Desert:bijzondere auto-imuunziekte en meer,maar wel leerzaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Desert:bijzondere auto-imuunziekte en meer,maar wel leerzaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:36

Haha Esje, daar zijn wel middeltjes tegen... of en hoe ze werken weet ik niet, hihi! Ik probeer altijd iig even de boel goed los te werken op de eerste dag. de meningen zijn erover verdeeld maar ik heb zelf vaak wel het idee dat dat scheelt. Maar heel eerlijk, ik heb niet zo snel spierpijn.

Leuk is dat he hoeveel meer de dieren zien/ weten/ merken dan mensen veelal denken. Voor mij werd het pas echt mooi toen ik begon te leren (wat ik nog steeds doe) hoe hun eigen manieren van communiceren in elkaar zetten. Het werken met de paarden wordt niet alleen fysieke exercise maar ook een gesprek, alleen wel een beetje anders dan hoe wij dat aan de keukentafel doen natuurlijk.
Ik vind het geweldig om te ervaren hoe anders het rijden bijvoorbeeld word, maar ook de mensen die ik lesgeef en hun paarden. Ze krijgen veel meer verbinding, zowel rijtechnisch als vriendschappelijk (je zou het spiritueel kunnen noemen).
In mijn ervaring wordt er veel te weinig empathie gedoceerd, mensen gaan met dieren om alsof de dieren zelf een soort mensen zijn. Door écht empatisch met de dieren om te gaan ontstaat er iets heel anders, sowieso zie je mensen veranderen.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:54

San hoe gaat het? Is al een paar daagjes stil?

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 11:59

Met Desert gaat het nog zijn gangetje,alleen ik was/ben geveld door griep,dus heb weinig energie over momenteel ;)
Verdeel mijn tijd tussen paarden en bed en de rest :')

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:12

Veel beterschap Sanneke! Ik weet wat het is, was er ook door geveld :( Veel liefs! xxx

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:51

Beterschap!

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 13:11

Valerie :*

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:13

Heel veel beterschap San ! :(:)

( heb het even erg druk met van alles dus ben weinig op bokt Y;( )

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:16

Veel beterschap Sandra!

YazhiSien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:41

Beterschap!

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 22:46

Dank jullie wel,het gaat al stuk beter,heb zelf weer alles gedaan en lig nu lekker met laptoppie in bed :')

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:39

mooi zo. En nu netjes uitzieken ook he!

dan kan je morgen sleeën, hihi!

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 21:39

Ik was de volgende dag al in de benen en nu liggen mijn kids gestrekt met hetzelfde -O-

Desert gaat goed nog,morgen komt de da enten en even overleg gehad met arts Utrecht en hij adviseert Desert niet mee te doen en dat zei mijn gevoel ook al.
Verder nog wat meer info gehad,moet ik even laten bezinken,San zit weer te piekeren,maar probeer even bij mijn gevoel te blijven en dezelfde weg door te gaan ;)
Wel moet ik wat meer afstand nemen,mijn man was even hard,maar was wel raak,Desert gewoon Desert laten zijn zoals vroeger,wel met de nodige extra zorg,gewoon genieten en mijn gevoel volgen en proberen mijn denkhoofd uit te zetten ;)

foto's van gisteren:

Afbeelding

even kroelen met haar grote liefde ons hengstje Wynn <3
Afbeelding

en iedere dag even knuffelen met zoonlief en erna moet hij wegwezen :')
Afbeelding

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:11

San, als je wilt, ik kan soms erg goed meedenken?
Mijn PB staat open.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 22:28

Dat is lief Es :(:) ,ga ik zeker doen,maar zal even duren om alles op papier te krijgen ;)
Toch handiger om je hier alles te laten lezen,weer een reden erbij om te komen :D

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:10

Zo weer terug van weg geweest(drukdruk en cursus in noorden van het land) Weer even bij gelezen.
Klinkt simpel, maar ooooo zo moeilijk om "gewoon" bij je gevoel te blijven. We hebben dat verstand immers ook niet voor niks gekregen, al kan het je nog zo vaak in de weg zitten. Maar wat ziet deze dame er toch heerlijk uit op de foto's

