Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:40

volgens mij is het goede weer blijvend. De paarden zijn hier enorm aan het verharen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:49

Ik heb net wat los gelongeerd de bak was alweer wat zachter.
Gister lekker gerend in het bos, daar was het tenminste mul op de grote brede zandpaden. Moest natuurlijk ook 3x gerold worden haha! :D

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:49

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Knufffff
Afbeelding

Zo even beloofde foto-spam :D

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:41

Wat fijn om te lezen dat het bij iedereen een rustig weekend was!

Mooie foto's joyce! Indy ziet er super uit!

Ik heb truusje gisteren stiekem even van de laatste sneeuw laten genieten. (ze mag eigenlijk de stal nog niet uit.
Ik en mn wijfie <3
Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 23:43

_Luziream schreef:
Joepie beter weer!!!!!!!! Wanner meost je nou weer op controle met Whizz Fargo?

Met 12 weken, we zitten nu op 9 weken (gisteren).
Ehmmmm vandaag hadden we een weersomslag of ook wel het weer dat omslaat. En wat doet mijn whizzeman dan??
Die krijgt dan buikpijn.. Ik was vanmiddag op tijd op stal want auto had nieuwe band gekregen (die lekke band van paar weken terug ;-) ) en ik was op tijd op stal, half uurtje tot 3 kwartier eerder dan normaal. Whizz had kuil net op en er werd net gevoerd, ik dacht ach dan geef ik het maar direct met de groep mee. Geen probleem lekker op gegeten. Toen even een rondje gemaakt achter op het betonnen pad en rond de stallen. Kwam weer bij onze stal, zat nog te twijfelen om nog een rondje en toen ging hij een beetje raar met kromme beentjes lopen, ik denk hij wil toch niet gaan liggen? Dan maar naar binnen, en ja hoor hij kwam binnen en ging direct liggen. Pfff het was me nog door het hoofd geschoten die weersomslag en hij liep ook in een andere kadans dan laatste dagen.. En waar lag het meeste van mijn colosan ivm de ernstige vorst de laatste dagen??? Juist thuis ja grrrrr. Gelukkig wel genoeg voor een goede dosis op stal, maar te weinig voor goede 2e dosis.
Gelukkig reageerde hij goed en rustig op de colosan, lag windjes te laten en zo. Na een 20 a 25 minuten stond hij op en ging om zich heen staan kijken, na half uur pakte hij voorzichtig wat kuil aan. Pffff arm ventje, gelukkig was hij daarna weer lekker en keek weer goed uit zijn ogen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:46

Ik ga morgen even voor je zoeken, maar er schijnen hele artikelen & vergelijkbare verhalen te zijn zoals met jouw paard met de weersveranderingen. Heeft met de luchtdruk te maken geloof ik, ik ben het ooit eens tegengekomen op internet, wel buitenlandse website.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 00:20

Oh dat zou super fijn zijn Bojangles!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 16:54

Lieve foto Latruda! Stiekem dus even naar buiten? Wat heeft Latruda voor afstamming, is ze soms Gelders??

Al iets gevonden misschien Bojangles?
Wat een super mooie foto's hebben jullie weer gemaakt van jullie samen! Ze kijkt helemaal blij en jij ook!

Vanmorgen de grote fles Colosan maar weer mee naar stal genomen, beter mee verlegen dan om verlegen, niet waar?

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:09

Ik meld me half.....
Mijn lieverd is helaas overleden.......
Ze was al oud en in de zomervakantie hadden wij onze vakantie al helemaal geboekt en het brak onze harten dat we toch op vakantie moesten terwijl ze ziek was (alles was geboekt in Spanje) De dag voordat we op vakantie zouden gaan hebben we haar naar de kliniek gebracht, daar zou ze goed verzorgd worden en de nodige medicijnen krijgen.....
De volgende dag zaten we al even in België met de auto en er werd gebeld dat ze echt veel pijn had, we hebben het moeilijke besluit moeten nemen om haar in te slapen....Over de telefoon, begin van onze vakantie....
|(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 17:19

Marleenloveu, ik heb je verhaal inderdaad gelezen, wat triest dat jullie weg moesten en dat het zo slecht is afgelopen. Dat lijkt me heel naar! Heel veel sterkte in ieder geval!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:34

Fargo. Weer balen. Maar toch vreemd dat Whizz zo erg reageert op de omslag van het weer. Je hoort dat wel vaker, maar het fijne weet ik er niet van. Maar hoe doe jij dat met het op stal laten liggen? Gaat Whizz dan rustig liggen of gaat hij er ook bij rollen?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:34

Bojangles, prachtige foto's. Woon je vlak bij de bossen? Dan ben ik wel een beetje jaloers hoor!!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:35

Latruda, op hoeveel weken zit jij nu? die van mij mocht trouwens wel de box uit, maar rustig wandelen (ging niet).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 17:41

damian23 schreef:
Fargo. Weer balen. Maar toch vreemd dat Whizz zo erg reageert op de omslag van het weer. Je hoort dat wel vaker, maar het fijne weet ik er niet van. Maar hoe doe jij dat met het op stal laten liggen? Gaat Whizz dan rustig liggen of gaat hij er ook bij rollen?

