[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:21

Stallen hebben wij niet.

Ik ben op zoek naar die spray heb de eigenaresse ook al gemailt.

Gelukkig heeft ze er maar tot eind juni last van zeg!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:37

Veerust heeft als werkzame stof deltametrin, net als butox en tectonick. Dan hoef je ipv 2x per dag maar 1x per 4-6 weken te behandelen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:50

Veerust is hier na 1 dag goed uitgewerkt....
Dit blijft geen 4 weken werken tegen de vliegjes...

Sprayde mijn pony elke dag in, ook ivm teken. Werkte goed.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 23:42

Hier vandaag de eerste jeuk. Zijn staart was warrig en hij reageerde in de schemer al behoorlijk geïrriteerd. Verder is hij al bijna helemaal door zijn vacht heen. Hij staat nu wel bijna de hele dag op het gras. Maar zijn mest begint juist sinds een dag of 3 weer goed te worden (die was de eerste week heel dun).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 06:11

aerdenhout1 schreef:
Ik ben daar ook heel nieuwsgierig naar!
Stel er zou er nog een zijn die zo geweldig gaat als Stef, dan zouden er onderzoeken moeten komen naar waarom het hier dan wel lukt.
Want wat is dan het grote verschil?

stef krijgt bij jou toch brokken en bij de vorige eigenaar niet?
kan best een tekort zijn geweest en daar krijgen ze ook jeuk van,en tuurlijk woon jij anders,.misschien net andere vliegjes.
kan me voorstelle dat je reuze nieuwsgierig bent om dan nog ene eczemer er neer te zetten en kijken wat er gebeurd :j

carmen,je mag mij de foto wel pben!
kelly heeft momenteel last van schimmel op het hoofd,ziet er niet uit! ook half kaal,en allemaal korstjes :\
die heb ik nu 2x gewassen met imaverol en dan maar hopen dat het opknapt.

jolanda:
er is geen smeerseltje wat zomereczeem tegen gaat,ze zijn allergisch voor de prik van een vliegje en daar kun je nog niet tegen smeren
en ik denk eerlijk gezeg dat de shetlander liever alleen staat dan te vergaan van de jeuk.
zou dus toch een goede deken kopen en ze dan maar uit elkaar houden.
appie vind het ook superleuk om te spelen,maar helaas voor hem staat hij bij de merries,.die laten zijn deken heel en dat heb ik liever dan dat hij leuk kan spelen en vergaat van de jeuk ;)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 07:02

Jolliegirl schreef:
Veerust is hier na 1 dag goed uitgewerkt....
Dit blijft geen 4 weken werken tegen de vliegjes...

Butox of tectonik werkt wel een week of 4

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:06

@jolliegirl: ik zou je ook Derfen adviseren. Bij veel paarden werkt het goed om de vliegen weg te houden, maar ook jeukstillend. Zelf vind ik het een uiterste middel, bij het ene paard werkt het goed en het andere paard krijgt er blaren van (allergische reactie op stof in Derfen heb ik me laten vertellen). Derfen smeer ik verdund 2x p.w. en gaat zo dus lang mee. Als je op tijd begint zou het zelfs mogelijk zijn om zonder deken je paard in 't land te zetten. Dus probeer vooral eerst de proefverpakking, na 24 uur zou een reactie zichtbaar zijn.
Mocht dat geen optie zijn of niet werken, dan zou ik ook mijn pony apart zetten. Dat liever dan die verschrikkelijke jeuk :( Je weet zelf hoe het is om een jeukende muggebult te hebben, laat staan dat je daar 24 uur last van hebt over je hele lichaam.. :o

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:10

jollie ik zou Derfen proberen en als niets helpt; Aerdenhout heeft nog een probeerplekje over voor een eczemer, zie haar post een stukje terug.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:08

Pfoe mijn pony schud sinds een week weer licht, ze heeft nog niet gejeukt (geen mogelijkheid toe in de wei).
Nu heb ik een middeltje TKC 97 gebruikt, maar heb niet het idee dat het helpt. Of verwacht ik dat te snel? Iemand hier ervaring mee? Is wel erg raar spul trouwens, ik kon twee dagen lang mijn handen niet wassen omdat zeep gewoon niet pakt.
Verder heb ik een proefflesje derfen besteld, hopelijk helpt dat.
Ik probeer de ivanhoe halsdeken zo lang mogelijk nog uit te stellen.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:22

Mijn pony heeft ook alweer jeuk :(
Ze staat nu ruim 2 weken met eczeemdeken op maar helaas, dat haalt niet uit.. het bericht van Lataar komt me heel bekend voor (op het rode oog na).. misschien toch ook maar eens kijken of het niet van het gras komt..
Valt daar op te testen dmv een bloedonderzoek ofzo??

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:28

Hier nog niet zichtbaar geschuurd, wel wat afgebroken haren in het midden van de manenkam. Niet bij de aanzet van de manen, maar ergens halverwege.
Het haar is daar zo dun en breekbaar....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:43

pentax, volgens mij is dat ook wel heftig spul, als ik jou was zou ik even schoonmaakhandschoenen aandoen!

Nadit, is dat door de deken of heeft hij nog geen deken op?

Hier al een week lang niet bij Wisse geweest, morgenavond ga ik weer even langs. Ben benieuwd!