Hier een beetje goed nieuws, bloedwaardes van Sylke lijken iets te gaan stijgen, nog steeds zijn alle waardes die te maken hebben met rode bloedcellen te laag, lange adem hebben gaat bij haar ook wel op.
Voor de geinteresseerde
erythrocyten 6,9 (6-9) Vorige keer 6,3
Hemoglobine 6,6 ( 7,5-9) Vorige keer 6,2
Hematocriet 0,33 (0,36-0,42) Vorige keer 0,3
We blijven op dezelfde weg doorgaan, ze krijgt iedere dag 15-20ml heamaccelerator.
Bij het vorige bloedonderzoek was ik hier een week van te voren mee gestopt, dit keer niet. Ben voornemens om in januari weer bloed af te laten nemen en dan van te voren weer even te stoppen. Snap namelijk niet goed waarom ze het zelf niet op peil krijgt en wil over twee maanden wel eens kijken of het dan wel lukt(zit te denken aan een 1,5 week van te voren) Nog tijd zat om daar over na te denken.

Laat die winter maar komen, hier in zuiden des land nog niet veel sneeuw, maar voldoende om Sylke en haar vriendje vandaag heerlijk uit de plaat te laten gaan. Optimaal genieten van een afstandje(als ik in weiland er bij ga staan is Sylke niet meer bij me weg te branden, gewoonweg een klever, om haar even echt los te laten gaan moet ik echt verdwijnen en stiekem mee gluren)

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 23:33

cobelens,ik zat vandaag aan je te denken of je al uitslagen had ;)
Goed dat er een stijgende lijn in zit,ik had je lijstje ook al bekeken,maar bij iedere arts/kliniek zijn de waardes weer anders bepaald :?
Wat zegt je da er zelf over? En hoe is Sylke zelf?

en pfft laat de winter maar komen?Op naar het voorjaar zou ik zeggen :o

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:48

DA is tevreden over de stijgende lijn. Ik zelf blijf me maar afvragen waarom, worm verhaal kan er niet helemaal in bij mij en ben een wetenschapmens en als ik het niet kan verklaren maak ik het mezelf knap lastig. Sylke varieert. Ene dag zeg ik top andere dag zeg ik hmmmm........Maar moet zeggen het is hier een moeilijke drukke tijd met veel emoties en weet dat mevrouw daar erg gevoelig voor is, vandaar dat ze ook zo'n klever is op dit moment. Ik ga dan weer denken dat ze down en moe is, daarmee me zorgen maken, Sylke voelt dit dan weer en we hebben de cirkel rond. Ik denk dat het mijn taak is om haar de komende twee maanden vooral geestelijk te ontlasten en weer echt lol met mijn knol moet gaan hebben!!

en ja over die waardes daar word ik ook niet wijs uit. Overal vind je andere referentie waardes. Daarom geen flauw idee waar Sylke nu echt zit. is natuurlijk ook ras gebonden, maar toch. Waar zit Desert meestal op kwa deze bloedwaardes?

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 00:05

cobelens,wat een gek mens ben je zeg,het lijkt wel of ik mezelf lees _O- _O-
maar idd weer dat stukje spiegelen en wij maken ons misschien te veel zorgen,ik ben ook erg geneigd voor Desert te denken,als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Desert haar laatste waardes:
Ht 25.0 (32-52)
Hb 9.0 (11-19)
de hematocriet is echt nog veels te laag,maar eerst nog stuk lager.
arts Utrecht schreef dat dit waarschijnlijk komt door haar nierontsteking,omdat de nieren een stofje aanmaken die aanmaak rode bloedcellen stimuleert en natuurlijk haar auto-imuunziekte,waar haar beenmerg ze zelf afbreekt.

en in juli toen het opgestuurd was:
Erythrocytes 5.2 - (6.0 - 12.0)

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:20

Hahaha, als je bij mij je zelf leest, dan zul ook vaak genoeg niet happy zijn met jezelf mbt piekeren over gezondheid van veestapel. Maar laten we het er op houden dat ik goed prettig gestoord ben, wil Sylke dit weekend gek gaan maken en ga haar tandenpoesten leren, vrijheidsdresuur, want haar tanden worden zwart van de heamaccelerator. Bedacht me vanavond opeens dat dit best op commando kan worden uitgevoerd en dat lol met mijn knol morgen gaat beginnen met tandenpoetsen. Gek, nee hoor ik ben een..............