Hij ging nu redelijk rustig liggen op zijn zij met zijn benen onder zich en strekt zich dan af en toe wat uit. Maar een van de eerste keren ging hij rollen en rolde hij zich ook weer vast.

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:55

Ik heb al eventjes niet meer in dit topic geweest, eigenlijk sinds mijn laatste inbreng een tijdje geleden, dus voor wie het niet weet, ik heb al twee paarden verloren aan koliek, de laatse nu bijna drie jaar geleden en wel 8 maanden na zijn operatie. Wat mij een beetje raar lijkt, is dat een koliekgevoelig paard kuil te eten krijgt. Ik zou dat al sowieso zo weinig mogelijk voeren aan een paard wegens kans op gisting en gasvorming, laat staan aan een paard dat al geopereerd is van koliek. Sorry als dit aanvallend klinkt, het is niet de bedoeling, ben alleen maar verwonderd.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 18:21

Ons kuil is erg droog kuil, sterker nog iedereen die ik er bij ons op stal over spreek, zegt dat het practisch hooi is. Erg mooie kwaliteit en de staleigenaar legt speciaal voor mij de extra droge plakken klaar die ik dan weer verdeel. Ook in Bodegraven kreeg hij kuil. Het is wel een van de dingen die ze genoemd hebben, dat ik kan overwegen om op hooi over te stappen. Ik hou dat dan ook in mijn achterhoofd.

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 18:39

Als het in overleg is met DA zal het wel OK zijn. Mijn reactie is ingegeven doordat voor mij kuil eigenlijk synoniem is met ingekuil gehakselde mais en/of granen en meer iets voor koeien. Wat jij beschrijft associeer ik met wikkelhooi.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 18:42

Ja dat is het inderdaad denk ik - wikkelhooi (ken de term niet ;-) ), in zulke grote balen ingewikkeld hooi in groen of grijs plastic zeg maar. Dus het is niet koeienspul en zeker niet met mais en dergelijke er door heen.

Zoals op deze pagina met voorbeelden
http://www.google.nl/search?q=balen+hoo ... 80&bih=820

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 18:44

Hier wordt ook alles 'kuil' genoemd, ook het droge hooi in plastic. Maar het is toch anders als hooi in touwtjes is mijn ervaring. Het gist toch altijd wel wat en dat ruik je ook wel.
In principe bij paarden met veel verstopping adviseren ze wel vaak kuil, maar gaskoliekers alleen hooi en liefst zo min mogelijk bemest is mijn ervaring.

@Fargo, ben er nog niet aan toegekomen om het weer op te zoeken!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 18:45

damian23 schreef:
Bojangles, prachtige foto's. Woon je vlak bij de bossen? Dan ben ik wel een beetje jaloers hoor!!

Ja ik kan het bos vanaf hier zien :)) 4km rijden te paard, maar ik ben verwend met een mooie 2 paards trailer die ik vorig jaar gekocht heb dus vaak is het laden en dan ergens midden in het bos parkeren, vlakbij het water bijvoorbeeld!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 18:46

Het is inderdaad anders dan het hooi in touwtjes al komt het bij ons er best dicht bij. Als ik een keer inspiratie heb zal ik wel een keer een kiekje maken van mijn tassen met inhoud ;-)
Sterker nog er zijn mensen bij ons op stal die mijn tassen met inhoud zien en dan zeggen dus jij krijgt hooi voor Whizz?

Zo nu eerst maar even naar meneertje toe, een wandelingetje en dan zijn bakje mueslie met colonflora :j

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:11

fargo schreef:
Lieve foto Latruda! Stiekem dus even naar buiten? Wat heeft Latruda voor afstamming, is ze soms Gelders??

Dank je! Ja even een klein stukje naar buiten.. maar ook alleen omdat ze volgende week maandag alweer naar de kliniek mag voor de 6 weken controle.
Latruda is een Graaf Wouter X Renovo. Dit is haar stamboom http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=191842 . misschien dat jij kunt zien of er gelders in de lijn zit maar volgens mij niet.

damian23 schreef:
Latruda, op hoeveel weken zit jij nu? die van mij mocht trouwens wel de box uit, maar rustig wandelen (ging niet).