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:47

*\o/* vraagje waar verdunnen jullie derfen mee ???? ik smeer het nu 2x per week en als hij jeuk heeft doen jullie het echt op huid ? ik probeer dat wel zoveel mogelijk zijn manenkam vindt ik moeilijk je smeert al gauw ergens waar je niet wil hahaha

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:03

Ik verdun derfen met water.
Mijn pony heeft nog steeds geen deken op maar begint nu wel meer last te krijgen van jeuk. Helaas is ze nog steeds erg aan het verharen dus wil ik daarom de deken nog niet op doen. Hebben hier meer mensen last van dat hun paard nog erg aan het verharen is?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:05

dat maakt voor het verharen toch niet uit, dat ze een deken op hebben; waarom wil je nu de deken niet opdoen?
als je denkt dat de jeuk (deels) door de eczeem komt zou ik toch maar een deken opdoen hoor!

Zuma, ik verdunde het niet maar deed een beetje op mijn vingertop (met huishoudhandschoenen aan :P ) en smeerde dat zoveel mogelijk tussen de manen, om het zo goed mogelijk op de manenkam te krijgen ipv op de haren. Als je pony niet heel erg schuurt kun je ook de manen vlechten, dan heb je al mooie 'openingen' waar je gemakkelijk tussen kunt smeren. Wat je ook kunt doen is het met een klein spuitje op de huid aanbrengen.
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 04-04-12 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:06

Alleen zetten is géén oplossing.
Niet mijn keus maar de keus van de eigenaresse :)
De pony gaat ook niet verplaatst worden, of verkocht worden.

Ik zal derfen eens doorgeven.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:07

probeer maar, er zijn er best veel die er baat bij hebben en zeker met een kleinere pony vind ik het geen grote kostenpost.

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:07

Omdat die lossen haren in de deken blijven liggen en ze daardoor meer jeuk krijgt. Mijn pony reageert daar heel heftig op. Ik heb nu nog geen tijd om hem 's morgens af en 's avonds op te doen, anders had het wel gekund.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:10

opisop_shop schreef:
probeer maar, er zijn er best veel die er baat bij hebben en zeker met een kleinere pony vind ik het geen grote kostenpost.

Ik heb de eigenaresse een mailtje gestuurd! :)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:25

opisop_shop schreef:
pentax, volgens mij is dat ook wel heftig spul, als ik jou was zou ik even schoonmaakhandschoenen aandoen!

Nadit, is dat door de deken of heeft hij nog geen deken op?

Hier al een week lang niet bij Wisse geweest, morgenavond ga ik weer even langs. Ben benieuwd!

Ik weet het niet of het door de deken komt....
Hij heeft wel een deken op ja. Maar de manen hangen altijd gewoon naar de zijkant als ik de deken afdoe.
Ziet er niet geschuurd uit, lijkt net of het afbreekt.

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:33

murness schreef:
Ik kom hier toch ook maar eens binnenvallen. Mijn zesjarige tinker heeft sinds vorig jaar zomereczeem en staat nu voor het eerst met een ivanhoe deken op. Deken werkt goed, maar hij heeft wel erg veel last van jeuk tussen zijn achterbenen. Veel zwiepen, gaan liggen en bijten en vanmiddag keihard op en neer rennen de stal in en uit. Hoe beschermen jullie de edele delen van je paard?
Voor zover ik kan beoordelen licht het niet aan de beensingels, maar wel aan de rondvliegende mugjes.
Nu heb ik op een Engelse site (snuggle blankets of zoiets?) een dekenonderdeel gevonden wat het tere gedeelte tussen de achterbenen beschermd. Er zit een soort zak van gaas aan waar een ruin of hengst doorheen kan plassen. Kent iemand dit en werkt het?

Ik post mijn vraag nog een keer :o

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:34

Senna heeft altijd een scheiding in haar manen van het eczeemdeken.
Afbeelding
Dit is een foto van vorig jaar. Haar manen zijn nu korter, maar sinds ze haar RSIH weer opheeft, heeft ze ook weer een scheiding.

Worden de manen bij jullie paarden ook zo vet onder een deken? Senna's manen worden echt heel vies en vet. Het enige wat ik in de manen gebruik is antiklit, verder niets.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:03

Pentax schreef:
Pfoe mijn pony schud sinds een week weer licht, ze heeft nog niet gejeukt (geen mogelijkheid toe in de wei).
Nu heb ik een middeltje TKC 97 gebruikt, maar heb niet het idee dat het helpt. Of verwacht ik dat te snel? Iemand hier ervaring mee? Is wel erg raar spul trouwens, ik kon twee dagen lang mijn handen niet wassen omdat zeep gewoon niet pakt.
Verder heb ik een proefflesje derfen besteld, hopelijk helpt dat.
Ik probeer de ivanhoe halsdeken zo lang mogelijk nog uit te stellen.

ik heb het op stal ook staan,zit iets van petroleum in,daarom is het zo vettig.
TKC mag je absoluut NIET smeren als de zon schijnt,anders krijge je brandplekken.
na enkele dagen merk je toch wel dat de jeuk wat minder word en de huid soepeler :j
tegen zomereczeem werkt het helaas niet.,maar het verzacht wel

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:26

@Flosje446: mijn paard haar manen zijn ook ENORM vet :j

Moet ze dringend wassen maar ben aan het wachten op een warme dag :')

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:32

Murness: ik ken het niet, lijkt me ook best een zooi worden eigenlijk maar het zal vast werken als daar geen mugjes meer kunnen komen. Mijn ruin heeft ook veel last daar, ik smeer Derfen bij zijn buiknavel en in zijn liezen, werkt bij hem prima.

Hier geen vette manen, heeft ook niet heel dikke manen dat scheelt wellicht.