Als ik even snel naar jouw waardes kijk, denk ik dat Ht ongeveer dezelfde waardes zijn, maar dan in een andere verhouding en dan vertaal ik het naar kommaatjes schuiven dus wat bij Desert zal het dan in mijn waardes 0,25 zijn, wat bij Sylke 0,33 is.
Wel vreemd om te zien dat Desert veels te weinig rode bloedcellen heeft, maar volgens referentie waardes van mij wel een voldoende hb heeft. Natuurlijk een kenmerk van afbraak, dat er te weinig rode bloedcellen zijn, maar bindt zich dan wel in "voldoende" maten met ijzer. Bij Sylke lijkt het omgedraaid, "voldoende" rode bloedcellen, maar bindt zich niet aan ijzer( tekort aan ijzer komt eigenlijk zelden voor en met haar heamaccelerator niet mogelijk) Natuurlijk even bekeken allemaal vanuit de referentie waardes die mij bekend zijn.
Weet jij of er bij jouw rekening mee wordt gehouden dat het om een koudbloed gaat, daar zijn volgens mij de waardes van HB lager van?
Zo mijn gedachtes snel er over heen laten gaan en mezelf hiermee stof tot nadenken gegeven

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 09:19

@ San, wijze woorden van Rene. Een gezonde afstand is voor jullie beiden denk ik beter, voor zover ik er iets over kan en mag zeggen. Ik heb dezelfde ervaring. Paarden laten zich heel makkelijk slachtofferen, dat zit ook in hun natuur. Eigenlijk zou onze taak moeten zijn om ze juist NIET te slachtofferen, zodat hun zelfvetrouwen en zelfbewustzijn kan groeien. Ik weet hoe moeilijk dat is als je paardje niet in orde is, maar mijn ervaring is wel dat ze het vaak beter doen wanneer je er iets zakelijker in gaat staan, en ze niet alleen verzorgt zoals een verpleegster dat zou doen. Ik heb dat zelf bij Zneddie een tijdje gedaan, en altijd maar voorzichtig want stel dat zijn knie... (hij had toen last van patella fixatie), en ik zag hem (deels onbewust) als een tamelijk kwetsbaar paardje met een fragiele gezondheid voor zijn leeftijd, hij had nl al één en ander meegemaakt.

Zneddie vond dit heel vervelend en liet dat ook merken, ik heb best wat problemen gehad ook met hem. Deels juist dóór de zere knie, maar het werd versterkt door mijn 'niet-paards' handelen. Ik heb intussen geleerd hoe dan wél te handelen, met eigenlijk alle paarden, door ze juist te lezen en te geven wat ze écht nodig hebben. Zneddie is daar echt veel beter van geworden en de knie heeft geen problemen meer gegeven. Ook van zijn andere 'kwaaltjes' heeft hij geen last meer, zoals gevoeligheid op de luchtwegen, een érg weke bovenlijn en zo wat van die kleine niet-altijd-aanwezige dingetjes.

ipv hem als een moeder te 'bezusteren', ben ik nu én zijn persoonlijke verpleegster indien nodig, maar, veel belangrijker, vooral zijn leider, die hem helpt zichzelf te ontplooien, die hem begrijpt en hem kan geven wat hij nodig heeft. Voor een paard, als zijnde prooidier van natuur, betekent dat veilligheid. Mijn paarden voelen zich veilig bij mij, en dat is gelijk reden om me te vertrouwen, en me de leiding te willen geven.

Het is niet zo dat alles fout was ofzo hoor, helemaal niet, ik heb altijd een sterke band gehad met mijn dieren, maar Zneddie wilde gewoon meer. 99% is niet genoeg, waar het dat voor de meeste andere paarden wel is. Als je bij een paard als hij zo goed als alles voor elkaar hebt, is het ook gelijk als geheel voor elkaar. zo niet, dan blijf je dingen tegenkomen. En een paard dat emotioneel/ mentaal niet in balans is en niet bij zichzelf is, kan inderdaad problemen krijgen die zich gaan uiten in zijn fysiek. Voor een paard is dat logisch, immers frame of body is frame of mind, hoewel mensen dat niet altijd zien/ begrijpen/ gebruiken, maar men onderschat de impact van mentale onbalans.

