan de longeerhulp. Dat werkt wel heel fijn en dan zie je haar rug ontspannen!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:48

Essy, doe je nu nog veel longeren/grondwerken etc naast het rijden? Mij is in ieder geval verteld dat het waarschijnlijk het beste voor mijn paard zal zijn als ik hem in de toekomst 2, max 3 keer in de week rijd en nog 2 a 3 keer onbelast train, zijn hele leven lang...

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:55

Jep, momenteel rij ik helemaal niet en ik reed sowieso niet meer dan 3 keer in de week, meestal minder. Meestal dag longeren dan de dag erna er op. Ik reed sowieso geen 2 dagen achter elkaar. Dus ik wissel wel veel af.
De afgelopen anderhalf jaar heb ik sowieso vaker niet kunnen rijden dan wel. Heb de longeercirkel heeeeeel vaak gezien :)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:58

Hmmm daar zal het dan waarschijnlijk niet inzitten nee. Theoretisch gezien lijkt het erop dat je het doet zoals het voor de meeste paarden t beste werkt met KS. Blijft natuurlijk staan dat het ene lijf het andere niet is en de mate van KS behoorlijk verschilt. En tja wat is wijsheid...
Het is in ieder geval heel erg frustrerend als ik dit zo hoor :S

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:10

Tja indd, op de foto zag het er niet dramatisch uit. Maar soms moet het koppie ook mee willen werken. En wat als nou mijn zadel gewoon niet goed is.. daar kan het natuurlijk ook aan liggen. Maarja, zo blijf ik peinzen. Op zich kon ik er allemaal wel mee leven hoor, maar nu het na 2 jaar nog niet super gaat, begin ik te twijfelen of ik dit alles nog door moet zetten. Dat maakt het nu moeilijk. Ik sleep iedereen er in mee, mijn paard, mijn vriend, mijn ouders, mijn paardenvriendinnen die de verhalen steeds maar aan blijven horen..