Volgende week heb ik dus de 6 weken controle. En eigenlijk mag ze tot die dag helemaal niet lopen. maar ze was heel voorzichtig, kleine stapjes en gewoon even kijken naar de paarden in de wei. :D

En welkom Marleenloveu. wat erg dat je je paard zo hebt verloren.

Nog even een Quote uit een ander topic.
Latruda schreef:
Nog even snel een paar foto's..

Latruda dr buik toen ze nog in Wolvega stond.
Afbeelding

En nu.
Afbeelding

Zo staat ze lekker de hele dag..
Afbeelding

Er hingen een heleboel ballonnen aan dr stal toen ze weer thuis kwam :D
Afbeelding

Afbeelding

Alleen nu wel met een extra plank dr voor want truda dr voer is haar heilig en ze heeft het niet zo op blonde haflingers.. O:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 00:47

Latruda; ja er zit wel degelijk een boel Gelders in: Sgldt is een afkorting voor het vroegere gelderse stamboek dat er was. Monarch is een afstammeling van Oregon een Gelderse hengst. En Hoogheid is een hele bekende Gelderse (tuiggefokte) hengst, die ook weer van Oregon komt. Als je dus op Monarch klikt of op Wouter of Proloog (=een zoon van Hoogheid, die weer een zoon is van Oregon) dan heb je het over bekende Gelders gefokte tuigpaarden.
Hoogheid geeft veel koffievossen en witte benen, een heel herkenbaar paard dat je overal in terugziet ;-)

http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=4401
http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=5043
Als je dus op die mannen klikt dan zie je bij veel van hun familieleden Sgldt staan.

Renovo is ook een bekende hengst, hij is zoon van Cambridge Cole en dat is Hackney bloed dat gebruikt is om de tuigers op te frissen en nieuwe impulsen te geven. Voor veel Gelderse fokkers is dat bloed niet wenselijk omdat ze meer voor het originele gelderse (tuig)paard gaan, maar Renove en Cambridge Cole hebben veel invloed gehad en veel bekende kinderen.

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:51

In België noemen we hooi in plastiek gewikkeld wikkelhooi. Ik heb zo'n hooi voor mijn paarden, ook zo goed als droog gewikkeld. Het is het eerste jaar dat wij dat gekocht hebben, door de hoge prijzen van het hooi vorige zomer. In princiepe heb ik liever geen wikkelhooi omwille van het risico op botulisme.

Een paard dat een koliekoperatie heeft ondergaan moet op z'n minst een volledige maand op stal gehouden worden, daarna rustig aan de hand wandelen, geleidelijk de duur van de wandeling opvoeren en het tempo ook. Het is niet uitsluitend de buitenste wonde dat moet genezen, maar vooral de binnenste strukturen en verschillende lagen die doorgesneden zijn die volledig moeten kunnen helen. Door je paard te snel "capriolen" te laten uitvoeren riskeer je bloedingen in de buikholte.

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:44

fargo schreef:
Latruda; ja er zit wel degelijk een boel Gelders in: Sgldt is een afkorting voor het vroegere gelderse stamboek dat er was. Monarch is een afstammeling van Oregon een Gelderse hengst. En Hoogheid is een hele bekende Gelderse (tuiggefokte) hengst, die ook weer van Oregon komt. Als je dus op Monarch klikt of op Wouter of Proloog (=een zoon van Hoogheid, die weer een zoon is van Oregon) dan heb je het over bekende Gelders gefokte tuigpaarden.
Hoogheid geeft veel koffievossen en witte benen, een heel herkenbaar paard dat je overal in terugziet ;-)

http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=4401
http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=5043
Als je dus op die mannen klikt dan zie je bij veel van hun familieleden Sgldt staan.

Renovo is ook een bekende hengst, hij is zoon van Cambridge Cole en dat is Hackney bloed dat gebruikt is om de tuigers op te frissen en nieuwe impulsen te geven. Voor veel Gelderse fokkers is dat bloed niet wenselijk omdat ze meer voor het originele gelderse (tuig)paard gaan, maar Renove en Cambridge Cole hebben veel invloed gehad en veel bekende kinderen.

dankjewel! ben ik ook weer helemaal op de hoogte.. ze is een echte mengelmoes dus :D
Dat van de hoge witten benen wist ik. die heeft truusje gelukkig ook al had het van mij wel nog meer wit mogen zijn.
Ze heeft ook een grote witte vlek op dr buik.
Afbeelding

Maar ik ben wel blij dat ze niet zo'n tipische tuiger is met zwanehals en ramshoofd.