Maar goed daar ga ik weer, haha! het ging niet over mij he, eigenlijk...
Maar goed even om aan te geven waarom ik denk dat een stukje 'afstand' tussen jullie wel goed is, afgaande op mijn eigen ervaringen. Weliswaar een heel ander geval natuurlijk, maar ik dacht ik deel het toch, wie weet heb je er wat aan.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 21:33

cobelens hoe zijn Sylke haar tanden nu?????gelukt?
en ja ik lees mij precies en gelukkig zijn we dan ook allen prettig gestoord,maakt weer iets goed :D
Over de uitslagen kom ik nog even per pb terug ;)

merrieveulen,..helemaal begrepen....en altijd leuk om jou verhalen te lezen :j
Ik denk teveel voor desert en zoals ze vroeger ooit was is ze nu niet meer,ik betrapte haar ook van de week dat ze lag in stal op de tijd dat ik normaal kom en in 1 oogopslag zag en voelde ik dat er niets aan de hand was,maar die extra aandacht he maakt een hoop goed,het lijkt wel of ze alle jaren in wilt halen nu ze het vertrouwen duidelijk heeft in ons....dus het moment dat ik haar begroette het liggen negeerde was het zo over....maar gelukkig heb ik een zintuig voor als het echt is,we hebben al zo'n shet,die kaptalen heeft gekost door zijn gedrag :=

Ik weet niet of ik het ooit had neergezet,maar uit een reading bleek dat ze deze lichamelijke klachten/ziekte al jaren heeft uit het verleden,maar nu pas het gevoel heeft dat wij er als team voor haar zijn en zeker ik,dat ze nu pas alles durft te tonen,omdat ze het vertrouwen heeft in ons om het te tonen en ja dat geloof ik ook.Ze had ook als boodschap dat ze zo blij is dat wij haar respecteren zoals ze is en haar in haar waarde laten,maar zichzelf altijd tekort voelt schieten omdat ze niet zo knuffelbaar en op de voorgrond is als de rest,maar dit niet niet altijd betekent dat er helemaal niets met haar gedaan hoeft te worden,dat ze wel iets aankan,HINT!!! :o ze wilt dingen met mij uit proberen maar niet in groepsverband en te drukke massa en zo vonden we het wandelen al uit,daar geniet ze van,korte stukjes.....want stel je voor dat er iets in de kudde gebeurt,je merkt het zo aan haar lichaamstaal....

Ach ja er is nog zoveel meer dan dat wij weten....

Ik probeer nu echt om mij niet teveel te focussen op haar,wel op de goede manier en door te gaan op mijn gevoel en niet zo piekeren want ik kan alles wel willen weten en bepalen,stopt straks haar hart of ze gaat er ergens anders door van tussen....
Dus ik geniet en ja dat denk knopje zal het heus nog wel blijven doen,maar laat het niet overheersen....
Wijze woorden,nu nog uitvoeren _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:26

Status tanden Sylke: nog steeds zwart
Maar nadat ze bekomen was van de verbazing, wat heeft baasje nu weer verzonnen, raakte ze al snel braaf de tandenborstel aan en doet ze haar lippen al een beetje open. Morgen deel 2

Hele wijze woorden hier boven. Iedereen in dit topic is trouwens van de wijze woorden. mooi om te lezen en over na te denken.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 00:38

cobelens,maak eens een filmpje van deel 2 :D

jaja wijze woorden maar het uitvoeren he? :P
Maar en dat blijf ik vinden,zolang we inzien dat wij ook fouten maken en na jaaaaaaaaaaren lange ervaring er nog steeds veel te leren valt,komen we er ooit wel.... ;)

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:47

Eerst nog maar eens goed oefenen voordat mijn(en Sylke's) filmdebuut tandenpoetsen er aan komt!

Maar om je tegenmoet te komen, hier twee linkjes.
Eerste filmpje van VD waren we net begonnen(vorige zomer) let vooral niet om mij, want kan mega enthousiast worden als ze iets door heeft en laat ze nu net het nee-schudden op deze dag

http://youtu.be/bMAAMlYJWLc

Sylke is heel leergierig en behoorlijk slim, maar soms gaat ze de mist in. In dit filmpje gaat echt op: wie een kuil graaft voor een ander blijft er zelf in hangen.
http://youtu.be/k0O075P-Kzc

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 01:01

hey hekshanneke ik heb genoten _O-
ik heb in mijn andere topic ook tig filmpjes staan ,stuur je de linken nog wel keer door,....mits je mijn vd kunsten-gestuntel wilt zien,maar door jou heb ik gelijk weer even inspiratie met de bal,thanks.... :D
en heerlijk je commentaar,zou ik nu nooit doen :=